colasolo Skrevet 21. februar 2023 #1 Del Skrevet 21. februar 2023 Jeg savner motstand mot de tĂ„pelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de fĂžrst dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel vĂ„pen?! Hva kan vi gjĂžre? Selv startet jeg idag med smĂ„ironiske kommentarer i riks pĂ„ media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det mĂ„ vĂŠre mer vi kan finne pĂ„? Det er slutt nĂ„ pĂ„ patetiske spillet deres! 12 3 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Ramona1970 Skrevet 21. februar 2023 #2 Del Skrevet 21. februar 2023 Hvilke influensere med hvilke produkter? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Beelzebub Skrevet 21. februar 2023 #3 Del Skrevet 21. februar 2023 Bare det Ă„ titulere seg som "influencer" er det ypperste av narsissisme i mine Ăžyne. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TilbudstĂžs Skrevet 21. februar 2023 #4 Del Skrevet 21. februar 2023 Som om "Influensere" er en ensartet gruppe..de promoterer jo vidt ulike livsstiler og verdier, sĂ„ dette blir rett og slett litt for dumt. 3 3 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Nooni Skrevet 21. februar 2023 #5 Del Skrevet 21. februar 2023 SmĂ„ironiske kommentarer er ikke veien Ă„ gĂ„. Mitt forslag er at man forholder seg saklig til kvinner og menn som tjener penger pĂ„ Ă„ vĂŠre forbilder/pĂ„virkere, men som viser seg Ă„ vĂŠre alt annet enn det. SĂ„nne som deg som oppfordrer til "smĂ„ironiske kommentarer" blir bare gneldrete stĂžy. Det gagner ikke saken. 2 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Era Vulgaris Skrevet 23. februar 2023 #6 Del Skrevet 23. februar 2023 Influenser. Smak pĂ„ ordet. Oversett det til norsk. PĂ„virker. En person velger aktivt Ă„ tenke at den er sĂ„ viktig, har et sĂ„ interessant liv, at den gjennom sosiale medier skal pĂ„virke hvordan andre skal leve livet sitt. Hvordan man bĂžr se ut og hva man skal bruke penger pĂ„, slik at de selv blir rike i prosessen. De later som de er vennen din for Ă„ fĂ„ deg i garnet, mens sannheten er at du bare er et middel for dem for Ă„ opprettholde sin status.  De selger sjela si, privatlivet sitt, og gjerne resten av familien ogsĂ„. For Ă„ holde seg relevante, mĂ„ de utlevere mer og mer, bli enda drĂžyere, og skape drama. NĂ„r de fĂ„r kritikk, tar de offerrollen, og avfeier det som hat mens de grĂ„ter inn i kameraet pĂ„ telefonen. à kalle dette et yrke, er fullstendig latterlig, og jeg hĂ„per denne rĂ„tne bransjen forsvinner snart. 3 2 6 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Snublefot62 Skrevet 23. februar 2023 #7 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg synes vi skal vĂŠre forsiktig med ordvalg her. Bruken av ordet hat for eks er veldig sterkt, og veldig personlig. Det kan fort gi et inntrykk av at man har noe mot personen og gjerne en annen (skjult) agenda. Og det kan fort misbrukes for Ă„ redusere verdien og troverdigheten av kritikken. Jeg er en stor kritiker av bransjen slik den fungerer i dag og slik pĂ„virkere fĂ„r lov til Ă„ drive bedrift. Men jeg har svĂŠrt lite eller ingenting i mot enkeltpersonene som kaller seg pĂ„virker. SĂ„ hat vil vĂŠre et veldig feil ord Ă„ bruke for min del, og jeg mener vi skal vĂŠre litt forsiktig med Ă„ bruke det ordet generelt sett. PĂ„virkere mĂ„ fĂ„ et regelverk de mĂ„ forholde seg til, og tydelige reaksjoner/konsekvenser om de ikke klarer Ă„ forholde seg til reglene. Som for eks at det ikke skal vĂŠre lov Ă„ eksponere barn og myndige som ikke har gitt sitt tydelige og aktive samtykke til det. Det bĂžr vĂŠre unntaket at foresatte skal kunne godkjenne eksponering av barn for eks, og det skal vĂŠre veldig klar og god grunn til at foresatter samtykker til det. Reklame for egne tjenester og egne produkter skal merkes og mangel pĂ„ Ă„ gjĂžre det gir utestengelse fra platformen i noen dager/uker, evnt bĂžter fra markedsfĂžringsnemda. Spons skal tydelig merkes mener jeg. Det skal ikke vĂŠre tvil om at nĂ„r en pĂ„virker viser frem at de bruker et produkt sĂ„ skal fĂžlgeren vite at produktet har de fĂ„tt sponset. Samme konsekvens som over. I tillegg mener jeg det bĂžr bli enklere Ă„ kunne finne ut hvor fĂžlgerene til stĂžrre pĂ„virkere kommer fra. For eks om man passerer 10k fĂžlgere sĂ„ kan en fĂ„ opp en oversikt over verdensdel/land de er fordelt pĂ„, kjĂžnn og gjerne alder. Dette er verktĂžy som finnes i dag, men som ofte koster penger. Hvorfor er dette viktig? FĂžrst og fremst for Ă„ gi en pekepinn om det er organiske fĂžlgere eller en mistenker kjĂžpt av fĂžlgere. For det andre gir det potensielle samarbeidspartnere/sponsorer god innsikt for Ă„ se om dette er rett pĂ„virker for de. Men jeg hater ikke pĂ„virkere. Men jeg er sterkt kritisk til bransjen slik den er i dag. 3 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
MyMichelle Skrevet 25. februar 2023 #8 Del Skrevet 25. februar 2023 colasolo skrev (PĂ„ 21.2.2023 den 17.05): Jeg savner motstand mot de tĂ„pelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de fĂžrst dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel vĂ„pen?! Hva kan vi gjĂžre? Selv startet jeg idag med smĂ„ironiske kommentarer i riks pĂ„ media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det mĂ„ vĂŠre mer vi kan finne pĂ„? Det er slutt nĂ„ pĂ„ patetiske spillet deres! Les trĂ„den om Sophie Elise. Ihvertfall de sidene som er skrevet etter «posebildet». Kanskje du finner noen rĂ„d der. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Cancelled Skrevet 25. februar 2023 #9 Del Skrevet 25. februar 2023 Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for Ă„ vĂŠre "seg selv". FĂžlg med pĂ„ dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store sĂžstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere mĂ„ gjĂžre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. 4 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
MyMichelle Skrevet 25. februar 2023 #10 Del Skrevet 25. februar 2023 Biscuit VĂŠlruni skrev (2 minutter siden): Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for Ă„ vĂŠre "seg selv". FĂžlg med pĂ„ dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store sĂžstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere mĂ„ gjĂžre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til Ă„ orke irritere meg over enda flere akkurat nĂ„. Er sĂ„ glad jeg ikke er tenĂ„ring i dag! 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Justlooking Skrevet 26. februar 2023 #11 Del Skrevet 26. februar 2023 MyMichelle skrev (PĂ„ 25.2.2023 den 6.26): Jeg er glad for at jeg ikke vet hvem de damene der er. Men de er nok som du sier. Jeg har egentlig nok med Sophie Elise til Ă„ orke irritere meg over enda flere akkurat nĂ„. Er sĂ„ glad jeg ikke er tenĂ„ring i dag! Nummer tre er faktisk Sophie Elise ⊠litt usikker pĂ„ fĂžrste bortsett fra at hun er gjennomoperert âŠ. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Isild Skrevet 27. februar 2023 #12 Del Skrevet 27. februar 2023 Justlooking skrev (15 timer siden): Nummer tre er faktisk Sophie Elise ⊠litt usikker pĂ„ fĂžrste bortsett fra at hun er gjennomoperert âŠ. Caroline Nitter. VĂŠrt med pĂ„ Ex on the beach. Har nĂ„ i det siste vĂŠrt Ă„ se i festgjengen til SE. Vet ikke veldig mye om henne, men hun og ex-kjĂŠresten reiste blandt annet til utlandet for Ă„ file ned tennene for Ă„ fĂ„ kritthvite skallfasetter. Ă gjĂžre dette med tennene sine er helt tragisk spĂžr man meg. Nok en "skjĂžnnhetstrend" pĂ„virkere er med pĂ„ Ă„ spre. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
K_mb Skrevet 27. februar 2023 #13 Del Skrevet 27. februar 2023 Biscuit VĂŠlruni skrev (PĂ„ 25.2.2023 den 6.20): Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dyrk henne, mens hun dyrker seg selv. GjĂžr henne til deres forbilde, mens hun provoserer og tyr til kontroverser og gir faen.  Dere skal dyrke dem alle, fordi at de er kjendiser kjent for Ă„ vĂŠre "seg selv". FĂžlg med pĂ„ dem hver dag, hele dagen, hele tiden. De er de frekke store sĂžstrene dere egentlig ikke trenger, men som dere mĂ„ gjĂžre rike hele tiden. Gi dem all din oppmerksomhet, alltid. Jeg hater ikke menneskene, men jeg misliker selvdiggingen og selvdyrkelsen og at de tjener penger pĂ„ det. SE PĂ MEG! Se sĂ„ deilig jeg er, sĂ„ hvor flink jeg er til Ă„ trene, se pĂ„ alle de luksuriĂžse reisene jeg er pĂ„ takket vĂŠre dere osv... Megmegmeg! Ser ikke noe positivt de over her tilfĂžrer samfunnet. 2 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Rosekvist Skrevet 27. februar 2023 #14 Del Skrevet 27. februar 2023 Jeg tenker at Ă„ vĂŠre «influenser» (altsĂ„ blogger/innholdsskaper) kan vĂŠre sĂ„ mangt! Jeg fĂžlger endel influensere, men ingen som likner noe sĂŠrlig pĂ„ det bilde vi gjerne liker Ă„ male av influensere - overdrevent opptatt av kropp, plastiske operasjoner, festing, selge produkter osv! De skyr jeg som pesten, for det er ikke noe for meg. Synes ogsĂ„ det er trist at de fĂ„r sĂ„ mye oppmerksomhet i media. Derimot kan jeg fĂžlge influensere som lager innhold om planter, hage, oppussing, bĂžker, slow living - eller andre ting JEG er interessert i. Jeg fĂžlger mennesker som jeg kan lĂŠre noe av, som inspirerer, som jeg synes bidrar med gode verdier og er gode forbilder. Synes det er mange som ikke fortjener det dĂ„rlige ryktet influensere har fĂ„tt pĂ„ grunn av enkelte. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
ziljemor Skrevet 27. februar 2023 #15 Del Skrevet 27. februar 2023 MenâŠ.. Er det ikke lurt Ă„ skille litt pĂ„ pĂ„virkerne her? PĂ„virkerne kommer vel i ulike kategorier, med ulik grad av stĂžrrelse pĂ„ sin kommersielle pĂ„virker business. Noen selger livet sitt pĂ„ heltid og har ingen konkrete kvaliteter de ellers bruker navnet sitt til. Andre har kanskje en form for artist/kulturarbeider-karriere, annen profesjon eller liknende, som ogsĂ„ kanskje benyttes i some-kanalene (Fitfocus, Helsesista, Marthe Valle, Emilie Nutrition og sikkert mange flere jeg ikke kjenner til eller kommer pĂ„). De er pĂ„virkere de ogsĂ„, men baserer ikke sitt virke pĂ„ Ă„ bidra til Ăžkt kjĂžpepress, Ăžkt kroppspress, sharenting eller den «rosa glamouren» en del av de andre er mer kjent for. De lever jo ogsĂ„ av Ă„ kommersialisere sitt navn gjennom some, med mĂ„l om Ă„ pĂ„virke, men med innhold som er ment Ă„ opplyse, vĂŠre troverdig og autentisk, filterfritt, fasadefritt, og heller bidra til Ă„ bygge opp fĂžlgere positivt. Snakkes det om psykisk helse (eller livets bĂžlgedaler) sĂ„ gjĂžres det ikke i en sammenheng der det kommer reklame rett etterpĂ„. Det er ingen offentlige skandaler eller drama i forkant av nye lanseringer, og det er ofte gjort et poeng av Ă„ skille mellom den offentlige profesjonelle profilen, og det private mennesket bak (barn og Ăžvrig familie skjermes, og man fĂ„r ikke innblikk i alt av privatliv til vedkommende).  Jeg tenker at pĂ„virkere ikke nĂždvendigvis trenger Ă„ vĂŠre negativt. Vi lever i en verden der Ăžkonomien er avhengig av kjĂžp og salg for Ă„ gĂ„ rundt, men det finnes mange mĂ„ter Ă„ fronte dette pĂ„. Jeg vil gjerne fĂžlge flere pĂ„virkere som bidrar til salg av lokal-produserte, kortreiste varer med hĂžy etisk standard. Jeg vil gjerne fĂžlge pĂ„virkere som deler kunnskap og erfaringer med gjenbruk, up-cycling og tradisjonelt hĂ„ndtverk. Jeg vil gjerne fĂžlge pĂ„virkere som i kortformat leverer innhold om hva som hjelper pĂ„ livskvalitet - sĂ„ fremst denne er av hĂžy kvalitet (som egentlig vil si at jeg Ăžnsker at fagpersoner stĂ„r bak dette). Jeg Ăžnsker pĂ„virkere som bidrar til opplysning rundt miljĂžgifter i det meste av skjĂžnnhetsproduktene som pushes pĂ„ sĂŠrlig kvinner i dag, og som kan bidra til Ă„ redusere overforbruk og overproduksjon av disse mengdene. Det samme gjelder klĂŠr og tilbehĂžr som pushes i uansvarlige mengder..  Hvordan vi kommer dit? Aner ikke. En begynnelse er vel Ă„ holde pĂ„ debatten som nĂ„ er startet (etter fadesen med en av NRKâs nyansettelser). At en sĂ„ stor mediekanal som NRK stiller seg litt uforstĂ„elig til omfanget av kommersialiseringen av en stor pĂ„virkerbedrift vitner om at det fortsatt mangler kunnskap om hva pĂ„virkere egentlig er. Narrativet til mange pĂ„virkere har fungert nĂ„r de har lurt fremtidige arbeidsgivere til Ă„ tro at de fortsatt driver med «anbefalinger» av klĂŠr og produkter til «venner». Man mĂ„ fĂ„ det enda mer ut i verden at pĂ„virkeren du blir kjent med pĂ„ some ikke er en privatperson med Ă„pen profil, men en som tjener som reklameplakat for annonsĂžrer og andre samarbeidspartnere. Alt som deles offentlig har en agenda pĂ„ sikt. Hvis dette gjĂžres etisk og innafor gjeldende lovverk sĂ„ er det greit nok, men opplevelsen til mange nĂ„ er at lovverk fortsatt ikke overholdes, og det er lite rom for de etiske og moralske perspektivene. Det er kanskje fordi kameraet har vĂŠrt snudd i selfiemodus hos dem det gjelder i for mange Ă„r, og diskusjonen blir for mange uforstĂ„elig fordi det har vĂŠrt vanlig sĂ„ lenge. Og sĂ„ mĂ„ vi ikke glemme at det sitter et maktapparat bak enhver pĂ„virker, som har tjent og muliggjort deres business helt siden starten - annonsĂžrene. Alle har et ansvar i alle ledd, men sĂ„ lenge lovverk ikke overholdes og ikke fĂ„r konsekvenser nĂ„r det brytes sĂ„ vil nok mange kjĂžre pĂ„ frem til dette endres. En liten anmerkning her og en liten bot der er noe pĂ„virkere lett kan ta, da det gjerne genererer oppmerksomhet og litt omtale i mediene. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
missLynch Skrevet 27. februar 2023 #16 Del Skrevet 27. februar 2023 Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest sĂžplete «yrke» om noen Ă„r. NĂ„r alle disse gjennomopererte sjelene har blitt sĂ„ gamle at ingen gidder Ă„ se pĂ„ de lenger, og de mĂ„ gĂ„ pĂ„ Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har sĂ„ mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir ufĂžre. đ 2 1 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Isild Skrevet 27. februar 2023 #17 Del Skrevet 27. februar 2023 missLynch skrev (6 minutter siden): Denne bransjen og «influenseryrket» kommer til bli husket som tidenes mest sĂžplete «yrke» om noen Ă„r. NĂ„r alle disse gjennomopererte sjelene har blitt sĂ„ gamle at ingen gidder Ă„ se pĂ„ de lenger, og de mĂ„ gĂ„ pĂ„ Nav og heve trygd fordi de a) ikke har noen formell utdannelse eller praktisk arbeidserfaring over hode, og b) de har sĂ„ mye fysiske plager fra silikonoperasjoner og alt mulig annet at de blir ufĂžre. đ Jeg tenker du har rett. PĂ„virkere er forbigĂ„ende. Det er den mest fordummende og unĂždvendige "bransjen" som noensinne har eksistert. Det kommer nok til et punkt der de rett og slett blir "ut". FĂ„r hĂ„pe de ikke blir sĂ„ for- og baktunge av alle implantatene at de fĂ„r alvorlige helseplager i eldre alder, eller mister evnen til Ă„ puste gjennom nesene sine. Helt vanvittig Ă„ se denne gjengen feste seg gjennom 20-Ă„rene i beste sendetid pĂ„ ulik pute-TV, ingen tanker om utdanning, samfunn eller noe viktig. Kun fest, sex og operasjoner og behandlinger sĂ„ alle ser like ut. 2 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Silva Pluvialis Skrevet 10. mars 2023 #18 Del Skrevet 10. mars 2023 colasolo skrev (PĂ„ 21.2.2023 den 17.05): Jeg savner motstand mot de tĂ„pelige influenserne i media. Alle trodde de ikke ville overleve da de fĂžrst dukket opp. Men her de og promoterer dop, sex. Der neste blir vel vĂ„pen?! Hva kan vi gjĂžre? Selv startet jeg idag med smĂ„ironiske kommentarer i riks pĂ„ media som refererer influenserens siste trekk. Cancel alle produkter som de gnager om. Det mĂ„ vĂŠre mer vi kan finne pĂ„? Det er slutt nĂ„ pĂ„ patetiske spillet deres! Opprett en blogg, alla bloggomtoppinfluencere  1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Heydayotheinterweb Skrevet 10. mars 2023 #19 Del Skrevet 10. mars 2023 Jeg er ikke alene? Hurra! 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ