AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #21 Skrevet 22. februar 2023 om man spiser en bolle eller ikke, burde selvfølgelig være revnende likegyldig om man er overvektig eller ikke. resten av kosthold (og hvor mye man egentlig trener) burde selvfølgelig være LAAAANGT viktigere for vekten. Anonymkode: 4b11b...989 2 2
MyMichelle Skrevet 22. februar 2023 #22 Skrevet 22. februar 2023 Om det var et engangstilfelle synes jeg det er greit. Men kommer han i en slik situasjon igjen, bør han ikke snakke om utseendet, men helsen. Et barn skjønner ikke at stor mage ikke er bra for helsen. Jeg vet det kan være skadelig for barn om foreldrene sier at de ikke spiser visse ting på grunn av utseendet. Å fokusere for mye på egen vekt så barna hører det, er ikke greit. 1 1
Aristoteles Skrevet 23. februar 2023 #23 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): To boller for mye hver uke er ca 5 kg vektøkning i løpet av et år. En sjokoladebolle inneholder 374 kilokalorier. En vanlig middag for en voksen person består av rundt 500 kilokalorier. En sjokoladebolle utgjør mellom en tredjedel og en fjerdedel av dagsbehovet for et barn i alderen 2–5 å En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig, sier Lena Klasson Heggebø. Hun har doktorgrad i fysisk aktivitet og helse. Til daglig er hun avdelingsleder ved Idrettens helsesenter og forsker ved Valnesfjord helsesportssenter, hvor de behandler personer med sykelig overvekt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/op7qV/vi-spiser-over-40-millioner-boller-paa-farten Anonymkode: 616c3...cb7 Hvordan kan en "vanlig middag" består av 500 kalorier? Joda, kokt torsk og slikt, men 200 gram entrecote er 580 kcal, 200 gram laks 380 kcal og en svinekotelett (180 gram) 414 kcal. Så kommer poteter, grønnsaker, saus eller hva man nå har innat i tillegg. Fjordland kjøttkaker har 793 kcal's. 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #24 Skrevet 23. februar 2023 Tror ikke det er så farlig. Jeg trengte/ønsket å gå ned noen kg valpefett da jeg var rundt 13. Ble ikke gjort noen stor sak ut av det. Men min gode pappa spurte om vi kunne begynne å jogge, og følge Grete Roede (på egen hånd, ikke kurs). Det funket helt fint. Valpefettet forsvant, jeg ble glad i trening, og lærte om kosthold. Pluss at pappa og jeg samarbeidet godt om prosjektet. Jeg fikk hvertfall aldri noe ødelagt forhold til mat. Kun nyttig kunnskap. Anonymkode: 16448...849 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #25 Skrevet 23. februar 2023 Jeg synes ikke det er så ille å si at man avstår fra kaker og godteri pga vekt. Det er jo sant? Å snakke om små porsjoner og slanking om vanlig mat blir noe annet. Men ingen av oss trenger godteri, og det å lære måtehold med slikt er viktig. Anonymkode: 873f1...6c2 2 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. februar 2023 #26 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Datteren din blir ikke skadet av å høre at magen blir stor av for mange boller! 😅 Anonymkode: c5e05...4ed Nja. Et barn hører bolle og stor mage. Det kan sette i gang en spire i et barnesinn. En klassevenninne av meg utviklet anoreksia da hun gikk i 2 klasse. Startet med å takke nei til en is. Derfra ballet det på seg inntil hun en dag sluttet å spise. Innen 4. klasse ble hun tatt ut av skolen og lagt inn. Hun døde nesten. Hun slet i mange år etterpå og den dag i dag.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #27 Skrevet 23. februar 2023 Synes ikke det var så ille å si egentlig? Jeg forklarte ungene mine fra tidlig alder av, kanskje 2-3 år, at man kan få stor mage og hull i tennene når man spiser mye søtsaker og usunn mat. Anonymkode: 0ebe3...b90 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #28 Skrevet 23. februar 2023 Jeg har alltid forklart barna mine at hvis man ikke vil bli tjukk, så må man tenke over hva man spiser. Har alltid lagt vekt på at det ikke handler om å spise LITE, men HVA man spiser og hva kroppen blir glad for, hvordan man blir sterk. Så mye drittmat som er rundt oss til enhver tid, så skjønner jeg ikke hvordan man skal unngå å snakke om det faktisk. Unger liker jo sukker og fett og har alltid lyst på godteri, og man må forklare dem at de ikke skal spisse pizza, potetgull og godteri hver dag og hvorfor. Har selv et fornuftig kosthold, jeg er ikke tynn, men normal, og det skyldes at jeg er streng med hva jeg spiser til hverdags. Legger fort på meg hvis jeg ikke passer på. Ser på meg selv som et godt forbilde for dem, veldig viktig at de forstår sammenhengen med hva de spiser og hvordan det påvirker kroppen. Norske barn blir stadig mer overvektige, og det er jo synd for dem. Mest pga helsen og mulighetene deres for å være aktive, men også at jeg tror de fleste trives bedre med normalvekt enn overvekt. Anonymkode: b76cd...24e 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #29 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Da svarte han (som sant er), at han ikke spiser sånt for tiden, fordi han har en litt stor mage han vil skal bli litt mindre. Helt innafor! Anonymkode: 56c00...75b 2
Sofie Maria Skrevet 23. februar 2023 #30 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vår datter på 8 år og mim mann skulle ut og finne bolle til henne. Hun lurte på om ikke han skulle ha. Da svarte han (som sant er), at han ikke spiser sånt for tiden, fordi han har en litt stor mage han vil skal bli litt mindre. Vår datter ble veldig lei seg, fordi hun mener han er fordi som han er. Og jeg mener at det er helt unødvendig å snakke om sånt til barn. Man kan fint droppe kake uten å skylde på slanking - det går an å si at man er mett. Jeg mener det i det hele tatt ikke er bra å signalisere til barn at man ikke er fornøyd med kroppen sin. Så får man heller gå ned noen kilo i det skjulte. Jeg mener at vi som foreldre ikke bør snakke om mat og slanking i det hele tatt. Min mann mener dette er helt harmløs informasjon - spiser man for mye kake får man stor mage. Hva tenker folk rundt dette temaet? Anonymkode: 229b8...897 støtter deg i denne casen! ❤️ hadde dere hatt gutt ville det ikke vært så farlig, men som flere nevner- jg tror ikke barnet blir skadet kun av den ene situasjonen. Er du og eller far på slanker’n «året» rundt derimot så blir det ille. Da lærer hun vonde ting relatert til kropp. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #31 Skrevet 23. februar 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Vår datter på 8 år og mim mann skulle ut og finne bolle til henne. Hun lurte på om ikke han skulle ha. Da svarte han (som sant er), at han ikke spiser sånt for tiden, fordi han har en litt stor mage han vil skal bli litt mindre. Vår datter ble veldig lei seg, fordi hun mener han er fordi som han er. Og jeg mener at det er helt unødvendig å snakke om sånt til barn. Man kan fint droppe kake uten å skylde på slanking - det går an å si at man er mett. Jeg mener det i det hele tatt ikke er bra å signalisere til barn at man ikke er fornøyd med kroppen sin. Så får man heller gå ned noen kilo i det skjulte. Jeg mener at vi som foreldre ikke bør snakke om mat og slanking i det hele tatt. Min mann mener dette er helt harmløs informasjon - spiser man for mye kake får man stor mage. Hva tenker folk rundt dette temaet? Anonymkode: 229b8...897 Med din holdning er det ikke rart halve Norge er overvektig. Anonymkode: c2706...3d9 4 1
Lizard Skrevet 23. februar 2023 #32 Skrevet 23. februar 2023 Jeg synes det var helt innafor. Har også fortalt mine barn at vi blir tjukke av å spise for mye søppelmat, men at man kan kose seg med det i blant. 3 1
Gjest Gliffy Skrevet 23. februar 2023 #33 Skrevet 23. februar 2023 1 hour ago, WhisperingWind said: Nja. Et barn hører bolle og stor mage. Det kan sette i gang en spire i et barnesinn. En klassevenninne av meg utviklet anoreksia da hun gikk i 2 klasse. Startet med å takke nei til en is. Derfra ballet det på seg inntil hun en dag sluttet å spise. Innen 4. klasse ble hun tatt ut av skolen og lagt inn. Hun døde nesten. Hun slet i mange år etterpå og den dag i dag. En kommentar om bolle får ikke slike konsekvenser. Det er nok mange og sammensatte årsaker som gjorde at din venninne ble så syk som hun ble.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #34 Skrevet 23. februar 2023 Det er grøfter på begge sider her da. Det er ikke noe galt i å forklare at man ikke kan spise boller og godis hele tiden. Anonymkode: bce61...82d 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #35 Skrevet 23. februar 2023 Ser ikke problemet. Hjemme spiste vi alle det vi hadde lyst på, aldri fokus på vekt eller hva som var riktig eller gal mat. At jenta ble spiseforstyrret i tenårene bunnet i helt andre ting enn matpraten hjemme, feks en far som ikke var tilstede i livet hennes. Anonymkode: 6846d...0ae 1 1
AprilLudgate Skrevet 23. februar 2023 #36 Skrevet 23. februar 2023 I henhold til forskingen så er risikoen for at barn og ungdom får spiseforstyrrelser ganske høy når foreldrene snakker om slanking/diett hjemme. Så nei, den kommentaren var absolutt ikke grei - og hun ble jo lei seg i tillegg. Voksne som er på diett kan svare «har ikke lyst på bolle». 1 2
AprilLudgate Skrevet 23. februar 2023 #37 Skrevet 23. februar 2023 Lizard skrev (55 minutter siden): Jeg synes det var helt innafor. Har også fortalt mine barn at vi blir tjukke av å spise for mye søppelmat, men at man kan kose seg med det i blant. Men hvorfor fokuserer du på TJUKK? Det er jo ikke slik at en slank person kan spise det du kaller «søppelmat» (det er ikke avfall, det er mat med høyt kalorinivå - det være seg 10 avokadoer daglig eller bestille pizza hver dag). Jeg snakker ikke sånn om mat til barn eller meg selv. Mye sukker, fett og salt er ikke bra for hjerne, kropp og hjerte. For mye syre er skadelig for tenner. Ferdig. Man trenger ikke peke på et spesifikt utseende. »Barn! Gidder du ikke ta knebøy men heller vil løpe får du flat rumpe. Schtøgt». 🤷♀️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #38 Skrevet 23. februar 2023 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Men hvorfor fokuserer du på TJUKK? Det er jo ikke slik at en slank person kan spise det du kaller «søppelmat» (det er ikke avfall, det er mat med høyt kalorinivå - det være seg 10 avokadoer daglig eller bestille pizza hver dag). Jeg snakker ikke sånn om mat til barn eller meg selv. Mye sukker, fett og salt er ikke bra for hjerne, kropp og hjerte. For mye syre er skadelig for tenner. Ferdig. Man trenger ikke peke på et spesifikt utseende. »Barn! Gidder du ikke ta knebøy men heller vil løpe får du flat rumpe. Schtøgt». 🤷♀️ Ikke meg du siterer, men for min del handler det om at jeg ikke vil at ungene skal bli tjukke. De ser jo også at det ikke er pent eller bra for helsa. Anonymkode: a2cd9...ad9 3
AprilLudgate Skrevet 23. februar 2023 #39 Skrevet 23. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke meg du siterer, men for min del handler det om at jeg ikke vil at ungene skal bli tjukke. De ser jo også at det ikke er pent eller bra for helsa. Anonymkode: a2cd9...ad9 Omg. Om du bryr deg om ungene dine tar du en seriøs selvransakelse og skifter fokus. Ungene dine har høyere risiko for å spise følelsene sine eller få et problematisk forhold til mat og kropp om du ordlegger deg sånn. Det VET vi gjennom forskning, så om du er glad i ungene dine og vil ivareta deres helse slutter du. Det finnes tusen andre måter å sette sunne grenser på. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #40 Skrevet 23. februar 2023 AprilLudgate skrev (10 minutter siden): Omg. Om du bryr deg om ungene dine tar du en seriøs selvransakelse og skifter fokus. Ungene dine har høyere risiko for å spise følelsene sine eller få et problematisk forhold til mat og kropp om du ordlegger deg sånn. Det VET vi gjennom forskning, så om du er glad i ungene dine og vil ivareta deres helse slutter du. Det finnes tusen andre måter å sette sunne grenser på. Men uansett hvordan man pakker det inn og ordlegger seg, så handler det jo om at for mye mat med høyt kaloriinnhold gjør deg tjukk. Man bør jo fokusere på at man kan få hjerteinfarkt, diabetes, fysiske begrensninger, plager med skjelett, at man ikke får trent musklene osv... men til syvende og sist skyldes jo alt dette at man er for TJUKK på grunn av for mye mat med for høyt kaloriinnhold. Forskning viser også at det er forskjell på hvordan kroppen håndterer mettet og umettet fett, så avokado vil bestandig være mer fordelaktig for kroppen enn baconpølse. Tjukk og overvektig betyr jo egentlig akkurat det samme, og har akkurat samme konsekvenser, det oppdager vel ungene også? Anonymkode: b76cd...24e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå