Gå til innhold

Middagsbesøk ukedag. Hva lager du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: c49ea...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagne? Lett å lage i stand på forhånd, bare steker seg selv i ovnen mens du prater med gjestene. Ha en salat til, kanskje noe hvitløksbaguetter eller noe.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på hvor god tid jeg har, men f.eks.

- hjemmelaget tomatsuppe eller gulrotsuppe, og så gjerne sette fram skåler med f.eks. pølsebiter, små kjøttboller, revet ost, krutonger, rømme, tortillachips, hardkokt egg og annet som er godt å ha i suppa. Godt brød eller hvitløksbrød til.

- Pasta med kjøttsaus eller lasagne som foreslått over her (bacon- og grønnsakslasagne synes jeg er veldig godt)

- Wok med ris eller nudler

- Stekt ris

- Skinke- og brokkolipai eller chicken pot pie

- Kylling- og pastasalat med godt brød til (fint for kresne da man kan ha de ulike ingrediensene i forskjellige skåler og så kan alle blande sin egen salat)

- Wraps med laks eller kylling, forskjellige grønnsaker, salat og god dressing

- Ovnsretter hvor kjøtt/fisk, grønnsaker og saus lager seg selv i en ildfast form og så serverer jeg en eller annen form for poteter, evt ris/pasta/couscous i tillegg

Skrevet

Risotto. Pizza. Fiskesuppe. Pasta med laks, pesto og cherry tomater. Ovnsbakte båtpoteter, kyllinglår, damet brokkoli og aioli. 

Anonymkode: 25468...f11

Skrevet

Hjemmelaget pasta, enkel tomatsaus av hakkede tomater og grønn salat. Kylling, fisk eller kjøtt til hvis jeg har tilgjengelig.

Anonymkode: 9a817...ed8

Skrevet

Pasta carbonara 

Skrevet

-Gulrot og ingefær suppe med godt brød

-Linsebolognese 

-En eller annen form for grønnsakscurry med kokosris

Anonymkode: 6e423...956

Skrevet

Kjøttkaker i  brun saus, 

Dersom voksne, gjerne noe fisk, uer med hvit saus👍

Skrevet

Kommer litt an på hvor god tid jeg har. 

Men eksempler kan være:

* Pasta med laks og fløtesaus

* Pai med salat og balsamicoeddik

* Chili con carne, med salat, ris og godt brød

* Falaffel, hummus, couscoussalat og pita

* Fylt og gratinert aubergine med yoghurtdressing

Anonymkode: be026...79e

• Liker 1
Skrevet

* Koteletter med potet, sitron og aspargesbønner

* Lasagne

* Biffsnadder

* Pasta Carbonara

* Soppsuppe med bacon og brød til

* Taco

* Grillribber i pitabrød med potetsalat og stekte grønnsaker.

* Laks og pasta/potet med brokkoli og agurk blandet i melonyoughurt.

* Torsk i Sandefjordsmør

Noen av de tingene jeg pleier å lage

Skrevet

* Trines kyllingsuppe med eple, ingefær og chili

* Pitabrød med tilbehør fordelt i skåler slik at man kan forsyne seg selv.  Kjøtt (kylling/svin/biff), masse grønnsaker, fetaost og hvitløksdip.

Skrevet

Det kommer an på hvem som kommer for å spise. 

Lasagne, fiskeboller i hvitsaus, pasta med laks/svinestrimler/kylling, taco, nachos, pizza, salat, ost og spekemat, lammegryte, fårikål, eggeform eller pasta di parma. 

Skrevet

Normalt bare det jeg hadde tenkt til å lage uansett, men en litt større porsjon så det er nok til gjestene.

Eventuelt pleier jeg å spørre de på forhånd om det er noe spesielt de har lyst på. 

Skrevet

Er det rett etter jobb? Har du hjemmekontor? Er det barn i bildet? Alder? Allergier? Hvor mange snakker vi totalt med familien pluss besøkende? Er det venner eller familie? Noen man ikke kjenner så godt/litt halvformelt? Kan man lage maten sammen? 

Folk er i så ekstremt forskjellige situasjoner, at det er umulig å svare uten litt kontekst.

Anonymkode: 68dd7...2c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det rett etter jobb? Har du hjemmekontor? Er det barn i bildet? Alder? Allergier? Hvor mange snakker vi totalt med familien pluss besøkende? Er det venner eller familie? Noen man ikke kjenner så godt/litt halvformelt? Kan man lage maten sammen? 

Folk er i så ekstremt forskjellige situasjoner, at det er umulig å svare uten litt kontekst.

Ts spør jo hva vi lager🙈

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts spør jo hva vi lager🙈

Ja. Jeg kan finne på å lage hva som helst, avhengig av setting. Tror ikke det finnes noen retter som er uaktuelle i absolutt alle situasjoner. 

Så da er svaret: alt. 

Regner med at TS spør fordi hun trenger tips, og tipsene er avhengig av situasjonen. Hvis hun har fire små barn og mann, og får besøk av veganersøsteren med fire cøliakibarn, rett etter at alle kommer direkte fra jobb og barnehage, er det en helt annen setting enn om jeg har hjemmekontor og god tid, og skal lage en litt formell middag til meg, mannen, og min manns nye sjef med kone. Selv om det er på en tirsdag.  Det er konteksten som er viktig, ikke ukedagen. 

Skrevet

Hjemmelaget karrigryte 

Bakte søtpoteter med sursøt grønnsaksrøre

Soppgryte med potetmos 

Anonymkode: a6238...8b4

Skrevet

Hadde svigers til middag en ukedag her og vi lagde kjøttboller i brunsaus og potetmos. Fin og god hverdagsmat 🤗 Lasagne hører mer til helgen hos oss, og spesielle anledninger - hadde familiebursdag en søndag hos oss for noen uker siden og da lagde vi lasagne og bakte foccacia. 

Anonymkode: feef3...dff

Skrevet

Jeg serverer ofte linsegryte, siden vi ikke spiser kjøtt på hverdager, og vi kjenner mange som ikke spiser fisk.

Anonymkode: 7d107...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...