Gå til innhold

Mat uten kumelk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nå et barn som ikke tåler kumelk, og trenger litt tips. Både til melkefrie middager, pålegg, og hvilke plantebaserte melk som er best å bruke til koking, baking og drikke. Noen som har noen gode tips og råd? :) 

Anonymkode: 8e82c...daa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google is your friend

Anonymkode: e87b0...f07

Skrevet

Div Facebook grupper, bla gluten og melkefri inspirasjon er fin

Anonymkode: ee3c2...82c

Skrevet

Allergikokken.no 🙂

Anonymkode: 9bad2...222

Skrevet

Grupper som «utenmelk.no» (navnet henger igjen fra nettsiden, men er en gruppe på face), og «barn med melkeallergi» er gode. Gluten og melkefriinspirasjon som er nevnt er også god, men der er alt også glutenfritt. 

Hvordan er det med spor? Og evt andre allergier? Jeg har selv kumelkallergi, men jeg tåler både soya bra, og kan ha produkter det står «kan inneholde spor av melk». 

Jeg vil virkelig anbefale å sette seg ned og gå igjennom de nevnte gruppene på face. Veldig mye av det dere alt spiser kan dere nok fortsette å spise, bare bytte ut med melkefri margarin (jeg personlig bruker de fra Eldorado siden de er både billige og gode), plantemelk (jeg foretrekker soya selv, men mange er f.eks glad i havremelk), og trenger dere fløte er Gryr sin genial, for den kan både brukes i mat, og piskes til krem. 

Veldig mange vil slite med å drikke plantemelk om de akkurat har drukket kumelk. Å prøve litt ulike kan være lurt, og se hva som faller i smak. Gryr sine havremelk er også tilsatt jod, som er bra. 

Ost er et eget kapittel. Jeg foretrekker Coop vegetardag sin blokk, men den er ikke tilsatt kalsium. Go’ vegan sine er det derimot. En bør ha mindre planteost enn kuost på si pizzaen, om den blandes med olje, eller annen væske før den legges på så smelter den bedre. 

Polarbrød er helt uten spor av melk, og det finnes andre brød også uten spor. Jeg er ikke så god på pålegg, da jeg ikke spiser så mye brød. Valsoia sitt sjokoladepålegg er godt da, og Sjokade er uten tilsatt melk, men mener det kan inneholde spor. 

Det er mye nå, men du kommer inn i det. Masse lykke til 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...