Gå til innhold

Besteforeldre som forskjellsbehandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg er alenemor til to små hvor det ene barnet har behov for en del ekstra oppfølgning, ikke kognitivt men motorisk og medisinsk.. Har lenge følt på at mine foreldre forskjellsbehandler oss og søsteren min som har to barn og en samboer. 

eksempler på dette er at foreldrene mine aldri er på besøk til oss mere enn en halvtime og det er veldig sjeldent. Tilbyr seg innimellom å kjøre oss dit vi trenger om det er veldig dårlig vær eller noe sånt men det er ikke ofte og ti minutter i bil er ikke akkurat kvalitetstid med barnebarna. Barna mine er nesten aldri på besøk til dem (kan ikke huske sist) og de legger seg bak at barna er hos far annenhver helg men jeg synes ikke det handler om overnattinger. Men å skape minner med barnebarna, invitere dem på besøk innimellom… 

søsteren min sine barn er der ofte og de besøker henne ofte også. Jeg har sagt fra om at jeg synes det er sårende at de er så mye mere der enn hos oss men da mente de at jeg spilte på samvittigheten deres..

skal snart kjøpe bil og gleder meg litt, fordi da innser de kanskje hvor lite de egentlig ser oss om det ikke er for å av og til kjøre oss en plass. 

Overdriver jeg? Vurderer å ta litt avstand en periode siden jeg synes det er så tydelig forskjellsbehandling :( barna mine spør ofte etter dem. I går lovte morfaren å komme innom å se sønnen min men når vi ringte i dag var han heller på vei til søsteren min med barna, fordi samboeren hennes var borte noen timer og han ville hjelpe henne.. 

Anonymkode: c1e60...1ac

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, det synes jeg er dårlig gjort av foreldrene dine. Tror ikke de helt ser selv at de gjør så stor forskjell. Vi ser gjerne det vi vil se..

Min mor har to barnebarn, begge er mine. Og der har eldste hele tiden hatt en helt spesiell plass hos henne. De er bestevenner. Hun er glad i minste også, men det er nok en god nummer to😂

Har irritert meg før, men nå tenker jeg at det blant annet handler om at første barnebarnet er veldig spesielt og at hun har blitt eldre.

Skrevet

Det er kjipt når de bryter avtaler, iallfall. Nå vet jeg ikke grunnen til at de møter dere mer sjeldent enn søsteren din og hennes barn, men klart det er vondt for deg å være vitne til det. Inviterer du dem på middag og lignende? Inviterer de dere? Jeg er også alenemor (100%), og som regel blir vi invitert på middag minst en gang i uken til mine foreldre. Nå er barna mine tenåringer, så det er ikke så kult å besøke besteforeldre for tiden, men de blir med på middag. Så det er fin kvalitetstid for oss alle😊

Anonymkode: b49f0...c67

Skrevet

Dette er 100% forskjellsbehandling ja, og du har sagt ifra uten at det endret seg. Du har lov til å ta avstand selv, hvis du føler det er det beste for deg og barna, da blir det litt mer du som har tatt ett valg, og ikke foreldrene dine som ikke prioriterer dere, hvis du skjønner.

Anonymkode: e91fe...134

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Stakkars barn ☹️ Har og en mamma som er mitt barns eneste besteforelder og hun er lite tilstede. Vondt å se hvor glad han er i bestemor, men hvor lite hun gir. 

Anonymkode: 6a1b2...e9b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg begynte å ta avstand, for å beskytte både mine egne følelser og barnas.. Hører nesten aldri noe fra dem, men de er mye sammen med sine andre barnebarn.. Mange unnskyldninger ute og går, og nå er det min feil - som aldri tar kontakt..

Anonymkode: e85da...6fd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er kjipt når de bryter avtaler, iallfall. Nå vet jeg ikke grunnen til at de møter dere mer sjeldent enn søsteren din og hennes barn, men klart det er vondt for deg å være vitne til det. Inviterer du dem på middag og lignende? Inviterer de dere? Jeg er også alenemor (100%), og som regel blir vi invitert på middag minst en gang i uken til mine foreldre. Nå er barna mine tenåringer, så det er ikke så kult å besøke besteforeldre for tiden, men de blir med på middag. Så det er fin kvalitetstid for oss alle😊

Anonymkode: b49f0...c67

Ikke vet jeg heller, bor mye nærmere foreldrene mine enn det søsteren min gjør også. Jeg ringer å spør innimellom ja, men når det bare går en vei og det som oftest ikke passer har jeg nå gitt litt opp. 
sånn som du beskriver det med en middag i uken virker så koselig! Kunne ønsket noe lignende selv, ensomt å være mye alene med små barn💛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg begynte å ta avstand, for å beskytte både mine egne følelser og barnas.. Hører nesten aldri noe fra dem, men de er mye sammen med sine andre barnebarn.. Mange unnskyldninger ute og går, og nå er det min feil - som aldri tar kontakt..

Det er så synd når det blir sånn.. Lurer på om de en dag innser hva de har gått klipp av.. Tror jeg for både min egen og barnas del må gjøre det samme, fordi det sårer veldig. Kommer aldri til å forstå og vet selv at jeg aldri skal forskjellsbehandle mine barnebarn om den dag kommer.. 

Skrevet
fru Alving skrev (35 minutter siden):

Vet du, det synes jeg er dårlig gjort av foreldrene dine. Tror ikke de helt ser selv at de gjør så stor forskjell. Vi ser gjerne det vi vil se..

Min mor har to barnebarn, begge er mine. Og der har eldste hele tiden hatt en helt spesiell plass hos henne. De er bestevenner. Hun er glad i minste også, men det er nok en god nummer to😂

Har irritert meg før, men nå tenker jeg at det blant annet handler om at første barnebarnet er veldig spesielt og at hun har blitt eldre.

Takk for at du sier det, man blir lett usikker i slike situasjoner.. Er vel noe spesielt med det første barnebarnet ja😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er så synd når det blir sånn. Skjønner ikke hvordan det er mulig😕 føler også ansvaret blir lagt tilbake på meg.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er så synd når det blir sånn. Skjønner ikke hvordan det er mulig😕 føler også ansvaret blir lagt tilbake på meg.. 

Da slipper jo de selv å håndtere det. Det er jo mye enklere for de.

Anonymkode: 36a87...1bf

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke ta mer avstand bare for å markere et poeng. Det går ut over tiden barna faktisk får med besteforeldrene. Ring heller og spør om de vil være med å gå en tur med dere eller lignende i morgen etter bhg. Inviter på fredagstaco? 

Skrevet

Jeg tenker at det kanskje er mer her som ikke kommer fram, vi hører jo bare din side av saken. Kan det være slik at søsteren din selv tar initiativ til besøk mens du venter på å bli invitert? Å bryte avtaler er selvsagt ikke greit, men har du faktisk spurt dem rett ut hvorfor din søster og barna hennes ser dem oftere? Jeg synes ikke du skal ta avstand som hevn. Hevn er bare barnslig og går uansett utover barna dine, som er en uskyldig tredjepart. Kommunikasjon løser de fleste konflikter. Snakk med dem, inviter dem til dere og inviter deg selv til dem. Det er bare dumt å sitte og gjøre ingenting og så bli sur og skuffet hvis det ikke skjer noe.

Anonymkode: 05a05...9f4

Skrevet

Hvordan er unga dine i forhold til de andre? 

Kanskje de helt enkelt liker de andre best, de er bedre oppdratt osv. 

Anonymkode: ea2b2...c47

• Liker 1
Skrevet

Jeg kuttet kontakt med mine besteforeldre når jeg var 12-13. Følte alltid at jeg ikke var viktig, betydde mindre enn søskenbarnene mine, jeg fikk alltid mindre julegave , de inviterte de andre med på sommerferier, ga de penger og godteri mens jeg fikk ingenting. For å si det sånn, jeg falt ikke en tåre den dagen de døde. Angrer ikke et sekund på at jeg kuttet kontakten, og er sjeleglad for at mine foreldre var såpass oppegående at de forstod hvor skadelig det forholdet var for meg. 

Anonymkode: 82a67...378

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er så synd når det blir sånn.. Lurer på om de en dag innser hva de har gått klipp av.. Tror jeg for både min egen og barnas del må gjøre det samme, fordi det sårer veldig. Kommer aldri til å forstå og vet selv at jeg aldri skal forskjellsbehandle mine barnebarn om den dag kommer.. 

Foreldrene mine forskjellsbehandlet oss barna også, så var ikke noe sjokk for meg når de bare brydde seg om barna til sitt favorittbarn - men likevel utrolig sårt.. Kan leve med/har lært meg å leve med at jeg ikke er god nok for dem, men ikke at barna mine ikke er gode nok.....

• Liker 1
Skrevet

Bestemor forskjellsbehandler barna våre… hun har ingen andre barnebarn, kun våre. Hun har en klar favoritt, og en klar «sisteplass». (Vi har flere enn to) Det er veldig vanskelig å takle som forelder synes jeg. Vi har gitt beskjed så mange ganger, men det går ikke inn. Jeg forstår ikke at noen klarer å oppføre seg sånn. Helt grusomt. 

Anonymkode: ff604...608

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bestemor forskjellsbehandler barna våre… hun har ingen andre barnebarn, kun våre. Hun har en klar favoritt, og en klar «sisteplass». (Vi har flere enn to) Det er veldig vanskelig å takle som forelder synes jeg. Vi har gitt beskjed så mange ganger, men det går ikke inn. Jeg forstår ikke at noen klarer å oppføre seg sånn. Helt grusomt. 

Anonymkode: ff604...608

Da burde du skjerme de fra henne. Snakker av erfaring, dette kan være veldig skadelig for selvbilde og hvordan barna tenker og ser på seg selv. 

Anonymkode: 82a67...378

• Liker 1
Skrevet

Svigers har 4 barnebarn (2+2) med 4 års mellomrom fra yngste til eldste. Vi har eldste og midterste, mannens bror har en også er i midten aldersmessig  og en yngre. Svigermor har bestemt seg for at det er såååå synd på yngste og yngste blir behandlet med silkehandsker og får mye mer oppmerksomhet og skryt for ingenting. Når yngste vil noe må de andre bare gjør det for å tekke yngste og svigermor.   Eldste bryr seg ikke, men min yngste som bare er ett år eldre enn yngste søskenbarnet reagerer kraftig på å få mindre skryt for bedre innsats og må tilpasse alt etter søskenbarnet.  Det skal altså ikke mye til før barn merker forskjellsbehandling og reagerer negativt og mister respekt for besteforeldre. Vi har forsøkt å glatte over det for at barna skal få så bra forhold som mulig, men vi forstår barnets reaksjon. Vil likevel besøke besteforeldre enn så lenge. Nekter barnet så skal barnet få slippe.

Anonymkode: 0f4da...678

Skrevet

Jeg lurer litt på grunnen til at dere ikke drar til dem. Du sier at søster og hennes barn er der ofte. Dynamikken blir jo da at de oftere drar til dem. Jeg får ikke helt tak i om du tar avstand eller om de virkelig forskjellsbehandler. 
Hos oss var det jeg som ofte besøkte min mor og tok med meg barna, de andre besøkte henne mye sjeldnere. Det var da også min barn som hadde best kontakt med henne når de ble voksne også. Ikke fordi hun passet dem mye, men fordi jeg dro til henne og hadde med meg ungene.
Nå vet ikke jeg om det er slik, kanskje gjør dine besteforeldre virkelig forskjell, men tenk over hva du selv kan gjøre for å bedre dette.

Anonymkode: 54e38...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...