Michaelhe Skrevet 16. februar 2023 #1 Skrevet 16. februar 2023 Spania har som første land innført en lov som gir kvinner RETT til å være borte ved smertefull menstruasjon. Argumentasjonen har blitt vurdert av Foreningen for Skilte Menn , og de vil støtte forslaget, men mener det bør tas ENDA lengre: kvinner bør ha PLIKT til fravær ved plagsom menstruasjon. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #2 Skrevet 16. februar 2023 Singelliv og dating? Lenke? Anonymkode: cde52...324 2
Blått Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Singelliv og dating? Lenke? Anonymkode: cde52...324 https://www.dagbladet.no/nyheter/spania-innforer-mensen-lov/78512636 litt usikker på hvorfor akkurat her selv.. 😅
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Ja, menstruasjon kan gi kramper og oppkast, så det er bra. Likevel har de fleste vanlige smerter hvor de fleste likevel går på jobb. Anonymkode: 3b7fe...e15 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 I Spania kan hvem som helst skifte kjønn gjennom et enkelt nettskjema. Så for de som ønsker fri ved mensen er det bare å skifte kjønn til kvinne og si at du blør. Anonymkode: 6f65e...0f5 4
Eva-Lena Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 Skulle ønske det var sånn i Norge også, da mine menssmerter omtrent fikk meg til å besvime.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Jeg ligger selv i fosterstilling ved de verste menssmertene frem til paralgin forte tar unna de verste menssmertene. Tar da egenmelding, null problem. Kan ikke ligge i fosterstilling på jobb. Hva mer hadde denne spanske loven egentlig gitt meg av rettigheter? Anonymkode: 29920...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Vi har jo det i Norge også. Vi kaller det bare ikke mensenfri. Vi kaller det egenmelding. Anonymkode: 3da16...33e 12 5
lillakamilla Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 "Foreningen for skilte menn"... hehe.... 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Med tanke på at jeg sliter med pmdd 3 uker i måneden der det fysiske og psykiske blir rammet er dette en god nyhet for Spanias kvinner 🙂 Anonymkode: 9e97a...31a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 De har «period leave» i Kina. Så Spania er ikke akkurat første landet som har tenkt på dette, men første europeiske land. Jeg kunne gjerne ha tenkt meg en egen pott for «menstrasjons-egenmeldinger», men det kommer jo ikke akkurat til å skje. I det minste ikke i den stand jeg vil ha behov for. 3-5 dager, en gang i måneden i 12 måneder = 36-60 dager. Staten kommer aldri til å gi støtte til noe slik dessverre. Måtte vært menn som fikk grusomme smerter en gang i måneden for at noe slikt ville gå gjennom. Men om man har lov å drømme; kunne dette gitt meg mulighet til å slutte på p-piller og hormoner. Det hadde vært en drøm det! Anonymkode: 0b4b0...914 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 Michaelhe skrev (1 time siden): Spania har som første land innført en lov som gir kvinner RETT til å være borte ved smertefull menstruasjon. Argumentasjonen har blitt vurdert av Foreningen for Skilte Menn , og de vil støtte forslaget, men mener det bør tas ENDA lengre: kvinner bør ha PLIKT til fravær ved plagsom menstruasjon. Ja ok. Flott! Var det noe du lurte på eller ville du bare informere oss? Anonymkode: 06b0b...d5e
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Ja, da er det bare å prioritere menn ved ansettelser da, uten å si noe om det selvsagt, så har du mer stabil arbeidskraft. Anonymkode: 55072...855
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, da er det bare å prioritere menn ved ansettelser da, uten å si noe om det selvsagt, så har du mer stabil arbeidskraft. Anonymkode: 55072...855 Har du bevis for at det er mer stabil arbeidskraft i menn? Greit nok så har menn mindre sykefravær, men hvem presterer mest effektivt av en håndverker som går å surrer eller arkivør som hater arkivering og sitter på facebook halve dagen og distrshererer seg med snus hver dag på jobb, eller en som kommer på jobb 4 dager i måneden mindre enn mannen men jobber effektivt og målrettet de andre dagene pluss sannsynligvis hjemmekontor på mensdagene? Det fins inget grunnlag for å påstå at menn gir mer stabil arbeidskraft om man ser på resultater og ikke bare oppmøte. Anonymkode: 06b0b...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #15 Skrevet 16. februar 2023 Har selvmordstanker og er paralysert av depresjon 2 dager hver måned, når mensen kommer er jeg i full energi og glad og meg selv igjen. Hadde heller ønsket fri de to dagene 😆 Praktisk sett mest nyttig under dag 2 av mensen dog, etter vaksina blør jeg gjennom grønn tampong og nattbind innen en time og er lenket til toalettet fordi jeg må skifte begge deler hver halvtime. Menn er heldige.. Anonymkode: 4b431...07a 1
herzeleid Skrevet 16. februar 2023 #16 Skrevet 16. februar 2023 Hvordan skiller dette seg fra egenmelding slik vi har det i Norge? 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #17 Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Etter vaksina blør jeg gjennom grønn tampong og nattbind innen en time og er lenket til toalettet fordi jeg må skifte begge deler hver halvtime. Anonymkode: 4b431...07a Har du prøvd menstrusene til Lindex (tjukkeste typen)? Anonymkode: 5d63d...8f3
Mezzosoprena Skrevet 16. februar 2023 #18 Skrevet 16. februar 2023 Eva-Lena skrev (8 timer siden): Skulle ønske det var sånn i Norge også, da mine menssmerter omtrent fikk meg til å besvime. Egenmelding heter det. Det har aldri vært noe problem å være hjemme syk pga mensen i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #19 Skrevet 16. februar 2023 1 hour ago, herzeleid said: Hvordan skiller dette seg fra egenmelding slik vi har det i Norge? Man kan ikke ta egenmelding hver eneste måned? Da blir det tomt hvis man skulle bli syk, skal til tannlegen, legen osv 18 minutter siden, AnonymBruker said: Har du prøvd menstrusene til Lindex (tjukkeste typen)? Anonymkode: 5d63d...8f3 Har ikke hørt om de, men er så voldsomme blødninger med store koagler på dag 2 at det neppe hadde hjulpet 😅 Er like mye blod som en gang jeg hadde en spontanabort Anonymkode: 4b431...07a 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #20 Skrevet 17. februar 2023 herzeleid skrev (6 timer siden): Hvordan skiller dette seg fra egenmelding slik vi har det i Norge? For de personene som vil ha behov for en slik ordning, kan fortsatt bli syk som alle andre, men de sitter da igjen med mindre dager eller kanskje ingen egenmeldingdager igjen om man skal bruke dem til mensen. Dette er jo en helt særegen ting, for å hjelpe de som faktisk har behov for det. Det vil ikke gjelde alle personer. Men det vil gjelde personer som meg, som har endometriose. Som ligger å vrir meg i smerte, som nesten besvimer og som kaster opp grunnet smertene. Anonymkode: 0b4b0...914 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå