Gå til innhold

Et tredje juridisk kjønn

MyMichelle

Anbefalte innlegg

yamask skrev (16 timer siden):

Men hvis du sier du identifiserer deg som en annen etnisitet eller en annen alder så får alle hakeslepp, selvom hele greia med kjønnsidentitet er like søkt. 

Ja, merkelige greier. Siden det er fritt fram å identifisere seg som hva man vil og lage all slags mulige kjønnsidentiteter, kan vi like gjerne fortsette med aldersidentitet, raseidentitet, yrkesidentitet og hvorfor ikke utdanningsidentitet?

Tenk hvor lett det blir å oppnå drømmene sine da.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mari_anna
Ardwinna skrev (På 28.6.2023 den 17.34):

Egentlig enig, og det er de fleste trans også. Kjønnsidentiteten deres er mann eller kvinne, så det kommer vel an på situasjon om de omtaler seg selv som kvinne/mann eller transkvinne/transmann.
Jeg har ingen problem med å kalle en transkvinne for kvinne sånn i hverdagen, så lenge vedkommende tydelig er en kvinne. Jeg er derimot skeptisk til transkvinner som ikke endrer noe som helst for å bli en kvinne, men bare sminker seg litt, lar håret gro og går i dameklær, og insisterer på at de er kvinne. Til og med mange transkvinner synes dette er helt merkelig. Det kalles jo trans av en grunn; de føler seg født i feil kropp og har et ønske om å endre utseende for å få utsiden til å samsvare med hvordan de føler seg på innsiden. De som finner ut i godt voksen alder at de skal skifte kjønn på papiret, men ikke er det minste interessert i å fremstå som kvinnelig, må jeg ærlig innrømme at jeg sliter med å forholde meg til.
Dette er et eksempel på transkvinner jeg synes er vanskelig å "godta" som kvinner:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6536045/Furious-transgender-woman-rages-store-clerk-calls-sir-instead-maam.html

Jeg kan som sagt godt tåle ikke-binær i tillegg til han og hun, da jeg kan forstå at det finnes mennesker som ikke føler seg som verken han eller hun, men å dele opp ikke-binær kjønnsidentitet i masse rare undergrupper er bare forvirrende. Det hadde vært interessant å snakke med ti ulike mennesker med hver sin ikke-binære kjønnsidentitet og prøvd å nøste oppi hva som egentlig skiller dem fra hverandre, og hvorfor det ikke holder å identifisere seg som ikke-binær og bruke samme kjønnsnøytrale pronomen. Det har jo eksplodert med stadig nye pronomen, spesielt på engelsk, og det virker som om det er konkurranse i å finne på nye og spesielle pronomen. Disse pronomene skal selvsagt da også respekteres og holdes styr på av alle rundt dem og brukes lett som en plett.
Variasjoner mellom han og hun er logisk da de fleste av oss er født som det ene eller andre (med ulike utgaver og kombinasjoner av de samme kjønnskromosomene), men å begynne å identifisere seg som alien, fe, guddommelighet o.l., og kreve at andre skal ta dette seriøst og kalle dem for riktig pronomen (som de ofte har funnet på selv) synes jeg er helt på trynet. Når transkvinner og transmenn selv begynner å reagere på alle de som plutselig finner sitt (rimelig kreative) ikke-binære selv og skviser seg inn under regnbueparaplyen, så har det faktisk gått litt over styr.

Her er en transkvinne som er kritisk til alle de nye identitetene som popper opp:

Kanskje de tenker at "Gud skapte meg slik så det får jeg bare akseptere?" er jo de som ikke er så fokusert på det ytre. Og så har du jo og dem som er redd for å legge seg under kniven (bare lufte tankene litt her nå) grunnen kan være mange 🤷‍♀️ Selv har jeg ikke noe problemer med hva folk går kledd i eller hva dem foretrekker å bli kalt (han, hun, hen osv) så lenge ingen blir såret/skadet så er det det viktigste. Vi er i 2023, det er på tide at folk begynne tenke anderledes og akseptere at vi mennesker er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari_anna skrev (2 timer siden):

Kanskje de tenker at "Gud skapte meg slik så det får jeg bare akseptere?" er jo de som ikke er så fokusert på det ytre. Og så har du jo og dem som er redd for å legge seg under kniven (bare lufte tankene litt her nå) grunnen kan være mange 🤷‍♀️ Selv har jeg ikke noe problemer med hva folk går kledd i eller hva dem foretrekker å bli kalt (han, hun, hen osv) så lenge ingen blir såret/skadet så er det det viktigste. Vi er i 2023, det er på tide at folk begynne tenke anderledes og akseptere at vi mennesker er forskjellige.

Jeg har heller ikke noen problemer med at folk velger å kalle seg hva de vil og kle seg som de vil. Men jeg synes ikke det er ok å f.eks. velge å beholde sitt mannlige utseende fullt ut samtidig som man krever å bli kalt kvinne og slippe inn i damegarderober og på damedo med båser. Toaletter som består av bare ett rom med et toalett og en vask er i mine øyne unisex, så der bryr jeg meg døyten om hvem som går inn på det rommet med dame-skilt på. Det er jo også et paradoks at det som oftest er transkvinner (gjerne de som er mest mannlige) som roper høyest om retten til å bruke kjønnsinndelte fasiliteter, mens transmenn hører man nesten aldri ifra. Hvorfor?

Det er faktisk fullt mulig å støtte Pride og retten til å være den man er, men likevel stille spørsmål ved enkeltes valg og krav. Fordi folk er forskjellige og fordi det finnes både løgnere, narsissister, oppmerksomhetssyke og mennesker med ulike psykiske problemer også innen Pride. Det er tross alt snakk om mennesker, og mennesker er som du sier forskjellige.

Når det er snakk om transseksuelle, så forstår jeg at noen av dem velger å ikke operere underlivet, da det både kan gi potensielle problemer med sexlivet (nerveskader o.l.) og i tillegg gjøre dem sterile.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (På 28.6.2023 den 17.34):

Egentlig enig, og det er de fleste trans også. Kjønnsidentiteten deres er mann eller kvinne, så det kommer vel an på situasjon om de omtaler seg selv som kvinne/mann eller transkvinne/transmann.
Jeg har ingen problem med å kalle en transkvinne for kvinne sånn i hverdagen, så lenge vedkommende tydelig er en kvinne. Jeg er derimot skeptisk til transkvinner som ikke endrer noe som helst for å bli en kvinne, men bare sminker seg litt, lar håret gro og går i dameklær, og insisterer på at de er kvinne. Til og med mange transkvinner synes dette er helt merkelig. Det kalles jo trans av en grunn; de føler seg født i feil kropp og har et ønske om å endre utseende for å få utsiden til å samsvare med hvordan de føler seg på innsiden. De som finner ut i godt voksen alder at de skal skifte kjønn på papiret, men ikke er det minste interessert i å fremstå som kvinnelig, må jeg ærlig innrømme at jeg sliter med å forholde meg til.
Dette er et eksempel på transkvinner jeg synes er vanskelig å "godta" som kvinner:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-6536045/Furious-transgender-woman-rages-store-clerk-calls-sir-instead-maam.html

Jeg kan som sagt godt tåle ikke-binær i tillegg til han og hun, da jeg kan forstå at det finnes mennesker som ikke føler seg som verken han eller hun, men å dele opp ikke-binær kjønnsidentitet i masse rare undergrupper er bare forvirrende. Det hadde vært interessant å snakke med ti ulike mennesker med hver sin ikke-binære kjønnsidentitet og prøvd å nøste oppi hva som egentlig skiller dem fra hverandre, og hvorfor det ikke holder å identifisere seg som ikke-binær og bruke samme kjønnsnøytrale pronomen. Det har jo eksplodert med stadig nye pronomen, spesielt på engelsk, og det virker som om det er konkurranse i å finne på nye og spesielle pronomen. Disse pronomene skal selvsagt da også respekteres og holdes styr på av alle rundt dem og brukes lett som en plett.
Variasjoner mellom han og hun er logisk da de fleste av oss er født som det ene eller andre (med ulike utgaver og kombinasjoner av de samme kjønnskromosomene), men å begynne å identifisere seg som alien, fe, guddommelighet o.l., og kreve at andre skal ta dette seriøst og kalle dem for riktig pronomen (som de ofte har funnet på selv) synes jeg er helt på trynet. Når transkvinner og transmenn selv begynner å reagere på alle de som plutselig finner sitt (rimelig kreative) ikke-binære selv og skviser seg inn under regnbueparaplyen, så har det faktisk gått litt over styr.

Her er en transkvinne som er kritisk til alle de nye identitetene som popper opp:

Er forvirret over cis greia også. Vet ikke hvorfor gutt og jente må være delt i mange ulike kategorier.  Det jeg ikke er forvirret over er gutt, jente, agender, bigender, ikke binær og trans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (På 5.7.2023 den 17.17):

Er forvirret over cis greia også. Vet ikke hvorfor gutt og jente må være delt i mange ulike kategorier.  Det jeg ikke er forvirret over er gutt, jente, agender, bigender, ikke binær og trans

Hva er forskjell på agender, ikke-binær og bigender?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Ardwinna skrev (På 6.7.2023 den 21.06):

Hva er forskjell på agender, ikke-binær og bigender?

Agender - du definerer deg sim du ikke har noen kjønn. Kan minne litt om de ikke binære.

ikke binær - du definerer deg enten noe i mellom gutt eller jente eller ingen av delene.

bigender - du definerer deg at du er både gutt og jente samtidig eller noe i mellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiro skrev (2 minutter siden):

Agender - du definerer deg sim du ikke har noen kjønn. Kan minne litt om de ikke binære.

ikke binær - du definerer deg enten noe i mellom gutt eller jente eller ingen av delene.

bigender - du definerer deg at du er både gutt og jente samtidig eller noe i mellom. 

Men det er ikke noe imellom, og man kan ikke være "ingen av delene". Man har kjønnsorganer tilhørende et bestemt kjønn, man kler seg enten i dame- eller herreavdelingen osv. Det går ikke an å føle seg som ingen verdens ting. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Men det er ikke noe imellom, og man kan ikke være "ingen av delene". Man har kjønnsorganer tilhørende et bestemt kjønn, man kler seg enten i dame- eller herreavdelingen osv. Det går ikke an å føle seg som ingen verdens ting. 

Det finnes noe som er i mellom! Tro meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (11 minutter siden):

Alle som har kropp har kjønn. Alle føler seg enten som mann, eller som kvinne. Det er helt greit å føle seg som maskulin kvinne eller feminin mann, men man er fortsatt mann eller kvinne. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Alle som har kropp har kjønn. Alle føler seg enten som mann, eller som kvinne. Det er helt greit å føle seg som maskulin kvinne eller feminin mann, men man er fortsatt mann eller kvinne. 

Det er ikke sant. Det finnes folk som er født med begge kjønnsorganer i tillegg. I dag har vi også transfolk som bytter kjønn. La folk ha den kroppen de ønsker og være det kjønnet de selv synes de er!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sant. Det finnes folk som er født med begge kjønnsorganer i tillegg. I dag har vi også transfolk som bytter kjønn. La folk ha den kroppen de ønsker og være det kjønnet de selv synes de er!

Ja, det finnes kanskje 1-2 personer i Norge som er født med begge kjønnsorganene, men de er fortsatt mann eller kvinne ut fra kroppens genetisk sammensetning. 

Morsomt at du nevner transpersoner fordi selv de er enten mann, eller kvinne. Det finnes ikke noe som heter i mellom eller ingen av delene. Da er det kanskje snakk om psykiatri og må utredes videre?

Endret av Drizzt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (19 minutter siden):

Gi meg styrke 😀 Enda flere begrep å forholde seg til. Er ikke dette tullete? Holder det ikke med ikke-binær? 🤔

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Ja, det finnes kanskje 1-2 personer i Norge som er født med begge kjønnsorganene, men de er fortsatt mann eller kvinne ut fra kroppens genetisk sammensetning. 

Morsomt at du nevner transpersoner fordi selv de er enten mann, eller kvinne. Det finnes ikke noe som heter i mellom eller ingen av delene. 

Det er ikke binære folk også. Som føler seg noe midt i mellom eller ingen av delene. Morsomt du nevner nettopp at det er kun noe som heter maskulin kvinne og vica versa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Gi meg styrke 😀 Enda flere begrep å forholde seg til. Er ikke dette tullete? Holder det ikke med ikke-binær? 🤔

Kanskje i norsk språk! Men i det engelske bruker man flere❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (Akkurat nå):

Det er ikke binære folk også. Som føler seg noe midt i mellom eller ingen av delene. Morsomt du nevner nettopp at det er kun noe som heter maskulin kvinne og vica versa. 

Maskulin kvinne er fortsatt kvinne, ikke noe mellom. Feminin mann er fortsatt mann, ikke noe mellom. Det finnes ikke noe mellom eller ingen av delene. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Maskulin kvinne er fortsatt kvinne, ikke noe mellom. Feminin mann er fortsatt mann, ikke noe mellom. Det finnes ikke noe mellom eller ingen av delene. 

Det du sier er bare tull egentlig. Transmenn er menn og transkribert er kvinner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drizzt skrev (4 minutter siden):

Morsomt at du nevner transpersoner fordi selv de er enten mann, eller kvinne. Det finnes ikke noe som heter i mellom eller ingen av delene. Da er det kanskje snakk om psykiatri og må utredes videre?

Vel du nevnte nettopp at det finnes noe midt i mellom som de 1-2 personene som blir født med begge kjønnsorganer som er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Er glad for at du snakker hyggelig her i forumet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare to kjønn, så hvorfor skulle man hatt et tredje juridisk kjønn?

Hensikten med at staten anerkjenner kjønn på noen måte er for å reflektere den biologiske realiteten, så hvorfor skulle man ha juridisk kjønn som ikke finnes i virkeligheten?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiro skrev (1 minutt siden):

Er glad for at du snakker hyggelig her i forumet ❤️

Ja, guri malla, det skulle bare mangle:) Selv om jeg syns ting er vanskelig å forstå, da det er så mange begreper som ligner hverandre, så liker jeg å holde meg oppdatert:) Du er alltid hyggelig i innleggene dine du også, selv om flere er uenige med deg❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...