Gå til innhold

Valp lar oss ikke sitte i sofa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en valp på 5 mnd. Den siste måneden har han ikke latt oss sitte i sofaen. Med en gang vi setter oss der, så angriper han. Jukker, biter mens han «piper», bjeffer og knurrer. Og når han er sånn er det umulig å få kontakt med han. Når vi reiser oss så er alt fint, og han blir helt rolig. På kveldene så er han likens i senga, og reiser vi oss så legger han seg å sove. Han har eget bur ved senga som han som oftest legger seg i, men av og til kommer han i senga vårs, som har gått fint til det plutselig ikke gikk fint, og han begynte å «angripe» oss der også. Vi har ikke gjort noe mer eller mindre aktivitet, eller noen andre forandringer. Det skjedde bare over natten. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for at vi kan få sitte i sofaen igjen? 

Anonymkode: 1d089...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få han ned på gulvet! Ikke la han komme opp i møblene. 

Anonymkode: 6a568...0aa

• Liker 19
Skrevet

Vær bestemt og ta valpen ned fra sofaen.  Vis at du er sjefen. 

Anonymkode: cf253...388

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Å la hunden sove i senga er å si takk og farvel til sex. Lite sjarmerende med en som sitter å uler og skraper på døra.

Lær hunden til å slappe av for seg selv nå mens den er liten.

Anonymkode: c4f92...43d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Valpen «lar dere ikke»? Hjelpes. Dere må jo vise den at det er dere som bestemmer, ellers kommer dere til å ende opp med en jævlig slitsom hund.

Anonymkode: 7e020...653

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Kast han ut i hagen.

Anonymkode: 511ae...9d9

Skrevet

Meld dere på valpekurs. Dere bestemmer.

Og husdyr i senga er ekkelt.

Anonymkode: b6820...dc3

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Omplasser han til noen med peiling på problematferd før dere skaper en skikkelig aggressiv hund. Skaff dere så en katt. 

Anonymkode: df72b...e56

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Sjekk ut its the dog or me

Kast mat på gulvet slik at valpen lærer seg at det er positivt å holde seg på gulvet og overse han når oppfører seg dårlig, reis dere opp å gå deres vei. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
ostekaker skrev (1 minutt siden):

Sjekk ut its the dog or me

Kast mat på gulvet slik at valpen lærer seg at det er positivt å holde seg på gulvet og overse han når oppfører seg dårlig, reis dere opp å gå deres vei. 

Du kødde nå, ikke sant?

Først vil du belønne bikkja med mat for dårlig adferd, og så avgi sjefskontrollen totalt ved å gjøre akkurat det han vil at de skal gjøre ; nemlig ikke sitte i sofaen??? Jeez.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Han gjør dette fordi han er akkurat i den jævligste alderen. Han er tenåring og nå skal han teste grenser og prøve å dominere dere. Dere må være veldig bestemte, han bestemmer ikke over dere. Og flytt han ut fra deres rom, hvis dere ikke gjør det nå så får dere et helvete når han blir ennå eldre.

Anonymkode: 86e13...de1

• Liker 11
Skrevet

Det kan ta tid å lære han av dette, her må dere være veldig bestemt, ta han vekk hver gang han gjør dette, for dette vil bli verre og verre med tiden hvis dere ikke gjør noe med det. dere kan også prøve dette hold i minne  metoden. (Da min hund var valp så var han nesten like ivrig og gal som din men uten jokking) hver gang han gjorde dette tok jeg tak i munnen på han, jeg holdt med tommelen under tungen og de andre fingrene under haken, og holdt fast helt til han roet seg, dette er ikke vondt for hunden men mer plagsomt, prøv dette hver gang han biter og hopper på dere. Og ros han når han har vært rolig og ligger på sin plass. Han bør ha en fast plass der han kan søke ro og vite at når han går og  legger seg der så er det ingen som kan forstyrre han. Viss dere har barn evt. 

Anonymkode: 6f16b...1f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ta tid å lære han av dette, her må dere være veldig bestemt, ta han vekk hver gang han gjør dette, for dette vil bli verre og verre med tiden hvis dere ikke gjør noe med det. dere kan også prøve dette hold i minne  metoden. (Da min hund var valp så var han nesten like ivrig og gal som din men uten jokking) hver gang han gjorde dette tok jeg tak i munnen på han, jeg holdt med tommelen under tungen og de andre fingrene under haken, og holdt fast helt til han roet seg, dette er ikke vondt for hunden men mer plagsomt, prøv dette hver gang han biter og hopper på dere. Og ros han når han har vært rolig og ligger på sin plass. Han bør ha en fast plass der han kan søke ro og vite at når han går og  legger seg der så er det ingen som kan forstyrre han. Viss dere har barn evt. 

Hold i munnen metoden, skulle det stå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Valpen «lar dere ikke»? Hjelpes. Dere må jo vise den at det er dere som bestemmer, ellers kommer dere til å ende opp med en jævlig slitsom hund.

Anonymkode: 7e020...653

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kast han ut i hagen.

Anonymkode: 511ae...9d9

Takk for veeeldig seriøse svar👍🏻 overskriften var ikke bokstavelig talt. Har prøvd det meste, men han gir seg ikke. hopper opp med en gang, og når han er sånn så er han helt umulig å få kontakt med. Ønsker helst å lære han å ikke gjøre sånn, uten at jeg må hive han i hagen i 20 minusgrader. 

Ønsker gjerne tips på hvordan jeg kan trene han til å være rolig i sofaen med oss

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

What the fuck. Dyreplageri. Og du risikerer å få en aggressiv hund. 

Ellers så er jeg enig i å ros valpen når han oppfører seg positivt. Det har blitt vist at positivt oppdragelse på hunder er det beste  sjekk ut Victoria Stillwell hun er en veldig anerkjent hundetrener i over 25 år og siden av tidlig 2000 tallet hatt tv serien "its me or the dog" du kan se det på youtube og hun har en hjemmeside. Lykke til 🙂

Endret av ostekaker
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for veeeldig seriøse svar👍🏻 overskriften var ikke bokstavelig talt. Har prøvd det meste, men han gir seg ikke. hopper opp med en gang, og når han er sånn så er han helt umulig å få kontakt med. Ønsker helst å lære han å ikke gjøre sånn, uten at jeg må hive han i hagen i 20 minusgrader. 

Ønsker gjerne tips på hvordan jeg kan trene han til å være rolig i sofaen med oss

Hva mener du ikke får kontakt, om du løfter han ned på gulvet og sier NEI, hva skjer da? 

Anonymkode: da638...35f

• Liker 2
Skrevet

Ville prøvd timeout. Sett han i bur hver gang han er slik. Når han har roet seg slipper dere han rolig ut på kommando. Altså at han ikke får løpe ut selv, men må vente til dere sier at han kan. Da får du både konsekvens av handling (hunden blir tatt bort=konsekvens) og disiplin (han må vente med å gå ut til dere gir han lov). 

Anonymkode: 93b3e...cb2

• Liker 6
Skrevet

Tren inn touch. Når hunden har forstått dette kan dere ta touch ned fra sofaen, og belønn for for at han gjorde touch

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville prøvd timeout. Sett han i bur hver gang han er slik. Når han har roet seg slipper dere han rolig ut på kommando. Altså at han ikke får løpe ut selv, men må vente til dere sier at han kan. Da får du både konsekvens av handling (hunden blir tatt bort=konsekvens) og disiplin (han må vente med å gå ut til dere gir han lov). 

Anonymkode: 93b3e...cb2

CaptainColada skrev (Akkurat nå):

Tren inn touch. Når hunden har forstått dette kan dere ta touch ned fra sofaen, og belønn for for at han gjorde touch

Helt enig dette er noe V S anbefaler og. 

Skrevet
ostekaker skrev (10 minutter siden):

What the fuck. Dyreplageri. Og du risikerer å få en aggressiv hund. 

Ellers så er jeg enig i å ros valpen når han oppfører seg positivt. Det har blitt vist at positivt oppdragelse på hunder er det beste  sjekk ut Victoria Stillwell hun er en veldig anerkjent hundetrener i over 25 år og siden av tidlig 2000 tallet hatt tv serien "its me or the dog" du kan se det på youtube og hun har en hjemmeside. Lykke til 🙂

Nei det er ikke dyreplageri og man får ikke en aggresiv hund av å gjøre det 😂😂😂 jøsses. Skulle tru du trudde man holdt såpass hardt at bikkja hyler av smerte, for da kan man kalle det for dyreplageri  😉 du kaller vel folk for dyreplagere for å ha grime på dem også da, for det kan jo være ubehagelig for bikkja. 🙈

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...