Gjest Grøss på vegne av venninne Skrevet 23. desember 2005 #1 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg er bedt til en venninne i morn sammen med venner, og en av mine ekser kommer også dit. Han er gourmetkokk, dvs. hobbykokk, men pinnekjøtt hadde han ikke så mye peiling på, annet enn at man skal begynne å tilberede kjøttet TRE dager i forveien!!! Det sa han i sted, da vi var sammen på julehandel. Dette har aldri jeg hørt om, og heller ikke min venninne. Jeg orker ikke fortelle henne om dette, men hun er klar over at par av gjestene er hobbykokker og hun har litt nerver pga. det nå. Hun kan lage hverdagsmat og søndagsmiddager osv, men hun er mer "husmortypen"... Hvis jeg skulle stå for middagen, hadde jeg lagt nervene på is og tatt ting på sparket. Ingen kommer til å klage og jeg at maten ikke blir svidd i alle fall. Pinnekjøtt er ikke en av mine favoritter, så jeg ville valgt noe annet... Men hvordan lages pinnekjøtt? Jeg tenker på det pinnekjøttet man får kjøpt i butikken, ikke det som bonden lager... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 23. desember 2005 #2 Del Skrevet 23. desember 2005 http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=7776 Enkelt og greit forklart her Ikke noe hokus pokus, men kjøttet skal vannes ut så dere må bare få slengt det kjøttet i litt vann kjapt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 23. desember 2005 #3 Del Skrevet 23. desember 2005 Pinnekjøtt er veldig grei mat å lage, og tre dager tar det ikke. Oppskriften har du allerede fått. Jeg vil bare legge til at hvis dere bruker bjerkepinner dere har spikket selv, så kok dem en omgang først. Og server på varme tallerkener. Pinnekjøttfett stivner fort, og blir nokså udelikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #4 Del Skrevet 23. desember 2005 Pinnekjøtt er pyton om det ikke er dampet lenge nok. Røkt pinnekjøtt trenger lengre damping enn urøkt. Dere kan gjerne starte tidlig (evt ikveld), og varme det opp imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 23. desember 2005 #5 Del Skrevet 23. desember 2005 Husk å legge pinnekjøttet i vann dagen før. Vannet skal dekke alt kjøttet! Ikke gjør som en bekjent av meg. Han glemte å vanne ut pinnekjøttet og prøvde å høyttrykkspyle det.... Det funka dårlig! Ellers er min erfaring at det er bedre å dampe kjøttet for lenge enn for kort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 23. desember 2005 #6 Del Skrevet 23. desember 2005 Vi vanner ut pinnekjøttet over natten, og damper det i tre timer. Enig med Annie: Det er bedre å dampe for lenge enn for kort - kjøttet må være skikkelig mørt. Pinnekjøttmiddag er på alle måter lettere å lage enn svineribbe, ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 23. desember 2005 #7 Del Skrevet 23. desember 2005 Han glemte å vanne ut pinnekjøttet og prøvde å høyttrykkspyle det.... Det funka dårlig! ← :grine2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. desember 2005 #8 Del Skrevet 24. desember 2005 Pinnekjøtt skal bare vannes ut dersom det er uvante "pyser" som skal spise det........ Vi vanner aldri ut pinnekjøtter. Jeg rett og slett legger bjerkepinner i kryssmønster nederst i en kjele, heller vann til det dekker opp til pinnene slik at kjøttet ikke kommer i kontakt med vann og stapper nedi så mye jeg får plass til i gryta. Så setter jeg på lokk, skrur på ca 4 og lar det stå i minst fire timer. Voila *klappe seg på magen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 24. desember 2005 #9 Del Skrevet 24. desember 2005 Jeg vanner alltid ut pinnekjøttet - over natten. Deretter damper jeg det til kjøttet løsner fra benet - til slutt har jeg kjøttet noen minutter under grillen i stekeovnen - da blir det helt perfekt. Må legge til at jeg de siste årene har brukt fenabog og ikke pinnekjøtt. På fenabogen er det mye mer kjøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 24. desember 2005 #10 Del Skrevet 24. desember 2005 Det vanligste er å vanne ut pinnekjøttet ca. 1 døgn-oppskriften videre ser jeg at du har fått. Det jeg ville si var at på RIMI selger de ferdig utvannet pinnekjøtt. Merket mener jeg å huske heter SPIS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 26. desember 2005 #11 Del Skrevet 26. desember 2005 Vil bare tipse om myntegele som tilbehør. Fantastisk godt til røkt pinnekjøtt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 27. desember 2005 #12 Del Skrevet 27. desember 2005 (endret) Vi damper alltid kjøttet i en saftkoker. Da er det ingen sjanse for at det kommer i kontakt med vannet, koker tørt eller lignende. Du slipper de pinnene, har god plass i gryten og kan tappe ut fettet om du ønsker. Kjøttet passer seg selv, men må skrues på litt tidligere siden det tar noen timer ekstra. Endret 27. desember 2005 av Elle Melle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå