AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #1 Del Skrevet 18. februar 2023 Sikkert dumme spørsmål, men lurer på hvordan andre gjør dette. Jeg har etter lang tid klart å spare opp en bufferkonto. Nå lurer jeg på hva jeg gjør med den? Og hvordan bør jeg spare videre? Når er det "lov" å ta fra bufferkontoen, og hva gjør man da i etterkant? Sparer opp det man tar ut så fort som mulig? Anonymkode: 87479...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 18. februar 2023 #2 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg bruker bufferkontoen min til ferie, og mnd jeg har litt lite, som litt før jul. Har et minimumsbeløp jeg helst ikke vil gå under. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #3 Del Skrevet 18. februar 2023 Til uforutsette utgifter som ødelagt vaskemaskin, oppvaskmaskin, bilreparasjon osv.? Anonymkode: 48b01...5c4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #4 Del Skrevet 18. februar 2023 Den står der og vokser. Vi har et minimumsbeløp vi ikke vil under på kontoen, men over det tar vi ved behov (møbler, oppussing osv). For noen er det sikkert enklere å ha flere sparekontoer, men for oss fungerer det fint slik. Vi sparer hver måned, så det fyller seg alltid opp igjen. Er ikke veldig vanskelig, vi putter penger der så fort vi får lønn så er penger spart for måneden. Anonymkode: a21ca...bb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #5 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg har brukt av bufferen til dyrere reperasjoner av bilen, da vaskemaskinen plutselig røk ol. Utover det bruker jeg ikke av den. Kun til større utgifter som kommer litt uforutsett Anonymkode: 52c36...83e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #6 Del Skrevet 18. februar 2023 Vi har supplert fra bufferkonto når vi skal kjøpe ny bil osv. Ellers har det faktisk aldri vært behov for å ta av den 🙈 Anonymkode: e1fa5...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 18. februar 2023 #7 Del Skrevet 18. februar 2023 Bufferkontoen brukes kun når det er krise og det ikke finnes andre muligheter. Fyll på så mye du klarer. De som venter på 3000 kroner fra NAV som er kommentert hundrevis av ganger bør spare de pengene på en egen konto. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #8 Del Skrevet 18. februar 2023 Bufferkontoen skal være for "uforutsette utgifter", men i realiteten vil disse oppstå stadig vekk. Det er vanlig at man må skifte ut en hvitevare som konker ut, eller at servicen på bilen plutselig ble mye mer kostbart enn det man beregnet. Å ha en bufferkonto er gull verdt for slike ting. Kjenner alt for mange som ikke har det, og må kjøpe nye vaskemaskin på avbetaling med skyhøy rente. Å ha noen tiltalls tusen på en buffer er en trygghet. La den stå urørt til slike eventualiteter. Tenk på den som penger du ikke har, men som skal være tilgjengelig for akutte nødvendigheter. Anonymkode: 910f3...ce5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #9 Del Skrevet 18. februar 2023 Man fortsetter å spare på den, slik at når man får en uforutsett utgift så er ikke kontoen tom. Flere uforutsette hendelser kan skje med korte mellomrom. En uventet utgift kan være tannlege (mer enn forventet), ødelagte hvitevarer, bilreparasjon, lekkasje i huset, andre medisinske nødvendigheter osv. Anonymkode: 41803...755 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 18. februar 2023 #10 Del Skrevet 18. februar 2023 Det kan vært lurt å skille konseptuelt mellom buffer og sparing, om man deler disse inn i ulike kontoer er mindre viktig. Buffer er et beløp man har i bakhånd til uforutsette utgifter, og som brukes kun dersom nødvendig. På den måten er det mindre sannsynlig at man går tom for likviditet. Man kan jo velge å øke dette beløpet, for eksempel hvis lønn eller forpliktelser øker, men typisk at hvis man har nådd bufferbeløpet, så fører man det som er til overs til andre ting (sparing, investeringer, forbruk) Så kan man sette av sparing (kan i prinsippet være på samme konto), enten til bestemte formål eller bare generell sparing, og dette er jo penger man da kan bruke relativt trygt som man vil når man har bufferen i bakhånd. Men det er jo så klart en ekstra sikkerhet å ha mer penger på konto, så det er jo mer et konsept for egen del for å passe på at man alltid har nok til å dekke uforutsette utgifter av rimelig størrelse 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avsbdnf Skrevet 18. februar 2023 #11 Del Skrevet 18. februar 2023 Aldri undervurder verdien av å være likvid. Det er manglende likviditet som tvinger mennesker til å realisere store tap, selv om de sitter på store verdier. La de stå. Bruk når det er nødvendig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #12 Del Skrevet 18. februar 2023 La de stå og bruk de når de er høyst nødvendig. For egen del har kontoen nå gått i null fordi vaskemaskina OG oppvaskmaskina røyk, og katta måtte til dyrlegen to ganger på rappen. Det var bare litt over 10k på kontoen siden jeg går på aap og har ekstremt lite å kunne sette inn, men jommen var det godt å ikke slite med hus og mat når det gikk rett vest. Et minimumsbeløp er alltid lurt å ha; en skal kunne klare å forsørge seg i 2-3 måneder. Så leie/lån, strøm, mat og forsikring gange tre er en fin sum, men aldri galt å ha litt mer. Anonymkode: b350e...828 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #13 Del Skrevet 18. februar 2023 Jeg sparer blant annet for å kunne dekke utgifter og depositum dersom det skulle bli aktuelt å flytte. Så langt har jeg bare tatt litt av min for å dekke omfattende tannlegebehandling. Bufferkontoen er blitt såpass stor nå at jeg vurderer å sette halve beløpet på en fastrentekonto for å få mer ut av sparingen. Skal bare vente til etter neste tannlegekontroll først, i tilfelle det dukker opp flere dyre prosjekter i kjeften... 😏 Anonymkode: b836c...e66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 18. februar 2023 #14 Del Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert dumme spørsmål, men lurer på hvordan andre gjør dette. Jeg har etter lang tid klart å spare opp en bufferkonto. Nå lurer jeg på hva jeg gjør med den? Og hvordan bør jeg spare videre? Når er det "lov" å ta fra bufferkontoen, og hva gjør man da i etterkant? Sparer opp det man tar ut så fort som mulig? Anonymkode: 87479...3a4 Jeg har en buffet opp til et visst beløp stående på høyrentekonto, og alt som jeg sparer over det går inn på fond. Bufferen ligger der som en backup ved krise. Dvs hvis kjøleskapet eller TV'en ryker, og jeg må ha ny ASAP. Eventuelt hvis et vindu blir knust eller en dør blir ødelagt, og det må skiftes med en gang. Jeg bruker ikke buffer til ferieformål, julegaver eller slike ting, det har jeg kalkulert inn i budsjettet fra før av. Det er din konto og du kan gjøre hva du vil. Finnes egentlig ingen normer for bruk eller sparing, gjør det du føler for. Er alltid bra å ha penger på konto. Så mye som mulig. Så spar videre. Ikke sløs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Del Skrevet 18. februar 2023 Sparekonto: Kortsiktig sparing og til hverdags, enkelt og greit. - Når månedsbudsjettet ikke strekker til. - Små og store ting jeg trenger og ønsker meg, f.eks klær, ny mobil, ny pc, nye hvitevarer osv - Sparing til store spesifikke ting på kortsiktig tid, for eksempel til ny bil, stor tatovering til 15 000 kr+ eller en reise Bufferkonto: Nødkonto, aller siste utvei. - Oppussing av bolig som må gjøres på dagen. - Skal brukes om jeg står helt uten inntekt og ingen måte å forsørge meg selv på. Sparekontoen er tom og jeg må ha mat og regningene må betales. Mitt mål er å ha 500 000 kr i bufferkontoen og det å bruke de pengene er siste utvei. Det er mitt sikkerhetsnett. Siden jeg er ufør så er det viktig for meg å ha den kontoen. Når jeg har nådd målet, så vil jeg prioritere å betale ned ekstra på boliglånet. Anonymkode: 0ef53...39b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 18. februar 2023 #16 Del Skrevet 18. februar 2023 Sparer en buffer til f.eks. vaskemaskinen ryker eller vi må reparere bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. februar 2023 #17 Del Skrevet 18. februar 2023 avsbdnf skrev (29 minutter siden): Aldri undervurder verdien av å være likvid. Det er manglende likviditet som tvinger mennesker til å realisere store tap, selv om de sitter på store verdier. La de stå. Bruk når det er nødvendig. Nettopp. Det hjelper ikke å ha aksjer for 100.000 kr hvis man ikke har penger nok til å betale strømregningen! Kontanter og penger på konto er det mest likvide/raskest omsettelige man har. Det kan bli veldig dyrt å ikke ha god likviditet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 18. februar 2023 #18 Del Skrevet 18. februar 2023 For meg er det likviditet og trygghet. Har aldri rørt bufferkontoen min, men den har jo gitt en økonomisk trygghet til å tåle mer risiko i spareprofilen. I min økonomi hadde jeg aldri rørt bufferen for en ny vaskemaskin. Det tar jeg fra kontoen/kredittkort som jeg betaler lenge før renter påløper. Det må større summer eller større kriser til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 19. februar 2023 #19 Del Skrevet 19. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sparekonto: Kortsiktig sparing og til hverdags, enkelt og greit. - Når månedsbudsjettet ikke strekker til. - Små og store ting jeg trenger og ønsker meg, f.eks klær, ny mobil, ny pc, nye hvitevarer osv - Sparing til store spesifikke ting på kortsiktig tid, for eksempel til ny bil, stor tatovering til 15 000 kr+ eller en reise Bufferkonto: Nødkonto, aller siste utvei. - Oppussing av bolig som må gjøres på dagen. - Skal brukes om jeg står helt uten inntekt og ingen måte å forsørge meg selv på. Sparekontoen er tom og jeg må ha mat og regningene må betales. Mitt mål er å ha 500 000 kr i bufferkontoen og det å bruke de pengene er siste utvei. Det er mitt sikkerhetsnett. Siden jeg er ufør så er det viktig for meg å ha den kontoen. Når jeg har nådd målet, så vil jeg prioritere å betale ned ekstra på boliglånet. Anonymkode: 0ef53...39b Vet du hvor mye inflasjonen kommer til å spise av disse pengene årlig?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 #20 Del Skrevet 19. februar 2023 Bufferkonto; Der er det nok til planlagte, større innkjøp. Skal vi kjøpe ny bil, eller pusse opp, så spares det ekstra her. I tillegg er det alltid nok til uforutsette utgifter, og de kan være store når man har hus. Samt selvfølgelig veterinærregninger og slikt. Fondsparing; Fast trekk månedlig. Dette er langsiktig sparing. Pensjonsutbetalingen for oss som er midt i livet nå vil jo bli tragisk lav, og man må også stå i det til 70+ om man ikke har egne midler. Om det skjer noe veldig uforutsett så kan vi ta midler herfra. Når vi har tatt av buffer, eller vet det kommer store utgifter som ny bil, så struper vi fondsparingen en stund. Anonymkode: a5823...d3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå