GĂ„ til innhold

Vi som hater influensere!😠

colasolo

Anbefalte innlegg

Jeg savner motstand mot de tÄpelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de fÞrst dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel vÄpen?! Hva kan vi gjÞre? Selv startet jeg idag med smÄironiske kommentarer i riks pÄ media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det mÄ vÊre mer vi kan finne pÄ? Det er slutt nÄ pÄ patetiske spillet deres!

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Som om "Influensere" er en ensartet gruppe..de promoterer jo vidt ulike livsstiler og verdier, sÄ dette blir rett og slett litt for dumt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

SmÄironiske kommentarer er ikke veien Ä gÄ. Mitt forslag er at man forholder seg saklig til kvinner og menn som tjener penger pÄ Ä vÊre forbilder/pÄvirkere, men som viser seg Ä vÊre alt annet enn det. 
SÄnne som deg som oppfordrer til "smÄironiske kommentarer" blir bare gneldrete stÞy. Det gagner ikke saken. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Influenser. Smak pÄ ordet. Oversett det til norsk. PÄvirker. En person velger aktivt Ä tenke at den er sÄ viktig, har et sÄ interessant liv, at den gjennom sosiale medier skal pÄvirke hvordan andre skal leve livet sitt. Hvordan man bÞr se ut og hva man skal bruke penger pÄ, slik at de selv blir rike i prosessen. De later som de er vennen din for Ä fÄ deg i garnet, mens sannheten er at du bare er et middel for dem for Ä opprettholde sin status. 

De selger sjela si, privatlivet sitt, og gjerne resten av familien ogsÄ. For Ä holde seg relevante, mÄ de utlevere mer og mer, bli enda drÞyere, og skape drama. 
NÄr de fÄr kritikk, tar de offerrollen, og avfeier det som hat mens de grÄter inn i kameraet pÄ telefonen. 
Å kalle dette et yrke, er fullstendig latterlig, og jeg hĂ„per denne rĂ„tne bransjen forsvinner snart. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg synes vi skal vĂŠre forsiktig med ordvalg her.

Bruken av ordet hat for eks er veldig sterkt, og veldig personlig. Det kan fort gi et inntrykk av at man har noe mot personen og gjerne en annen (skjult) agenda. Og det kan fort misbrukes for Ă„ redusere verdien og troverdigheten av kritikken.

Jeg er en stor kritiker av bransjen slik den fungerer i dag og slik pÄvirkere fÄr lov til Ä drive bedrift. Men jeg har svÊrt lite eller ingenting i mot enkeltpersonene som kaller seg pÄvirker. SÄ hat vil vÊre et veldig feil ord Ä bruke for min del, og jeg mener vi skal vÊre litt forsiktig med Ä bruke det ordet generelt sett.

PÄvirkere mÄ fÄ et regelverk de mÄ forholde seg til, og tydelige reaksjoner/konsekvenser om de ikke klarer Ä forholde seg til reglene. Som for eks at det ikke skal vÊre lov Ä eksponere barn og myndige som ikke har gitt sitt tydelige og aktive samtykke til det. Det bÞr vÊre unntaket at foresatte skal kunne godkjenne eksponering av barn for eks, og det skal vÊre veldig klar og god grunn til at foresatter samtykker til det.

Reklame for egne tjenester og egne produkter skal merkes og mangel pÄ Ä gjÞre det gir utestengelse fra platformen i noen dager/uker, evnt bÞter fra markedsfÞringsnemda.

Spons skal tydelig merkes mener jeg. Det skal ikke vÊre tvil om at nÄr en pÄvirker viser frem at de bruker et produkt sÄ skal fÞlgeren vite at produktet har de fÄtt sponset. Samme konsekvens som over.

I tillegg mener jeg det bÞr bli enklere Ä kunne finne ut hvor fÞlgerene til stÞrre pÄvirkere kommer fra. For eks om man passerer 10k fÞlgere sÄ kan en fÄ opp en oversikt over verdensdel/land de er fordelt pÄ, kjÞnn og gjerne alder. Dette er verktÞy som finnes i dag, men som ofte koster penger. Hvorfor er dette viktig? FÞrst og fremst for Ä gi en pekepinn om det er organiske fÞlgere eller en mistenker kjÞpt av fÞlgere. For det andre gir det potensielle samarbeidspartnere/sponsorer god innsikt for Ä se om dette er rett pÄvirker for de.

Men jeg hater ikke pÄvirkere. Men jeg er sterkt kritisk til bransjen slik den er i dag.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

colasolo skrev (PĂ„ 21.2.2023 den 17.05):

Jeg savner motstand mot de tÄpelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de fÞrst dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel vÄpen?! Hva kan vi gjÞre? Selv startet jeg idag med smÄironiske kommentarer i riks pÄ media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det mÄ vÊre mer vi kan finne pÄ? Det er slutt nÄ pÄ patetiske spillet deres!

Les trÄden om Sophie Elise. Ihvertfall de sidene som er skrevet etter «posebildet». Kanskje du finner noen rÄd der.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

IMG_20230221_195946.thumb.jpg.eca1c517106c3859ae173ab0cd12503d.jpg

Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.

IMG_20230216_171232.jpg.2639bf33ff715b32fe7d48d57d5a5cfc.jpg

Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.

IMG_20230215_161015.thumb.jpg.770ae31974305a89f33e7ee008e571d3.jpg

isabel-raad-paradise-hotel-for-plastisk-kirurgi-jack-beaumont-kjaereste-1-1536x839.thumb.jpg.9e374df8f0250409fa0d2698d6601779.jpg

CDFBEFCD-3F56-4870-B335-4C7345246C98.thumb.jpeg.0b84e43eaa266b2139a7cff057cfb41f.jpg.afd667d4da25e468d43e2a3219eef657.jpg

Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for Ä vÊre "seg selv". FÞlg med pÄ dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store sÞstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere mÄ gjÞre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Biscuit VĂŠlruni skrev (2 minutter siden):

isabel-raad-paradise-hotel-for-plastisk-kirurgi-jack-beaumont-kjaereste-1-1536x839.thumb.jpg.9e374df8f0250409fa0d2698d6601779.jpg

CDFBEFCD-3F56-4870-B335-4C7345246C98.thumb.jpeg.0b84e43eaa266b2139a7cff057cfb41f.jpg.afd667d4da25e468d43e2a3219eef657.jpg

Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for Ä vÊre "seg selv". FÞlg med pÄ dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store sÞstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere mÄ gjÞre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid.

Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til Ä orke irritere meg over enda flere akkurat nÄ. Er sÄ glad jeg ikke er tenÄring i dag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MyMichelle skrev (PĂ„ 25.2.2023 den 6.26):

Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til Ä orke irritere meg over enda flere akkurat nÄ. Er sÄ glad jeg ikke er tenÄring i dag!

Nummer tre er faktisk Sophie Elise 
 litt usikker pÄ fÞrste bortsett fra at hun er gjennomoperert 
.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Justlooking skrev (15 timer siden):

Nummer tre er faktisk Sophie Elise 
 litt usikker pÄ fÞrste bortsett fra at hun er gjennomoperert 
.

Caroline Nitter. VĂŠrt med pĂ„ Ex on the beach. Har nĂ„ i det siste vĂŠrt Ă„ se i festgjengen til SE. Vet ikke veldig mye om henne, men hun og ex-kjĂŠresten reiste blandt annet til utlandet for Ă„ file ned tennene for Ă„ fĂ„ kritthvite skallfasetter. Å gjĂžre dette med tennene sine er helt tragisk spĂžr man meg. Nok en "skjĂžnnhetstrend" pĂ„virkere er med pĂ„ Ă„ spre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Biscuit VĂŠlruni skrev (PĂ„ 25.2.2023 den 6.20):

Jeg hater ikke menneskene, men jeg misliker selvdiggingen og selvdyrkelsen og at de tjener penger pĂ„ det. SE PÅ MEG! Se sĂ„ deilig jeg er, sĂ„ hvor flink jeg er til Ă„ trene, se pĂ„ alle de luksuriĂžse reisene jeg er pĂ„ takket vĂŠre dere osv... Megmegmeg! Ser ikke noe positivt de over her tilfĂžrer samfunnet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Gjest Rosekvist

Jeg tenker at Ä vÊre «influenser» (altsÄ blogger/innholdsskaper) kan vÊre sÄ mangt! Jeg fÞlger endel influensere, men ingen som likner noe sÊrlig pÄ det bilde vi gjerne liker Ä male av influensere - overdrevent opptatt av kropp, plastiske operasjoner, festing, selge produkter osv! De skyr jeg som pesten, for det er ikke noe for meg. Synes ogsÄ det er trist at de fÄr sÄ mye oppmerksomhet i media. 

Derimot kan jeg fÞlge influensere som lager innhold om planter, hage, oppussing, bÞker, slow living - eller andre ting JEG er interessert i. Jeg fÞlger mennesker som jeg kan lÊre noe av, som inspirerer, som jeg synes bidrar med gode verdier og er gode forbilder. Synes det er mange som ikke fortjener det dÄrlige ryktet influensere har fÄtt pÄ grunn av enkelte. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men
..

Er det ikke lurt Ä skille litt pÄ pÄvirkerne her? PÄvirkerne kommer vel i ulike kategorier, med ulik grad av stÞrrelse pÄ sin kommersielle pÄvirker business. Noen selger livet sitt pÄ heltid og har ingen konkrete kvaliteter de ellers bruker navnet sitt til. Andre har kanskje en form for artist/kulturarbeider-karriere, annen profesjon eller liknende, som ogsÄ kanskje benyttes i some-kanalene (Fitfocus, Helsesista, Marthe Valle, Emilie Nutrition og sikkert mange flere jeg ikke kjenner til eller kommer pÄ). De er pÄvirkere de ogsÄ, men baserer ikke sitt virke pÄ Ä bidra til Þkt kjÞpepress, Þkt kroppspress, sharenting eller den «rosa glamouren» en del av de andre er mer kjent for. De lever jo ogsÄ av Ä kommersialisere sitt navn gjennom some, med mÄl om Ä pÄvirke, men med innhold som er ment Ä opplyse, vÊre troverdig og autentisk, filterfritt, fasadefritt, og heller bidra til Ä bygge opp fÞlgere positivt. Snakkes det om psykisk helse (eller livets bÞlgedaler) sÄ gjÞres det ikke i en sammenheng der det kommer reklame rett etterpÄ. Det er ingen offentlige skandaler eller drama i forkant av nye lanseringer, og det er ofte gjort et poeng av Ä skille mellom den offentlige profesjonelle profilen, og det private mennesket bak (barn og Þvrig familie skjermes, og man fÄr ikke innblikk i alt av privatliv til vedkommende). 

Jeg tenker at pÄvirkere ikke nÞdvendigvis trenger Ä vÊre negativt. Vi lever i en verden der Þkonomien er avhengig av kjÞp og salg for Ä gÄ rundt, men det finnes mange mÄter Ä fronte dette pÄ. Jeg vil gjerne fÞlge flere pÄvirkere som bidrar til salg av lokal-produserte, kortreiste varer med hÞy etisk standard. Jeg vil gjerne fÞlge pÄvirkere som deler kunnskap og erfaringer med gjenbruk, up-cycling og tradisjonelt hÄndtverk. Jeg vil gjerne fÞlge pÄvirkere som i kortformat leverer innhold om hva som hjelper pÄ livskvalitet - sÄ fremst denne er av hÞy kvalitet (som egentlig vil si at jeg Þnsker at fagpersoner stÄr bak dette). Jeg Þnsker pÄvirkere som bidrar til opplysning rundt miljÞgifter i det meste av skjÞnnhetsproduktene som pushes pÄ sÊrlig kvinner i dag, og som kan bidra til Ä redusere overforbruk og overproduksjon av disse mengdene. Det samme gjelder klÊr og tilbehÞr som pushes i uansvarlige mengder..

Hvordan vi kommer dit? Aner ikke. En begynnelse er vel Ă„ holde pĂ„ debatten som nĂ„ er startet (etter fadesen med en av NRK’s nyansettelser). At en sĂ„ stor mediekanal som NRK stiller seg litt uforstĂ„elig til omfanget av kommersialiseringen av en stor pĂ„virkerbedrift vitner om at det fortsatt mangler kunnskap om hva pĂ„virkere egentlig er. Narrativet til mange pĂ„virkere har fungert nĂ„r de har lurt fremtidige arbeidsgivere til Ă„ tro at de fortsatt driver med «anbefalinger» av klĂŠr og produkter til «venner». Man mĂ„ fĂ„ det enda mer ut i verden at pĂ„virkeren du blir kjent med pĂ„ some ikke er en privatperson med Ă„pen profil, men en som tjener som reklameplakat for annonsĂžrer og andre samarbeidspartnere. Alt som deles offentlig har en agenda pĂ„ sikt. Hvis dette gjĂžres etisk og innafor gjeldende lovverk sĂ„ er det greit nok, men opplevelsen til mange nĂ„ er at lovverk fortsatt ikke overholdes, og det er lite rom for de etiske og moralske perspektivene. Det er kanskje fordi kameraet har vĂŠrt snudd i selfiemodus hos dem det gjelder i for mange Ă„r, og diskusjonen blir for mange uforstĂ„elig fordi det har vĂŠrt vanlig sĂ„ lenge. Og sĂ„ mĂ„ vi ikke glemme at det sitter et maktapparat bak enhver pĂ„virker, som har tjent og muliggjort deres business helt siden starten - annonsĂžrene. Alle har et ansvar i alle ledd, men sĂ„ lenge lovverk ikke overholdes og ikke fĂ„r konsekvenser nĂ„r det brytes sĂ„ vil nok mange kjĂžre pĂ„ frem til dette endres. En liten anmerkning her og en liten bot der er noe pĂ„virkere lett kan ta, da det gjerne genererer oppmerksomhet og litt omtale i mediene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest sÞplete «yrke» om noen Är. NÄr alle disse gjennomopererte sjelene har blitt sÄ gamle at ingen gidder Ä se pÄ de lenger, og de mÄ gÄ pÄ Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har sÄ mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir ufÞre. 
😇

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
missLynch skrev (6 minutter siden):

Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest sÞplete «yrke» om noen Är. NÄr alle disse gjennomopererte sjelene har blitt sÄ gamle at ingen gidder Ä se pÄ de lenger, og de mÄ gÄ pÄ Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har sÄ mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir ufÞre. 
😇

Jeg tenker du har rett. PÄvirkere er forbigÄende. Det er den mest fordummende og unÞdvendige "bransjen" som noensinne har eksistert. Det kommer nok til et punkt der de rett og slett blir "ut". 

FÄr hÄpe de ikke blir sÄ for- og baktunge av alle implantatene at de fÄr alvorlige helseplager i eldre alder, eller mister evnen til Ä puste gjennom nesene sine. 

Helt vanvittig Ä se denne gjengen feste seg gjennom 20-Ärene i beste sendetid pÄ ulik pute-TV, ingen tanker om utdanning, samfunn eller noe viktig. Kun fest, sex og operasjoner og behandlinger sÄ alle ser like ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

• 2 uker senere...
colasolo skrev (PĂ„ 21.2.2023 den 17.05):

Opprett en blogg, alla bloggomtoppinfluencere :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...