Gå til innhold

Dere med gårdsvarmeanlegg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal kanskje leie et sted der de har et moderne gårdsvarmeanlegg med vedfyring og solceller. Det er lagt opp slik at fyringsanlegget også varmer opp under solcellene, slik at snøen over smelter, og det er på østlandet, så en del sol er det jo også.
Men de har ikke fått det i gang enda, så jeg fikk ikke spurt hvor mye de fyrer. Skulle gjerne visst det da jeg er sensitiv for røyk.

Er det noen her som har erfaring med dette og kan si noe om det blir mye røyk av det?

Anonymkode: da182...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må nesten bli en del røyk når det er flisfyring. Men, det kommer jo an på hvor fyrkjelen står i forhold der du skal bo på gården.

Skrevet
tdm900 skrev (16 timer siden):

Ja, det må nesten bli en del røyk når det er flisfyring. Men, det kommer jo an på hvor fyrkjelen står i forhold der du skal bo på gården.

Har du erfaring med det da? Her er det jo også masse solceller som kommer til å gi strøm etter hvor mye sol det er, og dermed avløse fyringen en del. TS

Anonymkode: da182...099

Skrevet (endret)

Det er ingenting som brenner så rent som en moderne vedkjele/fliskjele med lambdastyring. Kan ikke sammenlignes med vanlige vedovner.

Endret av -jk-
  • 2 år senere...
Skrevet

Nå bor jeg her, og de har akkurat fått det igang. I natt får jeg ikke sove, pga røyken har kommet inn i huset og luftrenserne min tar det ikke. Jeg var og handlet for noen dager siden, og da blåste det den veien jeg kjørte, og det luktet i flere kilometer nedover veien. Mistenker at hele greiene er hjemmesnekret. TS

Anonymkode: 653b0...2bb

Skrevet

Fyrer de hele tiden? Og du trenger vel ikke å ha vinduet åpent siden du er så sensitiv for røyk?

Ofte er slike anlegg konstruert for å varme opp vann, slik at det holder å fyre 3. hver dag. I tillegg er pipa så høy at den når langt over vanlig høyde på hus, og piper på de. Blir jo røyk fra naboer som fyrer med ved i vanlige ovner også.

Anonymkode: 4dd2e...409

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fyrer de hele tiden? Og du trenger vel ikke å ha vinduet åpent siden du er så sensitiv for røyk?

Ofte er slike anlegg konstruert for å varme opp vann, slik at det holder å fyre 3. hver dag. I tillegg er pipa så høy at den når langt over vanlig høyde på hus, og piper på de. Blir jo røyk fra naboer som fyrer med ved i vanlige ovner også.

De fyrer jo nå når det er plussgrader, så det ser ut som de kommer til å fyre omtrent hele tiden ja. De skal jo varme opp alt, inkludert drivhuset med dette :( Og drivhuset ligger rett ved ovnen, så der kan jeg bare droppe å ha noe nå, selv om jeg får låne plass. Jeg kan jo ikke gå bort der uten at klærne og håret blir fullt i røyk.
Og jeg kan ikke hermetisere huset heller, jeg er jo helt avhengig av oksygen og må lufte av og til. Jeg har fire luftrensere, en i hvert rom for når det kommer røyk denne veien, og jeg skalker alle luker og setter dem på når det gjør det. Men før har jeg jo sett røyken når det har kommet fra naboenes pipe, om vinteren, i minusgrader vel å merke. Nå ser jeg ingenting, må bare se på yr.no om det blåser denne veien, eller stikke nesa ut og kjenne om det lukter. Prøvde å lufte nå, da vinden kommer svakt fra en annen retning. Men den vinden var visst for svak, for etter kort tid så kjenner jeg kjemikalielukta og må lukke alt fort som f. 

Tror jeg må flytte om dette fortsetter. TS

Skrevet

De sluttet å fyre i går, og jeg fikk luftet i dag etter å ha hatt alle luker skalket i et døgn. Så satte jeg på ventilatoren da jeg lagde mat, og den har desverre stått på til nå, da jeg begynte å kjenne en mistenkelig lukt. Og jada, de har fyrt igjen sent i kveld, og nå lukter det som om nabohuset skulle stått i full fyr ute, og det har sivet godt inn også. Jeg måtte lukke ventilene igjen og sette alle luftrensere på fullt. Og det enda det ikke blåser fra den retningen røyken kommer fra. Utmattet har jeg også blitt av dette, så jeg har tilbrakt mesteparten av dagen i senga i dag.

Og husverten nekter for at jeg kjenner røyklukta. Han sier det blåser en annen vei, for han har sett på røyken (jeg ser ingen røyk, likevel stinker det), og mener at det er noen andre som brenner et sted og han får skylda for det. Pluss at han kommer trekkende med at de fyrte jo i ovnen i bolighuset før, og mente det måtte være like ille. Men det avga selvsagt et et tonn mindre røyk enn dette helvetet her og de fyrte ikke når det var plussgrader. Fornektelse much? Det blir å sette inn en annonse så jeg kommer meg bort herfra. TS

Skrevet

Husverten forteller nå at han har brukt 1.5 kubikkmeter (!) ved til dagen for å få varmet opp vannet i tanken. Er dette vanlig? Dette er jo startfasen, men det var virkelig for mye. Ikke rart det blir et røykproblem...enda verre er det når de selv ikke merker det, og påstår at det ikke blåser denne veien når det har gjort det i flere dager, og skal fortsette med det i følge yr.no. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 4.38):

Noen må fyre hele året siden dette og varmer opp varmtvann og alt. I hvertfall den gården jeg vet om som har dette. Der går anlegget året rundt for varme vann, badebasseng, hus, fjøs osv

Anonymkode: 7b683...81f

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 15.11):

Noen må fyre hele året siden dette og varmer opp varmtvann og alt. I hvertfall den gården jeg vet om som har dette. Der går anlegget året rundt for varme vann, badebasseng, hus, fjøs osv

Anonymkode: 7b683...81f

Ja det blir slik her også. Jeg har fortsatt ikke fått ut fingeren for å sette inn annonse, for jeg har håpt at det skulle bli bedre. Men jeg må jo bare komme meg vekk. Husverten fortsetter å si at det er god luft her, og at jeg ikke har et problem. Når jeg har stort sett vært i senga i 14 dager pga utmattelse av dette her. Dette er jo som å ha ti hus som naboer som fyrer hver dag.
Når jeg ser på tråden her så går det mer opp for meg hvor alvorlig dette er for meg. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...