Gå til innhold

Har noen energi til absolutt alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er greit nok at vi er ulike, men nabodama er helt vill. Jeg tror hun bare elsker livet og familien så mye at det er en glede for henne å bake boller, sette frem friske blomster, invitere på grilling, skøyter og klassefest. Blir med på cup, ordner kake, kjører, henter og bringer. Inviterer hjem de som trenger det litt ekstra. Hvor i all verden tar noen det fra?? 

Og ja; Hun er i tillegg fastlege og har nok en krevende jobb. 🤷‍♀️ 

Bør prøve å ta litt inspirasjon fra henne, fremover å bare stå og måpe. 

Anonymkode: 5c795...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er greit nok at vi er ulike, men nabodama er helt vill. Jeg tror hun bare elsker livet og familien så mye at det er en glede for henne å bake boller, sette frem friske blomster, invitere på grilling, skøyter og klassefest. Blir med på cup, ordner kake, kjører, henter og bringer. Inviterer hjem de som trenger det litt ekstra. Hvor i all verden tar noen det fra?? 

Helt sikker på at hun får energi av det der, men du (og jeg) mister masse energi av det. Ellers så går hun kanskje på amfetamin:)

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen får jo energi av å være så aktiv. Det er viktig at man ikke sammenligner seg selv med andre, og hvis man strekker sin egen strikk lang så går man på en smell. Hun prioriterer nok sin hverdag til sitt eget behov. 

Se heller om du har noen tidstyver hvor du kunne gjort andre ting enn hva du gjør nå. Sett opp et ark med 1-24 og skriv hvor mange timer du bruker per aktivitet. Feks søvn/ligge i senga er 6-8 timer til dagen. Da har du 16-18 timer igjen. Ser du på tv i 2 timer? Kanskje du kan kutte ned med en time, eller bake samtidig som du ser tv?

Anonymkode: 5bb82...380

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker at hun har en livsgnist som sikkert er imponerende å være vitne til . Lykkelig i livet sitt , å får sikkert energi av å gjør så masse forskjellig  . Et forbilde , men alle kan jo ikke være lik .

• Hjerte 1
Skrevet

Noen er bare sånne supermennesker. Jeg kjenner ett par sånne. Full jobb, 3 barn, hun ene har mann offshore. Alltid godt humør, full fart heletiden, strøkent hus, mange venner, stiller opp på det meste, klassekontakt, fotballtrener og ja, you name it. 
Jeg er ikke misunnelig, bare full av beundring men jeg lurer likevel på om de ikke brenner lyset i begge ender eller er sure og slitne noen ganger..

Anonymkode: 226ad...1a5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg var slik før, elsket det. Nå er barna ungdommer og de er ikke så gira lengre på at jeg ordner i stand slike ting. 
men energinivået mitt er lavere nå enn tidligere. 

Anonymkode: b34bc...72b

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ingen god ide å sammenligne seg med andre , da har man allerede tapt. Vi er forskjellig med forskjellige interesser og behov og hver og en må legge livet sitt på det nivået som passer oss selv. 

Og ingen vet hva det koster da. Kanskje vedkommende er helt sluttkjørt hver kveld, kanskje har de det vanskelig når vi ikke ser dem. Kanskje også de kjenner på presset og måler seg med andre. 

Atter andre brenner seg ut, går på en smell som de i verste fall aldri kommer tilbake etter. 

Så lev livet DITT uten å mål deg med andre du. 

Anonymkode: fffa7...36a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg var også sånn når ungene var mindre, stilte alltid på dugnad, vært i FAU, vært klassekontakt diverse ganger, sitttet i turkomiteer og vært med på turer med alle tre ungene. Kjempehyggelig og en god arena for å bli kjent med andre barn og foreldre. Nå er ungene store, så nå legges energien inn i bachelorstudier ved siden av 100% jobb. Selvfølgelig blir jeg og sliten og huset flyter av og til. Har heller ikke dårlig samvittighet for å tilbringe en hel dag på sofaen om jeg føler for det. Men det er viktig å kjenne på hvilken kapasitet enn har selv og noen får mer energi av og være sammen med andre og være i aktivitet, mens andre trenger mer ro. Slike aktiviteter du beskriver skal være lystbetont å gjøre, ikke føles som et ork. 

Anonymkode: 27ccb...821

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir også fascinert av sånne. Her tok ei nabodame en Master ved siden av krevende jobb, fire barn og mange tillitsverv. Og hun smiler og virker lykkelig her også. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er en av disse tror jeg. Får endel kommentarer ala «alt du orker», «hva er du laget av» osv. Den aller viktigste grunnen (tror jeg da) er at livet mitt er forholdsvis ukomplisert og enkelt. jeg er så heldig å ha god helse, og det samme med mannen. Vi har grei økonomi, og generelt lite «store» bekymringer. To friske barn som fungerer fint, og to sett med oppegående besteforeldre som stiller opp (av egen fri vilje) mye. Vi har begge ganske fleksible jobber, som ikke krever for mye av oss, som gjør at vi har overskudd til andre ting. 

Jeg vet at mange har store bekymringer i livet, for eks økonomi, barn med ekstra behov, egen sykdom osv, som helt sikkert koster mye mer krefter enn det jeg bruker på masterstudier og div verv. Så jeg ser på det som mitt bidrag til fellesskapet, vel vitende om at en vakker dag er det jeg og min familie som må prioritere annerledes. Folk er forskjellige, og jeg syns mange ganger det er flaut å få «skryt» for å klare mange ting, når jeg vet at jeg egentlig bare er veldig heldig. 

Anonymkode: 90d1a...c06

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det tror jeg handler litt om hvordan en har det i livet og hvordan en har lært å takle utfordringer, og en god del om personlighet. Vi er ulike f.eks. når det kommer til generelt energinivå, hva vi får energi av, behov for søvn og hvile og hvor mye vi kjenner på positive og negative følelser og hvor optimistisk anlagt vi er. Og det er delvis genetisk. 

Både mormoren min og svigermor var denne typen, veldig fascinerende, og jeg har beundret dem for det. De var også veldig sosiale og trivelige mot alle. Jeg er ikke så energisk. Jeg kan klare mye på en gang for en periode, når jeg må. Men jeg har det ikke særlig bra med det, og jeg blir utslitt. 

Anonymkode: 6e21d...09e

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var sånn. Så fikk jeg fibromyalgi. Nå klarer jeg 100% jobb og nesten ikke noe mer. Har heldigvis en mann som gjør mye hjemme. 

Tror kanskje jeg fikk fibromyalgi pga at jeg stresset mye for å rekke alt 

Anonymkode: 3bdc4...444

• Hjerte 1
Skrevet

Så fint for dem som er sånn da. Men, det betyr ikke at de som ikke er sånn har mindre verdi. Introverte blir tappet for energi dersom de må være rundt mennesker hele tiden, og trenger litt mer ro og alenetid. Jeg syns det er en uting at vi hyller ekstroverte mennesker og det er ikke noe galt med deg om du ikke bobler over av energi og tiltakslyst. Vi skal prestere på alle områder nå. Vi skal ha perfekte kropper, ressurssterke barn, gode jobber, trene, ha mange venner.. Ja, listen er lang. Vi må ikke konkurrere om å være «best» i livet. Det som er godt for deg, er ikke nødvendigvis godt for alle andre. Jeg er sikker på at mange får bedre livskvalitet dersom de slutter å sammenligne seg selv med andre. Du har like stor verdi om du ikke har overskudd til trene fotballlaget og bake boller i helgene. Husk at disse ressurssterke menneskene gjerne viser en fasade. Ingen liv er perfekte. 

Anonymkode: 9271f...7e9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir også fascinert av sånne. Her tok ei nabodame en Master ved siden av krevende jobb, fire barn og mange tillitsverv. Og hun smiler og virker lykkelig her også. 

Mange av disse presterer egentlig ikke så godt i den krevende jobben sin. Elller i tillitsvervene. De bare surfer igjennom og baker boller isteden. Og kommer seg unna med det, fordi de er blide. 

Anonymkode: 5c123...49e

• Liker 1
Skrevet

Nabodama er lege. Ofte får kvinnelige leger mange barn. Grunnen er nok at de har gode fremtidsutsikter, trygge jobber og god lønn. Noen har veldig høy lønn.

Det er ikke helt tilfeldig hvem som ender opp med å bli lege. De må gjennom et nåløye for å kunne ta studiet derfor har de ofte stor kapasitet eller de lærer seg gode studievaner som kan overføres til resten av livet. Leger er ikke mer verdt enn andre mennesker men de har nok ofte evner og er etterrettelige og arbeidsomme. Og kanskje dette besvarer noe av det du lurer på....

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner også noen sånne. De kan gå fra den ene aktiviteten etter den andre. Hvis vi feks har stått slalåm må jeg og mannen slenge oss på sofaen etterpå og lade litt før (en enkel) middag. Men min venninne kan ha frokostgjester, dra i bakken med hele familien, ha med uventet besøk hjem som hun da lager middag til før hun baker fastelavnsboller.. sånn er tempoet hver dag - med tre barn og en mann som jobber mye 🙈🤷🏻‍♀️  

Jeg kjenner også en fembarnsfar med tre under skolealder, som har sagt han vet ikke hva det vil si å være sliten. Det er fullt tempo med barna hver dag og gjerne rett fra en aktivitet til en annen, feks rett fra slalåm til svømmehallen. Skulle gjerne hatt litt av en den energien!! 

Anonymkode: 8bc53...951

Skrevet

Jeg tror mye går på hvor man henter energi.

Selv har jeg ikke forstått de som trenger tid på sofaen etter jobb, eller kan sløve en hel søndag. Slikt gjør meg så utrolig trett og sløv. Har jeg hatt en krevende dag på jobb trenger jeg å gjøre noe helt annet - trene, være sosial, gjøre noe praktisk, lage mat, plugge i en podcast og vaske hus. Det er da jeg kobler av hodet, samt bruker kroppen til noe annet enn å sitte i ro. 

På sofaen er jeg like passiv fysisk som på jobb, mens hodet og det mentale fortsetter gjerne å jobbe med de samme problemstillingene. 

Anonymkode: a6d93...771

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange av disse presterer egentlig ikke så godt i den krevende jobben sin. Elller i tillitsvervene. De bare surfer igjennom og baker boller isteden. Og kommer seg unna med det, fordi de er blide. 

Anonymkode: 5c123...49e

Det stemmer ikke med min erfaring. 

Skrevet

Det hadde unektelig vært utrolig deilig å ha det sånn. Vi er alle forskjellige. Jeg har holdt på slik i lange perioder av livet, men på grunn av kronisk sykdom har det falt bort. Tidligere ga det meg energi, overskudd og glede.

Det fungerer godt i ukompliserte tider hvor barna er friske, helsen er god og ting er på plass. Nå gir sosiale settinger en total utmattelse og stort behov for hvile i etterkant. Barna er mye syke og to av barna har ting som må følges opp. Et av barna sover fortsatt dårlig om natten. Det eneste jeg trenger nå er mest mulig stillhet, ro og hvile. Det er ikke lett å få til i en hverdag med fulle jobber, sykdom, dårlig søvn og barn

Anonymkode: 00226...355

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så fint for dem som er sånn da. Men, det betyr ikke at de som ikke er sånn har mindre verdi. Introverte blir tappet for energi dersom de må være rundt mennesker hele tiden, og trenger litt mer ro og alenetid. Jeg syns det er en uting at vi hyller ekstroverte mennesker og det er ikke noe galt med deg om du ikke bobler over av energi og tiltakslyst. Vi skal prestere på alle områder nå. Vi skal ha perfekte kropper, ressurssterke barn, gode jobber, trene, ha mange venner.. Ja, listen er lang. Vi må ikke konkurrere om å være «best» i livet. Det som er godt for deg, er ikke nødvendigvis godt for alle andre. Jeg er sikker på at mange får bedre livskvalitet dersom de slutter å sammenligne seg selv med andre. Du har like stor verdi om du ikke har overskudd til trene fotballlaget og bake boller i helgene. Husk at disse ressurssterke menneskene gjerne viser en fasade. Ingen liv er perfekte. 

Anonymkode: 9271f...7e9

Man er ikke ekstrovert fordi man har masse energi. Hvorfor må det være noe feil med mennesker som har energi og livsgnist? Hvorfor må man lete etter feil? Du sammenligner jo mennesker bare i innlegget ditt. Hva med å bare være glad på andres vegne fremfor spekulere i at hun har nok ikke et perfekt liv, at det er nok en fasade osv?

Anonymkode: 9ace0...1c3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...