Gå til innhold

Været i Stavanger

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært og er strålende sol denne helgen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet fra venner at de har beskrevet være i Bodø som nesten identisk med her nede i Stavanger. Om det kan hjelpe. (Vet Bodø ikke akkurat er den nordligste stedet). 

Jeg som liker regn føler at tiden september-oktober har for mye sol. Mens de som liker sol mener det er for lite av den 😅

Det er varmt og fortsatt en del lys i sep-okt. Det er ikke før november at det virkelig begynner å bli skikkelig høst, kaldt og mørkt.

Regn det har vi en del av. Kan ikke legge skjul på det. Men jeg føler at store deler av året har vi mye sol også, mer enn det jeg skulle ønsket meg.

Anonymkode: 70522...8a5

• Liker 1
Skrevet

Det regner mindre enn Bergen, men blåser mer. Det er lysere og mildere om vinteren. Lite snø. Er du ute etter bra vær og lave boligpriser føler jeg Sandefjord - Larvik er bedre, men har ikke bodd der selv. Som rogalending i eksil elsker jeg somrene i Oslo, men haaaater den eviglange vinteren.

Stavangerfolk er høylytte, men uhøytidelige og morsomme. Har mye til felles med Nordlendinger i være og tenkemåte. 

Anonymkode: 49c9d...758

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (På 20.2.2023 den 17.50):

Været her er interessant, vi kan ha 2-3 årstider i løpet av noen timer. 

Eksakt slik er det. 3/4 av året i alle fall. 

Her er mye vind, mye regnbyger, lite snø. Men vi har mye lys. 

Gjennomsnittlig er Stavanger 12 grader, regn og vind med unntak av to måneder i året. Ca en av dem om vinteren og en av dem om sommeren.

Anonymkode: fdcab...5c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 10.07):

Venninnen min sier det nesten alltid et kald vind der.

Anonymkode: 3c436...c5f

det stemmer jo ikke. Noen ganger er det mye  vind og noen ganger er det lite vind. Noen ganger er den kald og sur, og noen ganger er den mildere.

Jeg har en venn fra Oslo som spøker med at det alltid er 10 grader i Stavanger, enten det er julaften eller 17. mai, og det er jo en kjerne av sannhet i det. Det er et mildt kystklima, og det innebærer at vinteren ikke er spesielt kald og sommeren som regel ikke tørr og varm som man kjenner fra innlandsklimaset. Vinterværet ligger stort sett rundt 0 grader. Men når det en sjelden gang er kaldt, så kan det virkelig være bitende kaldt, pga luftfukitgheten i et kystklima.

Det er mindre regn enn i Bergen, men mer vind. Det er mindre stabilt enn på Østlandet. Det fine med det er at gråværet ikke varer i tre måneder som det kan gjøre i Oslo. Det negative er at det gjør jo ikke finværet heller. Vi tuller med at hvis du ikke liker været, så er det bare å vente et kvarter, så har det snudd. Det er det jo og et snev av sannhet i.

Anonymkode: f1da5...b12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2023 den 17.40):

Det er regn, regn og en gang til regn. Kan regne og være overskyet flere uker i strek. Og en del vind. Det er sol 10 dager i året...

Anonymkode: 3578d...750

nå tror jeg du tenker på Bergen 😉 Været i Stavanger er ikke så stabilt, verken på godt eller vondt. Det er så flatt her at det bare flyr forbi.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet fra venner at de har beskrevet være i Bodø som nesten identisk med her nede i Stavanger. Om det kan hjelpe. (Vet Bodø ikke akkurat er den nordligste stedet). 

Jeg som liker regn føler at tiden september-oktober har for mye sol. Mens de som liker sol mener det er for lite av den 😅

Det er varmt og fortsatt en del lys i sep-okt. Det er ikke før november at det virkelig begynner å bli skikkelig høst, kaldt og mørkt.

Regn det har vi en del av. Kan ikke legge skjul på det. Men jeg føler at store deler av året har vi mye sol også, mer enn det jeg skulle ønsket meg.

Anonymkode: 70522...8a5

Enig. De siste årene har september og oktober vært helt fantastiske, med lange perioden fantastisk vakkert og stille høstvær, og det snur ikke før månedsskiftet oktober/november. Samtidig føler jeg at vi har hatt noen kjølige vårer de siste årene.

Skrevet

Jeg er nordfra og bor i Stavanger. 

Jeg hater været her. 

På høsten er det mørkt og vått. Veldig mørkt. I mørketida nordpå lyste jo snøen opp, det var nordlys, stjerner, rød himmel (der jeg er fra). Her er det bare mørkt. Hjelper ikke at du teoretisk kan se sola når den alltid er gjemt bak skyene. 

På våren er det fint (april, mai), men på sommeren er det gjerne finere på sør- og østlandet, så jeg vil ikke si at hele perioden mellom mars og oktober er så fin. Sammenlignet med Nord-Norge kanskje... 

Jeg trives godt her likevel altså, men jeg blir innmari værsjuk. Nå kommer jeg fra en plass nordpå med stabilt klima, fine vintre og ikke ekstreme mengder snø. Så kommer vel an på hva man kommer fra. Har familie her som helt klart foretrekker regn over snø, så de er fornøyde. Men uten familie hadde jeg flyttet herfra på flekken! 

Vakker natur da, det er det som gjør at jeg holder ut. :)

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

nå tror jeg du tenker på Bergen 😉 Været i Stavanger er ikke så stabilt, verken på godt eller vondt. Det er så flatt her at det bare flyr forbi.

Jeg syns ikke været er så ustabilt som folk skal ha det til altså. Det er stabilt regnvær. Det er ikke ofte det er tre årstider på en dag. Stabilt gråvær med mye regn i løpet av dagen. 

Regnværet i Bergen er lettere å håndtere, der kan man bruke paraply. 😄

Skrevet
5 minutter siden, Albbas said:

Jeg syns ikke været er så ustabilt som folk skal ha det til altså. Det er stabilt regnvær. Det er ikke ofte det er tre årstider på en dag. Stabilt gråvær med mye regn i løpet av dagen. 

Sorry, men regnet i Bergen suger. Aldri mer! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sorry, men regnet i Bergen suger. Aldri mer! 

Enig. Forskjellen på regnet i Bergen og regnet i Stavanger, er at regnet i Stavanger faktisk stopper. Og det oppfører seg ikke som et fossefall. Det er litt mer spredt på en måte.

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (3 timer siden):

dette er det jo et svar på. Stavanger har 855,2 mm nedbør i året og Bergen har 2258,1. Og for de som mener det er så mye regn i Stavanger, så er det altså 700 mm i Oslo, så de ligger jo ikke langt bak.

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/stavanger/klima

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/bergen/klima

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/oslo/klima

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

dette er det jo et svar på. Stavanger har 855,2 mm nedbør i året og Bergen har 2258,1. Og for de som mener det er så mye regn i Stavanger, så er det altså 700 mm i Oslo, så de ligger jo ikke langt bak.

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/stavanger/klima

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/bergen/klima

https://www.timeanddate.no/vaer/norge/oslo/klima

En annen link jeg finner sier at Stavanger har 1200 mm i året, så dette varierer jo. 

Men det er uansett betydelig flere regnværsdager i Stavanger enn Oslo. For meg er det det som betyr noe. Hvor mye det regner når du uansett må ha på regntøy (må bare glemme paraplyen i Stavanger) er ikke så viktig for meg, regn er regn. 

• 10 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Deilig med 3+ grader og opphold. Null snø, mens på Østlandet (Oslo) er det snøkaos.

Anonymkode: c9813...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...