Gå til innhold

Egenandel blå resept barn under 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ærlig talt at de under 18 burde slippe unna egenandel på blå resept på nødvendige medisiner.

Hvorfor er det ikke slik?

Anonymkode: fcc09...8cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre har forsørgeransvar. Så dette er ikke noe barn skal betale selv uansett. 

Anonymkode: cb979...6b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Foreldre har forsørgeransvar. Så dette er ikke noe barn skal betale selv uansett. 

Ei heller foreldrene synes nå jeg.

Anonymkode: fcc09...8cc

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn under 16 år tenger ikke betale egenandel. Når det først er sånn, så syns jeg jo igrunn det er merkelig at de har valgt å sette denne grensa ved 16 år. Og ikke 18. 

Anonymkode: 70e55...4eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barn under 16 år tenger ikke betale egenandel. Når det først er sånn, så syns jeg jo igrunn det er merkelig at de har valgt å sette denne grensa ved 16 år. Og ikke 18. 

Anonymkode: 70e55...4eb

Grensen er vel fordi 16 år er medisinsk myndighetsalder, uten at det i seg selv forklarer hvorfor det ikke er unntak for egenandeler frem til man er 18.

Anonymkode: 9c089...377

Skrevet

Man kan få vedtak på fritak fra egenandel etter fylte 16 også, og etter fylte 18 for den saks skyld. Behandlende lege sender søknad til HELFO. Ikke alle leger nevner dette uoppfordret, så spør legen om du/barnet oppfyller kriteriene.

Anonymkode: ab13c...4b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...