Gå til innhold

Venninne og økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort; en god venninne av meg bruker mye penger som hun ikke har. Hun betror seg ofte til meg om at hun er bekymret for økonomien, har brukt så-og-så mye på mastercardet, har få tusen kroner igjen og det er 3 uker til lønn.

Hun er likevel sånn som foreslår å dra på ferie sammen, shopper, betaler hotellrom i byen hun bor i for å få en «hverdagsferie» etc.

I utgangspunktet prøver jeg å ikke si noe om det, men samtidig føler jeg meg utrolig skyldig hvis jeg f.eks sier ja til å reise på tur med henne eller annet som koster penger. De få gangene jeg stiller spørsmål ved det har hun alltid en «god grunn» til hvorfor hun kan bruke disse pengene, men så kommer det frem senere at det feks har ført til økt kredittkortgjeld eller at hun er helt blakk..

Hvordan forholde seg til dette? På den ene siden tenker jeg det får være hennes greie, på den andre siden får jeg vondt i magen av å bidra til problemet.

Anonymkode: e1eac...18d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du får vondt i magen og skyldfølelse av å bli med så ville jeg satt en grense og sagt nei. Du kan jo si at du ønsker å bruke penger på noe annet eller spare. Dere kan vel også gå på cafe sammen :) synes du virker samvittighetsfull

Anonymkode: dd48c...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du får vondt i magen og skyldfølelse av å bli med så ville jeg satt en grense og sagt nei. Du kan jo si at du ønsker å bruke penger på noe annet eller spare. Dere kan vel også gå på cafe sammen :) synes du virker samvittighetsfull

Anonymkode: dd48c...8c6

Jeg reiser jo på ferie med andre venninner, så det blir jo litt påfallende hvis jeg ut av det blå nekter å reise på ferie med henne (som jeg har gjort flere ganger). Og hun vet forsåvidt at jeg både er ute og spiser o.l med andre…

Synes det er tricky.

Anonymkode: e1eac...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så lenge hun betror seg til deg om sin økonomi så har du jo en kjempefin inngangsport til å snakke med henne om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (41 minutter siden):

Men så lenge hun betror seg til deg om sin økonomi så har du jo en kjempefin inngangsport til å snakke med henne om det. 

vi har hatt flere slike samtaler, men det går inn det ene øret og ut det andre. Feks i dag sendte hun en melding hvor hun sa at hun var på en ting jeg vet er dyrt. Jeg valgte å stille spørsmål ved det, siden hun for få dager siden var svært fortvilet over nåværende situasjon. Hun sa da at nå hadde vi fått lønn, så nå var hun ikke blakk lenger. Senest i forrige uke sa hun at hun måtte bruke nesten alt av denne lønna til å betale ned kredittkortet, så jeg vet jo at hun ikke har råd. 
 

Blir så frustrert, samtidig som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre. På en måte tenker jeg at hun kommer til å fortsette i samme sporet - så jeg kan like godt bare bli med på de morsomme tingene. På den andre siden ville jeg ikke kjøpt en vinflaske til en alkoholiker…

Anonymkode: e1eac...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så må du slutte å gjøre dyre ting med henne for å slippe dårlig samvittighet. Det eller så må du kutte ut å ta ansvar for henne. Det er ikke ditt problem at hun bruker penger hun ikke har, bare be henne slutte å snakke om økonomi med deg. 

Anonymkode: 365fd...755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...