Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #1 Skrevet 23. desember 2005 De siste månedene har jeg hatt mye brun utflod. Mensen har også vært brun og veldig lite. Jeg vet jeg må gå til legen, men jeg har så utrolig legeskrekk. Har derfor ventet og tenkt at det kanskje går over av seg selv, men det har det ikke gjort. Noen som vet hva det kan være? Sluttet på p-piller for ca ett år siden. Kan det være en kjønnsykdom? Kreft? Betennelse? Hjelp...
Trebarnsmor Skrevet 24. desember 2005 #2 Skrevet 24. desember 2005 Det kan jo være begynnelsen på mens?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #3 Skrevet 24. desember 2005 Ja, men det har aldri vært sånn før. Utfloden er også brun uavhengig om det nærmer seg mens eller ikke, og mensen er også annerledes. Brun, lite friskt rødt blod, og klumpete.
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #4 Skrevet 25. desember 2005 Har du hatt normal menstruasjoner etter du sluttet på p-pillene? P-piller (og annen hormonelle preventiver) endrer livmorslimhinnen for at et befruktet egg ikke skal kunne feste seg, dette gir hos svært mange utslag i mindre, og merkeligere menstruasjoner, og skallet “spotting”. Dette gjør at mange sliter med å bli gravid i lengre tid etter de slutter på pillene. Spotting KAN og være et tegn på celleendringer i livmorhalsen, noe som på sikt kan føre til kreft, men som regel er celleendringer noe som ikke merkes. En annen mulighet er en polypp som sitter i livmoren. En polypp er som regel ufarlig, men kan skape problemer med tanke på både å bli gravid, og å bære fram barnet. Mest sannsynlig er det et p-pille relatert problem, men det er ikke sunt å gå å stresse heller. Beste du gjør for di egen skjelefred er antakeligvis å true deg selv til lege, for å få bekreftet at det ikke er noe direkte farlig i det minste
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #5 Skrevet 25. desember 2005 Hadde normale menstruasjoner en periode etter at jeg sluttet. Da hadde jeg også eggløsning som jeg merket. Sånn har det ikke vært de siste månedene. Menstruasjonen er ikke normal nå.
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #6 Skrevet 25. desember 2005 Først av alt, om du ikke har tempet er det umulig å vite om du hadde en fullført EL, eller om det kun var et forsøk fra kroppens side. På helt generelt grunnlag, så er tull i menstruasjonen et tegn på en ubalanse av et eller annet slag. Spørsmålet er vel her om hvorfor du var normal en periode, for så å få problemer igjen. Det er nærmest umulig å si uten en blodprøve eller noen annen form for undersøkelse. Men en ting, kan du være gravid? Enkelte småblør gjennom starten av svangerskapet, så det kan kanskje være noe du bør vurdere å undersøke?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #7 Skrevet 25. desember 2005 Har tatt en to tester og begge var negative. Er det sannsynlig at det kan være en kjønnsykdom?
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #8 Skrevet 25. desember 2005 Ikke umulig, spesielt ikke om du har hatt partnere som har et eller annet grums (og det er dessverre ikke alltid det går an å stole på folk ang slikt) De fleste kjønnsykdommer kan testes ved urin eller blodprøve, unntaket er så vidt jeg husker herpes, hvor det visstnok må tas prøver fra såret under utbrudd. Det mest konkrete tipset jeg kan gi er at du kommer deg til lege, får tatt blodprøver for å se på hormonbalansen og får tatt en sjekk for om du har blitt smittet av noe. Sannsynligvis er det kroppen som sliter med å ordne seg selv etter p-pillene, men umulig å si sikkert.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #9 Skrevet 25. desember 2005 Tusen takk for svar, Iceglow. Skal gå til legen.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #10 Skrevet 25. desember 2005 Spotting KAN og være et tegn på celleendringer i livmorhalsen, noe som på sikt kan føre til kreft, men som regel er celleendringer noe som ikke merkes. ← Å nei.. Jeg har hatt spotting 1 uke før hver mens i snart 2 år nå (etter fødselen). Får komme meg til legen
Iceglow Skrevet 25. desember 2005 #11 Skrevet 25. desember 2005 Å nei.. Jeg har hatt spotting 1 uke før hver mens i snart 2 år nå (etter fødselen). Får komme meg til legen ← Slapp av, og ikke få mer panikk enn nødvendig Spotting KAN i sjeldne tilfeller være et tegn på celleendringer, spesielt når det er under hele syklusen. Spotting før mens er oftest (om jeg ikke husker feil her) tegn på at livmorhinnen brytes ned for tidlig. Det gjør det vanskeligere å gjennomføre en graviditet (kroppen opprettholder ikke livmorslimhinnen på egenhånd framtil egget festes og starter hormonproduksjonen selv), men er ikke direkte farlig for kvinnen. Få det sjekket ut, men vær så snill og ikke gå å ha hjertet i halsen fram til timen, mest sannsynlig er det en hormonell sak som er forholdsvis ufarlig
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2005 #12 Skrevet 25. desember 2005 Å nei.. Jeg har hatt spotting 1 uke før hver mens i snart 2 år nå (etter fødselen). Får komme meg til legen ← Dette er ikke skrevet av trådstarter.
Ephemera Skrevet 26. desember 2005 #13 Skrevet 26. desember 2005 Slapp av, og ikke få mer panikk enn nødvendig Spotting KAN i sjeldne tilfeller være et tegn på celleendringer, spesielt når det er under hele syklusen. Spotting før mens er oftest (om jeg ikke husker feil her) tegn på at livmorhinnen brytes ned for tidlig. Det gjør det vanskeligere å gjennomføre en graviditet (kroppen opprettholder ikke livmorslimhinnen på egenhånd framtil egget festes og starter hormonproduksjonen selv), men er ikke direkte farlig for kvinnen. Få det sjekket ut, men vær så snill og ikke gå å ha hjertet i halsen fram til timen, mest sannsynlig er det en hormonell sak som er forholdsvis ufarlig ← Kom over denne tråden nå, og ble litt bekymret. Jeg har alltid hatt spotting før mensen, dvs. i "gamle dager" når jeg hverken brukte p-piller eller hormonspiral. Vil det si at jeg kan ha vanskelig for å bli gravid???
Ephemera Skrevet 26. desember 2005 #14 Skrevet 26. desember 2005 Spottingen min har dreid seg om noen få dager med brun utflod før mensen har kommet skikkelig igang da.
Iceglow Skrevet 26. desember 2005 #15 Skrevet 26. desember 2005 (til trådstarter, beklager at jeg har vært med på å spore tråden din av her, håper du har fått svar på det du lurte på) Ephemera: Om spottingen begynner 10 dager eller tidligere etter EL, så KAN det by på problemer, men det er som regel forholdsvis lett å finne ut av (blodprøve), og lett å fikse med et hormontilskudd i noen dager i lutealfasen.
Ephemera Skrevet 26. desember 2005 #16 Skrevet 26. desember 2005 Okei! Jeg kan snakke med legen om det samtidig som jeg tar ut spiralen
Gjest thisisme Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Hei Jeg har gått på p sprøyte, den gikk ut i oktober. Jeg fikk spotting i midten på august. Menstruasjonen er ikke tilbake. Bare svart/mørkbrun klumpete greier. Det er ikke noe friskt blod. Har hatt det i snart 3 måner i strekk. Kan det være bivirkninger av p- sprøyten. Jeg har ALDRI hatt det før. Hva bør jeg gjøre? noen som har noen råd eller tips:s
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2010 #18 Skrevet 12. mars 2010 Hei.. Håper dere kan hjelpe meg! For noen måneder siden skiftet jeg p-pille (gikk fra Mercillon til Loette), og hørte ikke helt på det legen sa til meg angående bytting av p-pille. Hun sa jeg skulle ta den første pillen av Loette den første dagen av mensen. Men istedet for å gjøre det så hoppet jeg over sukkerpillene på Mercillonbrettet og rett over på Loette. Jeg vet ikke om dette er direkte farlig eller noe jeg, jeg tenkte ikke sånn over det da.. Men, som jeg alltid har brukt å gjort så fortsatte jeg å hoppe over mensen noen måneder i strekk, men på Loette så fikk jeg plutselig mensen midt inne i brettet uten at jeg skulle ha det. Derfor, uten å tenke over det noe særlig igjen, gikk jeg tilbake til Mercillon. MEN, da skjedde det merkelige. Jeg ventet såklart på mensen når jeg tok sukkerpillene på Loette-brettet, og fikk en slags brunlig utflod, som jeg trodde var mensen. Derfor, tok jeg da den første pillen på Mercillon-brettet igjen, siden jeg skulle gå tilbake til den. Men, det var jo ikke mensen.. Det var bare et helt jææævlig brungromsete greier, som jeg aldri har sett før. Hver gang jeg hopper over mensen nå, så får jeg det.... kan jo nevne det at jeg også har testet positivt for klamydia, som både jeg og typen har fått behandling for nå.. vet ikke om det har noen sammenheng jeg..? Har jeg rotet det skikkelig opp for meg selv nå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå