Gå til innhold

Hvorfor tror folk at det er greit å røyke E-sigarett hvor som helst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner litt forskjellige folk som røyker E-sigaretter. De har gjerne røykt tobakk før, og har da alltid vist hensyn ved å gå ut for å røyke, eller ihvertfall spørre om lov. Det er på en måte innarbeidet at hvis man røyker så er det sjenerende for andre og man må ta hensyn.

Men så kom disse E-sigarettene. I en periode gjaldt ikke røykeloven på samme måte for disse som annen røyk. Etterhvert har kanskje reglene blitt strammet inn (ikke vet jeg). Men det som forundrer meg er at mange plutselig har fått for seg at det er sosialt akseptert å røyke disse overalt. Folk kan røyke det midt i stuen min, i bilen min når de er passasjer. I firmabilen min hvor det i utgangspunktet er røykeforbud.

Hva er det som gjør at folk tror at de kan gjøre hva som helst med en E-sigarett?

Anonymkode: d4b19...573

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med E-sigarett så tenker jeg altså på sånn "Vape" greie som man fyller på med flytende nikotin og smak. Vet ikke om det er helt det samme som E-sigarett.

Anonymkode: d4b19...573

Skrevet

er ikke nødvendigvis nikotin i e-sigaretter... 

Anonymkode: f49aa...ea3

• Liker 3
Skrevet

Fordi det nesten ikke lukter noe

Anonymkode: a9390...46e

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sliter du veldig med å gå forbi noen som røyker sigg eller vaper???   Herregud for noen persilleblad av folk som vokser opp nå 

Endret av Djungelvrål
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel bare på fly at det er regler for dette? 

Anonymkode: 93a20...d67

Skrevet

Enig med deg, TS. Hadde en kollega som dampet på disse inne på jobb en periode, tror vi fleste andre ble så perplekse at det tok litt tid før noen sa det ikke var OK. Ser også stadig vekk at noen damper på disse innendørs. Virker veldig rart. Nå røyker jeg selv og er vant med å ta hensyn, så kanskje derfor jeg blir litt overrasket når andre ikke gjør det.

Anonymkode: f959d...041

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det nesten ikke lukter noe

Anonymkode: a9390...46e

Djungelvrål skrev (1 time siden):

Sliter du veldig med å gå forbi noen som røyker sigg eller vaper???   Herregud for noen persilleblad av folk som vokser opp nå 

At det nesten ikke lukter noe? Persilleblad?
Håper virkelig ikke dere to blir sensitive for dette, for det unner jeg ingen.
Jeg er selv sensitiv for giftstoffer som dette (og ja, det er gift!), og får oppblomstring av diverse symptomer som utmattelse, smerter i ledd, prikking og nummenhet, hjernetåke osv. Jeg tåler ikke parfyme heller selvsagt, da dette også er giftig. Når jeg får tilsendt pakker hit som kommer fra folks hjem, enten brukte ting fra finn.no eller gaver, så må jeg alltid vaske det og henge det ut i flere dager om det er klær, fordi det stinker skyllemiddel. Og jeg må vaske av det om det er harde ting som høyttalere, datamaskin, mobil. Noen ganger kan det lukte røyk, og veldig ofte lukter det parfyme. (Hva er det folk parfymerer hjemmene sine med egentlig?)
Til jul i fjor da moren min sendte en pakke, så måtte jeg ta selve pakken ut av huset, fordi den stinket nikotin! Hun har nemlig begynt å vape. I tillegg var pakken seig utenpå som om det var noe olje i dette vape-greiene. Det luktet jo like ille som da hun røykte! Og hun har nylig flyttet i ny leilighet, og gikk over til vaping istedenfor. Hun sier jeg kan bare komme på besøk der fordi nå lukter det ikke røyk, og hun vaper bare på den innglasserte verandaen så vapen ikke kommer inn i leiligheten. Eh dårlig plan, for det lukter vape uansett og jeg kan fortsatt ikke besøke henne.

Når man ser på der man kjøper disse vape-greiene så finner man ikke en eneste ingrediensliste. Man aner altså ikke hva man puster inn, så dette må absolutt reguleres, så ikke vi andre puster inn gifta dere velger å ha i dere! Her kan dere lese litt om hva dere utsetter andre for:

The e-cigarette aerosol that users breathe from the device and exhale can contain harmful and potentially harmful substances, including:

• Nicotine
  • Ultrafine particles that can be inhaled deep into the lungs
  • Flavoring such as diacetyl, a chemical linked to a serious lung disease
  • Volatile organic compounds
  • Cancer-causing chemicals
  • Heavy metals such as nickel, tin, and lead1

It is difficult for consumers to know what e-cigarette products contain. For example, some e-cigarettes marketed as containing zero percent nicotine have been found to contain nicotine.
https://www.cdc.gov/tobacco/basic_information/e-cigarettes/about-e-cigarettes.html

Anonymkode: 4b2ff...5ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts. Du er ekstremt overømfintlig for lukt. Ditt problem. 

Anonymkode: c97b7...6a4

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel de jeg kjenner vaper inne, men altså det lukter ikke i det hele tatt, så er jo ingen forskjell om de gjør det eller ikke?

Hvis det forstyrrer deg, synes jeg det er du som må ta det opp. Siden det ikke forstyrrer de fleste vanlige mennesker

Anonymkode: 8f4a4...d6a

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det høres helt merkelig ut jeg da å ikke behandle det som sigarettrøyk. Jeg vil ikke puste inn det der. Om noen hadde dratt fram det hjemme hos meg hadde jeg bedt de gå ut. Lukter ikke ? noe tilsetter jo greier.

Og jeg regner med det er nikotin i utpusten ? 

Vaper du nikotinfri og uten smak ( hva er vitsen med det  tro ?) så spør da iallfall-

Anonymkode: f6611...8e9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel de jeg kjenner vaper inne, men altså det lukter ikke i det hele tatt, så er jo ingen forskjell om de gjør det eller ikke?

Hvis det forstyrrer deg, synes jeg det er du som må ta det opp. Siden det ikke forstyrrer de fleste vanlige mennesker

Anonymkode: 8f4a4...d6a

Det var det samme med røyk for få år siden, har du glemt det? 

Anonymkode: 4b2ff...5ec

• Liker 4
Skrevet

Det er vel helt greit!? Du får holde deg inne om du ikke liker ekle lukter.

Anonymkode: f178e...18e

• Liker 7
Skrevet

Jeg røyker selv og har bitt meg merke i akkurat det samme. 

På div. sammenkomster av ymse slag så går jeg alltid bort fra gruppen da jeg vil ta meg en røyk, mens de som damper står nærmest oppi folk. 😳 Ja, røyk stinker men det gjør jaggu de aller fleste dampere også - en sånn søtlig, ekkel lukt. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eller så kan jo de som ikke klarer la være å blåse damp (eller hva det er) oppi ansiktet på fremmede folk holde seg inne?

Anonymkode: 8e23b...62e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Altså, de fleste av disse vapene lukter jo helt forferdelig søtt. Jeg har aldri opplevd at noen bare har tatt seg til rette med vapen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes du det er greit om jeg følger etter deg og fyrer opp en bøtte med tjære?

• Liker 1
Skrevet

E-røyk er så harry! Voksne  menn som sitter og sutter på dem og så lukter det bringebær. 🙊

Anonymkode: 12ce7...44e

• Liker 3
Skrevet

E-sigaretter etterlater en klissete film på samme måte som vanlige sigaretter, det er noe skikkelig griseri.

Anonymkode: ed804...845

• Liker 1
Skrevet

Damp redder liv! Var selv stor røyker over flere år, eneste måten jeg kom meg ut av nikotin he!@?e var damp!. Er sikker på det reddet livet mitt, er røykfri på niende året , nikotinfri på tredje året.

Anonymkode: 64c4b...01e

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...