Gå til innhold

Rentene skal øke mer - FOR et sjokk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hjelper ikke at folk kniper igjen lommeboken når staten bruker penger som luksusfellen kandidat. 

Anonymkode: 4392c...5d6

Dette vet vi ikke ennå, siden nordmenn flest mener de «fortjener» ferie, og altfor mange kommer til å fortsette det høye forbruket til jul. De som har penger i lommeboka, de forbruker, også de som burde begynt innknipingen for lenge siden. 

(nei, jeg mener ikke de som har knust sparegrisen..)

Anonymkode: dab04...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 20% en svært liten andel?🤔

Anonymkode: 17807...ea9

Flesteparten av disse 20% ligger nok ganske tett på 3-gangen, eller i alle fall under 4.

Desverre har ikke SSB tall på mer detaljert nivå enn dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, fattigfolk forstår ikke dette men lån er svært ofte lønnsomt.

Anonymkode: 3524d...a0f

Når du låner bort penger ja. Om det var det du mente så har jeg gjeld ja.

Anonymkode: d3683...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei gjennomsnittlig NY boliggjeld er 347%, det er heldigvis ikkje snittet av alle med boliggjeld.. Men ille nok uansett.

Anonymkode: 17807...ea9

Sånn er det når prisene er som de er. Skal man inn på boligmarkedet må man punge ut. Alternativet er å stå utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 19.25):

Kunne heller økt hytteskatten, skatt på biler over 600k, skatt på strømbruk over det en liten villa bruker i gjennomsnitt, skatt på bruk av biler over 1,5tonn, generelt skatt på det rike folk bruker.

Anonymkode: 4b47f...b77

Før hadde en det som ofte ble kalt hyttestrøm, dvs at en betalte lavt for sånn og sånn årlig strømforbruk brukte en mer enn det så betalte en høy strømpris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 23.12):

Fordi inflasjonen er høy, og eneste remedi er å sette opp renta. Jeg er ingen økonom, men store økonomiske tenkere ute i den store verden har messet om at renta skal opp opp opp i lengre tid nå. 

Det er mange av tilsvarende kaliber som sier annerledes, gjerne de som har en ikke helt uavhengig agenda. 

Vi som har levd gjennom både oljekrise, jappetid, grunsh, 2008 og nå dette, vet at renta svinger og at den fremdeles er svært lav. 

Problemet er at den private gjelden er så enormt mye høyere, at vi ikke vil klare tosifret boliglånsrente like lett nå som før.

Velger å høre etter de som sier styringsrente på 8%, og forberede oss deretter. 

Det er forresten også spådd masse ledighet, som følge av inflasjonen.

Anonymkode: 98e4d...dc9

Grunnen til at det var enklere med høy rente på boliglånet før var jo at boligene kostet langt mindre i forhold til inntekt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 8.57):

Boliglån 15% og billån 20% neste år

Anonymkode: e29bc...a1d

Da blir det nok mange kjellerleiligheter som kjører rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 14.30):

Det er det vel ingen som vet. Men det som er sikkert, er at det grønne skiftet ikke er tjent med å ha land hvor folk har så eksepsjonelt god råd at de har flere kommoder og skap som tyter over av klær, barn som har hundrevis av leker, folk som bytter ut TV og telefon annenhvert år og som flyr på utenlandsferier opptil flere ganger i året. Som har hytter på størrelse med eneboliger og som har så god råd og så dårlig planleggingsevne at de kaster 42 kilo mat i året (hver nordmann kaster nettopp 42 kg mat i snitt per år). Jeg mener altså at det er positivt at vi alle får dårligere råd, da det er en enorm miljøgevinst i det.

Anonymkode: 94443...c49

Tviler på at de 42 kiloene er fra vanlige husholdninger, husk mye god mat aldri kommer frem til forbrukerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.2.2023 den 23.06):

Kan du forklare dette nærmere? Skjønner ikke helt hvordan lånet blir mindre?

Anonymkode: bfb23...8a1

Når det er høy inflasjon i en periode så går lønningene og opp slik at lånet blir spist opp av inflasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (19 minutter siden):

Når det er høy inflasjon i en periode så går lønningene og opp slik at lånet blir spist opp av inflasjonen

Ja, om det bare hadde vært slik i det virkelige liv… gjennomsnittsmennesket klarer seg bra enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Grunnen til at det var enklere med høy rente på boliglånet før var jo at boligene kostet langt mindre i forhold til inntekt

Og det er litt underkommunisert. Folk som kjøpte bolig tidlig på 90-tallet snakker gjerne om den høye renta, men ikke om prisen de betalte for boligen. Ei heller om den vanvittige fortjenesten de fikk i økte boligpriser. At prisene for eksempel femdoblet seg på 15 år noen steder. Det er nok få boliger i dag som går til 3 mill som går for 15 mill i 2038.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor de er, de som var så fryktelig ufyselige her på siden mot mwg og andre som sier renta skal opp opp opp, og forbli oppe. 

Det var nok av eksperter som sa det samme, kanskje bare ikke så mange norske som uttalte seg i VG og lignende.

Det som er rart er at det ikke er noe konsekvenser for de som «spår» feil. De blir fremdeles kallet eksperter, men deres ekspertise kan man helt klart stille spørsmål ved.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på hvor de er, de som var så fryktelig ufyselige her på siden mot mwg og andre som sier renta skal opp opp opp, og forbli oppe. 

Det var nok av eksperter som sa det samme, kanskje bare ikke så mange norske som uttalte seg i VG og lignende.

Det som er rart er at det ikke er noe konsekvenser for de som «spår» feil. De blir fremdeles kallet eksperter, men deres ekspertise kan man helt klart stille spørsmål ved.

Så klart er det konsekvenser, disse ekspertene jobber for banker og finansinstitusjoner som både kjøper og selger ulike renteinstrumenter i markedet. 

Ekspertene som du mener har tatt feil, har sagt hva rentemarkedene forventer, altså hva som kjøpes og selges av rentepapirer med binding frem i tid.

De som har forventet at renten ikke skulle så mye opp har gått glipp av mange milliarder i fortjeneste. 

De som kunne forutse så kraftige økninger som vi nå har sett vil ha tjent enorme summer. 

Problemet blir gjerne at det store flertallet av de som "visste" at renten skulle langt opp antakelig ikke har turt å satse pengene sine på det. Tvert imot var de som turte å sette penger på det i hovedsak enig med ekspertene du mener ikke hadde peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler for at andre skal bli skamrike. Det er forkastelig. Alt vi ønsker er en jobb, inntekt og et hus vi kan bo i og at økonomien går rundt. Vi ønsker ikke strømstøtte eller dra til frelsen etter mat. 

Det trenger ikke å være slik, men noen er syke i hodet sitt og vil ha mer, mer. De får ikke nok og vi skal alle bli fattige og ikke eie noe.

You will own nothing and be happy, sier Klaus Schwab. 

Anonymkode: 8aa68...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (7 timer siden):

Og det er litt underkommunisert. Folk som kjøpte bolig tidlig på 90-tallet snakker gjerne om den høye renta, men ikke om prisen de betalte for boligen. Ei heller om den vanvittige fortjenesten de fikk i økte boligpriser. At prisene for eksempel femdoblet seg på 15 år noen steder. Det er nok få boliger i dag som går til 3 mill som går for 15 mill i 2038.

Kjøpte bolig i 2001 for 480k solgte i 2007 for 1,7m, min første leilighet kostet meg 150k den leier jeg fremdeles ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (13 timer siden):

Ja, om det bare hadde vært slik i det virkelige liv… gjennomsnittsmennesket klarer seg bra enn så lenge. 

Historisk sett er det slik og i det virkelige liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Historisk sett er det slik og i det virkelige liv

Det er jo sant det. Selv om jeg har det trygt og godt selv, så blir jeg trist av å se hvor mange det er som har det vanskelig. Det påvirker meg. Det virker så endeløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det jeg mener. Det skal godt gjøres om aksjene dine stiger mer enn en høyt belånt bolig.

De som kjøpte bolig for 30 år siden har gjort ei kule. For 30 år siden var boliglånsrenten på over 10%.

Anonymkode: 3524d...a0f

Forskjellen på aksjer og bolig er at aksjene ikke må vedlikeholdes. De koster heller ingenting i renter og avgifter. 

De som skryter av hvor mye de har «tjent» på boligmarkedet har som regel unnlatt å nevne alle utgiftene på boligen, pluss at de overvurderer verdien av den i dagens marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et ganske hett marked som har holdt seg stabilt de siste 6 årene, uten særlig prisstigning. Vil nok ikke tape særlig, da prisene på disse boligene ikke forandrer seg særlig.

Anonymkode: 07f9c...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (9 timer siden):

Det er jo sant det. Selv om jeg har det trygt og godt selv, så blir jeg trist av å se hvor mange det er som har det vanskelig. Det påvirker meg. Det virker så endeløst.

Ikke uenig med deg i det men er og mange som kan klare seg med en hytte mindre bla, men for de som alt lever på kniven og alt bare overlever uten luksus er det synd på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...