AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #21 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (2 minutter siden): Hvis det kun er snakk om å varsle og ikke forsvare, kan labradoren fint trenes opp til både å bjeffe på kommando og bjeffe når det kommer folk i gården/på døra. Absolutt. Det handler om å varsle, ikke angripe. Men heller ikke han det løper å gjemmer seg bak meg. Anonymkode: 8a924...da3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #22 Skrevet 21. februar 2023 Har jaktlabrador. Han varsler (bjeffer) om det kommer noen på dørå/går utenfor. Men hadde nok ikke gjort en innbruddstyv noe mer enn å logre med halen og bære utstyret hans🙈 Anonymkode: 3d158...7e2
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #23 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Absolutt. Det handler om å varsle, ikke angripe. Men heller ikke han det løper å gjemmer seg bak meg. Anonymkode: 8a924...da3 Anbefaler deg å oppsøke en brukshund klubb og se om du trives der. For skal du ha en hund med "tæl" i, krever det mer enn en vanlig familiehund kan gi deg. Det beste du uansett kan gjøre, er å jobbe med selvtilliten, gjerne begynn med mui thai e.l og gå til anskaffelse av alarm tilknyttet et vaktselskap. 2
Chupacabra Skrevet 21. februar 2023 #24 Skrevet 21. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Absolutt. Det handler om å varsle, ikke angripe. Men heller ikke han det løper å gjemmer seg bak meg. Anonymkode: 8a924...da3 Anbefaler å vurdere denne hvis du ønsker noen som varsler: Tibetansk spaniel (også kalt "Små løver"). Buddhistmunkene brukte denne rasen nettopp på grunn av egenskapene som vakthund.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #25 Skrevet 21. februar 2023 Utrolig mange av selskapshundene var originalt varslere, så der finner du i alle fall raser som har lett for å bjeffe. Jeg så for ikke så lenge siden en demonstrasjon av hva forskjellige raser som ikke er trent til vakt gjorde ved innbrudd og angrep på eier. De typiske familiehunden (retriever, spaniel osv) var bare glade for å få besøk, ingen reagerte på at eier ble angrepet. De typiske vokterhundene (schäfer, rottweiler osv) var skeptiske og varslet, men forsvarte ikke eier. De typiske selskapshundene (chihuahua, malteser osv) både varslet og angrep inntrenger. Den mest "aggressive" var en chihuahuablanding. Anonymkode: 98127...c43
17.11 Skrevet 21. februar 2023 #26 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har en sånn typisk skummel hund som varsler skarpt om hun hører folk, og overfaller de med kjærlighet når de kommer inn døra. Hun er også redd for sinte mennesker. For min del er det perfekt, jeg ønsker absolutt ikke at hun skal risikere livet sitt for meg. Trangen til å beskytte henne er for stor. Tipper den sinte bjeffingen skremmer de fleste fra å komme inn uanmeldt uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #27 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Absolutt. Det handler om å varsle, ikke angripe. Men heller ikke han det løper å gjemmer seg bak meg. Anonymkode: 8a924...da3 Om du ikke vil at han skal gjemme seg bak deg, så er labrador eller andre vennlige raser et godt valg. Du kan fint trene hunder til å bjeffe på kommando og stritte mot halsbåndet (så det ser ut som om hunden prøver å kaste seg mot inntrengere mens du holder den tilbake). Jeg er husredd selv, og mine hunder bjeffer ikke (rasen er rent fysisk ikke i stand til å bjeffe og har aldri vært i stand til å bjeffe). Det passer helt utmerket for meg, for nervene mine hadde ikke tålt at de plutselig bjeffer til sent en kveld. Istedenfor løfter de hodet og stirrer mot lyden, og hører de ikke noe mer (eller bestemmer seg for at lyden bare er vind/snø som falt av taket eller andre uinteressante ting), så legger de ned hodet igjen og sover videre. Jeg slipper å hoppe i skrekk hver gang de hører en lyd 😅 Når det er sagt, jeg håper at mine hunder vil løpe og gjemme seg om noen bryter seg inn. Jeg var husredd for meg selv tidligere, men nå er jeg også husredd på hundene sin vegne 😅 Som sagt, velg en hund som passer din livsstil. Bjeffing, lys som slår seg på ved bevegelse, veldig synlige kamera foran og bak huset og klistremerker, bør være mer enn nok til at potensielle innbruddstyver går rett forbi. Anonymkode: d9040...735
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #28 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (2 timer siden): Anbefaler deg å oppsøke en brukshund klubb og se om du trives der. For skal du ha en hund med "tæl" i, krever det mer enn en vanlig familiehund kan gi deg. Det beste du uansett kan gjøre, er å jobbe med selvtilliten, gjerne begynn med mui thai e.l og gå til anskaffelse av alarm tilknyttet et vaktselskap. Det finnes da brukshunder som også er vanlige som familiehunder. Jeg kjenner godt til vanlig norsk avl av Shäfer og Labrador. Begge disse rasene er uten trening, for veike til å forvare eier mot det hunden oppfatter som en trussel. Jeg har selv hatt to Riesenschnauzere. Han første var nok i overkant skarp og reservert mot mennesker og andre hunder. Den andre var vennligheten selv, men viste et enormt mot da en innbruddstyv på speed truet meg. Når det gjelder råd om kampsport, så er tipset ditt godt. Men ikke tro at en sped dame kan gjøre skade på en stor mann uten mange års trening. Da er det langt kjappere å lære seg slossing uten regler. Krav Maga. Brutalt, men effektivt. Anonymkode: 1d94d...77e
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #29 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det finnes da brukshunder som også er vanlige som familiehunder. Jeg kjenner godt til vanlig norsk avl av Shäfer og Labrador. Begge disse rasene er uten trening, for veike til å forvare eier mot det hunden oppfatter som en trussel. Jeg har selv hatt to Riesenschnauzere. Han første var nok i overkant skarp og reservert mot mennesker og andre hunder. Den andre var vennligheten selv, men viste et enormt mot da en innbruddstyv på speed truet meg. Når det gjelder råd om kampsport, så er tipset ditt godt. Men ikke tro at en sped dame kan gjøre skade på en stor mann uten mange års trening. Da er det langt kjappere å lære seg slossing uten regler. Krav Maga. Brutalt, men effektivt. Anonymkode: 1d94d...77e Javisst finnes det brukshunder som er fine familiehunder. Jeg har selv flere av de. Men disse er ikke skapt for å være kun familiehunder. De krever dedikerte eiere som bruker tid på trening i tillegg til fysisk aktivitet. Er dog uenig i at en schæfe, etter riktige linjer linjer, er for vage til å forsvare uten trening. Men de er i fåtall. Grunnen til at jeg foreslo kampsport, er fordi en da blir vant til å ha en annens kropp inntil deg. Da er det større sjanse for at en dame klarer å kjempe i mot, i stedet for å bli passiv. Men det aller beste for kvinner som er så usikker og utrygg som ts, er å skaffe seg boligalarm, kamera system og koble dette opp mot et vaktselskap. Og ikke utsette en hund for eget hysteri og redsel. 3
Julie Skrevet 21. februar 2023 #30 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (1 time siden): Men det aller beste for kvinner som er så usikker og utrygg som ts, er å skaffe seg boligalarm, kamera system og koble dette opp mot et vaktselskap. Og ikke utsette en hund for eget hysteri og redsel. Tilsluttes. Mer realistisk å løse det med ulike installasjoner mot noe som kanskje kan komme til å inntreffe, fremfor å skaffe seg en hund med et visst alvor som en kanskje ikke har forutsetninger for å hanskes med 365 24/7. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #31 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (1 time siden): Javisst finnes det brukshunder som er fine familiehunder. Jeg har selv flere av de. Men disse er ikke skapt for å være kun familiehunder. De krever dedikerte eiere som bruker tid på trening i tillegg til fysisk aktivitet. Er dog uenig i at en schæfe, etter riktige linjer linjer, er for vage til å forsvare uten trening. Men de er i fåtall. Grunnen til at jeg foreslo kampsport, er fordi en da blir vant til å ha en annens kropp inntil deg. Da er det større sjanse for at en dame klarer å kjempe i mot, i stedet for å bli passiv. Men det aller beste for kvinner som er så usikker og utrygg som ts, er å skaffe seg boligalarm, kamera system og koble dette opp mot et vaktselskap. Og ikke utsette en hund for eget hysteri og redsel. Helt enig i at det finnes brukslinjer av Scäfer, men jeg har bare erfaring med de som er vanlige i Norge. Jeg mente egentlig bare å nevne en rase som mange anser som en av de tøffe, heller ikke vil forsvare deg, Jeg vil sågar tvile på om en Doberman av norsk avl har tilstrekkelig mot. Det finnes jo alternativer. Jeg nevnte bare en rase, men tenkte meg ikke om. En riesen uten en trygg og sikker leder kan lett bli en dritthund. Lik de fleste andre raser. Du har et meget godt poeng med å ikke utsette en hund for eget hysteri og redsel. Jeg har dessverre sett alt for mye hva dette kan føre til. Anonymkode: 1d94d...77e 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #32 Skrevet 22. februar 2023 Skaff deg alarm til huset og evt behandling mot angsten din. En hund er et kjæledyr og et familiemedlem, den skal ikke ha som oppgave å "passe på" deg. Anonymkode: a0fbf...c87 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #33 Skrevet 22. februar 2023 Labradoren min varsler når det er folk rundt huset, noe som hjelper veldig siden jeg bor alene. Hun vekker meg om noe skulle skje og kan høres ganske tøff ut når hun bjeffer. Jeg har ikke gjort noe for å trene opp dette, jeg har heller bare latt være å trene det vekk fordi det er noe jeg setter pris på. Men hun ville aldri gått til angrep om noen faktisk kom inn i huset. Og det vil jeg ikke heller. Anonymkode: 0f7f7...1da 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #34 Skrevet 24. februar 2023 Ikke hørt på de tøffe "guttaboys" her som anbefaler kangal, akita og andre krevende raser, med mindre du har hatt flere hunder allerede og har kunnskap, motivasjon og tid til å legge MYE ressurser i å trene og sosialisere hunden. Disse rasene koster mer enn de smaker, for folk flest. Dette er hunder for spesielt interesserte, og i feil hender blir de farlige. Jeg har labrador og hun varsler høyt (!) når hun ser eller hører folk utenfor huset. Det har også alle de andre hundene mine gjort, som alle har vært av forskjellige raser. Bjeffing på fremmede utenfor huset er helt normal hundeatferd, så dette gjør de aller fleste hunder automatisk. Hvorvidt de vil angripe en eventuell innbruddstyv er en helt annen sak, og jeg tror uansett ikke jeg ville hatt en hund som har lært seg at det er ok å angripe mennesker. Når det er sagt, høres det mer ut som du trenger terapi, enn en hund. Hunder er ikke redskaper som kan plasseres til å "beskytte" hus/folk, de er levende dyr som krever MYE jobb, spesielt valper! Hvis alt du er ute etter er trygghet, må du få hjelp til å finne dette i deg selv, og ikke la en stakkars hund få den byrden. Anonymkode: e1d87...3c9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå