Gå til innhold

Været i Stavanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Bor i Nord-Norge med barn og samboer. Vi vurderer å flytte fra hjemplassen vår her, til Stavanger. Vi har familie i Stavanger også, som vi har god kontakt med. Dersom vi skal flytte så må vi imidlertid være v e l d i g motivert til det, av hensyn til barnet vårt. Ønsker å flytte fra Nord-Norge dels for å prøve noe nytt/flere muligheter/fritidsaktiviteter/kulturliv i en annen by lenger sør, komme nærmere familien vi har i Stavanger, og annet klima. Vi slipper mørketid og snø, men hvordan er været for øvrig i Stavanger? Har vært der mange ganger og hører jo at det er mye regn og vind, men sånn helt konkret. Tenker særlig perioden mars - oktober. Er det slik som i Nord-Norge at når det først er sol og varmt føler man at man må ta fri fra jobb, og at det nesten blir et evig stressmoment å jage etter sola/fint vær? Eller er det mye sol og oppholdsvær, men dog mye vind? 

Anonymkode: 521db...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det er variert her, om ikke annet. 

Det regner og blåser en del, men vinden er egentlig ikke plagsom så lenge du ikke bor utover Jæren. Somrene er ikke like varme og stabile som på østlandet eller sørlandet, men er absolutt bedre enn i nord. Jeg har bodd litt over alt, og har landet på at sørvest er midt i blinken for meg. Det er ikke ekstremt i noen retninger, sesongene er merkbare men vi har for eksempel minimalt med snø. Det er likevel ikke mer enn en time eller to til skitrekk og lange langrennsløyper. 

Anonymkode: c2730...5c3

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar! Har du bodd i nord også? :)

Kan det være lange dager med oppholdsvær/sol i Stavanger, eller er det slik at det som oftest er skiftende i løpet av en dag? De gangene vi har vært der på vår og sommer så har det kunne vært sol, men mye vind. Godt å høre at det ikke trenger å være slik, i alle fall 

Skrevet

Stavanger ligger jo på vestkysten. Så du må beregne regn og mye vind. Sånn er det å bo på vestlandet, hilsen østlendingen som bodde på sunnmøre i 10 år. Jeg overlevde, men savner ikke været etter at jeg flyttet derifra. 

Anonymkode: ee47b...638

Skrevet

Venninnen min sier det nesten alltid et kald vind der.

Anonymkode: 3c436...c5f

Skrevet

Jeg er ekte siddis, født og oppvokst i Stavanger. Her kan vi ha alle 4 årstider av og til. Det kan skifte fort. Det er ikke alltid kald vind her nei. Vintrene her er som oftest mildere enn i nord og øst. Får vi opp mot -10 grader på vinteren så er det unntaket. Somrene kan være utstabile her. Har vært heldig med 2 måneder med skikkelig sommer i strekk. Den ene dagen knallflott vær neste dag øser det ned og som regel kan det vare noe dager. Enkelte somre kan være ganske kjølig kontra andre deler av landet. Har vært somre med ca 4-6 dager soldager og strandvær. Mange fine strender langs Jæren men får du vinden i feil retning så kan det være kaldt der selv med 18-20 grader. 

Vi "innfødte" er så vant med det at for oss er det ikke unaturligt. Det er jo mye og ta seg til både for barn og voksne. Mye fine plasser for turgåing blant annet. 

Anonymkode: 112b1...3ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Bor i Nord-Norge med barn og samboer. Vi vurderer å flytte fra hjemplassen vår her, til Stavanger. Vi har familie i Stavanger også, som vi har god kontakt med. Dersom vi skal flytte så må vi imidlertid være v e l d i g motivert til det, av hensyn til barnet vårt. Ønsker å flytte fra Nord-Norge dels for å prøve noe nytt/flere muligheter/fritidsaktiviteter/kulturliv i en annen by lenger sør, komme nærmere familien vi har i Stavanger, og annet klima. Vi slipper mørketid og snø, men hvordan er været for øvrig i Stavanger? Har vært der mange ganger og hører jo at det er mye regn og vind, men sånn helt konkret. Tenker særlig perioden mars - oktober. Er det slik som i Nord-Norge at når det først er sol og varmt føler man at man må ta fri fra jobb, og at det nesten blir et evig stressmoment å jage etter sola/fint vær? Eller er det mye sol og oppholdsvær, men dog mye vind? 

Det er regn, regn og en gang til regn. Kan regne og være overskyet flere uker i strek. Og en del vind. Det er sol 10 dager i året...

Anonymkode: 3578d...750

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er regn, regn og en gang til regn. Kan regne og være overskyet flere uker i strek. Og en del vind. Det er sol 10 dager i året...

Anonymkode: 3578d...750

Jepp. Slik en nevnte ovenfor så kan været veksle mellom 4 årstider på en dag. Det er så og si aldri helt sommer heller. Været fra november til mars er bare depressiv. En kan ikke gjøre så mye ute da det er heller ikke så mye snø om vinteren men bare regn med noen få dager opphold. Hadde nok flyttet om det ikke var for ungene. Nå er det litt forseint.

Anonymkode: d26c2...9b0

Skrevet

Kan avkrefte at det kun er 10 soldager i året😅 Men ja, en del vind og regn. Sjeldent snø og veldig kaldt (maks -5 gr om vinteren om det ikke er unntaksår) og sjeldent veldig varmt. Men jeg har altså naboer som går i shorts hele sommeren, men jeg selv går mest i jeans og t-skjorte.

Mye å gjøre på her da og kort vei til det meste av både fjell, strand og vann. Og jærstrendene er nydelige selv om det sjelden frister med et bad akkurat der😉

Anonymkode: 03a25...c10

• Liker 4
Skrevet

Været her er interessant, vi kan ha 2-3 årstider i løpet av noen timer. 

• Liker 2
Skrevet

Har bodd både i Finnmark ( 15 år) og Stavanger (20 år). Ja, der er vind i Stavanger. Men ikke så ille som på kysten i Finnmark. Vintrene kan ha snøfall, da gjerne mye på en gang. Full kaos. Men det er borte igjen etter kort tid.  
Og regn, ikke så ille som Hordaland. 

Temperaturmessig varmere enn Finnmark.

For barn er det langt flere muligheter. Flere idretter og fritidsmuligheter. Det er kort (sett med Finnmark-øyne) til flere muligheter. Oort til strand og fjell. Flere skoler og linjer når den tid kommer. Det er også universitet  Stavanger. 

Ferie er billigere (og raskere) å dra på. 
Om jeg måtte velge mellom Stavanger og Finnmark, da vinner Stavanger hver gang. 

Anonymkode: d437a...8e6

• Liker 6
Skrevet

Mye regn og vind ja, men godt å slippe så mye snø. Usikker på hvordan været er i nordnorge, men sammenlignet med østlandet (hvor de har kalde vintre med mye snø og varme sommere med mye sol) er det lite forskjell på sommer og vinter, mer som høst/vår hele året (=nedbør). 

Anonymkode: 5e457...5c9

• Liker 1
Skrevet

I dag har det haglet, regnet , blåst, vært solskinn og overskyet i løpet av en time i Stavanger 

Anonymkode: 7d986...007

Skrevet

Været er litt bedre i Stavanger enn møkkaværsmagneten Bergen. Men bare litt. Om man ikke liker dårlig vær så er ikke Vestlandet stedet å bo. Det er mye dårligere vær på Vestlandet enn i Nord-Norge. 

Anonymkode: a29d2...b1a

• Liker 1
Skrevet

Bor i Stavanger. Det regner mye her, og blåser en del. Setter veldig pris på finværsdagene. 

Til gjengjeld slipper vi lange perioder med dritkalde temperaturer. Slipper å skrape bilen hver dag, må en sjelden gang måke. Det er også betraktelig lysere her. 

Nå skal det sies at jeg digger å ha ordentlige årstider, og syns det er litt synd vinteren sjeldent er bra her (tenker altså på snøforhold i Sirdal). Men, ser ikke på været som en hindring, og tar fort en tur på et av Sandnesfjella i drittvær 😁

Du flytter ikke til Stavanger hvis du plages av dårlig vær! 

Anonymkode: 03c56...41e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Været er litt bedre i Stavanger enn møkkaværsmagneten Bergen. Men bare litt. Om man ikke liker dårlig vær så er ikke Vestlandet stedet å bo. Det er mye dårligere vær på Vestlandet enn i Nord-Norge. 

Anonymkode: a29d2...b1a

Vi har ikke snø her nede 😉. Vi har dessuten milde vintre. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bor i Stavanger. Det regner mye her, og blåser en del. Setter veldig pris på finværsdagene. 

Til gjengjeld slipper vi lange perioder med dritkalde temperaturer. Slipper å skrape bilen hver dag, må en sjelden gang måke. Det er også betraktelig lysere her. 

Nå skal det sies at jeg digger å ha ordentlige årstider, og syns det er litt synd vinteren sjeldent er bra her (tenker altså på snøforhold i Sirdal). Men, ser ikke på været som en hindring, og tar fort en tur på et av Sandnesfjella i drittvær 😁

Du flytter ikke til Stavanger hvis du plages av dårlig vær! 

Følte jeg var litt negativ her. Det er mye annet som er bra med Stavanger, og du er i nærhet til fantastisk natur! Skitur til en av DNT-hyttene i Hunnedalen på en finværsdag, trasking rundt i fjellene langs Lysefjorden om sommeren. Altså, det er så vakkert!! 

• Liker 1
Skrevet

April og mai og første halvdel av juni er som regel veldig fine med mye opphold og en del sol. Våren kommer tidligst til Rogaland av alle fylkene i landet. Vi har hatt snøklokker her en stund nå, for å si det sånn.. august og september er også ofte bra vær-messig. Juli er verre. Ofte mye regn! Men da drar man jo gjerne på ferie en annen plass uansett.

Vind: hvis du har en balkong/terrasse som skjermer for nordavinden, er mye gjort. Det har jeg. Jeg satt og solte meg i en time der nå på lørdag, i vanlig bukse og genser, uten jakke på. Har fått litt farge, til og med. Det var egentlig litt kald vind og 7 grader, men godt og varmt på min vindfrie balkong.

Akkurat i år har det vært en forferdelig regntung vinter, og det preger nok svarene du har fått her til nå. Men det er mye fint vær her også altså. Mye sol om våren! Og billige flybilletter + kort flytid til London.. :D 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

visst du liker høst bedre en vintre så er stavanger for deg. ikke snø her bare regn vind og sol. ikke så veldig kaldt. ofte 10 eller 12 grader på vinteren. men mye vind og regn. det er min mening. du kan kjøre til sirdal men det er to timer. 

Anonymkode: 118af...5f4

Skrevet

Som andre sier - her kan man fort få 4 årstider på en dag. Det er jo nærme nordsjøen så dermed får vi en del frisk vind. Synes ikke vi er de verste mtp regn, men joda det regner jo her også. Ikke lange veien til Lyngsheiane som er et veldig fint alternativ til Sirdalen om man skal gå langrenn (det er i Ryfylke) og det tar ikke lange tiden nå når man har Ryfast.  Flotte turområder som ligger nærme både i Ryfylke, Sandnes fjellene og ja Sirdalen. Nå er våren så smått vei hit og Stavanger er virkelig deilig både våren og sommeren. Høst og vinter er noe dritt uansett hvor man er i landet vil jeg påstå ;)

Anonymkode: 9b01d...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...