Helene1982 Skrevet 17. februar 2023 #21 Skrevet 17. februar 2023 Michaelhe skrev (14 timer siden): Spania har som første land innført en lov som gir kvinner RETT til å være borte ved smertefull menstruasjon. Argumentasjonen har blitt vurdert av Foreningen for Skilte Menn , og de vil støtte forslaget, men mener det bør tas ENDA lengre: kvinner bør ha PLIKT til fravær ved plagsom menstruasjon. Jeg forstår ikke hvorfor foreningen for skilte menn skal vurdere dette forslaget. Det gir ingen mening for meg. Jeg støtter meg til det de andre i tråden sier om at alle arbeidstakere har muligheten til å ta ut egenmelding eller sykemelding om de av helsemessige årsaker ikke kan møte på jobb. Når det gjelder mensen i seg selv, er ikke det en sykdom, men en del kvinner har så store smerter at de ikke er i stand til å jobbe. Jeg mener at en langsiktig løsning på dette er mer fokus på kvinnehelse og forskning på gode behandlingsmuligheter for kvinner som blir hemmet og lider av ekstreme smerter ved menstrasjon. Dette er en gruppe mennesker som ikke har blitt hørt og tatt på alvor, og tøysete lover som skal godkjennes av skilte menn (har ikke sjekket om denne påstanden stemmer) viser at veldig mange ikke forstår konseptet menstrasjon – som alltid er plagsom, men som har veldig ulike bivirkninger for ulike kvinner. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #22 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har jo det i Norge også. Vi kaller det bare ikke mensenfri. Vi kaller det egenmelding. Anonymkode: 3da16...33e Egenmelding bli vel ikke helt det samme i dette tilfellet. I løpet av en 12mnd periode er det kun lov og bruk egenmelding 4 ganger. Damer har mensen hver mnd! Anonymkode: f8d85...f8f 3
herzeleid Skrevet 17. februar 2023 #23 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man kan ikke ta egenmelding hver eneste måned? Da blir det tomt hvis man skulle bli syk, skal til tannlegen, legen osv Anonymkode: 4b431...07a Da blir det i alle fall ikke mange dager igjen nei, men da leser jeg det til at dette i praksis innebærer en ekstra kvote med egenmeldingsdager. AnonymBruker skrev (1 time siden): For de personene som vil ha behov for en slik ordning, kan fortsatt bli syk som alle andre, men de sitter da igjen med mindre dager eller kanskje ingen egenmeldingdager igjen om man skal bruke dem til mensen. Dette er jo en helt særegen ting, for å hjelpe de som faktisk har behov for det. Det vil ikke gjelde alle personer. Men det vil gjelde personer som meg, som har endometriose. Som ligger å vrir meg i smerte, som nesten besvimer og som kaster opp grunnet smertene. Anonymkode: 0b4b0...914 Men vil det ikke gjelde alle kvinner, eller er det behovsprøvd? Fant ikke noe om det i artiklene jeg leste.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #24 Skrevet 17. februar 2023 herzeleid skrev (34 minutter siden): Da blir det i alle fall ikke mange dager igjen nei, men da leser jeg det til at dette i praksis innebærer en ekstra kvote med egenmeldingsdager. Men vil det ikke gjelde alle kvinner, eller er det behovsprøvd? Fant ikke noe om det i artiklene jeg leste. Baserte det jeg sa på erfaring, ikke artikkelen. Det er mange som har mensen, som ikke har plager som gjør at de ikke kan gå på jobb og gjør alt som normalt. Og de vil derfor ikke ha behov for å ta seg fri. Selvsagt kan man si at det vil være urettferdig at noen skal få og ikke alle. Men jeg kan i det minste si at jeg ville mye heller valgt å ikke ha de plagene jeg ha, og ikke fått «ekstra fri», enn å ha de grusomme smertene jeg opplever. For mange er det som å gå gjennom en fødsel, men at det skjer hver måned, og det er ingen baby på det er over. Anonymkode: 0b4b0...914
herzeleid Skrevet 17. februar 2023 #25 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Baserte det jeg sa på erfaring, ikke artikkelen. Det er mange som har mensen, som ikke har plager som gjør at de ikke kan gå på jobb og gjør alt som normalt. Og de vil derfor ikke ha behov for å ta seg fri. Selvsagt kan man si at det vil være urettferdig at noen skal få og ikke alle. Men jeg kan i det minste si at jeg ville mye heller valgt å ikke ha de plagene jeg ha, og ikke fått «ekstra fri», enn å ha de grusomme smertene jeg opplever. For mange er det som å gå gjennom en fødsel, men at det skjer hver måned, og det er ingen baby på det er over. Anonymkode: 0b4b0...914 Jeg setter ikke spørsmålstegn ved hvorvidt en del vil ha behovet. Jeg prøver bare å forstå implementeringen. Om det i praksis er snakk om en økning av egenmeldingskvoten for alle kvinner er jeg jo litt nysgjerrig på signaleffekten og hva det eventuelt kan si for kvinners deltagelse i arbeidslivet, derfor jeg lurer på om det er behovsprøvd.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #26 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Man kan ikke ta egenmelding hver eneste måned? Da blir det tomt hvis man skulle bli syk, skal til tannlegen, legen osv Anonymkode: 4b431...07a Du kan jo uansett ikke bruke egenmelding for å gå til lege eller tannlege Egenmelding er fordi du er syk. Skal du til lege for noe som ikke krever sykemelding, eller tannlege, må du ha velferdspermisjon, avspasering, permisjon uten lønn eller feriedag. Må innrømme at jeg ville synes det var ekstremt ubehagelig å melde fra til min sjef at jeg var hjemme pga. mensen. Jeg pleier ikke akkurat å oppgi detaljer når jeg bruker egenmelding heller, det er jo en privatsak. Anonymkode: 136f8...1e8
herzeleid Skrevet 18. februar 2023 #27 Skrevet 18. februar 2023 Om dette fungerer som egenmeldingsdager, vil ikke dette være et potensielt uheldig budskap å sende ut til arbeidsgivere og samfunnet ellers? At å være kvinne på sett og vis blir et "handicap" og at en kan ha samme vegring for å ansette kvinner som for andre grupper som av alders eller helsemessige grunner må være mer borte fra jobben? Jeg mistenker at det er dette som er grunnen til at norske feminister i så liten grad virker å arbeide for slike tiltak, fordi en er redd for hva noe slikt vil kommunisere.
Helene1982 Skrevet 18. februar 2023 #28 Skrevet 18. februar 2023 herzeleid skrev (5 minutter siden): Om dette fungerer som egenmeldingsdager, vil ikke dette være et potensielt uheldig budskap å sende ut til arbeidsgivere og samfunnet ellers? At å være kvinne på sett og vis blir et "handicap" og at en kan ha samme vegring for å ansette kvinner som for andre grupper som av alders eller helsemessige grunner må være mer borte fra jobben? Jeg mistenker at det er dette som er grunnen til at norske feminister i så liten grad virker å arbeide for slike tiltak, fordi en er redd for hva noe slikt vil kommunisere. Dette er det dummste forslaget jeg har hørt på lenge. Jeg er glad det ikke kommer til Norge. Det er ikke sånn at kvinnesykdommer skal være i en egen mensenkategori. Om man er for syk til å jobbe bruker man egenmelding eller sykemelding. Jeg aner ikke hva emnn tror, men for de fleste er ikke emnsen en sykdom. jeg har o sykefravær pga mensen. Det er sekvsagt noen som har enorme smerter som krever medisinsk hjelp, men det er jo som alle andre sykdommer. det er ikke nødvendig å lage noe styr ut av at om man er syk er man hjemme fra jobb. Det gir ingen mening at jeg skal tasse rundt hjemme bare fordi jeg har mensen om jeg ikke har smerter eller andre symptomer enn at det blør. Jeg aner ikke hvor dette forslaget kommer fra, men om jeg skal hive opp en idé, tipper jeg at det er en mann.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #29 Skrevet 18. februar 2023 Jeg leste i et kommentarfelt, der var det en spanjol som skrev at man måtte ha med melding fra legen. Så skjønner ikke helt hva som er så stort med dette egentlig. Kan være at vedkommende gav feilinformasjon da. Overraskende vanskelig å finne denne informasjonen selv, har prøvd å søke. Anonymkode: 9a2ef...0bc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #30 Skrevet 18. februar 2023 Dette er jo bare helt vanlige egenmeldinger og sykmeldinger som har i Norge. Dersom man har kroniske sykdommer som gjør at man blir borte en uke hver måned så får man gradert sykmelding i Norge. Da vet arbeidsgiver at du er borte en uke hver måned. Jeg skjønner ikke hva slags sykesystem de har i Spania som gjør det nødvendig med egne mens-kategori på fravær. Anonymkode: 88999...6f7
herzeleid Skrevet 18. februar 2023 #31 Skrevet 18. februar 2023 (endret) Helene1982 skrev (20 minutter siden): Dette er det dummste forslaget jeg har hørt på lenge. Jeg er glad det ikke kommer til Norge. Det er ikke sånn at kvinnesykdommer skal være i en egen mensenkategori. Om man er for syk til å jobbe bruker man egenmelding eller sykemelding. Jeg aner ikke hva emnn tror, men for de fleste er ikke emnsen en sykdom. jeg har o sykefravær pga mensen. Det er sekvsagt noen som har enorme smerter som krever medisinsk hjelp, men det er jo som alle andre sykdommer. det er ikke nødvendig å lage noe styr ut av at om man er syk er man hjemme fra jobb. Det gir ingen mening at jeg skal tasse rundt hjemme bare fordi jeg har mensen om jeg ikke har smerter eller andre symptomer enn at det blør. Jeg aner ikke hvor dette forslaget kommer fra, men om jeg skal hive opp en idé, tipper jeg at det er en mann. Nå kjenner ikke jeg påliteligheten til kilden, men ut fra en av det første linkene er nok dette enda et feministisk forslag du ikke kan skylde på menn: Sitat Equality Minister Irene Montero, an outspoken feminist in the leftwing government, hailed "a historic day of progress for feminist rights". “There will be resistance to its application, just as there has been and there will be resistance to the application of all feminist laws,” she told parliament. For øvrig ser det ut til at dette særtiltaket for kvinner forutsetter en legeerklæring. https://www.euronews.com/next/2023/02/16/spain-set-to-become-the-first-european-country-to-introduce-a-3-day-menstrual-leave-for-wo Endret 18. februar 2023 av herzeleid
Helene1982 Skrevet 18. februar 2023 #32 Skrevet 18. februar 2023 (endret) herzeleid skrev (1 time siden): Nå kjenner ikke jeg påliteligheten til kilden, men ut fra en av det første linkene er nok dette enda et feministisk forslag du ikke kan skylde på menn: For øvrig ser det ut til at dette særtiltaket for kvinner forutsetter en legeerklæring. https://www.euronews.com/next/2023/02/16/spain-set-to-become-the-first-european-country-to-introduce-a-3-day-menstrual-leave-for-wo Fortsatt ekstremt provoserende. Dette sier jo at kvinnesykdommer ikke er sykdommer, men må behandles på siden av alle alle avdre sykdommer av en eller annen merkelig grunn. Mensen er et minefelt da det for de fleste ikke er en sykdom mens for noen er det ekstremt smertefult og det kreves både sykehusopphold og kirurgi ved cyster. Det er jo disse menneskene som er aktuelle for denne typen lov, og de trenger helsehjelp og det trengs mer forskning, men de kan få en mensen uke fri? De er jo syke. Selvflgelig får man fri når man er syk. jeg stemmer nei til jordbæruke, da det er et klassisk eksempel på at folk som styrer landet, må slutte å tenke og fokusere på de riktige tingene. Sette alle ressursene de har planlagt for dette prosjektet mot forkning på kvinnesykdommer. Endret 18. februar 2023 av Helene1982 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #33 Skrevet 18. februar 2023 Ja, det største problemet her er jo at man i stedet for å forske på medisinsk behandling for feks endometriose og PCOS, bare slår seg til ro med at «jaja, sånn er det, vi får gi de litt ekstra fri da». Det er ekstremt provoserende. Anonymkode: 136f8...1e8 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #34 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, det største problemet her er jo at man i stedet for å forske på medisinsk behandling for feks endometriose og PCOS, bare slår seg til ro med at «jaja, sånn er det, vi får gi de litt ekstra fri da». Det er ekstremt provoserende. Anonymkode: 136f8...1e8 Men det er jo positivt at man anerkjenner at det å ha mensen kan være belastende og gjøre at en faktisk ikke fungerer alltid. Sånn jeg opplever det nå så er det lite forståelse for at noen blir såpass preget av et eller annet ifb med syklus (enten smerter, pmdd osv) som kan gjøre at en ikke klarer å jobbe noen dager- uten at det er en sykdom (isåfall må det forskes mer på for å finne ut om ting og hvorfor noen kvinner plages så mye). Det er for mye fordommer og lite forståelse for at mensen/syklus kan sette en ut av spill. S Anonymkode: 450f0...9b4 1
herzeleid Skrevet 18. februar 2023 #35 Skrevet 18. februar 2023 Helene1982 skrev (4 timer siden): Fortsatt ekstremt provoserende. Ja jeg skjønner at dere er flere som blir provoserte, men da er nok feminister heller enn menn (som du pekte på over) rette mottaker Sitat Dette sier jo at kvinnesykdommer ikke er sykdommer, men må behandles på siden av alle alle avdre sykdommer av en eller annen merkelig grunn. Mensen er et minefelt da det for de fleste ikke er en sykdom mens for noen er det ekstremt smertefult og det kreves både sykehusopphold og kirurgi ved cyster. Det er jo disse menneskene som er aktuelle for denne typen lov, og de trenger helsehjelp og det trengs mer forskning, men de kan få en mensen uke fri? De er jo syke. Selvflgelig får man fri når man er syk. jeg stemmer nei til jordbæruke, da det er et klassisk eksempel på at folk som styrer landet, må slutte å tenke og fokusere på de riktige tingene. Sette alle ressursene de har planlagt for dette prosjektet mot forkning på kvinnesykdommer. Det sier vel ikke at kvinnesykdommer ikke er sykdommer, men kanskje heller at kvinner har noen plager ut over det menn har (uten at jeg vet om det faktisk er tilfelle i sum) og at "vanlig" sykefravær for en del derfor ikke er tilstrekkelig. Som nevnt sliter jeg litt med å se hvordan det i praksis gir noen rettigheter ut over det vi har i Norge, så mulig vi i praksis har tilsvarende rettigheter men at det er bedre skjult/mindre synliggjort.
Rosakatt Skrevet 18. februar 2023 #36 Skrevet 18. februar 2023 herzeleid skrev (5 timer siden): Om dette fungerer som egenmeldingsdager, vil ikke dette være et potensielt uheldig budskap å sende ut til arbeidsgivere og samfunnet ellers? At å være kvinne på sett og vis blir et "handicap" og at en kan ha samme vegring for å ansette kvinner som for andre grupper som av alders eller helsemessige grunner må være mer borte fra jobben? Jeg mistenker at det er dette som er grunnen til at norske feminister i så liten grad virker å arbeide for slike tiltak, fordi en er redd for hva noe slikt vil kommunisere. Vi vet da at mensen er noe herk, å for noen uheldige, veldig voldsomt, uten at det å være kvinne er et handicap
Rosakatt Skrevet 18. februar 2023 #37 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det største problemet her er jo at man i stedet for å forske på medisinsk behandling for feks endometriose og PCOS, bare slår seg til ro med at «jaja, sånn er det, vi får gi de litt ekstra fri da». Det er ekstremt provoserende. Anonymkode: 136f8...1e8 Kan ikke begge bli gjort? Håper da det skal bli forsket på allikevel Det kan jo ta år før forskning slår gjennom, hva skal man gjøre i mellomtiden? Er det ikke bra at man får fri uten at sjefen kan legge hat på en, om en sliter så mye, å har så store smerter?
herzeleid Skrevet 18. februar 2023 #38 Skrevet 18. februar 2023 Rosakatt skrev (4 minutter siden): Vi vet da at mensen er noe herk, å for noen uheldige, veldig voldsomt, uten at det å være kvinne er et handicap Det stemmer at å være kvinne ikke er et handicap.
Helene1982 Skrevet 18. februar 2023 #39 Skrevet 18. februar 2023 Problemet er jo at man skyter spurv med kanon her. Kvinner har hatt mensen siden tidenes morgen. Nå er det slik at mange prevensjonsmidler gjør at man ikke har mensen eller har mensen sjeldnere. Det er mange som aldri har plager som gjør at de trenger fri fra jobb, men det er noen som har kjempeproblemer med enorme smerter. Det er jo denne gruppen som det må være fokus på, Ikke alle kvinner. Det føles litt som da man sa til gymlæreren på ungdomsskolen at man hadde mensen, fordi man ikke gadd å ha gym, og læreren ble rød i fjeset og mumlet javel. Dette fungerte selvsagt ikke på kvinnlige lærere, da de selvsagt vet bedre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2023 #40 Skrevet 20. mai 2023 Skal bli spennende å se hvor lenge loven blir gjeldene. Anonymkode: 9599c...8f1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå