AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #1 Skrevet 21. februar 2023 Vi skal ha hund og valget har så og si falt på Labrador. Vi skal også kjøpe hus, og jeg som kun har bodd i leilighet i byen er noe husredd. Jeg er godt kjent med Labrador og har vokst opp med rasen. De var overhode ikke på vakt, hadde det oppstått en situasjon hadde de ønsket innbrytere velkommen med stor begeistring, eller stukket med halen mellom beina. Derfor lurer jeg på om man kan trene en Labbis til å vokte. Altså ikke bjeffe på alt som rører seg og varsle, men bli tøffere. Å beskytte om det skulle være behov? Jeg har nå tenkt mer i retning Schæfer isteden for Labrador, men slik jeg har forstått det er det såpass mye feil med schæfer’n at det blir å ta på seg store omkostninger hos veterinær og en mye mulig ung død. Hva mener dere? Kan man trene opp en labrador til å bli litt vakthund istedenfor superkompis med alle og enhver? Anonymkode: 8a924...da3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #2 Skrevet 21. februar 2023 Det tror jeg ikke. Skal du ha schæfer så velg bruksvarianten(ikke den som er ødelagt av utstilligsmafiaen). Vær klar over at de skal ha mye fysisk og mental trening. Anonymkode: 1e1cd...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #3 Skrevet 21. februar 2023 Chihuahua varsler og vokter Anonymkode: fe961...a15 2
NettoppJa Skrevet 21. februar 2023 #4 Skrevet 21. februar 2023 Tja... har vokst opp med labrador som "vakthund" på gården, og hun varslet når det kom ukjente. Hun bjeffet aldri ellers, så da visste vi at det var framandfolk i nærheten. Hun var nok ikke trent spesifikt til det, men lærte seg selv opp.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #5 Skrevet 21. februar 2023 De færreste hunder vil faktisk angripe en inntrenger, og det gjelder de fleste av de "tøffe" rasene også. Du kan ikke skaffe en Schafer, malle eller andre "tøffe" raser og satse på at de vil gå til angrep på en inntrenger uten skikkelig trening på nettopp dette. I en slik situasjon vil hunden uansett bli begjæret avlivet i etterkant. Alt du trenger for å unngå at noen bryter seg inn, er en hund som bjeffer om de hører noen utenfor. Innbruddstyver unngår hjem hvor de hører bjeffing. Andre ting som innbruddstyver ikke gidder å hanskes med er lys på gårdsplassen som går av ved bevegelse, og klistremerke på dørene som informerer om kamera/sikkerhetssystem. Få deg en hund som passer livsstilen din. Ikke gå for scafer bare fordi den ser tøff ut og KANSKJE biter en innbruddstyv. Så lenge hunden kan å bjeffe, så er det nok til å holde folk vekk. Finsk lapphund er gode varslere, for eksempel. Anonymkode: d9040...735 5 3
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #6 Skrevet 21. februar 2023 (endret) Hva legger du i det å skulle "vokte og beskytte"? Endret 21. februar 2023 av Troyamin
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #7 Skrevet 21. februar 2023 De aller fleste hunder vil naturlig varsle dersom de hører mennesker utenfor huset. Alle mine hunder har gjort det, både de små og de store. Man trenger ingen skummel hund for å avskrevne innbruddstyver og lignende, hører de bjeffing fra en middels stor hund vil de gå videre. Anonymkode: 11128...4ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #8 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): De færreste hunder vil faktisk angripe en inntrenger, og det gjelder de fleste av de "tøffe" rasene også. Du kan ikke skaffe en Schafer, malle eller andre "tøffe" raser og satse på at de vil gå til angrep på en inntrenger uten skikkelig trening på nettopp dette. I en slik situasjon vil hunden uansett bli begjæret avlivet i etterkant. Alt du trenger for å unngå at noen bryter seg inn, er en hund som bjeffer om de hører noen utenfor. Innbruddstyver unngår hjem hvor de hører bjeffing. Andre ting som innbruddstyver ikke gidder å hanskes med er lys på gårdsplassen som går av ved bevegelse, og klistremerke på dørene som informerer om kamera/sikkerhetssystem. Få deg en hund som passer livsstilen din. Ikke gå for scafer bare fordi den ser tøff ut og KANSKJE biter en innbruddstyv. Så lenge hunden kan å bjeffe, så er det nok til å holde folk vekk. Finsk lapphund er gode varslere, for eksempel. Anonymkode: d9040...735 Tusen takk for veldig gode innspill. Da veit jeg hva jeg trenger for å bli trygg i huset. Åpenbart er det ikke type hund det står på. Anonymkode: 8a924...da3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #10 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Chihuahua varsler og vokter Anonymkode: fe961...a15 Det har du rett i 😂😂😂🤪 Anonymkode: 63fd8...091
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #11 Skrevet 21. februar 2023 Jeg har og vokst opp med labrador, og jeg klarer ikke se for meg at de kan læres opp til å vokte og beskytte. Ville som andre skriver gått for type hund dom passer din livsstil, og heller hatt andre tiltak for å føle meg trygg og beskytte eiendommen. Anonymkode: 59639...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #12 Skrevet 21. februar 2023 Du bør ikke skaffe en hund som du ikke har mulighet til å følge opp. Så om du ikke er vandt til vakt/voktet raser så bør du ikke skaffe det. De fleste hunder vil varsle om det kommer fremmede utenfor huset. Jeg har en Staff Labrador blanding, og han ville løpt med halen mellom beina ved en skikkelig trussel, men han gir klar beskjed om at noen er utenfor. Å de lyden der er nok til å skremme folk vekk. Vi hadde grilling hjemme, og jeg hadde satt han inn fordi han ble kald. Så var jeg inne på kjøkkenet for å hente drikke, og plutselig så løper han mot døren å knurrer og bjeffer skikkelig dypt. Da var det 4 fremmede menn på vei inn. De hadde gått feil da de hørte masse lyd fra oss, og var sikker på at det var der festen var. De smalt fort døren igjen da de hørte han. Alle andre fikk løpe inn og ut som de ville hele kvelden, for de kjente han fra tidligere den kvelden. Anonymkode: 11287...2fd 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #13 Skrevet 21. februar 2023 Dobermann, fin familie hund og super vakthund Anonymkode: e3f8a...d68
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #14 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dobermann, fin familie hund og super vakthund Anonymkode: e3f8a...d68 Trenger de aktivitet og stimuli på lik linje med Labbiser, eller trenger de mer som en schæfer? Anonymkode: 8a924...da3
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #15 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Derfor lurer jeg på om man kan trene en Labbis til å vokte. Altså ikke bjeffe på alt som rører seg og varsle, men bli tøffere. Å beskytte om det skulle være behov? ? Kan man trene opp en labrador til å bli litt vakthund istedenfor superkompis med alle og enhver? Anonymkode: 8a924...da3 Troyamin skrev (1 time siden): Hva legger du i det å skulle "vokte og beskytte"? ?! 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #16 Skrevet 21. februar 2023 Akita er bra vakthund Fila Brasileiro også...men den må kjøpes i Sverige. Anonymkode: d1acd...70a
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #17 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (30 minutter siden): ?! I det mener jeg at hunden vil varsle når uvedkommende kommer på døren. Samt at ved overgrep/ voldshendelse at den vil beskytte familien. Anonymkode: 8a924...da3
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #18 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I det mener jeg at hunden vil varsle når uvedkommende kommer på døren. Samt at ved overgrep/ voldshendelse at den vil beskytte familien. Anonymkode: 8a924...da3 På hvilken måte vil du den skal beskytte familien? For dersom du mener den skal gå til angrep, skriver du under på dødsdommen til hunden. Er det ikke bedre at du lærer å beskytte deg selv? Hva slags liv lever du, siden du må ha en skarp hund? For skal du ha en hund som forsvarer deg, må den trenes til det. Ingen normale familiehunder gjør det på en kontrollerbar måte. Les gjerne paragraf 19 i lov om forsvarlig hundehold. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2023 #19 Skrevet 21. februar 2023 Troyamin skrev (12 minutter siden): På hvilken måte vil du den skal beskytte familien? For dersom du mener den skal gå til angrep, skriver du under på dødsdommen til hunden. Er det ikke bedre at du lærer å beskytte deg selv? Hva slags liv lever du, siden du må ha en skarp hund? For skal du ha en hund som forsvarer deg, må den trenes til det. Ingen normale familiehunder gjør det på en kontrollerbar måte. Les gjerne paragraf 19 i lov om forsvarlig hundehold. Jeg er en pyse av dimensjoner, og er redd for innbrudd. Hunden skal ikke trenge å gå til angrep, men kunne gi fra seg lyd nok til å skremme vekk eventuelle innbruddstyver og overgripere. Vi lever et normalt familieliv med mor, far og et barn. Hunden skal altså ikke forsvare i alle situasjoner, men hvis det mot formodning trengs. Jeg lærte den ene labradoren min å bjeffe på kommando, det fikk jeg godt bruk for en sen kveld da en mann fulgte etter oss. Han kom ubehagelig nærme og var tydelig ruset, da ga jeg hunden kommentatoren «gi hals» og hun bjeffet. Han var ganske rask til å forsvinne da. Kan selvsagt lære hunden dette, det er en fin ting at den kan. Men at hunden varsler når det kommer uanmeldte på besøk er også veldig gunstig, i alle fall på natterstid. En i familien hadde innbrudd, de har labrador, den hadde ikke varslet ved innbruddet på natten. De fant hunden innelåst i buret sitt på morgenen, og flere verdisaker var borte. Dette vil jeg unngå Anonymkode: 8a924...da3
Troyamin Skrevet 21. februar 2023 #20 Skrevet 21. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er en pyse av dimensjoner, og er redd for innbrudd. Hunden skal ikke trenge å gå til angrep, men kunne gi fra seg lyd nok til å skremme vekk eventuelle innbruddstyver og overgripere. Vi lever et normalt familieliv med mor, far og et barn. Hunden skal altså ikke forsvare i alle situasjoner, men hvis det mot formodning trengs. Jeg lærte den ene labradoren min å bjeffe på kommando, det fikk jeg godt bruk for en sen kveld da en mann fulgte etter oss. Han kom ubehagelig nærme og var tydelig ruset, da ga jeg hunden kommentatoren «gi hals» og hun bjeffet. Han var ganske rask til å forsvinne da. Kan selvsagt lære hunden dette, det er en fin ting at den kan. Men at hunden varsler når det kommer uanmeldte på besøk er også veldig gunstig, i alle fall på natterstid. En i familien hadde innbrudd, de har labrador, den hadde ikke varslet ved innbruddet på natten. De fant hunden innelåst i buret sitt på morgenen, og flere verdisaker var borte. Dette vil jeg unngå Anonymkode: 8a924...da3 Hvis det kun er snakk om å varsle og ikke forsvare, kan labradoren fint trenes opp til både å bjeffe på kommando og bjeffe når det kommer folk i gården/på døra. 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå