Btw Skrevet 22. februar 2023 #21 Del Skrevet 22. februar 2023 Tvillingsjel skrev (På 23.2.2023 den 0.07): Et tredje juridisk kjønn kunne være veldig greit slik lovverket er nå. Ikke bare for transpersoner og ikke-binære, men også for mennesker som, av sikkerhetsmessige årsaker, trenger nytt personnummer, men ikke får det innvilget uten å endre juridisk kjønn. Slik lovverket er i dag kan enhver ringe inn til Skatteetaten og be om å få ut adresseopplysninger for åpne adresser. Skatteetaten har, på nåværende tidspunkt, ingen andre løsninger enn åpen adresse (som ikke er taushetsbelagt), uten fast bosted (som gjør at man mister rettigheter som norsk statsborger), eller politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få). Hvis en person endrer juridisk fornavn og etternavn, kan en voldsutøver eller overgriper be om å få ut tidligere navnehistorikk. Kun hvis man endrer personnummer kan det være litt vanskeligere å få ut informasjonen, da personnummeret har høyere vern. Men for å endre personnummer må man enten få politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få), eller endre juridisk kjønn. Ja, jeg har vurdert å endre juridisk kjønn. Ikke fordi jeg er trans eller ikke-binær, men fordi jeg da hadde fått nytt personnummer. Å endre kjønn til mann ville vært veldig unaturlig, da jeg alltid har vært kvinne. Et nøytralt kjønn hadde vært mindre drastisk enn å endre juridisk kjønn fra kvinne til mann. Skatteetaten har ingen løsninger på dette problemet. De antar at alle som trenger beskyttelse får kode 6, 7 eller fiktiv identitet, men slik er det ikke. Det er vanskelig å få hvis de straffbare forholdene går tilbake i tid, for eksempel. Når systemet er slik det er, er jeg for en tredje kjønnskategori. Det hadde gjort det lettere for personer som trenger beskyttelse å få beskyttelse, uten å måtte gå til det drastiske steget å endre juridisk kjønn fra MTF eller FTM for å få lov til å endre personnummer. Evt bør det bli lettere å få nytt personnummer, og Skatteetaten bør også gå tilbake til slik det var før 2017, hvor adresseopplysninger på daværende tidspunkt var taushetsbelagte. Har du kilder til dette? Hva med dette? Politiet og Kripos har jo beskyttet folk som har krav på det i alle år uten at vedkommende trenger å bytte juridisk kjønn: https://dinutvei.no/lover-beskyttelse/hemmelig-adresse-adressesperre-ny-identitet-og-skjerming/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 22. februar 2023 #22 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Jeg synes at det kan være 2 juridiske kjønn, men hvis noen er "hen" skal det respekteres på jobb osv. Å endre juridisk kjønn er sikkert greit, men der går grensen for meg. Alt juridisk bryr seg ikke om følelser, det bryr seg om fakta. Ofte biologiske og fysiske fakta. Sånn synes jeg det skal være. Og det med å fjerne han/hun, altså hva i huleste??? De blir sure hvis jeg kaller en ikke binær hun eller han, da blir jeg sur hvis de kaller meg "hen". Jeg identifiserer meg som "hun", ikke som "hen". Endret 22. februar 2023 av CatPerson123 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 22. februar 2023 #23 Del Skrevet 22. februar 2023 (endret) Btw skrev (På 23.2.2023 den 0.27): Har du kilder til dette? Hva med dette? Politiet og Kripos har jo beskyttet folk som har krav på det i alle år uten at vedkommende trenger å bytte juridisk kjønn: https://dinutvei.no/lover-beskyttelse/hemmelig-adresse-adressesperre-ny-identitet-og-skjerming/ Som sagt nevner du hemmelig adresse (kode 6 eller 7) og fiktiv identitet. Dette er tiltak politiet kan sette inn, men som er ekstremt vanskelig å få innvilget. Det skal være fare for alvorlig vold eller ha skjedd noe straffbart i nyere tid. Hva med alle de som ble utsatt for grov vold eller voldtekt mange år tilbake, som kanskje ikke får politibeskyttelse fordi de straffbare forholdene er gamle? De har ingen vern, da Skatteetaten, fullt lovlig, kan utgi opplysninger om hvor offeret bor, også mot offerets vilje. For det er heller ikke mulig å sperre innsyn for privatpersoner. Det er rett og slett et elendig system for de som ikke faller innenfor politiets beskyttelsestiltak fordi de straffbare forholdene går for langt tilbake i tid. Jeg ble voldtatt gjentatte ganger som barn, av flere overgripere som også samarbeidet, men sliter med å få politibeskyttelse fordi det er over tjue år siden hendelsene. Det er ingen system for disse tingene, da ingen etater (Skatteetaten, husbanken og NAV) samarbeider. De alle henviser til politiet - det uten at de kjenner vilkårene som må foreligge for å få adressesperring. Skatteetaten visste ikke engang hvilket departementet de var underlagt. Det var et tastetrykk unna, men de var likevel helt intetanende. De hadde aldri hørt om problemstillingen og bare antok at slike folk fikk politibeskyttelse. Jeg har drevet gravejournalistikk om temaet og er i dialog med TV2 i håp om at det lages en dokumentar i Norge bak fasaden for å belyse dette. Hvilke vern, og rettigheter til økonomisk støtte, har mennesker som ikke får politibeskyttelse, men som allikevel trenger beskyttelse, og ikke kan ha åpen adresse fordi denne ikke er taushetsbelagt? De har ingen vern. Kan en løsning være en tredje kjønnskategori, slik at mennesker kan bruke nøytral kjønnskategori i tilfeller hvor de, pga sikkerhet, trenger nytt personnummer? Btw skrev (På 23.2.2023 den 0.27): Har du kilder til dette? Hva med dette? Politiet og Kripos har jo beskyttet folk som har krav på det i alle år uten at vedkommende trenger å bytte juridisk kjønn: https://dinutvei.no/lover-beskyttelse/hemmelig-adresse-adressesperre-ny-identitet-og-skjerming/ En tilføyelse. For å få nytt personnummer, må man enten (1) få innvilget ny identitet hos politiet, eller (2) endre juridisk kjønn i folkeregisteret. For de som får beskyttelse fra politiet er det ikke noe problem. Problemet er alle de som ikke får innvilget beskyttelsestiltak, men som allikevel trenger beskyttelse. Hva med disse? Hva om en tredje kjønnskategori kunne føles mindre drastisk enn å skifte helt fra kvinne til mann for å få et nytt personnummer? Endret 22. februar 2023 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 23. februar 2023 #24 Del Skrevet 23. februar 2023 Nei, for noe tull. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 23. februar 2023 #25 Del Skrevet 23. februar 2023 Rosa blomst skrev (1 time siden): Det er verneplikt for begge kjønn nå, og førstefødte arver tronen uavhengig av kjønn. Ingrid Alexandra er tronarving etter Håkon. Foreldrepermisjon skiller vel heller ikke på kjønn lenger? Mor og far (eller medmor) har vel like lang permisjon og står fritt til å dele den siste tredjedelen som det passer best. Samme gjelder vel da også om to menn adopterer eller benytter surrogatmor. Ok, så hvis det stemmer står man omtrent bare tilbake med svangerskapspermisjonen. Så man får et tredje kjønn som får hva - en halv svangerskapsprmisjon? Eller kanskje dobbel? Vil man behøve å faktisk være gravid, forresten? Tvillingsjel skrev (1 time siden): Et tredje juridisk kjønn kunne være veldig greit slik lovverket er nå. Ikke bare for transpersoner og ikke-binære, men også for mennesker som, av sikkerhetsmessige årsaker, trenger nytt personnummer, men ikke får det innvilget uten å endre juridisk kjønn. .... Så man bør innføre en sær ny lov for å omgås en eksisterende lov som ikke fungerer godt nok? Hva med å endre den man allerede har, f.eks slik at man kan endre personnummer uten å endre kjønn i det hele tatt? Sånn apropos personnummer, de bruker jo odde- og partall for å angi hvilket kjønn man er. Hva står da igjen til det tredje kjønnet? Imaginære tall? 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 23. februar 2023 #26 Del Skrevet 23. februar 2023 Enda en tulling skrev (38 minutter siden): Ok, så hvis det stemmer står man omtrent bare tilbake med svangerskapspermisjonen. Så man får et tredje kjønn som får hva - en halv svangerskapsprmisjon? Eller kanskje dobbel? Vil man behøve å faktisk være gravid, forresten? Så man bør innføre en sær ny lov for å omgås en eksisterende lov som ikke fungerer godt nok? Hva med å endre den man allerede har, f.eks slik at man kan endre personnummer uten å endre kjønn i det hele tatt? Sånn apropos personnummer, de bruker jo odde- og partall for å angi hvilket kjønn man er. Hva står da igjen til det tredje kjønnet? Imaginære tall? Ja, jeg har mange forslag jeg - Gjør adresseopplysninger, folkeregistrert navn og annet taushetsbelagte hos Skatteetaten , med mindre det foreligger eksplisitt samtykke fra "offeret" om at ingen, eller enkeltpersoner IKKE, skal informeres. - Det bør komme på plass et varslingssystem. - De må komme opp med en annen løsning for de som ikke kan ha åpen adresse og heller ikke stå som UFB, og også faller utenfor politiets tilbud. - Det bør bli lettere å endre personnummer uten å måtte endre kjønn. Men hvis dette kriteriet ikke frafaller, så bør det innføres en tredje kategori for de som må bytte for egen beskyttelse, men ikke vil stå som mann i passet når de egentlig er kvinner. - Kunnskaper om problemstillingen bør økes. At Skatteetaten, som jobber med registrering av adresser, ikke har hørt om dette og virker dumme som brød, taler ikke til deres fordel. De jobber med å registrere adresser, men har aldri tenkt over at personer kan trenge beskyttelse. Da bare antar de at man får politibeskyttelse, det helt uten å ha satt seg inn i vilkårene for å få det. På spørsmål om hvilket departementet Skatteetaten var underlagt, visste ikke vedkommende det heller. Regel nr 1: Alle folkeregistrerte opplysninger bør holdes taushetsbelagte. Ligger de ikke på 1881 eller gule sider betyr det at folk ikke ønsker at dette skal offentliggjøres. Regel nr 2: De som jobber med registrering av adresser må skaffe seg litt kunnskap om hva de holder på med. At de ikke har tenkt gjennom problemstillingen og ikke satt seg inn i vilkår og kriterier vedrørende kode 6 eller 7, er mildt sagt forstyrrende. Regel nr 3: Husbanken og NAV må også samarbeide med Skatteetaten om beskyttelsestiltak i tilfeller hvor offeret ikke får noe vedtak fra politiet. Slik det er nå får man ikke bostøtte uten å bo på folkeregistrert adresse, og dette er som sagt ikke taushetsbelagt informasjon. Det er en enkel telefonsamtale unna før overgriperen eller voldsutøveren din står utenfor. Og dette finnes det ingen system for å fange opp. Verken husbanken, bostøttekontoret eller Skatteetaten har hørt om problemstillingen. Så her må noe gjøres. Jeg er ikke trans eller noe slik. Født kvinne og alltid vært kvinne. Å endre juridisk kjønn til mann blir helt unaturlig bare for å få nytt personnummer. Et nøytralt kjønn ville vært nærmere kvinne enn et mannlig kjønn. Men aller helst ser jeg at Finansdepartementet , som står over Skatteetaten, samt kommunal- og distriktsdepartementet (KDD), som står over husbanken, kan samarbeide om en løsning. Mulig innføring av en tredje kjønnskategori kan være et av alternativene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #27 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Hannah80 skrev (3 timer siden): Hørte nettopp på dagens Dagsnytt 18. Der var det snakk om å fjerne han/hun/hans/hennes. Og erstatte det med kjønnsnøytrale pronomen. Det er jo galskap!! Galskap å i det hele tatt tenke tanken! Ja, det var det som fikk meg til å starte denne tråden. Jeg hadde aldri trodd noe slikt kunne vurderes engang her i landet. Trodde det bare var en woke greie fra andre siden av dammen. Endret 23. februar 2023 av MyMichelle 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freesummer3 Skrevet 23. februar 2023 #28 Del Skrevet 23. februar 2023 Hvis man føler seg som verken mann eller kvinne- Hva føler man seg som da? Man kan sikkert føle seg som hva som helst- en hund for den saks skyld, men man kan ikke «lage» en tredje kategori for de som føler seg som et eller annet. Man kan feks.føle seg mest maskulin og mest som mann men født kvinne. Greit nok. Men da er man jo kvinne men føler seg som en mann. Det er ikke et «tredje kjønn». Betyr et tredje kjønn å bytte på å føle seg som mann/kvinne? Det er fremdeles kun 2 kjønn selv om man skulle føle seg som begge kjønn. Hvis man etterlyser en mann som har ranet en kiosk kan ikke politiet si: Vi etterlyser en mann eller kvinne eller en som er begge deler med grønn genser og ryggsekk ? Eller: Vi etterlyser en mannslignende person?🙈 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 23. februar 2023 #29 Del Skrevet 23. februar 2023 I hvilke sammenhenger har juridisk/biologisk kjønn en relevans? Medisinsk har biologisk kjønn en relevans, selvsagt. Men ut over dette er det vel juridisk kjønn kun relevant for identifisering? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 23. februar 2023 #30 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) On 2/23/2023 at 2:48 AM, MyMichelle said: Ja, det var det som fikk meg til å starte denne tråden. Jeg hadde aldri trodd noe slikt kunne vurderes engang her i landet. Trodde det bare var en woke greie fra andre siden av dammen. Jeg ble overasket selv men det er faktisk mye snikføring av woke i Norge. Møter på det hver dag til tross at jeg bor i en mindre by. 1. Alle jeg kjenner med en unversitetgrad tror faktisk på at det går ann å være født i feilkropp, og alle dem bruker woke terminologier. Det er umulig å diskutere logikk med dem da de hauser seg opp og begynne å dra frem at hvis vi ikke lar dem opererer seg så begår dem selvmord som om det var et faktum ala "Hvis det regner så blir man våt" 2. Jeg kan ikke sitte på lunsjpausen på jobb og si at det finnes kun to kjønn fordi det er for kontroversielt og har blitt beskyldt for homofobi og transfobi kun fordi jeg sier at det går ikke ann å opererer seg til motsatt kjønn. Mitt inntrykk er at hele samfunnet er ganske skadet spesielt de som er "velutdannet". De klarer ikke å tenke for seg selv lenger. 3. Overalt er det kjønnnøytrale toaletter for å tilrettelegge denne minoriteten. 4. Vi har to transkjønn personer på jobben hvor folk livredde for å bruke feil pronom på vedkommende pga. backlash de har fått tidligere. 5. Norske barn lærer at det finnes flere kjønn på barneskole allerede ved 8års alderen pluss woke terminologier som cis. Det er en Nrk dokumentar om det hvor barn står i rekke og ramser opp alle kjønnsidentitets termer de kan. 6. Når jeg diskuterer med voksne velutdannet venninner så er det hele tiden bruk av termer som "Mainsplaining" og "Hersketeknikker". Folk gjør ikke noe annet enn å finne ting som de skal bli fornærmet over. Jeg har vært med organisere pride på jobben tidligere, men nå har valgt å ta helt avstand pga. T-en og alt denne dobbelmoralskheten. Så dessverre, vi er nok ganske ute på å kjøre og ikke bare USA. Endret 27. februar 2023 av Btw 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor_Meg Skrevet 23. februar 2023 #31 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Lillemor_Meg skrev (48 minutter siden): I hvilke sammenhenger har juridisk/biologisk kjønn en relevans? Medisinsk har biologisk kjønn en relevans, selvsagt. Men ut over dette er det vel juridisk kjønn kun relevant for identifisering? Siden ingen har svart meg på dette spørsmålet regner jeg med at sammenhengen med temaet ikke ble forstått. Jeg skal utdype: På 70- og 80-tallet var det veldig mange som jobbet for å få bort kjønns-stereotyper av typen "far leser avisen, mor syr". Vi skulle bort fra at kjønn hadde en betydning ut over biologi. "Kjønn forteller ingenting om hvem du er, og hva du kan gjøre" ble ofte sagt. Nå føler jeg at vi går baklengs inn i fremtiden, og at kjønn har fått en sterkere rolle enn noen gang. Når noen sier "jeg føler meg som en kvinne/mann", "jeg føler meg hverken som en kvinne eller mann", eller "jeg føler meg både som en kvinne og nann", forteller det meg at de har en forestilling om hvordan dette kjønnet er/skal være, hvilke egenskaper og følelser en person har basert på kjønn, og det synes jeg er både trist og skremmende. Derfor spør jeg:" i hvilke sammenhenger har egentlig kjønn en relevans? " Endret 23. februar 2023 av Lillemor_Meg 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 23. februar 2023 #32 Del Skrevet 23. februar 2023 Btw skrev (På 23.2.2023 den 9.25): Jeg ble overasket selv men det er faktisk mye snikføring av woke i Norge. Møter på det hverdag og jeg bor i en mindre by. 1. Alle jeg kjenner med en unversitetgrad tror faktisk på at det går annå være født i feilkropp, og alle dem bruke woke terminologier. Det går er umulig å diskutere logikk med dem da de hauser seg opp. 2. Jeg kan ikke sitte på lunsjpausen på jobb og si at det finnes kun to kjønn for det er for kontroversielt og har blitt beskyldt for homofobi og transfobi kun fordi jeg sier at det går ikke ann å opererer seg til motsatt kjønn. Mitt inntrykk er at hele samfunnet er ganske skadet spesielt de som er "velutdannet". De klarer ikke å tenke for seg selv lenger. 3. Overalt er det kjønnnøytrale toaletter for å tilrettelegge denne minoriteten. 4. Vi har to transkjønn personer på jobben hvor folk livredde for å bruke feilpronom på vedkommende pga. backlash de har fått tidligere. 5. Norsk barn lære om at det finnes flere kjønn på barneskole ved 8års alderen pluss woke terminologier som cis. Det er en Nrk dokumentar om det. 6. Når jeg diskuterer med voksne veldutdannet venninner så er det hele tiden bruk av termer som "Mainsplaining" og "Hersketeknikker". Folk gjør ikke noe annet enn å finne ting som de skal bli fornærmet over. Jeg har vært med organisere pride på jobben tidligere, men nå tar helt avstand pg.a T-en og alt denne dobbelmoralskheten. Så dessverre, vi er nok ganske ute på å kjøre og ikke bare USA. Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Jeg kommer til å flytte til et annet land den dagen jeg får barn, ikke snakk om at mine barn skal vokse opp med et system der de lærer i barnehage og skole at det finnes flere kjønn enn to. Det er å tale biologi midt i mot for å være politisk korrekt, og jeg tror det hysteriet med å at vi må være woke og politisk korrekt, kommer til å være svært ødeleggende for neste generasjon. Det har tatt helt av, og det er ikke en sunn utvikling. Tvillingsjel skrev (På 23.2.2023 den 0.07): Et tredje juridisk kjønn kunne være veldig greit slik lovverket er nå. Ikke bare for transpersoner og ikke-binære, men også for mennesker som, av sikkerhetsmessige årsaker, trenger nytt personnummer, men ikke får det innvilget uten å endre juridisk kjønn. Slik lovverket er i dag kan enhver ringe inn til Skatteetaten og be om å få ut adresseopplysninger for åpne adresser. Skatteetaten har, på nåværende tidspunkt, ingen andre løsninger enn åpen adresse (som ikke er taushetsbelagt), uten fast bosted (som gjør at man mister rettigheter som norsk statsborger), eller politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få). Hvis en person endrer juridisk fornavn og etternavn, kan en voldsutøver eller overgriper be om å få ut tidligere navnehistorikk. Kun hvis man endrer personnummer kan det være litt vanskeligere å få ut informasjonen, da personnummeret har høyere vern. Men for å endre personnummer må man enten få politibeskyttelse (som er ekstremt vanskelig å få), eller endre juridisk kjønn. Ja, jeg har vurdert å endre juridisk kjønn. Ikke fordi jeg er trans eller ikke-binær, men fordi jeg da hadde fått nytt personnummer. Å endre kjønn til mann ville vært veldig unaturlig, da jeg alltid har vært kvinne. Et nøytralt kjønn hadde vært mindre drastisk enn å endre juridisk kjønn fra kvinne til mann. Skatteetaten har ingen løsninger på dette problemet. De antar at alle som trenger beskyttelse får kode 6, 7 eller fiktiv identitet, men slik er det ikke. Det er vanskelig å få hvis de straffbare forholdene går tilbake i tid, for eksempel. Når systemet er slik det er, er jeg for en tredje kjønnskategori. Det hadde gjort det lettere for personer som trenger beskyttelse å få beskyttelse, uten å måtte gå til det drastiske steget å endre juridisk kjønn fra MTF eller FTM for å få lov til å endre personnummer. Evt bør det bli lettere å få nytt personnummer, og Skatteetaten bør også gå tilbake til slik det var før 2017, hvor adresseopplysninger på daværende tidspunkt var taushetsbelagte. Altså, her tenker jeg at det at å innføre et tredje juridisk kjønn på dette grunnlaget er å gå flere mil for langt. Her må man se på lovgivning, og som du sier - eventuelt gå tilbake til slik der var tidligere, dersom adresseopplysninger og lignende var taushetsbelagt tidligere. Å innføre et tredje juridisk kjønn på grunn av manglende eller dårlig utarbeidet regelverk mtp. sikkerhet er ikke riktig. 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 23. februar 2023 #33 Del Skrevet 23. februar 2023 Helt idiotisk. Har du innover tiss er du dame, har du utover tiss er du mann. Er ikke mye tvil om det. Om du er født dame, men føler deg som mann eller omvendt er du like forsømt den kjønnet du er født som. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 23. februar 2023 #34 Del Skrevet 23. februar 2023 Vixella skrev (24 minutter siden): Altså, her tenker jeg at det at å innføre et tredje juridisk kjønn på dette grunnlaget er å gå flere mil for langt. Her må man se på lovgivning, og som du sier - eventuelt gå tilbake til slik der var tidligere, dersom adresseopplysninger og lignende var taushetsbelagt tidligere. Å innføre et tredje juridisk kjønn på grunn av manglende eller dårlig utarbeidet regelverk mtp. sikkerhet er ikke riktig. Lovverket er helt på trynet. Det legger opp til at personer må endre juridisk kjønn for å få nytt personnummer, i tilfeller hvor vedkommende ikke får politibeskyttelse. Jeg er enig med deg i at det er smått absurd å innføre en tredje kjønnskategori pga dette, men det er helt hinsides at det ikke er noen bedre ordninger på dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 23. februar 2023 #35 Del Skrevet 23. februar 2023 Just now, Tvillingsjel said: Lovverket er helt på trynet. Det legger opp til at personer må endre juridisk kjønn for å få nytt personnummer, i tilfeller hvor vedkommende ikke får politibeskyttelse. Jeg er enig med deg i at det er smått absurd å innføre en tredje kjønnskategori pga dette, men det er helt hinsides at det ikke er noen bedre ordninger på dette. Først og fremst; takk for at du delte informasjon om dette. Jeg var ikke klar over at lovverket var i så elendig stand, og synes innlegget din var svært lærerikt sådan. Det er jo intet mindre enn en skandale slik jeg ser det, og jeg lurer jo på hvorfor lovverket ble endret på, slik at adresseopplysninger ikke er taushetsbelagt lengre. Det blir dog en annen debatt, jeg har lite lyst til å bli sperret p.ga avsporinger, merker jeg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 23. februar 2023 #36 Del Skrevet 23. februar 2023 MyMichelle skrev (16 timer siden): Jeg ser akkurat nå på NRK en debatt om utredning av et tredje jurisk kjønn skal innføres. Hva mener dere? Jeg tenker det er greit med et tredje, som «hen», men at det ikke må gå på bekostning av de to som allerede finnes. Jeg er kvinne, og ville blitt grundig forbannet om jeg skulle bli «kjønnsløs». Slik kan jeg også forstå at «hen» ikke vil stå som mann eller kvinne. Og hva er i strid med menneskerettighetene? Kvinnekonvensjonen skal ta vare på kvinners rettigheter. Da kan en vel ikke stryke oss fra loven? Jeg mener det som er fakta - det er bare 2 kjønn - mann og kvinne. Fakta bør gjenspeiles i lovverket. Jeg er også opptatt av at Norge lærer av andre lands feil og ikke gjentar dem. 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 23. februar 2023 #37 Del Skrevet 23. februar 2023 1 minutt siden, Drizzt said: Jeg mener det som er fakta - det er bare 2 kjønn - mann og kvinne. Fakta bør gjenspeiles i lovverket. Jeg er også opptatt av at Norge lærer av andre lands feil og ikke gjentar dem. Er det noen andre land som har innført et tredje juridisk kjønn og fått problemer på grunn av det? Spør fordi jeg har null peiling. Hele forslaget høres spinnvilt ut i mine ører. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. februar 2023 #38 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Fakta er at vi har to kjønn. Enten er man mann eller kvinne. Hva noen mellomparter definerer seg som annet enn dette trengs ikke gå utover fakta og lovverk. Vi skal respekteres andres følelser om deres personlige syn på kjønn, legning og identitet, men vi kan ikke endre lovverket utifra enkeltes personlige definisjoner. Begynner vi med sistnevnte så blir det bare rot i fakta. Og verre vil det bli. Endret 23. februar 2023 av Bombasi 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wednesday Addams Skrevet 23. februar 2023 #39 Del Skrevet 23. februar 2023 Just now, Bombasi said: Fakta er at vi har to kjønn. Enten er man mann eller kvinne. Hva noen mellomparter definerer seg som annet enn dette trengs ikke gå utover fakta og lovverk. Vi skal respekteres andres følelser om deres kjønn, men vi kan ikke endre lovverket utifra enkeltes personlige definisjoner. Begynner vi med sistnevnte så blir det bare rot i fakta. Veldig enig i dette. Individer får tilpasse seg lovverket og ikke omvendt. Hva slags verden skal vi leve i da? 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 23. februar 2023 #40 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) 4 hours ago, Vixella said: Er det noen andre land som har innført et tredje juridisk kjønn og fått problemer på grunn av det? Spør fordi jeg har null peiling. Hele forslaget høres spinnvilt ut i mine ører. Belgium, Denmark, and Switzerland har allerede innført self-ID hvor man kun selverklære det kjønnet man er så fyller man ut noe papirer så er det gjort. Tror i Tyskland kan man gjøre dette elektronisk via. et par klikk. https://www.dw.com/en/germany-unveils-plans-for-simpler-legal-gender-change-process/a-62315345 De naturlige konsekvenser blir som i Ricky Gervais sin Netflix standup hvor dette blir faktisk tilfellet: "Her Penis" og "She rapes" . Og man ler fordi man ikke har lyst å gråte. https://www.youtube.com/watch?v=WID6w4_gtwo Endret 23. februar 2023 av Btw 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå