Gå til innhold

Valp lar oss ikke sitte i sofa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oioioi! Her har dere lagd en potensielt farlig hund. Ikke bare det, men farlig for dere selv. Oppsøk hjelp hos noen som kan hund, og lær dere å markere hvem som er sjefen. Det må aldri under noen omstendighet være hunden som bestemmer hvor du skal sitte, ligge, spise e.l. eller hvem du har lov til å gi en klem. Det haster å få gjort noe med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Oioioi! Her har dere lagd en potensielt farlig hund. Ikke bare det, men farlig for dere selv. Oppsøk hjelp hos noen som kan hund, og lær dere å markere hvem som er sjefen. Det må aldri under noen omstendighet være hunden som bestemmer hvor du skal sitte, ligge, spise e.l. eller hvem du har lov til å gi en klem. Det haster å få gjort noe med det.

En 5 mnd gammel valp som potesielt farlig??  Slutt å tull! 

• Liker 5
Skrevet

Har valp på 5 mnd. Har samme tendensene på han. Forhøyet stress/forventninger når vi er i sofaen. 

Vi har nå innført "magisk teppe"/"på plass", som blir hans trygge sted. 

Opphøyet stress så tar enten vi eller han time-out.

Har også lært han såpass å kjenne, at når stresset stiger - da må han ut på do. Når vi da kommer inn igjen, så er han rolig, og vi får ha sofaen ifred

Anonymkode: ebff5...f8a

• Liker 5
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

At VS har utdannet seg etter å ha blitt avslørt, sier litt om hvordan hun er. Jeg, og flere innad i det mer seriøse hundemiljøet, kommer aldri til å ta en slik person seriøst. Sannheten om Victoria Stillwell er verdt å lese. 

Jeg har null interesse i å lese noe om henne eller andre "reality hundetrenere". Alt man ser på tv/leser på nett bør man ta med en klype salt. dette gjelder alle typer instruktører. Jeg har vært på kurs men mange ulike Instuktører, og man må plukke ut det man ønsker å ta videre, og glemme det man er uenig i. Jeg mener det ingen rett vei å trene, men man må bruke den teknikken man selv mener er riktig. (unntaket er CM, hans teknikk er utdatert og uetisk).  

• Liker 1
Skrevet
Snacks skrev (1 time siden):

En 5 mnd gammel valp som potesielt farlig??  Slutt å tull! 

En 5 mnd gml hund bør ha lært det meste av normal hundeskikk, være trygg på eieren, og ikke forsvare territorium.
Dette er en hund med ressursforsvar, og det lover ikke bra. En 5 mnd gml hund er fullt utvokst, men kan forventes å legge seg ut.
Øv på å bli en rolig og trygg leder, finn deg ikke i noe og bruk konsekvent belønning for ønsket adferd.
Og fravær av belønning ved ønsket adferd. F.eks. ikke gi nærhet i sofa.

Skrevet
22 hours ago, CaptainColada said:

Tren inn touch. Når hunden har forstått dette kan dere ta touch ned fra sofaen, og belønn for for at han gjorde touch

😅 prøv om igjen

Anonymkode: 2732e...1ae

Skrevet

Høres ut som han har misforstått og tror at dere forstyrrer han i sengen hans hele tiden. Så dere må øve på at han ligger i egen seng og ikke i sofaen. Vær i forkant, og øv på å ligge på plassen sin, eventuelt i bur hvis han er vant til det og hvis ikke forlater sengen.

Anonymkode: 8cd92...dd1

Skrevet
Andro skrev (16 timer siden):

En 5 mnd gml hund bør ha lært det meste av normal hundeskikk, være trygg på eieren, og ikke forsvare territorium.
Dette er en hund med ressursforsvar, og det lover ikke bra. En 5 mnd gml hund er fullt utvokst, men kan forventes å legge seg ut.
Øv på å bli en rolig og trygg leder, finn deg ikke i noe og bruk konsekvent belønning for ønsket adferd.
Og fravær av belønning ved ønsket adferd. F.eks. ikke gi nærhet i sofa.

Dette her beviser at du har null peiling!  Hva slags hund har du?  

Skrevet

Veldig mye rare og interessante råd her inne xD

som nevnt distraksjon, og lære hunden å stresse ned selv på en litt bedre måte en å jukke å mare på folk i sofaen. 

I tillegg til alle forslag her vil jeg faktisk også foreslå å begynne å ha på en halsbånd med kort bånd inne en liten stund, sånn at hunden er ok med det, og når dere setter dere i sofaen og hunden begynner å stresse, så han dere ta han til sin egen hundeseng og feste båndet der. Når hunden roer ned/slapper av så belønner man mer. 

Da kan man trene på "på plass", og trene hunden til å roe seg selv ned også. og bånd inne gjør det litt lettere å kontrollere hunden uten at det skal være brytekamp/større scene å få kontrollert hunden. 

Jeg har alltid lært mine hunder at de får være helt i fred i sitt eget bur/seng, og skal de være i sofaen må de være rolige, og de må tåle at mennesker "piller" på de. (stryke på de når de sover, pirker de mellom tæra etc) Da har alle hundene mine vært veldig trygge i sofaen, og når de blir lei så går de i senga si å slapper av, og der får de være helt i fred. 

Anonymkode: 9de0d...dd1

• Liker 2
Skrevet
Snacks skrev (1 time siden):

Dette her beviser at du har null peiling!  Hva slags hund har du?  

Akkurat nå: Ingen. Har hatt forskjellig. Border collie, schäfer, diverse spisshunder, boxer og en retrieverblanding.
Alle har oppført seg eksemplarisk :) og ingen har truet noen. Jeg er veldig trygg i rollen min som hundeeier og hundepasser.

Skrevet

Er det Kari Jaquesson som er gjenfødt som valp? 😂😂😂😂

Anonymkode: ce493...a80

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 22.43):

Vi har en valp på 5 mnd. Den siste måneden har han ikke latt oss sitte i sofaen. Med en gang vi setter oss der, så angriper han. Jukker, biter mens han «piper», bjeffer og knurrer. Og når han er sånn er det umulig å få kontakt med han. Når vi reiser oss så er alt fint, og han blir helt rolig. På kveldene så er han likens i senga, og reiser vi oss så legger han seg å sove. Han har eget bur ved senga som han som oftest legger seg i, men av og til kommer han i senga vårs, som har gått fint til det plutselig ikke gikk fint, og han begynte å «angripe» oss der også. Vi har ikke gjort noe mer eller mindre aktivitet, eller noen andre forandringer. Det skjedde bare over natten. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for at vi kan få sitte i sofaen igjen? 

Anonymkode: 1d089...1fa

Høres ut som en ustabil hund. Sikker på at det er noe dere vil ha i hus? 

Anonymkode: 75aa6...a7c

Skrevet

Min hund hadde en periode rundt 5 md alder han ikke klarte å slappe av hvis det satt noen i sofaen. Hvis vi var andre steder i huset var han helt normal, men med en gang vi satt oss i sofaen ble han helt rabiat. Det viste seg at svigerfar hadde lekt med han i sofaen en del ganger, og han trodde at sofa + menneske betydde at nå blir det lek og moro så han gira seg skikkelig opp. 

Det gikk seg til med litt rotrening i sofaen, han er normal igjen nå.

Anonymkode: 08f9d...5ce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...