Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Sorry ass, men når du ikke er jurist, så vet du ikke hva du snakker om. Det er en av få utdannelser hvor karakterene dine blir lagt til grunn selv etter 10-15 år i arbeidslivet.

Anonymkode: e2636...385

Jeg presiserte at jeg ikke er jurist nettopp fordi det er mulig jeg ikke aner hva jeg snakker om. Jeg vet også at karakterer er viktig i juss. MEN selv om karakterer er viktig så virker det helt absurd om "sterke akademiske resultaterer" skal bety det samme uavhengig av om det er skrevet i en stillingsannonse til regjeringsadvokaten eller et eller annet ukjent lite advokatfirma i gokk. Ikke alle arbeidsgivere kan være like kresne på karakterer, det sier seg selv. 

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er også økonom / revisor, og jeg vil bare påpeke at vi økonomer også har endel juss i studiet vårt.

Det sagt så er jeg enig med deg angående karakterer. Hvem vil egentlig ha en ansatt som såvidt har bestått studiet sitt (refererer til denne økonomen som har drøssevis med E-er på sitt vitnemål). 

Du jurist med D må nok belage deg på at et jobbytte kan bli vanskelig. Det positive er at du faktisk har en jobb,  og det skader ikke å søke andre stillinger mens du jobber, men å konkurrere i de beste / mest attraktive jobbene tror jeg bare du kan glemme.

Anonymkode: a3436...d0f

Jeg skrev da ikke at jeg var førstevalget til alle arbeidsgivere. Men som jeg skrev tidligere. Ikke alle arbedisgivere kan velge og vrake i jobbsøkere. Og i mange jobber så er ikke det at man kan prestere godt på eksamen så viktig.

Denne tråden handler også om at trådstarter ikke engang tør å søke på jobbene hun ønsker.  Det kjente jeg meg igjen i. Jeg følte det samme da jeg skulle søke jobb. Men selv om jeg ikke kunne velge og vrake i jobber eller få jobber i de store kjente firmaene, så endte jeg opp i en god jobb i et lite kjent firma. Flere av arbeidsgiverne jeg var på intervju hos sa også det at siden de ikke var kjente navn så slet de litt med rekrutteringen. Jeg hadde neppe fått jobb i de store firmaene som får flere hundre søkere per stilling. 

Jeg slet selvagt mer med jobbsøkingen enn de med toppkarakterer. Søkte på mange jobber uten å få svar.  Men ting var ikke så håpløst som jeg først trodde. Jeg gjorde det langt bedre enn de som ikke søkte eller ga seg etter å fått noen avslag.  Jeg håper trådstarter tør å søke en del jobber og ikke gir opp før hun har prøvd. Hun kom seg gjennom mastergrad i juss med psykis sykdom, dumt å gi seg på oppløpssiden når alt som står igjen er å skrive jobbsøknader. Selv om det er  demotiverende å få avslag så kreves det jo langt mindre å skrive søknader enn å forberede seg til og avlegge eksamen. 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Mange med lærevansker som ikke finner ut at de har det før de er godt voksne. En del skoler i USA elsker folk som har stått på, men fått dårlige karakterer før de forsto at de hadde lærevansker. Sikkert noen arbeidsgivere i Norge som tenker det samme

Anonymkode: 702cb...797

Enig i at det ofte er en historie bak disse karakterene. Trådstarter slet med depresjon. Selv slet jeg med udiagnostisert ADHD.  

Anonymkode: 4a298...787

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 10.39):

Hva med å søke som jurist hos staten eller kommunen? Mener at de er ganske deperate etter søkere om jeg ikke tar feil. Jeg tipper at de fleste som sitter der jobber med å utarbeide kontrakter og iverksetter reglementer. Trenger man veldig høye karakter for ut  å utføre disse oppgavene? Noen jurister som vet? 

Jeg er en økonom med dårlig karakterer. Har alltid vært flink med tall og det var de andre fagene som dro det ned pluss at jeg fikk veldig dårlig oppfølging fra universitet pga. en personlig dispute jeg hadde med dem.

Klarer meg veldig fint på jobben. Hvis du som skal gjøre bra jobb som jurist så håper jeg at du er flink med ord og det kan du demonstrere ved å argumenterer eksepsjonelt bra på hvorfor du skal ha jobben på selve intervjuet.  

Anonymkode: 64c04...120

Hun har sannsynligvis en alik jobb allerede. Hun skriver at hun vil gå i retten og prosedere, noe man ikke gjør i de jobbene du foreslår.

Anonymkode: 86a40...981

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingenting på å tape på å prøve. Å ha energien til å mase på, prøve og hoppe i ting er også en god og viktig kvalitet i den praktiske virkeligheten. Du kan enda utvikle deg i retninger du liker. Det var noen eksamener på JUS UiO som handlet om hvor godt man klarte å selge hakka møkk. Jeg var ganske god på å selge hakka møkk til tider. Det jeg prøver å si er ha mot! ☺️

Hilsen 

Jurist 

Anonymkode: 0162b...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...