Anonio Skrevet 21. februar 2023 #1 Del Skrevet 21. februar 2023 (endret) Siden Finland nå er nær i å bli medlem av NATO har trollfabrikkene til Vladimir satt in sjarmørstøtet mot Finland på twitter. I dag er Finske kanaler og kontoer fulle av nyopprettede kontoer som skriver "Save us from NATO" og "NATO can't save us" på finsk, problemet er bare at de ikke har oversatt 'save' riktig på Finsk, de har brukt ordet save som i 'laste ned', og ikke 'å redde', så nå har en hel gjeng Russere brukt flere hundre arbeidstimer på å skrive ting som 'NATO kan ikke laste ned Finland!' og 'Last oss ned fra NATO!'. Hysterisk. Et tips til mange er at man bør ta ting på internett som ser ut som google translate-norsk med en klype salt. Det er som regel fra trollfarmer i Russland. Gjerne om det også støtter oppunder konspirasjonsteorier eller hyller Russland. Endret 23. februar 2023 av Anonio 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 21. februar 2023 #2 Del Skrevet 21. februar 2023 Finland er i det minste beskyttet av opphavsrett, skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bieter Skrevet 21. februar 2023 #3 Del Skrevet 21. februar 2023 Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mæsjæl Skrevet 21. februar 2023 #4 Del Skrevet 21. februar 2023 Last ned norge fra nato 😪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 21. februar 2023 #5 Del Skrevet 21. februar 2023 Haha, er det mulig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilbudstøs Skrevet 21. februar 2023 #6 Del Skrevet 21. februar 2023 (endret) Trollfar, Putin, har jo servert et pent knippe av grove løgner senest i dag da han anklaget Vestens "elite" for å ha startet krigen i Ukraina der Russland ble tvunget til å forsvare seg mot Russisk undergang: underlig at Russland skulle trenge forsvare russisk undergang, utenfor landets grenser.. Endret 21. februar 2023 av Tilbudstøs 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 21. februar 2023 #7 Del Skrevet 21. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Ekspander Nå synes jeg du begynner å bli temmelig lat og uoppfinnsom i din propaganda. Ghost of Kyiv ble brukt opp for en evighet siden, og du er antakelig den eneste som ser en parallell til russiske trollfabrikker. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 21. februar 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 21. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Ekspander Også har man dem som er inne på poster og forsvarer imperialistisk angrepskrig, fornekter og prøver å skyve fokus vekk fra Russland da. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 21. februar 2023 #9 Del Skrevet 21. februar 2023 Tilbudstøs skrev (På 21.2.2023 den 18.25): Trollfar, Putin, har jo servert et pent knippe av grove løgner senest i dag da han anklaget Vestens "elite" for å ha startet krigen i Ukraina der Russland ble tvunget til å forsvare seg mot Russisk undergang: underlig at Russland skulle trenge forsvare russisk undergang, utenfor landets grenser.. Ekspander Russland er nær sammenbrudd, men sammebruddet kommer fra innsiden. Det er litt rart at FSB ikke har arrestert Putin siden FSBs oppgave er å sikre stabilitet i landet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 22. februar 2023 #10 Del Skrevet 22. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Ekspander Eh, Ghost of Kyiv var en vandrehistorie. Har ingenting med noen trollfabrikk å gjøre. Ukraina trenger ingen trollfabrikk, da de har enorm støtte fra vestlige land. Sitat Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Ekspander Eh, du sammenligner vandrehistorien Ghost of Kyiv med Russlands ekstreme og ensidige propaganda. Det blir for dumt. Faktisk.no var jo f.eks. tidlig ute og konkluderte med at det ikke fantes bevis for at Ghost of Kyiv eksisterte, og påpekte at alle påståtte bevis var forfalsket. Så nei, du kan ikke sammenligne en vandrehistorie i Ukraina med russisk løgnpropaganda. Sitat Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Ekspander Russland har enda flere fascistiske grupperinger, og er enda mer korrupt enn Ukraina. Og korrupsjonen i Ukraina er et resultat av at de var underlagt russisk kultur. Etter hvert som Ukraina har orientert seg mot vesten og vekk fra Russland, så har de også begynt å ta oppgjør med den russisk-baserte korrupsjonen. Så her ble det selvmål på deg, gitt! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whistler Skrevet 22. februar 2023 #11 Del Skrevet 22. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. Ekspander Som for eksempel at Sovjetunionen var mottaker av alliert støtte i form av ammunisjon, våpen, stridsvogner og kampfly fra vesten, mens arvtakerne nå synes det er blodig urettferdig at vesten nå gir hjelp til andre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 22. februar 2023 #12 Del Skrevet 22. februar 2023 Whistler skrev (På 22.2.2023 den 11.10): Som for eksempel at Sovjetunionen var mottaker av alliert støtte i form av ammunisjon, våpen, stridsvogner og kampfly fra vesten, mens arvtakerne nå synes det er blodig urettferdig at vesten nå gir hjelp til andre Ekspander Boom. Owned. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 23. februar 2023 #13 Del Skrevet 23. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Ekspander Kvinneguiden har også russiske troll. Det kan dog være vanskelig å skille mellom disse og og de som har falt for trollenes russiske propaganda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Det er vel egentlig bare å ta en kjapp titt på noen av norges 'alternative nyhetssider' for å se en god samling av Russiske trollkontoer som pisker opp norske konspirasjonsmiljøer. Tar du noe Steigan, Kari eller ander slike mennesker sier seriøst er du mest sannsynlig godt under påvirkning av Russiske midler. Man trenger ikke se langt i hverken dette miljøet, antivaxx, anti-eu, anti-amerika, chemtrails, qanon, klima-fornektere, 'nei til NATO', osv for å finne ut hvor meningene egentlig kommer fra. Putin har en lang historikk på å prøve å påvirke vesten med troll på internett, og dessverre så er det en del frustrerte folk i vesten som biter rett på. Endret 23. februar 2023 av Anonio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 23. februar 2023 #15 Del Skrevet 23. februar 2023 Bieter skrev (På 21.2.2023 den 17.49): Ja, det finnes både trollpostere på ukrainsk og russisk side. Det er nok mange morsomme historier på begge sider. Ukraina sin Ghost of Kyiv var ganske morsom i hvor latterlig den var, for eks. Det er nettopp derfor man ikke skal tro alt man leser på twitter e.l. Til og med en norsk avis skrev om ghost of kyiv så man kan ikke alltid stole på at media klarer skille ut løgnene heller. Man sjekker kilder, man ser hvem som påstar hva. Dersom man ser et videoklipp av en ukrainer som skyter en bundet russisk fange i bakhodet, så tror man ikke automatisk på at vi ser det vi blir fortalt at vi ser. Det kan være det vi blir fortalt, men det kan også være fra en helt annen krig, det kan være soldater som har kledd seg i uniformen til fienden osv. Så er det noen faktum som har mye mer kjøtt på beina, der man kan finne myyyyeeee informasjon når man slår det opp. For eks om at Ukraina har flere fascistiske grupperinger og at ukraina var et av europas mest korrupte land. Osv Ekspander Nettopp, og jeg må også si jeg liker hvordan noen av Kvinneguidens største troll beskylder andre for å være troll. Pot meet kettle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. februar 2023 #16 Del Skrevet 23. februar 2023 Mitä muuta voit oikeasti odottaa. 🤷🏼♀️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bieter Skrevet 23. februar 2023 #17 Del Skrevet 23. februar 2023 Example skrev (På 23.2.2023 den 10.31): Kvinneguiden har også russiske troll. Det kan dog være vanskelig å skille mellom disse og og de som har falt for trollenes russiske propaganda. Ekspander Synd at vi har kommet til det punkt i Norge at å ha andre meninger enn majoriteten betyr at man er et troll eller at man har falt for propaganda. Istedetfor å rasjonelt diskutere noe og forsøke analysere situasjonen, så har man "vunnet" debatten om man anklager noen for å være et troll, være konspiratorisk eller falt for propaganda. Jeg er på twitter også, jeg ser også alle disse videoene som andre brukere ser, både som viser krigsforbrytelser som skal være gjort av den ukrainske og russiske side. (Jeg følger begge sider, leser også nyheter fra andre land som for eks Kina). Men jeg tror ikke på alt jeg ser, som sagt. Jeg er heller ikke redd for informasjon som fremstiller Russland i negativt lys. Det har vært en sak rundt en sentral person i Wagner nylig, for eks, han har klagd på manglende ammo og postet et stygt bilde. Jeg antar de fleste som følger twitter vet hva jeg snakker om. Jeg vil ikke forsøke bortforklare den type hendelser, jeg annerkjenner at denne personen virker å ha gjort noe grovt uetisk og fælt, noe som stiller Russland i et dårlig lys mtp at Russland betaler for de. Jeg har ikke problem med å annerkjenne det. Jeg tror ikke Russland er et idealistisk utopia der alle er snille og greie. Jeg mener at virkeligheten er nyansert og kompleks, og at Ukrainakrigen ikke er så enkel med en enkel skurk som bare gjør ting fordi de er onde. Men idag så er det = konspirasjonsteoretiker, pro-russland/ putin, troll osv Istedetfor å diskutere sak, så handler det nå om å stemple "meningsfienden" som konspiratorisk og fæl. Ironisk nok, så ønsker jeg faktisk at alle på kg som stempler meg som et fælt troll, skal få et bra liv, et bra Norge, et bra land der deres barn og barnebarn kan vokse opp og ha det bra. Jeg ser ikke på dere som troll eller fæle fordi dere har en annen mening, tvert imot forstår jeg godt hvorfor dere føler og tenker som dere gjør. Dere har rett på å si deres mening, selv om jeg er uenig i en rekke punkter. For meg er det viktigste at nordmenn har et nyansert perspektiv på ting og engasjerer seg, at politikere og andre som lyver får konsekvenser. At Norge har et ideal om at vi skal utvikle oss moralsk og teknologisk i en retning som er bra for majoriteten Det kan godt være at det viser seg at jeg tok feil en dag, men da må jeg nesten presenteres med fakta, ikke meninger som stempler meg som en idiot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 23. februar 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 23. februar 2023 Bieter skrev (På 23.2.2023 den 19.05): Synd at vi har kommet til det punkt i Norge at å ha andre meninger enn majoriteten betyr at man er et troll eller at man har falt for propaganda. Istedetfor å rasjonelt diskutere noe og forsøke analysere situasjonen, så har man "vunnet" debatten om man anklager noen for å være et troll, være konspiratorisk eller falt for propaganda. Jeg er på twitter også, jeg ser også alle disse videoene som andre brukere ser, både som viser krigsforbrytelser som skal være gjort av den ukrainske og russiske side. (Jeg følger begge sider, leser også nyheter fra andre land som for eks Kina). Men jeg tror ikke på alt jeg ser, som sagt. Jeg er heller ikke redd for informasjon som fremstiller Russland i negativt lys. Det har vært en sak rundt en sentral person i Wagner nylig, for eks, han har klagd på manglende ammo og postet et stygt bilde. Jeg antar de fleste som følger twitter vet hva jeg snakker om. Jeg vil ikke forsøke bortforklare den type hendelser, jeg annerkjenner at denne personen virker å ha gjort noe grovt uetisk og fælt, noe som stiller Russland i et dårlig lys mtp at Russland betaler for de. Jeg har ikke problem med å annerkjenne det. Jeg tror ikke Russland er et idealistisk utopia der alle er snille og greie. Jeg mener at virkeligheten er nyansert og kompleks, og at Ukrainakrigen ikke er så enkel med en enkel skurk som bare gjør ting fordi de er onde. Men idag så er det = konspirasjonsteoretiker, pro-russland/ putin, troll osv Istedetfor å diskutere sak, så handler det nå om å stemple "meningsfienden" som konspiratorisk og fæl. Ironisk nok, så ønsker jeg faktisk at alle på kg som stempler meg som et fælt troll, skal få et bra liv, et bra Norge, et bra land der deres barn og barnebarn kan vokse opp og ha det bra. Jeg ser ikke på dere som troll eller fæle fordi dere har en annen mening, tvert imot forstår jeg godt hvorfor dere føler og tenker som dere gjør. Dere har rett på å si deres mening, selv om jeg er uenig i en rekke punkter. For meg er det viktigste at nordmenn har et nyansert perspektiv på ting og engasjerer seg, at politikere og andre som lyver får konsekvenser. At Norge har et ideal om at vi skal utvikle oss moralsk og teknologisk i en retning som er bra for majoriteten Det kan godt være at det viser seg at jeg tok feil en dag, men da må jeg nesten presenteres med fakta, ikke meninger som stempler meg som en idiot. Ekspander Det finnes ikke nyanser i Butsja, Irpin og Mariupol, akkurat som det ikke finnes nyanser i Auschwitz. Dine poster sammenligner et land som blir voldtatt av naboen sin med helt trivielle ting. Om du ikke tåler at folk ettergår deg finnes det steder hvor folk elsker det du sier, Steigan, Southfront osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 23. februar 2023 #19 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Bieter skrev (På 23.2.2023 den 19.05): Synd at vi har kommet til det punkt i Norge at å ha andre meninger enn majoriteten betyr at man er et troll eller at man har falt for propaganda. Istedetfor å rasjonelt diskutere noe og forsøke analysere situasjonen, så har man "vunnet" debatten om man anklager noen for å være et troll, være konspiratorisk eller falt for propaganda. Jeg er på twitter også, jeg ser også alle disse videoene som andre brukere ser, både som viser krigsforbrytelser som skal være gjort av den ukrainske og russiske side. (Jeg følger begge sider, leser også nyheter fra andre land som for eks Kina). Men jeg tror ikke på alt jeg ser, som sagt. Jeg er heller ikke redd for informasjon som fremstiller Russland i negativt lys. Det har vært en sak rundt en sentral person i Wagner nylig, for eks, han har klagd på manglende ammo og postet et stygt bilde. Jeg antar de fleste som følger twitter vet hva jeg snakker om. Jeg vil ikke forsøke bortforklare den type hendelser, jeg annerkjenner at denne personen virker å ha gjort noe grovt uetisk og fælt, noe som stiller Russland i et dårlig lys mtp at Russland betaler for de. Jeg har ikke problem med å annerkjenne det. Jeg tror ikke Russland er et idealistisk utopia der alle er snille og greie. Jeg mener at virkeligheten er nyansert og kompleks, og at Ukrainakrigen ikke er så enkel med en enkel skurk som bare gjør ting fordi de er onde. Men idag så er det = konspirasjonsteoretiker, pro-russland/ putin, troll osv Istedetfor å diskutere sak, så handler det nå om å stemple "meningsfienden" som konspiratorisk og fæl. Ironisk nok, så ønsker jeg faktisk at alle på kg som stempler meg som et fælt troll, skal få et bra liv, et bra Norge, et bra land der deres barn og barnebarn kan vokse opp og ha det bra. Jeg ser ikke på dere som troll eller fæle fordi dere har en annen mening, tvert imot forstår jeg godt hvorfor dere føler og tenker som dere gjør. Dere har rett på å si deres mening, selv om jeg er uenig i en rekke punkter. For meg er det viktigste at nordmenn har et nyansert perspektiv på ting og engasjerer seg, at politikere og andre som lyver får konsekvenser. At Norge har et ideal om at vi skal utvikle oss moralsk og teknologisk i en retning som er bra for majoriteten Det kan godt være at det viser seg at jeg tok feil en dag, men da må jeg nesten presenteres med fakta, ikke meninger som stempler meg som en idiot. Ekspander Poenget er ikke å ikke være kritiske til hva Ukraina også gjør i denne krigen, men på død og liv konstruere en balansering av hva som skjer er ikke riktig. Whataboutism fungerer heller ikke så godt lenger. Vi har en klar agressor her, og det er Russland. De har brutt en rekke internasjonale regler og det har skjedd en mengde med krigsforbrytelser. De er grunnen til at det er en større krig i Europa nå. At det er "negativt lys" på Russland nå er helt forventet og fortjent. Dette vil henge over Russland i en mannsalder uansett utfall av denne krigen. Det er Putins og det russiske samfunnet som ikke stopper han sin feil. Endret 24. februar 2023 av Example 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. februar 2023 #20 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonio skrev (På 23.2.2023 den 20.59): Det finnes ikke nyanser i Butsja, Irpin og Mariupol, akkurat som det ikke finnes nyanser i Auschwitz. Dine poster sammenligner et land som blir voldtatt av naboen sin med helt trivielle ting. Om du ikke tåler at folk ettergår deg finnes det steder hvor folk elsker det du sier, Steigan, Southfront osv. Ekspander Nyanser eller ikke. Hovedbildet er at Ukraina blir invadert av nabolandet, og er tvunget til å forsvare seg. Det er ene og alene Russlands ansvar. Det er krig, og krig er skitne saker. Det ville vært sensasjonelt om det ikke forgikk krigforbrytelser fra begge sider, men igjen. Det er Russland som invaderer og alle forbrytelser fra alle sider er følgelig deres skyld. Om nyanser i Butsja. Det finnes vitner på at Russland gikk fra adresse til adresse for å henrette Atov-veteraner. Det hevdes også at Ukrainere har begått drap der. Jeg aner ikke om det er sant, men ukrainere må ha vært veldig sinte på disse guidene som førte russere fra adresse til adresse for å henrette Atov -veteranene. Jeg aner ikke hva som har skjedd med disse forræderne, men håper de har fått en anstendig rettsak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå