AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #1 Skrevet 22. februar 2023 Vår datter på 8 år og mim mann skulle ut og finne bolle til henne. Hun lurte på om ikke han skulle ha. Da svarte han (som sant er), at han ikke spiser sånt for tiden, fordi han har en litt stor mage han vil skal bli litt mindre. Vår datter ble veldig lei seg, fordi hun mener han er fordi som han er. Og jeg mener at det er helt unødvendig å snakke om sånt til barn. Man kan fint droppe kake uten å skylde på slanking - det går an å si at man er mett. Jeg mener det i det hele tatt ikke er bra å signalisere til barn at man ikke er fornøyd med kroppen sin. Så får man heller gå ned noen kilo i det skjulte. Jeg mener at vi som foreldre ikke bør snakke om mat og slanking i det hele tatt. Min mann mener dette er helt harmløs informasjon - spiser man for mye kake får man stor mage. Hva tenker folk rundt dette temaet? Anonymkode: 229b8...897 12 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #2 Skrevet 22. februar 2023 *Vår datter ble veldig lei seg, fordi hun mener han er fin som han er. TS Anonymkode: 229b8...897
Populært innlegg visp Skrevet 22. februar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 22. februar 2023 Jeg syns dette hørtes helt greit ut, og er veldig imot å unngå enkelte temaer fullstendig. 57 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #4 Skrevet 22. februar 2023 Jeg mener at det må være helt innafor å snakke om "slanking" når det er snakk om helsemessige årsaker. Det er alt for mange som har godt av å gå ned noen kilo i dette landet, vi har blitt smellfeite. Anonymkode: a8d2d...f86 27 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #5 Skrevet 22. februar 2023 Enig med deg TS. Som voksen klarer man å finne på mange måter å di nei på, uten å nevne slanking. Jeg har en datter og er svært bevisst på å ikke si noe kritisk til meg selv når hun er i nærheten. Gjør ikke det med guttene mine heller altså, men er ekstra bevisst på min datter. Anonymkode: 71afc...43d 12 6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #6 Skrevet 22. februar 2023 Som datter av en «almond mom» som var på kronisk slanking hele barndommen min (en av grunnene til at jeg utviklet spiseforstyrrelse i tenårene) må jeg si meg litt enig. Jeg er veldig bevisst på hvordan jeg snakker om mat foran barna. Men om dette er et engangstilfelle, eller i hvertfall noe som ikke belyses i stor grad i hverdagen så mener jeg det er greit 😛 hun får nok ikke spiseforstyrrelse av denne kommentaren men du kan jo ta det opp med mannen din slik at han er mer oppmerksom på det også? Anonymkode: 05e7f...791 9 5
svartkatt Skrevet 22. februar 2023 #7 Skrevet 22. februar 2023 Dere må finne ut hvordan dere kan si dette på en måte som gir mening for et barn. Syns barn kan få høre om litt av kvert bare man sier det på en bra måte. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #8 Skrevet 22. februar 2023 Hvis han faktisk har mage er det innafor å si det sånn. Hvis han har 12 % kroppsfett og har fått bittelitt mer polstring over six-packen er det ugreit, da burde han lyve og si han ikke har så lyst på. Anonymkode: 932df...0c9 21 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #9 Skrevet 22. februar 2023 Datteren din blir ikke skadet av å høre at magen blir stor av for mange boller! 😅 Anonymkode: c5e05...4ed 28 6
Gjest Beelzebub Skrevet 22. februar 2023 #10 Skrevet 22. februar 2023 Syns det er veldig bra å signalisere overfor barna at man tar tak når kiloene begynner å renne på, og at det er helt ok å både anerkjenne og snakke om det når det er på tide med litt skjerpings. Han er et godt forbilde når han viser gjennom seg selv at det ikke er noen big deal, men samtidig noe man bør gjøre noe med. Bra måte å lære dem å verdsette disiplin og selvinnsikt, uten å gjøre det på en hysterisk måte
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #11 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): *Vår datter ble veldig lei seg, fordi hun mener han er fin som han er. TS Anonymkode: 229b8...897 Din datter får neppe varige skader av dette. Tvert i mot: hun lærer noe! Anonymkode: c5e05...4ed 11
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #12 Skrevet 22. februar 2023 Jeg tenker at på den ene siden påvirker boller og andre søtsaker vekten, og jeg syns ikke det burde være tabu. Men på den andre siden mener jeg en skal være veldig forsiktig med å kritisere egen kropp foran barna sine. Det tenker jeg de kan ende med å ta etter. Om en skal droppe bollen pga. slanking, tenker jeg i hvert fall det er lurt å legge det på helse og ikke utseende. Jeg har sagt til barna mine at jeg ikke har lyst på en søtsak fordi det ikke er bra for kroppen. De trenger å lære at usunne valg påvirker. Anonymkode: c2b45...a38 4 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #13 Skrevet 22. februar 2023 "Pappa spiser allerede veldig mye godt, så jeg har ikke så lyst på bolle akkurat nå". Anonymkode: 960e9...281 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #14 Skrevet 22. februar 2023 «Jeg har ikke så lyst på bolle i dag» Anonymkode: 910fb...2cc 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #15 Skrevet 22. februar 2023 Jeg tenker du kan lære henne at man kan ha negative sider uten at det betyr man har mindre verdi. Det at han har stor mage betyr ikke at han er teit eller verdiløs slik som hun tenker Anonymkode: a889a...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #16 Skrevet 22. februar 2023 To boller for mye hver uke er ca 5 kg vektøkning i løpet av et år. En sjokoladebolle inneholder 374 kilokalorier. En vanlig middag for en voksen person består av rundt 500 kilokalorier. En sjokoladebolle utgjør mellom en tredjedel og en fjerdedel av dagsbehovet for et barn i alderen 2–5 å En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig, sier Lena Klasson Heggebø. Hun har doktorgrad i fysisk aktivitet og helse. Til daglig er hun avdelingsleder ved Idrettens helsesenter og forsker ved Valnesfjord helsesportssenter, hvor de behandler personer med sykelig overvekt. https://www.aftenposten.no/oslo/i/op7qV/vi-spiser-over-40-millioner-boller-paa-farten Anonymkode: 616c3...cb7 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #17 Skrevet 22. februar 2023 Jeg mener man bør fokusere på å snakke om god helse, sunn og frisk kropp for et langt og friskt liv. Ikke vekt, utseende, fettmengde, muskelmasse, slanking, dietter og liknende. Anonymkode: 390cb...09b 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Datteren din blir ikke skadet av å høre at magen blir stor av for mange boller! 😅 Anonymkode: c5e05...4ed Jo, barn blir faktisk det. Anonymkode: 6bedc...c25 7 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): «Jeg har ikke så lyst på bolle i dag» Anonymkode: 910fb...2cc Det er jo litt gledesdreper dette. Datteren gledet seg å ta en bolle med pappaen sin. Så spørs det da, om pappaen tok noe i det hele tatt (samme hva) eller satt og så på til hun var ferdig å spise. Det er jo også avhengig av hvordan pappaen ser ut. Er han feit, så er det Ingenting galt i å si "pappa har ikke så lyst på bolle, fordi jeg har fått litt stor mage, men tar gjerne en kaffe og et rundstykke (feks)". Er det ikke det, bør man være forsiktig med å kommentere kroppen sin og at man ikke skal spise fordi man er stor, når man ikke er det. Det skaper jo tanker. Var egntlig kun første avsnittet som var til brukeren jeg siterte.. Anonymkode: 6ad55...551 2
Tiuren Skrevet 22. februar 2023 #20 Skrevet 22. februar 2023 Han kunne jo si at han ikke ville være "enorm" siden det ikke er bra å si "feit" Seriøst, disse barna er vel ikke laget av glass? De tåler å høre at pappa velger å ikke spise bolle fordi han har spist for mange allerede. 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå