AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #1 Skrevet 19. februar 2023 Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet med en mor som var null interessert i matlaging. Og pga at hun hadde blitt testet for veldig mange matallergier så hadde hun ikke så stort utvalg av ingredienser å velge mellom heller. Grønnsaker som løk og paprika var ut, og det samme med absolutt alt som het krydder, til og med urter var ut. Vi brukte aldri salat, men hadde noe tomater og agurk på brødskive iblant. Middagene var som følger (listet sånn ca. fra oftest til sjeldnest): Betasuppe fra pose m/ekstra pølser Fiskepinner med poteter og gulrøtter Pølse og spaghetti Kjøttdeig stekt med tomatpure, og spaghetti Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrøtter Fiskekaker med brun saus og poteter og gulrøtter Lammekoteletter med brun saus, poteter og gulrøtter Kjøttsuppe fra pose (m/ekstra pølser...) Lapskaus Komle/raspeball med salt kjøtt og poteter Pannekaker med flesk Tomatsuppe med pastaskruer i (+ tilbehør..?) Blodpudding Lungemos Fiskesuppe fra pose Ferdiglaget fiskegrateng Hønsefrikasse Lammefrikasse Anonymkode: d557e...968 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #2 Skrevet 19. februar 2023 Merker mye er glemt. Vi spiste veldig variert. Men det var jo toro-genereasjonen som var frelst på den type hjelpemidler som deres mødre ikke hadde. Hjemmelaget langpannepizza, ferdig fiskegrateng, biff med grønnsaker og pommes frites, helstekt laks med agurksalat og poteter, fredagstaco, ost og kjeks, raclette, veldig mye grillmat om sommeren (flintstek, koteletter, mengder grønnsaker og ferdig potetsalat), slik ferdig gratinert kylling i folieform, ferdig fylt pasta, posesupper med ostesmørbrød til. Og alle tradisjonsrettene, som lammelår, pinnekjøtt, ribbe, helstekt kalkun, risgrøt og spekemat.. Men det var ikke lett for mamma, det var så mye "liker ikke". Husker at alt ble servert i separate skåler slik at ingenting ble blandet sammen. Og at det til hvert måltid ble kokt spagetti og satt frem ketchup, slik at den som ikke likte noe kunne spise dette 😅 Men i motsetning til det du beskriver var det alltid rikelig med grønnsaker, også ting som ikke passet til, da hun visste at noen alltid tok litt av det. Det var alltid separate skåler med tomater, agurk, paprika, og ikke minst isbergsalat. Og selvfølgelig diverse dressinger fra idun. Anonymkode: 33834...d38 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #3 Skrevet 19. februar 2023 Vokste opp på 90-tallet. Mye fabrikert fisk og lignende. Her er det jeg husker: Spaghetti og kjøttdeig (min favoritt) Hjemmelagde kjøttkaker med poteter, saus og grønnsaker Fiskeboller i hvit saus Fiskekaker med råkost Fredagskylling med ris og salat Koteletter Lapskaus Kjøttpølser med kålstuing Sodd Fiskepudding i saus med grønnsaker på terteskjell Det er det jeg husker i farten, på slutten av 90-tallet kom litt mer trendy mat som tandori kylling, lasagne og taco. Mamma var ikke så interessert i matlaging, men gjorde sitt beste. Anonymkode: e5251...6de
Rosakatt Skrevet 19. februar 2023 #4 Skrevet 19. februar 2023 Mye fisk, en i familien var fisker å vi bodde nært havet Husker vi lurte unna det vi ikke ville spise med restene, når mamma og stefar ikke så på 😅 Men også spaghetti, burger, grandiosa og slike ting. Graut. Havregrøt. Blodpølse lurte seg inn en gang. Kamskjell, husker de lå i badekaret, de levde, rart å tenke på nå, stakkars Taco ble seiersherren i huset, når det ble populært
Eva-Lena Skrevet 19. februar 2023 #5 Skrevet 19. februar 2023 Jeg har vokst opp med: Lever og hvalkjøtt, klarer ikke det lenger Kjøttkaker og kålstuing Lapskaus Torskerogn, aldri likt det. Tvang i meg noen biter så jeg fikk dessert. Fårikål Fiskeboller Okse/svin som stek eller koteletter Pølser, wiener og kjøttpølser Pizza Toro gryter Sikkert mye mer, men bare dette jeg kom på nå. Vi spiste sent på Fredag og Lørdag foran TV’n. Da likte jeg best når mamma hadde smurt loffskiver med mye godt pålegg. Vi hadde dessert så og si hver dag. 2
SPOCA Skrevet 19. februar 2023 #6 Skrevet 19. februar 2023 Kjøttkaker i brun saus med poteter og makaroni Lapskaus Pannekaker Fløyelsgrøt Fiskegrateng Fiskepinner Stekt sei Kokt eller stekt torsk Stekt laks Lasagne Spaghetti med kjøttsaus Tomatsuppe Ertesuppe Fiskeboller Fiskekaker Kjøttpølse med makaroni Kyllingvinger Hel grillet kylling Det meste var hjemmelaget, vi hadde aldri taco eller pizza. Født på midten av 80-tallet.
Phoenix Heart Skrevet 19. februar 2023 #7 Skrevet 19. februar 2023 Toro gryteretter Spagetti/makaroni og kjøttdeig. Pizza. Koteletter Kjøttkaker Fiskeboller/fiskekaker Taco Grillet helkylling Bollefrikase Joika kaker Oksestek/svinestek Pannekaker Laks/torsk Pølse og potetstappe. Tomatsuppe Biffsnadder Terteskjell med fiskepudding Kjøttpudding. Lasagne og mye mer. 1
Entern Skrevet 19. februar 2023 #9 Skrevet 19. februar 2023 Kjøttkaker med brun saus Firkant-torsk med poteter Fiskeboller Pølser Joika Fiskegrateng TORO-gryteretter Koteletter Grillet kylling Pannekaker Vafler Fiskepinner Seibiff med løk Fiskekaker Kjøttpudding Medisterkaker Spaghetti Havregrøt Risgrøt
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #10 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Merker mye er glemt. Vi spiste veldig variert. Men det var jo toro-genereasjonen som var frelst på den type hjelpemidler som deres mødre ikke hadde. Hjemmelaget langpannepizza, ferdig fiskegrateng, biff med grønnsaker og pommes frites, helstekt laks med agurksalat og poteter, fredagstaco, ost og kjeks, raclette, veldig mye grillmat om sommeren (flintstek, koteletter, mengder grønnsaker og ferdig potetsalat), slik ferdig gratinert kylling i folieform, ferdig fylt pasta, posesupper med ostesmørbrød til. Og alle tradisjonsrettene, som lammelår, pinnekjøtt, ribbe, helstekt kalkun, risgrøt og spekemat.. Men det var ikke lett for mamma, det var så mye "liker ikke". Husker at alt ble servert i separate skåler slik at ingenting ble blandet sammen. Og at det til hvert måltid ble kokt spagetti og satt frem ketchup, slik at den som ikke likte noe kunne spise dette 😅 Men i motsetning til det du beskriver var det alltid rikelig med grønnsaker, også ting som ikke passet til, da hun visste at noen alltid tok litt av det. Det var alltid separate skåler med tomater, agurk, paprika, og ikke minst isbergsalat. Og selvfølgelig diverse dressinger fra idun. Anonymkode: 33834...d38 Fikk ikke lov til å "ikke like".Da ble det ingen mat før kvelden igjen. Anonymkode: bb7f9...907 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #11 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fikk ikke lov til å "ikke like".Da ble det ingen mat før kvelden igjen. Anonymkode: bb7f9...907 Kan betrygge deg med at vi alle er altetende i dag, er faktisk ikke den ting jeg ikke spiser. Og at minnene om middagene hjemme utelukkende er gode, da alle kunne kose seg sammen rundt bordet. Selv om en satt der med spagetti og ketchup, neste valgte tomater til laks og droppet agursalaten, og så videre. Jeg tror ofte det er den typen tvang som gjør at man har motvilje mot mat senere i livet. Anonymkode: 33834...d38 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #12 Skrevet 19. februar 2023 Hos besteforeldrene mine (som vi var mye hos) gikk det mye i fisk: fiskekaker, fiskegrateng, fiskefilet. Alt var hjemmelaget og alltid med potet, gulrot, agurk og smeltet smør 😅 Hjemme hos pappa gikk det i koteletter, kjøttkaker eller kjøttpølser, med kokte poteter og brun saus. Ingen grønnsaker. Grøt av og til. Mamma lagde mer gryter og supper (stort sett Toro) og hadde litt mer grønnsaker i kosten. vokste opp på 90-tallet. Anonymkode: 8405c...654
lemoncake Skrevet 19. februar 2023 #13 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Oppvokst på 80 tallet. Dette kommer jeg på nå: Kjøttkaker fiskeboller i hvit saus Fiskepinner raspeballer Seibiff med løk Blodpudding med potet og kålrabi (finnes det egentlig lenger i butikk? Er blodpølse det samme?) Lapskaus Koteletter Torskerogn Kokt torsk Blandaball (mine besteforeldre som serverte dette. Likte det ikke i starten, men etterhvert så likte jeg det. Har ikke smakt det siden tidlig 90 tall) Fårikål Grandiosa Risgrøt (lørdag formiddags mat) Grillet kylling Stekt kjøttdeig og løk med litt tomatpuré i form med potetmos rundt og så ost på toppen. Gratinert i ovn. Hot dog Salat med kylling (Alltid laget med kinakål den gangen) Pitabrød med salat, grønnsaker, kjøttdeig, ost og dressing. (Igjen-alltid kinakål) Vårruller Pinnekjøtt (jul) Julepølse Svineribbe laksekoteletter Pariserpizza fra Findus. Savn! 😋 Men det var kanskje på 90 tallet denne kom på markedet. Endret 19. februar 2023 av lemoncake
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #14 Skrevet 19. februar 2023 Al Capone ferdigpizza. Kosta 9,90,- og smakte fyttihælvete hvis den ikke ble pimpa med tomat, ekstra ost, krydder og pølse. Anonymkode: 1f2f5...b77
Daisy-love Skrevet 19. februar 2023 #15 Skrevet 19. februar 2023 (endret) Farmor hadde verdens beste nakkekoteletter og lungemos. Første klassisk søndagsmiddag, sist hverdag. Min mor var og er glad i tradisjonsmat, men litt blandet også: Ulike gratenger, som blomkål, brokkoli, makaroni og skinkegratenger (hver for seg, eller blandet) Finnbiff Lever (gjerne okse, men vi spiste svin også) Lørdagskylling (disse som var i fryseren klare til å settes i ovnen) Hjemmelaget pizza Sommerskinke gratinert med ostesaus Ulike typer steiker Hjemmelaget ertesuppe med kjøtt fra knok. Betasuppe Kjøttkaker Rogn Bacalao Fleskepannekaker Taco Fiskegrateng Seibiff Kjøttpudding Panert fisk (store fiskepinner) Lasagne Kjøttpølser og grillpølser (aldri wiener) Pitabrød med ting i Vi hadde også frossenpizza, joikakaker, fyrste poser med blant annet pasta, brokkoli og kalkunkjøttboller (tror ikke den finnes nå, men var en ferdigrett, mer som en wok en stekte), noe toroposer, mye havregrøt, sagogrøt, og semulegrøt til frokost/kvelds. Kan ikke huske så mye pasta, utenom lasagne, og gratenger, mer ris, og mye poteter, men hadde sikkert noe pasta også. Endret 19. februar 2023 av Daisy-love
Bingo Bongo Skrevet 19. februar 2023 #16 Skrevet 19. februar 2023 Oppvokst på 70/80-tallet. Hadde sikkert mye forskjellig, men et par retter har festet seg mer enn andre. Spesielt mat jeg ikke synes var noe særlig godt, men spiste uansett: Stekt rogn fra boks Stekte fiskepinner med poteter Joikakaker Vi hadde også kjøttdeig med spaghetti som jeg synes var veldig godt. Jeg var også veldig misunnelig på min kusine og de som pleide å spise Spaghetti ala Capri fra boks, for det hadde aldri vi. 😄
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #17 Skrevet 19. februar 2023 Vokst opp med det meste allerede nevnt i denne tråden, med unntak av komper, blodpudding, lungemos og tørkerom. Jeg spiser alle disse tingene i voksen alder og hadde sikkert spist det som barn, men har en mistanke om at foreldrene mine ikke likte det og derfor ble det aldri servert hjemme hos oss. Sjømat som reker, krabbe og kamskjell hadde vi aldri. Mye Toro, men også en del hjemmelaget. For eksempel Toro tomatsuppe en dag og hjemmelaget fiskegrateng en annen. Blomkålsuppe fra Toro ble tilsatt ekstra blomkål. Hjemmebakte brød, men kjøperundstykker til suppe. En god miks av ting som tok tid og ting som var lettvint. Siden jeg har søsken som var syv og ti år yngre enn meg lagde de mye barnevennlig mat. Utpå nittitallet litt mer moderne mat og ferdigpizza. Tikka masala, som vi spiste med ris og banan til. Veldig god kombo. Men fra glass, ikke hjemmelaget. Taco selvfølgelig. Og mye annet som jeg har glemt. Jeg er nok flinkere teknisk til å lage mat enn mine foreldre, men jeg lager ikke middag hver dag til en hel familie. Tror jeg hadde blitt temmelig lei matlaging om jeg måtte lage noe til fem stykker hver eneste dag. Anonymkode: 66648...62c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #18 Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): tørkerom Torskerogn* Lever fikk jeg heller aldri servert. Anonymkode: 66648...62c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #19 Skrevet 19. februar 2023 Vokste opp på 80/90-tallet. Min mor er ikke så interessert i matlaging, så det ble en del Toro og halvfabrikata. Fiskepinner, fiskepudding, fiskekaker, fiskegrateng, mye kjøttdeig. Alltid kokt potet og gulrot som tilbehør. Lørdag: Frossenpizza, grillet kylling, pølse med potetstappe fra pose. Hjemmelaget på søndager: Koteletter, kjøttkaker, kjøttpudding, hel laks, laksekoteletter, lapskaus, kokt fisk, fiskegrateng. Toro lasagne og taco ble innført etter vi begynte på skolen og fikk høre om det der. Hadde kokt gulrot og potet ved siden av lasagnen også. Anonymkode: 4fb13...07c 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Skrevet 19. februar 2023 Glemte hermetikken. Spagettiboks med sånn overkokt spagetti og joikaboller. Hadde ikke annen sjømat enn fisk. Jeg fikk smake reker på besøk hos slektninger en gang og syntes det var kjempegodt, men min far var visstnok allergisk mot både sjømat og alt av krydder (i følge min mor), så vi fikk aldri sånt hjemme. Anonymkode: 4fb13...07c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå