Gå til innhold

Ekstremt dyr megler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg lurer på om flere har erfaringer rundt salg av bolig og pris på megler. Jeg solgte boligen min nå for litt over 4. Den lå ute en god stund, ca. et halvt år. Den ble annonsert i tre omganger på finn.no. Jeg presterte selvfølgelig å kaste bort penger på boligstyling (24k) og noen ekstra tilleggstjenester som vask osv. Jeg fikk en oppdragsavtale som anslo alt til 150k, som jo er dyrt nok. Jeg ringte megler da jeg var interessert i å vite hvor mye det kostet. Han fortalte at han var på vinterferie og at det ikke var mulig å få oppstillingen før endelig salg og overtakelse. Han anslo til at det kom på 219k. totalt. Helt vilt! 

Jeg leser litt rundt og kommet frem til at det kanskje er boligselgerforsikring en som er så dyr, 17k. +0,413% av bolig. Kan det stemme at denne forsikringen er veldig dyr? 

Anonymkode: 36292...0e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som gjengs pris egentlig. Ja, boligselgerforsikring er veldig dyrt, mye dyrere enn kjøpeforsikring, men det er jo frivillig om du vil ha det. 

Anonymkode: e06b3...06f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hørtes ut som gjengs pris egentlig. Ja, boligselgerforsikring er veldig dyrt, mye dyrere enn kjøpeforsikring, men det er jo frivillig om du vil ha det. 

Anonymkode: e06b3...06f

Ja, kjenner bare at jeg etter salget ønsker jeg å være helt ferdig med boligen, så for meg er det verdt det. Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne litt jus. 

Skrevet

219K var MYE!

Anonymkode: 51c7d...fb4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

219K var MYE!

Anonymkode: 51c7d...fb4

Kommer da helt an på salgsprisen på boligen. Og når du da også legger til 25k på boligstyling, liksom...

Anonymkode: c7cc0...4d4

• Liker 3
Skrevet

Boligstylingen var penger ut av vinduet, så gratulerer med det. Når det er sagt er det jo høyst relevant hva boligen ligger ute for. 219k var mye, så boligen bør vel koste oppmot 10 mill?

Anonymkode: a7df0...51c

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Boligstylingen var penger ut av vinduet, så gratulerer med det. Når det er sagt er det jo høyst relevant hva boligen ligger ute for. 219k var mye, så boligen bør vel koste oppmot 10 mill?

RETTELSE:

Ser nå i hovedinnlegget at du solgte for kun 4 mill 😮 Du har blitt grundig lurt. Jeg solgte for 5 mill (i Oslo) før jul, og da betalte jeg 110K alt inkludert.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Står det ikke 4 mill i HI? 

Synes det var hinsides dyrt selv med styling og vasking.

Anonymkode: ff9f3...8e9

• Liker 1
Skrevet

Du må lese den lille skriften. En megler selger tjenester, så alt koster, de bare gidder ikke minne deg på det før salget er i boks. Premisset eiendomsmegler er jo latterlig, de skal liksom jobbe for kjøper og selger, samt at de lever delvis av provisjon, så det er jo en intern motsetning i det, meglers motivasjon er alltid å tjene mest, så selge så dyrt de kan og med så mange ekstra tjenester som mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, den boligstylingen var bortkasta🤡 Føyer seg inn i rekken blant dårlige/uheldige avgjørelser ved dette boligsalget. 

Jeg solgte på et elendig tidspunkt, renteoppgang, usikkerhet i markedet, krig, noe som førte til at den lå 6 mnd. ute uten bud. Det var mange ting jeg burde gjort i forkant av salget, som å fikse en del ting. Den måtte relanseres i tre omganger. Så var markedet i Asker og rundt dårlig mens markedet i Oslo gikk opp. 

Nå har jeg klart å kjøpe i Oslo da, så håper det blir mer lukrativt. Skal uansett ikke selge med det første. 

Neste gang blir det Propr, eller rimeligere negler uten tilleggstjenester. 

Dyrekjøpt lekse. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurer litt på hvor du får en bolig til 4 millioner i dag..

Anonymkode: a2986...8eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det får man da over alt det. I Oslo får man kanskje bøttekott til rundt 3 mill, men opp mot 4 så får man vel en grei toroms? Ellers i landet er det jo ikke slik. 

Anonymkode: d3bc0...c97

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Stort sett over alt? 

Anonymkode: ff9f3...8e9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så boligstyling  er bortkasta? Jeg trodde et salg kosta rundt 100 000 (for min prisklasse.  Bolig til 3mill Oslo)

Anonymkode: 588fa...f24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange, mange steder. Jeg kjøpte 110 kvm sameiebolig i sentrum av en av landets 10 største byer for under 4 millioner for et halvt år siden.

Anonymkode: d77c6...670

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Overalt? Jeg bor i en middels stor by i norsk målestokk, vi har 250kvm hus fra 2000, til 3,6M

Anonymkode: dd8e0...4d8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mange steder. Vi solgte enebolig for 3,5 og kjøpte ny til 2,8 (større og i bedre stand enn den vi solgte).

Anonymkode: 75c7f...79c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så boligstyling  er bortkasta? Jeg trodde et salg kosta rundt 100 000 (for min prisklasse.  Bolig til 3mill Oslo)

Anonymkode: 588fa...f24

Ikke nødvendigvis om det blir knallbra bilder og du får solgt. Men i mitt tilfelle var det bortkasta. Det verste var at de som endre opp med å kjøpe leiligheten min hadde jeg selv på privatvisning selv når alle gjenstandene var fjernet. 

Jeg tror boligselgerforsikrint koster opp imot 25k. Litt ettersom.

Anslaget jeg fikk da jeg godtok oppdraget var på 150 000. Men da håpet jeg også boligen skulle gå langt over prisantydning, og ikke under. Når du legger til tilleggstjenester blir det fort dyrt. 

I etterpåklokskapens navn var jeg nok veldig naiv med tanke på markedet også 

Jeg hadde ikke hatt de samme utfordringene om leiligheten lå i Oslo og det var en annen tid. Jeg la ut leiligheten min i september 2022. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det får man da over alt det. I Oslo får man kanskje bøttekott til rundt 3 mill, men opp mot 4 så får man vel en grei toroms? Ellers i landet er det jo ikke slik. 

Anonymkode: d3bc0...c97

TS her. Dette kan jeg skrive under på. Jeg går fra 88 kvm2 i Asker til 49kvm2 i Oslo. Ca. samme pris. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I hele landet, egentlig. 

Anonymkode: c0f15...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...