Gå til innhold

Jogging og høy puls


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag jogget jeg i rundt 30 minutter. Ifølge pulsklokka lå jeg nesten 16 av disse minuttene i pulssoner 5. Er ikke det veldig høyt? Likevel ble jeg ikke spesielt sliten av treningen. Er ikke det litt rart? Makspulsen min er rundt 195 om det har noe å si… 

 

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du justert puls sonene dine? Polar sine automatiske er helt ute og kjøre. Må inn og justere dem manuelt ut fra olympiatoppen sine 

Anonymkode: b8a76...351

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feilkilder jeg kan komme på:

1. Du har høyere makspuls enn du tror

2. Pulssonene på klokka er justert feil

3. Du måler på håndleddet og ikke med pulsbelte, og klokka tror du har høyere puls enn du reelt har fordi dette er en unøyaktig målemetode

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du justert puls sonene dine? Polar sine automatiske er helt ute og kjøre. Må inn og justere dem manuelt ut fra olympiatoppen sine 

Anonymkode: b8a76...351

Oj, må man det🫣Jeg har polarklokke ja, av en litt eldre versjon😃trodde det skulle komme opp automatisk 

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (9 minutter siden):

Dette er feilkilder jeg kan komme på:

1. Du har høyere makspuls enn du tror

2. Pulssonene på klokka er justert feil

3. Du måler på håndleddet og ikke med pulsbelte, og klokka tror du har høyere puls enn du reelt har fordi dette er en unøyaktig målemetode

Takk for svar:) Eller kan det tenkes at enkelte har veldig høy puls under trening? At det er genetisk? 

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (9 timer siden):

Dette er feilkilder jeg kan komme på:

1. Du har høyere makspuls enn du tror

2. Pulssonene på klokka er justert feil

3. Du måler på håndleddet og ikke med pulsbelte, og klokka tror du har høyere puls enn du reelt har fordi dette er en unøyaktig målemetode

Kan også være feil med pulsbeltet (dersom dette sitter rundt brystet). 

Anonymkode: 8704a...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar:) Eller kan det tenkes at enkelte har veldig høy puls under trening? At det er genetisk? 

Anonymkode: c00de...297

Du sier ingenting om hvilken puls sone 5 er for deg. Pulssoner kan inndeles individuelt. Dersom sone 5 er den høyeste sonen, ligger den helt opp mot makspuls. Bare et par slag fra, om ikke helt opp til 195. Dersom trente med 195 i puls uten å føle deg spesielt sliten er du enten svært dårlig trent (lettere for dårlig trente å nå makspuls) eller så er det noe galt med klokka. Du har ikke hatt så høy puls over lang tid uten å merke noe.

Og nei, det er ikke genetisk å ha høy puls under trening.

Anonymkode: 8704a...a92

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar:) Eller kan det tenkes at enkelte har veldig høy puls under trening? At det er genetisk? 

Anonymkode: c00de...297

Makspulsen er genetisk, så i så måte er det genetisk hvor høy puls du har under trening. Men det er ikke så vidt jeg vet genetisk hvor nærme makspuls du klarer å ligge over tid. Eller det er en sannhet med modifikasjoner, for selvsagt har noen bedre genetikk med tanke på terskelfart, trenbarhet osv. Men det er ikke så stor variasjon at du skal kunne løpe et kvarter i sone 5 uten å føle deg sliten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Makspulsen er genetisk, så i så måte er det genetisk hvor høy puls du har under trening. Men det er ikke så vidt jeg vet genetisk hvor nærme makspuls du klarer å ligge over tid. Eller det er en sannhet med modifikasjoner, for selvsagt har noen bedre genetikk med tanke på terskelfart, trenbarhet osv. Men det er ikke så stor variasjon at du skal kunne løpe et kvarter i sone 5 uten å føle deg sliten 😊

Takk for svar! Underveis ser jeg at pulsen som regel ligger mellom 180-189. Makspuls er rundt 195. Dette er jo ganske høyt? Derfor jeg muligens ikke tror det ikke er noe galt med klokka. Er dette i den øverste sonen basert på puls? Jeg har ikke peiling på dette, så takk for svar🫣

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Makspulsen er genetisk, så i så måte er det genetisk hvor høy puls du har under trening. Men det er ikke så vidt jeg vet genetisk hvor nærme makspuls du klarer å ligge over tid. Eller det er en sannhet med modifikasjoner, for selvsagt har noen bedre genetikk med tanke på terskelfart, trenbarhet osv. Men det er ikke så stor variasjon at du skal kunne løpe et kvarter i sone 5 uten å føle deg sliten 😊

Her tenker jeg hvor høy puls i forhold til makspuls, og det er ikke genetisk. Nå er det som du sier mulig å trene seg opp til å ligge lenge på og over terskel. Noe genetikk er nok selvsagt med å påvirke her. Men å ligge i sone 5 uten å føle seg sliten vil jeg ikke si er basert på genetikk.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Underveis ser jeg at pulsen som regel ligger mellom 180-189. Makspuls er rundt 195. Dette er jo ganske høyt? Derfor jeg muligens ikke tror det ikke er noe galt med klokka. Er dette i den øverste sonen basert på puls? Jeg har ikke peiling på dette, så takk for svar🫣

Anonymkode: c00de...297

Ligger du på 189, og makspulsen er 195, så ligger du på 97% av makspuls. Det er svært anstrengende, og de færreste klarer å holde seg der i mange minutter. Du klarer ikke prate og du puster godt! 

Her tror jeg enten makspulsen din er feil eller så måler pulsen feil. 

Hvordan måles pulsen? 
Hvordan målte du makspulsen?

Soneinndeling på puls er en måte å kontrollere treningsøkten på. Skal du trene intervall, ligger du gjerne i sone 3 og sone 4. Sone 4 er for korte intervaller som f.eks 4x4 (4 minutter intensivt arbeid, 4 ganger med 1-3 minutter pause mellom hvert 4. minutt). Sone 3 er terskeltrening. Her løper du lengre drag. F.eks 4x10 (10 minutter, fire ganger), 3x8, 4x9 osv. Her skal du ha en intensitet du kunne holdt i ca. én time. I realiteten er det nok mer snakk om 30 minutter. Løper du 3x8, bør du være sliten etter de første 8 minuttene, men ikke så sliten at du ikke klarer å fullføre de neste og heller ikke så sliten at du må henge på knærne. Sone 5 er for veldig korte økter, og er ikke så mye brukt. 

 

Anonymkode: 8704a...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oj, må man det🫣Jeg har polarklokke ja, av en litt eldre versjon😃trodde det skulle komme opp automatisk 

Anonymkode: c00de...297

Da ble du logge inn på polar og justere sonene, spesielt hvis du skal trene basert på dem. Forøvrig tipper jeg den høye pulsen kun er et resultat av dårlig form 😊 Jeg lå alltid kjempehøyt i puls da jeg begynte å trene kondisjon og utholdenhet. Har også høy makspuls (197), så klarer fint å ligge i 180+ over tid på trening (crossfit) 

Anonymkode: b8a76...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her tenker jeg hvor høy puls i forhold til makspuls, og det er ikke genetisk. Nå er det som du sier mulig å trene seg opp til å ligge lenge på og over terskel. Noe genetikk er nok selvsagt med å påvirke her. Men å ligge i sone 5 uten å føle seg sliten vil jeg ikke si er basert på genetikk.

Ligger du på 189, og makspulsen er 195, så ligger du på 97% av makspuls. Det er svært anstrengende, og de færreste klarer å holde seg der i mange minutter. Du klarer ikke prate og du puster godt! 

Her tror jeg enten makspulsen din er feil eller så måler pulsen feil. 

Hvordan måles pulsen? 
Hvordan målte du makspulsen?

Soneinndeling på puls er en måte å kontrollere treningsøkten på. Skal du trene intervall, ligger du gjerne i sone 3 og sone 4. Sone 4 er for korte intervaller som f.eks 4x4 (4 minutter intensivt arbeid, 4 ganger med 1-3 minutter pause mellom hvert 4. minutt). Sone 3 er terskeltrening. Her løper du lengre drag. F.eks 4x10 (10 minutter, fire ganger), 3x8, 4x9 osv. Her skal du ha en intensitet du kunne holdt i ca. én time. I realiteten er det nok mer snakk om 30 minutter. Løper du 3x8, bør du være sliten etter de første 8 minuttene, men ikke så sliten at du ikke klarer å fullføre de neste og heller ikke så sliten at du må henge på knærne. Sone 5 er for veldig korte økter, og er ikke så mye brukt. 

 

Anonymkode: 8704a...a92

Jeg har vært hos hjertelege og målt pulsen under anstrengelse, så rimelig sikker på makspulsen min. Mulig pulsklokka på hånda måler feil da… Jeg finner ingen plass i appen jeg kan justere sonene. Det er en eldre pulsklokke. Kanskje det ikke går🫣?

 

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her tenker jeg hvor høy puls i forhold til makspuls, og det er ikke genetisk. Nå er det som du sier mulig å trene seg opp til å ligge lenge på og over terskel. Noe genetikk er nok selvsagt med å påvirke her. Men å ligge i sone 5 uten å føle seg sliten vil jeg ikke si er basert på genetikk.

Ja, det var dette jeg mente å skrive 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da ble du logge inn på polar og justere sonene, spesielt hvis du skal trene basert på dem. Forøvrig tipper jeg den høye pulsen kun er et resultat av dårlig form 😊 Jeg lå alltid kjempehøyt i puls da jeg begynte å trene kondisjon og utholdenhet. Har også høy makspuls (197), så klarer fint å ligge i 180+ over tid på trening (crossfit) 

Anonymkode: b8a76...351

Jeg er egentlig ganske greit trent tror jeg. Har forøvrig alltid hatt høy puls under trening, så kroppen min er vant til det.. 

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært hos hjertelege og målt pulsen under anstrengelse, så rimelig sikker på makspulsen min. Mulig pulsklokka på hånda måler feil da… Jeg finner ingen plass i appen jeg kan justere sonene. Det er en eldre pulsklokke. Kanskje det ikke går🫣?

 

Anonymkode: c00de...297

Det er bare å bytte ut ordet "mulig" med "nesten helt sikkert" 😊 En eldre pulsklokke som måler på håndleddet er så langt unna nøyaktig under aktivitet, spesielt mer intensiv aktivitet, som det er mulig å komme 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (53 minutter siden):

Det er bare å bytte ut ordet "mulig" med "nesten helt sikkert" 😊 En eldre pulsklokke som måler på håndleddet er så langt unna nøyaktig under aktivitet, spesielt mer intensiv aktivitet, som det er mulig å komme 🌞

Huff, er klokka så dårlig altså! Får investere i en ny tror jeg. Takk for svar:)

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sandum.PT skrev (4 timer siden):

Det er bare å bytte ut ordet "mulig" med "nesten helt sikkert" 😊 En eldre pulsklokke som måler på håndleddet er så langt unna nøyaktig under aktivitet, spesielt mer intensiv aktivitet, som det er mulig å komme 🌞

Støtter denne!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff, er klokka så dårlig altså! Får investere i en ny tror jeg. Takk for svar:)

Anonymkode: c00de...297

Pulsmåling på håndleddet er sjelden en bra måte å måle puls på under aktivitet. Det har blitt bedre med årene. Jeg er ganske sikker på du får andre målinger (og mer korrekte) hvis du låner en klokke og en pulsmåler (som du har rundt brystet). Eventuelt kjøper deg en ny. 

Ligger du på 95-100% av makspuls, så vil du merke det. Det føles svært anstrengende. 

Hvordan er pulsen når du ligger i ro? Har du telt pulsen manuelt og sammenliknet med klokka? Både når du er i ro og er i trening.

Anonymkode: 8704a...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Støtter denne!

Pulsmåling på håndleddet er sjelden en bra måte å måle puls på under aktivitet. Det har blitt bedre med årene. Jeg er ganske sikker på du får andre målinger (og mer korrekte) hvis du låner en klokke og en pulsmåler (som du har rundt brystet). Eventuelt kjøper deg en ny. 

Ligger du på 95-100% av makspuls, så vil du merke det. Det føles svært anstrengende. 

Hvordan er pulsen når du ligger i ro? Har du telt pulsen manuelt og sammenliknet med klokka? Både når du er i ro og er i trening.

Anonymkode: 8704a...a92

Pulsen når jeg ligger i ro er rundt 59-62. Det er en polarklokke som er 3-4 år. Trodde ikke at de var så unøyaktige🤪

Anonymkode: c00de...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huff, er klokka så dårlig altså! Får investere i en ny tror jeg. Takk for svar:)

Anonymkode: c00de...297

Tviler på at du må kjøpe ny klokke, bare kjøp belte til den du har. Når beltet er koblet til klokken, bruker den det i stedet for hånsleddet 😊

Anonymkode: b8a76...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler på at du må kjøpe ny klokke, bare kjøp belte til den du har. Når beltet er koblet til klokken, bruker den det i stedet for hånsleddet 😊

Anonymkode: b8a76...351

Yes, gjør dette. Jeg har en Polar Ignite og har koblet til et Garmin HRM Dual pulsbelte under trening. Funker helt fjell 😊

Måling på håndleddet er en veldig teknisk avansert målemetode som prøver å se forskjellen på fargen i huden når blodet strømmer gjennom for hvert hjerteslag.

Denne fargeforskjellen er på under 2 %. Det er ekstremt imponerende at det i det hele tatt går an i hvile. Og så skal klokka gjøre dette når du løper, veivende med armene, med vibrasjoner, muskelsammentrekninger i armmusklene og en puls som går mye raskere enn i hvile. Det kan bare ikke bli perfekt.

Et pulsbelte sitter derimot rett ved hjertet og måler elektrisk aktivitet direkte. Det er mye enklere å filtrere ut støy og de påvirkes mye mindre av de faktorene jeg nevner over 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...