Gå til innhold

Hvilepuls, normalt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din hvilepuls? 
Er det normalt at hvilepulsen går veldig opp og ned på noen minutter? Min kan gå ned til 60, så opp til 70-80, og ned igjen på 60 på noen sekunder?? Er ikke mye aktiv, så er ikke godt trent😅

Anonymkode: 04709...ae9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mon hvilepuls er 51. Helt normalt at pulsen svinger mye.

Anonymkode: ffe15...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mon hvilepuls er 51. Helt normalt at pulsen svinger mye.

Oi! Er du godt trent? Min kan være over 100 når jeg går, setter jeg meg ned så faller den til 60 på noen sekunder.. nesten litt for fort? 

Skrevet

Tja, har forholdsvis grei hverdagskondis. Men ja pulsen stiger raskt ved aktivitet, man gjør jo stadig bevegelser som får pulsen til å stige, det kan jo også skje ved stress, så synker den igjen når kroppen er inaktiv igjen. 

Skrevet

Varierer veldig her også, noen ganger ned på 54 men ligger rett i underkant av 60 til vanlig. Nå som gravid er jeg nærmere 70.

Det skal ikke mye til før pulsen stiger, så at den svinger er normalt. Skulle du få hjertebank, føle deg uvell og ser at pulsen øker/dropper mye så ville jeg kanskje sjekket det opp.

Anonymkode: 9dcb7...0b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Varierer veldig her også, noen ganger ned på 54 men ligger rett i underkant av 60 til vanlig. Nå som gravid er jeg nærmere 70.

Det skal ikke mye til før pulsen stiger, så at den svinger er normalt. Skulle du få hjertebank, føle deg uvell og ser at pulsen øker/dropper mye så ville jeg kanskje sjekket det opp.

Anonymkode: 9dcb7...0b3

Så da bør jeg kontakte lege siden den veldig detter fort ned til rundt 60? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, 60 i hvilepuls er helt  normalt.

Anonymkode: 37ef4...be1

• Nyttig 2
Skrevet

Normal hvilepuls er mellom 60-80. Normalt at pulsen svinger. Skal lite til, tanker, følelser, bare at du snakker får pulsen til å svinge.

Anonymkode: 3faf6...37c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Normal hvilepuls er mellom 60-80. Normalt at pulsen svinger. Skal lite til, tanker, følelser, bare at du snakker får pulsen til å svinge.

Anonymkode: 3faf6...37c

Ok:) synes bare det er så rart at den er rundt 60, selv om jeg er stresset eller får angst. Trodde den skulle stige da. 

Skrevet

Min varierer mellom 60-115. Det er heller sjeldent den er nede på rundt 60, men i blant er den der når jeg er helt i ro. 

Nå som jeg ligger på sofaen så er den 79. På jobb (jeg går rolig gange ca 10 000 skritt på jobb og gjør litt kontorarbeid) så ligger den mellom 100-140. 

Under søvn varierer den mye, fra rundt 50 til 140 under Rem-søvn. 

Jeg har god fysisk form, spiser sunt. Men jeg lider av kompleks ptsd og har derfor mye angst (som jeg ikke visste var angst). Så er en smule anspent. 

Anonymkode: 7bd13...c71

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

At pulsen faller fort til ro er et tegn på god helse. Lærer dere ikke dette på skolen lenger?

Anonymkode: 7108f...4a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

At pulsen faller fort til ro er et tegn på god helse. Lærer dere ikke dette på skolen lenger?

Joda, men jeg har aldri opplevd det før 😄 og jeg har ikke noe god Helse😂 utrent, men veldig tynn, dårlig matlyst, beveger meg lite akkurat nå for tiden. Så trodde det skulle være omvendt, at pulsen faller fort og hvilepuls på 60 om du er godt trent! 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, men jeg har aldri opplevd det før 😄 og jeg har ikke noe god Helse😂 utrent, men veldig tynn, dårlig matlyst, beveger meg lite akkurat nå for tiden. Så trodde det skulle være omvendt, at pulsen faller fort og hvilepuls på 60 om du er godt trent! 

Du er vel ung? Veldig vanlig og naturlig å ha god hjertehelse når man er ung.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er din hvilepuls? 
Er det normalt at hvilepulsen går veldig opp og ned på noen minutter? Min kan gå ned til 60, så opp til 70-80, og ned igjen på 60 på noen sekunder?? Er ikke mye aktiv, så er ikke godt trent😅

Hvilepuls er din puls i hvile. Det er ikke din puls i sittende eller liggende stilling. Du kan, tvert imot, selvsagt ha 110 i puls om du ligger og tenker på exen, eksamen eller annet. Hvile innbefatter mental hvile. 

Anonymkode: 79141...4e0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilepuls er din puls i hvile. Det er ikke din puls i sittende eller liggende stilling. Du kan, tvert imot, selvsagt ha 110 i puls om du ligger og tenker på exen, eksamen eller annet. Hvile innbefatter mental hvile. 

Anonymkode: 79141...4e0

Åjaa, da har jeg 57 i hvile😅 og 60 i sittende stilling 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.2.2023 den 8.27):

Min varierer mellom 60-115. Det er heller sjeldent den er nede på rundt 60, men i blant er den der når jeg er helt i ro. 

Nå som jeg ligger på sofaen så er den 79. På jobb (jeg går rolig gange ca 10 000 skritt på jobb og gjør litt kontorarbeid) så ligger den mellom 100-140. 

Under søvn varierer den mye, fra rundt 50 til 140 under Rem-søvn. 

Jeg har god fysisk form, spiser sunt. Men jeg lider av kompleks ptsd og har derfor mye angst (som jeg ikke visste var angst). Så er en smule anspent. 

Men har du rundt 60 i puls når du har angst? Jeg trodde pulsen skulle stige når en har angst🤷🏼‍♀️

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Men har du rundt 60 i puls når du har angst? Jeg trodde pulsen skulle stige når en har angst🤷🏼‍♀️

Det er vanligst at den stiger. Men man kan også få lav hjerterytme ved angst, som I vasovagal respons. 

Nå har jeg sjekket pulsen min litt mer på jobb de siste dagene med pulsbånd for å se om jeg er såpass stressa at den holder seg jevnt høy. Da så  jeg at jeg kan dale fra 100 til å ha rundt 40 i puls over en 5-10 minutter for så å øke til 100-120 igjen. I går hadde jeg fem slike "anfall" av bradykardi. Har sett på tidspunktene og de stemmer godt med rundt da jeg følte meg veldig sliten, trøtt, gjespet mye, og stort behov for å sette meg ned. 

Jeg skal nok ta meg en tur til legen snart bare for å sjekke ut at det ikke er noe skummelt. Jeg er litt engstelig for å oppsøke legehjelp, og redd jeg kommer til å bagatellisere hele greia. Det kan godt hende at det er angsten som herjer i meg. Men det er jo forholdsvis lett å få sjekket ut. 

I hovedinnlegget ditt spør du om det er normalt med hvilepuls fra 60-80 når du er dårlig trent. Det er kanskje ikke vanlig å ligge på 60 i hvilepuls da, men mye inaktivitet kan gjøre at hjertet blir vant til at musklene ikke trenger så stor forsyning av oksygenrikt blod og kroppen tilpasser seg en inaktiv hverdag med lavere hjerterytme. Spørsmålet er jo da om du sitter mye stille iløpet av dagen :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2023 den 20.01):

Det er vanligst at den stiger. Men man kan også få lav hjerterytme ved angst, som I vasovagal respons. 

Nå har jeg sjekket pulsen min litt mer på jobb de siste dagene med pulsbånd for å se om jeg er såpass stressa at den holder seg jevnt høy. Da så  jeg at jeg kan dale fra 100 til å ha rundt 40 i puls over en 5-10 minutter for så å øke til 100-120 igjen. I går hadde jeg fem slike "anfall" av bradykardi. Har sett på tidspunktene og de stemmer godt med rundt da jeg følte meg veldig sliten, trøtt, gjespet mye, og stort behov for å sette meg ned. 

Jeg skal nok ta meg en tur til legen snart bare for å sjekke ut at det ikke er noe skummelt. Jeg er litt engstelig for å oppsøke legehjelp, og redd jeg kommer til å bagatellisere hele greia. Det kan godt hende at det er angsten som herjer i meg. Men det er jo forholdsvis lett å få sjekket ut. 

I hovedinnlegget ditt spør du om det er normalt med hvilepuls fra 60-80 når du er dårlig trent. Det er kanskje ikke vanlig å ligge på 60 i hvilepuls da, men mye inaktivitet kan gjøre at hjertet blir vant til at musklene ikke trenger så stor forsyning av oksygenrikt blod og kroppen tilpasser seg en inaktiv hverdag med lavere hjerterytme. Spørsmålet er jo da om du sitter mye stille iløpet av dagen :)

Oi, 40 var vell litt lavt? Jeg kan dale fra 100 til 60-70 på 1 min😳 jeg kan gjør ting, sette meg ned og detter fort ned til rundt det. 

nei jeg tenkte at det ikke var vanlig med 60 i hvilepuls når jeg ikke er trent. Men når angsten kommer så kan den gå fra rundt 70 til 68. Skjer nesten hver gang fortiden.. merkelig at den ikke går opp da. Fikk forresten tatt en ekg i går, og den var helt fin. 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Noen her som kan noe om ekg? Hadde det vist på vanlig ekg om det hadde vært noe ? 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen her som kan noe om ekg? Hadde det vist på vanlig ekg om det hadde vært noe ? 

Legen hadde tatt mer enn EKG dersom det hadde vært noe. Det du forteller her om pulsen din er jo helt normalt.

Hvorfor tror du at det ikke er normalt? Bare en idé du har fått?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...