Gå til innhold

Hva synes dere om krigsseileren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Kunne ikke finne en tråd om dette, så bestemte meg for å lage en.

Så dere krigsseileren, likte dere den?

Personlig hadde jeg gledet meg veldig, men likte den ikke. Krigscenene var bra, men hele den siste delen likte jeg ikke.

Spoilere:

Spoiler

Når det skal være 20 år senere, synes jeg kostymene og sminken for å få de til å se eldre ut er dårlig. Ser ganske billig ut.

Og det at han ender opp i er sted i Asia, kommer hjem, og er helt gal, synes jeg var ganske merkelig og unødvendig.

Den hadde så mye potensiale, men synes rett og slett den siste delen (hele etter krigen) var såå dårlig! Så nylig kampen om Narvik, den var mye bedre :)

Hva synes dere?  Hva likte dere evt med den ? 

Anonymkode: b7e76...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei! Kunne ikke finne en tråd om dette, så bestemte meg for å lage en.

Så dere krigsseileren, likte dere den?

Personlig hadde jeg gledet meg veldig, men likte den ikke. Krigscenene var bra, men hele den siste delen likte jeg ikke.

Spoilere:

  Vis skjult innhold

Når det skal være 20 år senere, synes jeg kostymene og sminken for å få de til å se eldre ut er dårlig. Ser ganske billig ut.

Og det at han ender opp i er sted i Asia, kommer hjem, og er helt gal, synes jeg var ganske merkelig og unødvendig.

Den hadde så mye potensiale, men synes rett og slett den siste delen (hele etter krigen) var såå dårlig! Så nylig kampen om Narvik, den var mye bedre :)

Hva synes dere?  Hva likte dere evt med den ? 

Anonymkode: b7e76...367

Likte den.

Den siste delen handlet vel litt om å vise hvordan krigsseilerne slet etter krigen og alt de opplevde.

Anonymkode: 930ec...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du syns det du nevnte i spoileren er merkelig, så mangler du evne til å sette deg inn i hvordan det var å være krigsseiler.

Anonymkode: 930ec...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og hvis du syns det du nevnte i spoileren er merkelig, så mangler du evne til å sette deg inn i hvordan det var å være krigsseiler.

Anonymkode: 930ec...d96

Kanskje det, men synes ikke det ble forklart. Alt dette med hvor han endte opp er en ting, men alt skjedde så plutselig uten forklaring. Når han kom hjem var det bare merkelig, igjen, ikke forklart. Sier ikke det ikke var realistisk, men ga liksom okke rom for å forstå. 

Og den delen der de er 70, sminken osv for å få dem til å se eldre ut så ikke noe realistisk ut.

Anonymkode: b7e76...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer forresten en lengre utgave av filmen i begynnelsen av april på Netflix.Om den blir noe bedre tviler jeg på……

Anonymkode: 24e9f...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2023 den 0.55):

Kanskje det, men synes ikke det ble forklart. Alt dette med hvor han endte opp er en ting, men alt skjedde så plutselig uten forklaring. Når han kom hjem var det bare merkelig, igjen, ikke forklart. Sier ikke det ikke var realistisk, men ga liksom okke rom for å forstå. 

Og den delen der de er 70, sminken osv for å få dem til å se eldre ut så ikke noe realistisk ut.

Anonymkode: b7e76...367

Noen ting må man faktisk "lese mellom linjene", som det heter.

Kan ikke ha en fortellerstemme i filmen som forklarer alt heller..

Anonymkode: 930ec...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ting må man faktisk "lese mellom linjene", som det heter.

Kan ikke ha en fortellerstemme i filmen som forklarer alt heller..

Anonymkode: 930ec...d96

Nei, man er ganske historieløs om man ikke forstår disse åpenbare tingene.

Anonymkode: 0661a...2af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den er en av de beste norske filmene som er laget. Den fremstiller ikke alt som helter vs onde. Særlig er det godt den viser hvordan staten behandlet krigsseilere. De var så viktige, men ble «glemt».

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (11 minutter siden):

Jeg synes den er en av de beste norske filmene som er laget. Den fremstiller ikke alt som helter vs onde. Særlig er det godt den viser hvordan staten behandlet krigsseilere. De var så viktige, men ble «glemt».

Ja rett og slett stjal hyra deres, Nortraship fondet som var et fond der deres hyre ble satt inn, men som ikke ble utbetalt til de som faktisk var involvert. Mange bitre sjømenn som gikk i graven med et hat til den norske stat. Dette var jo bare et av mange tilfeller der den norske stat sviktet viktige funksjoner i Norges historie!  Først Krigsseilerne, så nordsjødykkerne, så mange soldater i utenlandstjeneste. Smålighet satt i system av staten.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette laget på bøkene som Jon Michelet skrev, eller noe annet?

Anonymkode: a8154...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fun fact: mange av statistene som spiller sjøfolk i filmen er faktisk ekte sjøfolk.

Anonymkode: a41db...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 2/23/2023 at 12:09 AM, AnonymBruker said:

Hei! Kunne ikke finne en tråd om dette, så bestemte meg for å lage en.

Så dere krigsseileren, likte dere den?

Personlig hadde jeg gledet meg veldig, men likte den ikke. Krigscenene var bra, men hele den siste delen likte jeg ikke.

Spoilere:

  Hide contents

Når det skal være 20 år senere, synes jeg kostymene og sminken for å få de til å se eldre ut er dårlig. Ser ganske billig ut.

Og det at han ender opp i er sted i Asia, kommer hjem, og er helt gal, synes jeg var ganske merkelig og unødvendig.

Den hadde så mye potensiale, men synes rett og slett den siste delen (hele etter krigen) var såå dårlig! Så nylig kampen om Narvik, den var mye bedre :)

Hva synes dere?  Hva likte dere evt med den ? 

Anonymkode: b7e76...367

Krigsseileren er mye bedre enn kampen om Narvik.

Anonymkode: 58172...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2023 at 9:43 PM, AnonymBruker said:

Er dette laget på bøkene som Jon Michelet skrev

Anonymkode: a8154...751

Nei.

Anonymkode: 58172...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...