Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hele mitt arbeidsliv har jeg jobbet innen pleie sektoren. På sykehus, sykehjem osv. PU har jeg vært kun så vindt innom. 

Når jeg kommer på dagvakt kl. 07:30 , tak lyset blir skrudd på full styrke og stressnivået øker over hvor mange av de stakkars pasientene rekker vi å ta opp til 09:00 - da tenker jeg tilbake på tiden i PU.

Husker at det var veldig korselig. På boligen som jeg jobbet var det korselig hjemme stemning. Vi ansatte drakk kaffe og det var ikke stress. Deretter hadde vi hver vår bruker som vi hadde ansvar for å følge opp igjennom hele dagen. Det var jeg selv som bestemte de forskjellige aktivitetene vi skulle gjøre den dagen.

Nå drømmer jeg meg litt bort :)

Jeg har dermed vurdert å søke på vernepleier utdannelsen. Samtidig lurer jeg på hva er egentlig en vernepleier? Kan man jobbe andre steder enn PU om man ønsker? Kan man jobbe som leder eller aktivitetsleder? Hvilke stillinger kan vernepleiere få uten om innen rus / psykiatri og PU.

Noen som har erfaringer....

Anonymkode: 5428c...968

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man jobbe andre steder enn PU om man ønsker? Kan man jobbe som leder eller aktivitetsleder? Hvilke stillinger kan vernepleiere få uten om innen rus / psykiatri og PU.

Noen som har erfaringer....

Ja man kan jobbe mange andre steder en med «pu».

Selv har jeg jobbet i spesialskole, barne- og ungdomspsykiatrien, voksenpsykiatri, rusakutt/seksjon IR, kommunal rus og psykiatri, demensavdeling.  Bare for å nevne noe.

De færreste vernepleiere jeg kjenner jobber i dag med «pu».

Jeg jobber som enhetsleder/virksomhetsleder nå. Trappet ned fra jobb som kommunaldirektør.

Anonymkode: 22e1e...8af

• Nyttig 1
Skrevet

Googel er din venn https://vernepleier.no/vernepleier/

Anonymkode: 32c8b...12e

Det står ikke noe om erfaringer der, som ts var ute etter...

Anonymkode: 50a89...5bf

• Liker 1
Skrevet

Det står ikke noe om erfaringer der, som ts var ute etter...

Anonymkode: 50a89...5bf

Men det står hva en vernepleier er.

Anonymkode: 32c8b...12e

Skrevet (endret)

Jeg har alltid tenkt at vernepleier som en mellomting mellom sykepleier og sosionom. Jeg er ganske sikker på at vernepleiere selv sier at det ikke stemmer i det hele tatt og at det er stor forskjell, men jeg finner store likhetstrekk i begge utdanningene. Der jeg jobber har vernepleierne samme medisinske ansvar som sykepleierne, med miljøarbeid og tilrettelegging og oppfølging som ikke er ulikt det sosionomer gjør.

Ja du kan jobbe som leder når du er vernepleier. Min tidligere sjef ( psyk bofellesskap) er vernepleier. Du kan også jobbe i barnevernet

Endret av Laraa
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja man kan jobbe mange andre steder en med «pu».

Selv har jeg jobbet i spesialskole, barne- og ungdomspsykiatrien, voksenpsykiatri, rusakutt/seksjon IR, kommunal rus og psykiatri, demensavdeling.  Bare for å nevne noe.

De færreste vernepleiere jeg kjenner jobber i dag med «pu».

Jeg jobber som enhetsleder/virksomhetsleder nå. Trappet ned fra jobb som kommunaldirektør.

Anonymkode: 22e1e...8af

Tusen hjertelig takk for utfyllende og godt svar :) 

Skrevet
2 minutter siden, Laraa said:

Jeg har alltid tenkt at vernepleier som en mellomting mellom sykepleier og sosionom. Jeg er ganske sikker på at vernepleiere selv sier at det ikke stemmer i det hele tatt og at det er stor forskjell, men jeg finner store likhetstrekk i begge utdanningene. Der jeg jobber har vernepleierne samme medisinske ansvar som sykepleierne, med miljøarbeid og tilrettelegging og oppfølging som ikke er ulikt det sosionomer gjør.

Ja du kan jobbe som leder når du er vernepleier. Min tidligere sjef ( psyk bofellesskap) er vernepleier 

Tusen takk for svaret :)

Det er dette som er litt forvirrende. Jeg har også vurdert å søke sosionom utdannelsen, men litt usikker på det. Ønsker ikke å jobbe i NAV (tror jeg).

Jeg har ca. 20 års erfaring innen pleie og omsorg sektoren. Mitt hjerte brenner for kvalitet i helsesektoren. En ting er helt sikkert, er at jeg ønsker meg bort fra pleie. Jeg ønsker å jobbe ett sted hvor jeg kan gå i mine egne klær og hvor stress nivået er litt lavere enn på sykehjem. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er dette som er litt forvirrende. Jeg har også vurdert å søke sosionom utdannelsen, men litt usikker på det. Ønsker ikke å jobbe i NAV (tror jeg).

Jeg har ca. 20 års erfaring innen pleie og omsorg sektoren. Mitt hjerte brenner for kvalitet i helsesektoren. En ting er helt sikkert, er at jeg ønsker meg bort fra pleie. Jeg ønsker å jobbe ett sted hvor jeg kan gå i mine egne klær og hvor stress nivået er litt lavere enn på sykehjem. 

Du kan jobbe som leder i bofellesskap som sosionom også,  eller i barnevern, senter for adferdsproblematikk, på sykehus, skolerådgiver, flyktningtjenesten etc...Mye man kan gjøre utenom Nav. Sjefen jeg har nå er sosionom. 

Endret av Laraa
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da ville jeg søkt på vernepleierstudiet. Siden det er stor mangel på vernepleiere begynner kommunene å gjøre seg attraktive for å ansette de også https://khrono.no/sletter-studielan-mot-at-du-flytter-til-kommunen/761865

Anonymkode: 7d249...d33

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...