Væren Skrevet 25. desember 2005 #1 Skrevet 25. desember 2005 Jeg er velsignet med stadig tilbakevendende soppinfeksjoner en uke før mens. Det er noe hormonelt tullball, så jeg pleier bare å vente på at det skal dukke opp sånn en gang i måneden. Selv om jeg har dette problemet ganske ofte, synes jeg ikke det er direkte festlig å måtte gå på apoteket og handle Canesten, så jeg prøver å være litt anonym og ber liksom ikke om hjelp. Etter hvert vet jeg hva jeg skal ha, og legger det på disken og vil bare betale og gå igjen. I ettermiddag var jeg på apoteket for å hente piller og salve, og legger på disken det jeg skal ha. "Rett ved siden av der du fant Canesten, ligger det en salve som er 20 kroner billigere! Det er samme virkestoff i begge!" Javel. Jeg må jo spørre om det er Pevaryl hun mener; den virket dårlig på meg. "Neida, det er ikke Pevaryl, men samme virkestoff som i Canesten! Men du kan bestemme selv, du kan få denne også, selvfølgelig!" For å få henne til å slutte å mase, sier jeg greit, jeg tar den andre. Hun går og henter. Så tenker jeg at nå får jeg vel betale og komme meg ut før den unge mannen i køen ved siden av glor hull i ryggen min. Jada, jeg står nesten på tvers i lokalet ved siden av disken... Dette er ikke så gøy, hun snakker jo så utrolig HØYT!!! Så henger hun seg opp i den kombinasjonspakningen jeg har lagt på disken, og prater ufortrødent videre: "Det er jo litt salve inni denne pakningen, også!!!" Jada, jeg vet det. Har brukt det før, sier jeg. "Ja, det er jo sånne perioder!!!" utbryter hun i en ivrig og høy og kjempehyggelig tone. Gud, så naturlig!!! Hannsauen foreslo at jeg skulle ha spurt henne like høyt om hun også kanskje var ofte plaget med sopp i skjeden. Men jeg ville jo bare ut derfra, så tanken streifet meg ikke. Dette er ikke første gang jeg opplever dette. Det har skjedd nesten hver gang jeg handlet Canesten. Når jeg kjøper IBUX, Omega3 eller nesedråper får jeg betale med en gang. Men når det handler om mitt mest private, skal de apotekansatte liksom vise overfor hele verden hvor naturlig forhold de har til slike ting! Hvorfor i H#¤%&"# kan de ikke bare holde kjeft??? Jeg ba jo tross alt ikke om råd? Noen som kjenner seg igjen??? Måtte bare få ut litt agressjon... 9
Gjest Bellatrix Skrevet 25. desember 2005 #2 Skrevet 25. desember 2005 Har ikke opplevd lignende, men det hørtes særdeles uprofesjonelt ut.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #3 Skrevet 25. desember 2005 Jeg hadde ne liknnede opplevelse ved samme kjøp i høst! Da var det en apotekteknikerlærling i praksis som begynte å mase og styre med et slags forebyggende preparat, mens jeg var mest interessert i å få kremen i posen og skylndte meg hjem for å smøre inn den kløende musa!!! Hun holdt på å breke og mase om dette dritet, høyt og tydelig, så alle de gamle damene på Frogner apotek fikk med seg at Frysepulver hadde sopp...
Væren Skrevet 25. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 25. desember 2005 Godt det ikke bare er meg som er gjenstand for overivrig veiledning! Tviler på at disse damene hadde syntes det var særlig stas å fortelle om sine kløende mus i full offentlighet. Og som sagt; jeg har opplevd dette flere ganger. Og blir like sur hver gang.
Ladyen Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Ja, ja, ja ! Dette har jeg opplevd flere ganger og jeg har bannet inni meg. Høflig som jeg er. Arrgh ! Personellet på apotekene kan være så overhjelpsomme at jeg kunne kaldkvelt dem der og da. I tillegg lar de resepter ligge lett synlig for gud og hvermann. Disse åpne nye apotekene har ikke mye privatliv i skrankene, nei. På et lite sted spesielt, vil man ha sine plager og defekter for seg selv. Ikke dissekert av uvedkommende nesegrev, på nærmeste stamcafè.
Gjest Betty Boop Skrevet 25. desember 2005 #6 Skrevet 25. desember 2005 Har et eldre familiemedlem som handler inkontinensbind. Hun er like rasende hver gang hun kommer fra apoteket. Spesielt den tiden hun begynte og bruke det, da damene stadige dro frem flere str. og slang på disken, utbrettet og ferdig til bruk, slik at hun kunne vurdere selv. Hun dro faktisk lange veier for å komme til et apotek utenfor nærmiljøet sitt. Jeg skjønner frustrasjonen. Litt diskresjon hadde absolutt ikke skadet.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. desember 2005 #7 Skrevet 25. desember 2005 Jeg tror mannfolk har det samme forholdet til å få hjelp i blomsterbutikken og undertøysforretningen...
Gjest Carmensita Skrevet 25. desember 2005 #8 Skrevet 25. desember 2005 Hva med å gjøre sånn som han i OMO-reklamen? (Sett den?) altså bryte vedkommende av så fort h*n åpner kjeften.....! For de som jobber på apotek virker det som alt er "naturlig" for dem. De selger sånne produkter hver dag. Men de burde jammen tenke litt mere på hvordan kunden opplever det!
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #9 Skrevet 25. desember 2005 Det går vel an å be ekspeditøren om å dempe seg litt, gjør det ikke? Kanskje hun var ny og uerfaren?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #10 Skrevet 25. desember 2005 Hvis dette har forekommet flere ganger ville jeg bsolutt sagt fra! Man må jo si i fra, og ikke bare skrive om det på KG. Forbered noe du skal si neste gang, og gi beskjed til ekspeditøren. Det er ikke ok at de oppfører seg slik.
Væren Skrevet 25. desember 2005 Forfatter #11 Skrevet 25. desember 2005 Det går vel an å be ekspeditøren om å dempe seg litt, gjør det ikke? Kanskje hun var ny og uerfaren? ← Neida, jeg vet hvem hun er - og hun er ikke ny og uerfaren, hun er ca 40 år og har hatt denne jobben i mange år! Poenget er jo bare at de så veeeeeldig gjerne vil være utrolig hjelpsomme. For meg blir dette en totalt misforstått hjelpsomhet. Det er bare ikke alt man ønsker å stå og prate om med andre folk tilstede... 1
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #12 Skrevet 25. desember 2005 (endret) Skriv en form for brev til de, og send det til sjefen på det lokale apoteket eller som leserbrev i lokalavisen. Et eller annet i retning: “Enkelte av deres ansatte uviser svært lite diskresjon. Spesielt ille er dette når det er snakk om resepter, og mer private plager.” og bare fyll på med eksempler du har opplevd selv, eller andre du kjenner har opplevd eller overhørt. Snik gjerne inn en setning i retning “jeg vil be dere om å ta lærdom av apotek “fyll inn navn på et ok apotek i nærmiljøet her”, som er betraktelig mer diskrete enn dere. Jeg har ved flere anledninger valgt å handle der , på tross av at det er en lenger omvei for meg, (eller er dyrere, bruk det som passer) pga at jeg ikke ønsker å få mitt privativ brettet ut i all offentlighet.” Endret 25. desember 2005 av Iceglow 3
Væren Skrevet 25. desember 2005 Forfatter #13 Skrevet 25. desember 2005 Nå gjelder ikke dette et spesielt apotek; det er faktisk ganske vanlig rundt omkring på flere apotek. De apotekansatte vil nok gjerne bare være behjelpelige med veiledning, bl.a. for å forebygge feilmedisinering osv. Og de er nok opplært til at dette er en viktig del av jobben. Men jeg mener det er forskjell på hodetabletter og mer "intime" og personlige plager, og at de har en moralsk forpliktelse til å utvise litt hensyn og diskresjon overfor kundene. Sikkert mange med meg som irriterer seg over slike ting! En eldre bekjent av meg mistet mannen for noen år siden og måtte i en kortere periode ty til beroligende medisiner. Hun hadde en høy terskel på å gå og hente disse medisinene, men psyket seg opp og gikk til apoteket. Da hun var på vei ut døra ropte den ansatte en hentydning til henne om at nå kunne hun gå hjem og slappe av og riktig kose seg og ha en kjempefin helg! Høyt og tydelig. Den eldre damen var fullstendig lamslått i lang tid etterpå. Hun opplevde dette som totalt upassende. Selv om de som jobber på apotek tydeligvis har et like naturlig forhold til alle typer plager - eller i alle fall noe krampeaktig prøver å demonstrere dette overfor kundene - så blir det litt slitsomt når de liksom "må" kommentere eller være overhyggelige mht. sånne private ting. 1
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #14 Skrevet 25. desember 2005 Selvsagt skal de informere der det er behov for det, men det må da gå an å spørre “trenger du informasjon” eller noe i den retningen. Men er dette vanlig? Ikke at jeg har vært så mye innom apoteker at det gjør noe, men jeg har handlet litt nå og da, inklusive mer “pinlige” ting. Kan aldri huske at jeg har fått noen form for verken mas eller informasjon så sant jeg ikke har spurt etter det.
Shagya Skrevet 26. desember 2005 #15 Skrevet 26. desember 2005 Jeg skjønner hva du mener Væren - likevel ville jeg satt pris på at de informerer om rimeligere alternativer. Det gjorde de senest her en dag da jeg skulle hente en resept (som foregikk i eget avlukke), og det satte jeg stor pris på ! Som sagt, jeg forstår hva du mener, og har heldigvis ikke opplevd dette selv, man bør jo ha såpass med sosiale antenner at man forstår at enten demper man stemmeleiet eller man går og finner frem et billigere alternativ UTEN å rope høyt så hele apoteket får med seg hva som plager kunden. Jeg syns faktisk at ekspedisjonsdisken for reseptfrie varer også burde hatt et eget avlukke, fordi, som i dette eksempelet - det forekommer faktisk at man ønsker å være diskrè over hva man kjøper også reseptfritt. Jeg har opplevd flere ganger når jeg kjøper reseptfrie varer jeg ikke føler for å opplyse halve apoteket om, at nestemann bak meg i køen står og nærmest puster meg i nakken. Litt avstand til den som handler i øyeblikket hadde vært hyggelig.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #16 Skrevet 26. desember 2005 Det som slår meg er at du legger ut om soppinfeksjonen din her, men vil ikke at noen på apoteket skal vite det. Hva er forskjellen?
Væren Skrevet 26. desember 2005 Forfatter #17 Skrevet 26. desember 2005 Gjest, da... OK. Du kan få det inn med teskje: 1. Her diskuterer jeg en sak som fullstendig anonym - på internett. 2. På apoteket kan jeg risikere at hele nabolaget mitt eller alle kollegene mine står i køen bak meg. Eller i kassene på begge sider av meg. For ikke å snakke om alle foreldrene i barnehagen hvor jeg jobber. Og ikke alle disse har taushetsplikt! Ingen problemer med å diskutere soppinfeksjon når jeg er alene med de ansatte på apoteket. Det har jeg faktisk gjort ved en tidligere anledning. Men ikke når det står utenforstående og lytter! Synes du det er vanskelig å se den forskjellen, gjest? :klø: 1
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #18 Skrevet 26. desember 2005 Gjest, da... OK. Du kan få det inn med teskje: 1. Her diskuterer jeg en sak som fullstendig anonym - på internett. Fullstendig anonym? Er du sikker på det? 2. På apoteket kan jeg risikere at hele nabolaget mitt eller alle kollegene mine står i køen bak meg. Eller i kassene på begge sider av meg. For ikke å snakke om alle foreldrene i barnehagen hvor jeg jobber. Og ikke alle disse har taushetsplikt! Du vet jo ikke om jeg eller noen andre her er naboene dine eller kollegene dine? Ingen problemer med å diskutere soppinfeksjon når jeg er alene med de ansatte på apoteket. Det har jeg faktisk gjort ved en tidligere anledning. Men ikke når det står utenforstående og lytter! Synes du det er vanskelig å se den forskjellen, gjest? :klø: ← Så det er ikke flaut å snakke med apotekpersonalet om det, men bare oss "vanlige" ikke-apotekere? Har jeg skjønt det da?
Gjest Betty Boop Skrevet 26. desember 2005 #19 Skrevet 26. desember 2005 Synes ikke at det går så mye på at det er flaut jeg, mer på at det må være mulig å ta litt hensyn. Jeg sto ved en anledning i kassa ved siden av en mann som ventet på reseptbelagte varer og damen bak disken nærmest ropte ut, her har du, og navnet på medisinen. Du kunne se at fyren nærmest krøp sammen. Tror ikke du behøver å være en spesielt sart sjel for å reagere på å få dine personlige og private problemer luftet i all offentlighet.
Væren Skrevet 26. desember 2005 Forfatter #20 Skrevet 26. desember 2005 Nei, jeg tror ikke du har skjønt det! Men det ser ut som om alle andre forstår hva jeg mener! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå