Gjest Anonymus Notarius Skrevet 3. mars 2023 #101 Del Skrevet 3. mars 2023 Tvillingsjel skrev (12 timer siden): Enig i mye, men pubertetsblokkere er vel ikke ødeleggende på samme måte som hormoner er? Slik jeg har forstått det, så utsetter pubertetsblokkere puberteten, men uten at de fører til nye kroppslige endringer. Verre er det med hormoner. Hvis et barn kun har tatt pubertetsutsettende og angrer, kan de, etter det jeg har skjønt, bare slutte på medisinene og så få tilbake sin opprinnelige pubertet? Pubertetsblokkere er jo hormoner. Dersom man fortsetter på disse, vil man bli voksen uten å ha vært gjennom en pubertet (siden man åpenbart ikke kan gå gjennom puberteten til det motsatte kjønn). Det kan ha stor betydning for f.eks. kroppshøyde og beintetthet (prepubertale barn har et mye lettere skjelett enn voksne). Og selvfølgelig for fertilitet og utvikling av kjønnsorganer. I tillegg vil nok pupertetsblokkere i realiteten være å ta et valg der og da, fordi man ikke får sjansen til å kjenne på hvordan det faktisk er å være mann/kvinne. Puberteten er ikke bare utvikling av kroppen, men også av det mentale. Hvis man aldri får gjennomgått en mannlig pubertet, vet man jo ikke hvordan det er å være mann. Mange vil nok, dersom de får sjansen, falle til ro i det kjønnet de faktisk er dersom de gjennomgår en pubertet, fordi puberteten også gjør at man utvikler en mannlig/kvinnelig hjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 3. mars 2023 #102 Del Skrevet 3. mars 2023 Pubertetsblokkere/hormonblokkere gjør at kroppen ikke går gjennom pubertet ja. Det kan i værste fall gjøre deg steril, fordi du ikke utvikler deg. Penis kan forbli i "barnestørrelse", gutter utvikler ikke skjeggvekst eller kommer i stemmeskifte, jenter får ikke mensen, pupper og former osv. Jeg syns det er en uting å "behandle" helt friske kropper når det er hodet som trenger hjelp. Er man myndig - kjør på. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 8. mars 2023 #103 Del Skrevet 8. mars 2023 Ryddet for brudd på opphavsrett, avsporing, innlegg kun bestående av bilde og svar til slettede innlegg. Spørsmål i forbindelse med moderering besvares her. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #104 Del Skrevet 3. juni 2023 Wednesday Addams skrev (På 23.2.2023 den 10.50): Er det noen andre land som har innført et tredje juridisk kjønn og fått problemer på grunn av det? Spør fordi jeg har null peiling. Hele forslaget høres spinnvilt ut i mine ører. Danmark og Malta har innført tredje kjønn og det går fint med dem. Jeg er selv ikke binær. Min mening er de som vil være menn skal være menn og de som vil være kvinner skal være kvinner, men at de tvinger kvinner og menn som ikke vil være kjønnsnøytrale til å bli det er feil. Tredje kjønnet er for de som identifiserer seg noe annet enn kvinne og menn. Mange av den tar selvmord pga de ikke er tatt seriøst. Selv om det er 2,8% av befolkningen er de mennesker også. Alle mennesker skal ha det bra. Uansett hva emnet var om er det viktig å tilpasse alle mennesker. Bare pga det tredje kjønnet kommer betyr det ikke at rettighetene til mann og kvinne blir ødelagt. Håper du forstår❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #105 Del Skrevet 3. juni 2023 (endret) Anonymus Notarius skrev (På 3.3.2023 den 10.49): Pubertetsblokkere er jo hormoner. Dersom man fortsetter på disse, vil man bli voksen uten å ha vært gjennom en pubertet (siden man åpenbart ikke kan gå gjennom puberteten til det motsatte kjønn). Det kan ha stor betydning for f.eks. kroppshøyde og beintetthet (prepubertale barn har et mye lettere skjelett enn voksne). Og selvfølgelig for fertilitet og utvikling av kjønnsorganer. I tillegg vil nok pupertetsblokkere i realiteten være å ta et valg der og da, fordi man ikke får sjansen til å kjenne på hvordan det faktisk er å være mann/kvinne. Puberteten er ikke bare utvikling av kroppen, men også av det mentale. Hvis man aldri får gjennomgått en mannlig pubertet, vet man jo ikke hvordan det er å være mann. Mange vil nok, dersom de får sjansen, falle til ro i det kjønnet de faktisk er dersom de gjennomgår en pubertet, fordi puberteten også gjør at man utvikler en mannlig/kvinnelig hjerne. Jeg er helt uenig her. For alle gjør det ikke. De som er trans/ ikke binære opplever det ille. Det har blitt gjort forskning mange av dem har tatt selvmord pga de ikke har fått den behandlingen de trenger. Unnskyld, men det er min mening og hva forskning har å si om dem. Jeg håper ikke at jeg såret dine følelser. Endret 3. juni 2023 av Hiro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 3. juni 2023 #106 Del Skrevet 3. juni 2023 Spørsmål fra en uvitende, så ikke ta det på en negativ måte. Hvilken relevans har egentlig juridisk kjønn? Når blir det egentlig brukt? Vet at vi kan koble kjønn til f.eks ekstra poeng for studier. Velger du å være kjønn tre vil du ikke kunne på jentepoeng? Eller misforstår jeg? Det er en kjønnsmarkør i personnummer. Man vil da få enten kvinne- eller mannsnummer. Skal et tall forbeholdes det tredje kjønn? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 3. juni 2023 #107 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (5 minutter siden): Jeg er helt uenig her. For alle gjør det ikke. De som er trans/ ikke binære opplever det ille. Det har blitt gjort forskning mange av dem har tatt selvmord pga de ikke har fått den behandlingen de trenger. Unnskyld, men det er min mening og hva forskning har å si om dem. Jeg håper ikke at jeg såret dine følelser. Men veldig viktig å poengtere at det er endel som begår selvmord, etter en kjønnskorrigering også. Disse sliter som oftest med psykiske lidelser, som ligger i bunn. Så hva kommer først, høna eller egget? Veldig trist uansett. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #108 Del Skrevet 3. juni 2023 tenkselv skrev (7 minutter siden): Spørsmål fra en uvitende, så ikke ta det på en negativ måte. Hvilken relevans har egentlig juridisk kjønn? Når blir det egentlig brukt? Vet at vi kan koble kjønn til f.eks ekstra poeng for studier. Velger du å være kjønn tre vil du ikke kunne på jentepoeng? Eller misforstår jeg? Det er en kjønnsmarkør i personnummer. Man vil da få enten kvinne- eller mannsnummer. Skal et tall forbeholdes det tredje kjønn? De ikke binære kan få to kjønnspoeng også. Får ikke alle kjønn samme kjønnspoeng. Uansett jeg synes at menn, kvinner og de ikke binære skal få like mye poeng uavhengig av kjønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 3. juni 2023 #109 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (1 minutt siden): De ikke binære kan få to kjønnspoeng også. Får ikke alle kjønn samme kjønnspoeng. Uansett jeg synes at menn, kvinner og de ikke binære skal få like mye poeng uavhengig av kjønn. Det var ikke noe synspunkt eller diskusjon om tilleggspoeng, men spørsmål om når juridisk kjønn hadde relevans. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #110 Del Skrevet 3. juni 2023 (endret) Hannah80 skrev (8 minutter siden): Men veldig viktig å poengtere at det er endel som begår selvmord, etter en kjønnskorrigering også. Disse sliter som oftest med psykiske lidelser, som ligger i bunn. Så hva kommer først, høna eller egget? Veldig trist uansett. Det er sant og det er derfor man har samtale med psykolog og sånt først, men det er mange andre som har blitt friske etter kjønns korrigering også. Jeg synes at man burde finne ut hva som kan hjelpe de som har lidelser etter operasjonen. Har sett nrk side om en som heter Mia og hun er ikke binær og fjernet brystene privat for 1-2 år siden. Hun har det bedre med seg selv. For å være ærlig fet er høyere antall selvmord hos de som ikke får behandling det minker til de som endrer juridisk kjønn. Er enig med deg at det er veldig trist, men begge må prioriteres. Endret 3. juni 2023 av Hiro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #111 Del Skrevet 3. juni 2023 tenkselv skrev (1 minutt siden): Det var ikke noe synspunkt eller diskusjon om tilleggspoeng, men spørsmål om når juridisk kjønn hadde relevans. Det er ikke det enda nei, men det blir snakk om det når det blir endret. Malta og Danmark har det allerede så de har nok en ordning på det. Malta har nesten allerede nådd 100% av lgbt rights. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 3. juni 2023 #112 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (Akkurat nå): Det er ikke det enda nei, men det blir snakk om det når det blir endret. Malta og Danmark har det allerede så de har nok en ordning på det. Malta har nesten allerede nådd 100% av lgbt rights. Hva brukes juridisk kjønn til i dag? Ekteskap er kjønnsnøytalt, studiepoeng var det eneste jeg kom på. Andre eksempler? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 3. juni 2023 #113 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (1 minutt siden): Det er sant og det er derfor man har samtale med psykolog og sånt først, men det er mange andre som har blitt friske etter kjønns korrigering også. Jeg synes at man burde finne ut hva som kan hjelpe de som har lidelser etter operasjonen. Har sett nrk side om en som heter Mia og hun er ikke binær og fjernet brystene privat for 1-2 år siden. Hun har det bedre med seg selv. For å være ærlig fet er høyere antall selvmord hos de som ikke får behandling det minker til de som endrer juridisk kjønn. Må innrømme at jeg sliter litt med å forstå konseptet ikke-binær. Joda, jeg forstår at de ikke føler seg som verken mann eller kvinne. Men hvorfor fjerner de brystene da? Det er jo det samme som transmenn også. Mange fjerner jo kun brystene, noe som er mer forståelig, da de identifiserer seg som en mann. Ikke vondt ment, jeg bare forstår det ikke. Jeg syns det er komplisert:) 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #114 Del Skrevet 3. juni 2023 (endret) Hannah80 skrev (3 minutter siden): Må innrømme at jeg sliter litt med å forstå konseptet ikke-binær. Joda, jeg forstår at de ikke føler seg som verken mann eller kvinne. Men hvorfor fjerner de brystene da? Det er jo det samme som transmenn også. Mange fjerner jo kun brystene, noe som er mer forståelig, da de identifiserer seg som en mann. Ikke vondt ment, jeg bare forstår det ikke. Jeg syns det er komplisert:) Jeg kan svare på dette spørsmålet er ikke binær selv. Ikke binær er i en variert skala. Noen ønsker å fjerne brystene og andre ikke. De fjerner brystene fordi de ønsker å se mer kjønnsnøytrale utvendig. Å ikke å pupper og hår på ansiktet er noen eksempler på hvordan en ikke binær ønsker å ha kroppen sin. Ja, du vil nok stille spørsmål hva er kjønnsnøytral? Endret 3. juni 2023 av Hiro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 3. juni 2023 #115 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (Akkurat nå): Jeg kan svare på dette spørsmålet er ikke binær selv. Ikke binær er i en variert skala. Noen ønsker å fjerne brystene og andre ikke. De fjerner brystene fordi de ønsker å se mer kjønnsnøytrale utvendig. Å ikke å pupper og hår på ansiktet er noen eksempler på hvordan en ikke binær ønsker å ha kroppen sin. Åååh, da gir det mening. At de vil se mer kjønnsnøytrale ut. Beklager at jeg spør om ting som kanskje er innlysende for andre. Men tusen takk for fine svar 🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #116 Del Skrevet 3. juni 2023 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Åååh, da gir det mening. At de vil se mer kjønnsnøytrale ut. Beklager at jeg spør om ting som kanskje er innlysende for andre. Men tusen takk for fine svar 🥰 Bare hyggelig 🥰❤️ vil bare hjelpe. Er det selv så det hjelper mer av å høre det fra en som opplever det selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #117 Del Skrevet 3. juni 2023 tenkselv skrev (8 minutter siden): Hva brukes juridisk kjønn til i dag? Ekteskap er kjønnsnøytalt, studiepoeng var det eneste jeg kom på. Andre eksempler? For meg brukes juridisk kjønn til det kjønnet du ønsker å være 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 3. juni 2023 #118 Del Skrevet 3. juni 2023 Ser fram til en tredje kjønnskategori. Vi ligger håpløst langt bak land som Nepal og Pakistan, som lenge har anerkjent en tredje kategori. En tredje kategori vil passe både intersex, trans og ikke-binære. At lovverket ikke samsvarer med realitetene er for dumt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hiro Skrevet 3. juni 2023 #119 Del Skrevet 3. juni 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Ser fram til en tredje kjønnskategori. Vi ligger håpløst langt bak land som Nepal og Pakistan, som lenge har anerkjent en tredje kategori. En tredje kategori vil passe både intersex, trans og ikke-binære. At lovverket ikke samsvarer med realitetene er for dumt. Me too og derfor må vi si i fra til regjeringen om dette. Ser også fram til at ikke binære får kjønns behandling også 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenkselv Skrevet 3. juni 2023 #120 Del Skrevet 3. juni 2023 Hiro skrev (2 minutter siden): For meg brukes juridisk kjønn til det kjønnet du ønsker å være 😊 Så egentlig "bare" som en kjønnsidentitet, og ikke forbundet mot juridiske rettigheter og plikter. Takk for svar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå