Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en del forbruksgjeld/inkasso som fortsetter å vokse og jeg klarer ikke å få betalt mer enn minstesummen og ikke alltid det, har nå tvangstrekk.
Kjæresten min og jeg har relativt nylig blitt samboere og han har foreslått å ta opp et stort forbrukslån på seg, betale ut alt hos meg og når det er borte skal jeg ta opp et forbrukslån i mitt navn og ta over det. 

Alt ville selvfølgelig bli gjort med ordentlig kontrakter o.l.

Så jeg lurer på om det er noen som har gjort det sånn? Kan man søke forbrukslån uten å involvere samboer? Jeg har tidligere vært gift og måtte føre inn det i alle søknader og de sjekket husholdningens samlede gjeld og inntekt. 

Og vi har begge relativt vanlige inntekter, går det å låne opp mot 400 000kr i forbrukslån uten noe sikkerhet på gjennomsnittslønn? For om planen skal funke må jo både samboer få tatt opp lån og jeg overta? 

Vi har ikke hus eller barn om det har noe å si..

Anonymkode: daef8...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne skulle ikke ligge her - gjerne flytt den om mulig!🤞🏾

Skrevet

400' i forbrukslån????! 😲

Anonymkode: c8ff6...503

• Liker 6
Skrevet

Nå som dere er samboere må du da greie å betale en god del mer på gjelda hver måned?

Anonymkode: 506a0...c83

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå som dere er samboere må du da greie å betale en god del mer på gjelda hver måned?

Ja og nei, har tvangstrekk på en del og minstebeløp på de som ikke har gått til inkasso er det jeg i hovedsak får til. De trekker mye mer i tvangstrekk nå når jeg har samboer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

400' i forbrukslån????! 😲

Anonymkode: c8ff6...503

Ja. Jeg har rotet det noe sjukt til her, men renter, minstebeløp og tvangstrekk gjør at jeg ikke får betalt noe mer enn absolutt minimum. Hadde jeg fått ordnet et lån på alt, hadde det vært enklere å betale mer enn minstebeløp og få det ned fort.

Skrevet

er det muligheter for å øke boliglånet om dere har det?  om ikke hele beløpet, så kan dere øke så mye banken går med på.

400k I forbrukslån blir veldig dyrt, men om det er det som skal til så skjønner jeg det 

• Liker 3
Skrevet

Betale forbrukslån med forbrukslån? Det er som å tisse i buksa for å holde varmen.

Eier dere bolig? Kontakt Bank2 eller dets like.

• Liker 6
Skrevet

Men dine daglige utgifter er jo lavere nå som du har blitt samboer.

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å fortsette som du gjør nå. Eventuelt øke inntekten med en deltidsjobb hvis du har mulighet til det og betale ned ekstra med det. Du må unngå å øke gjelden. Gjelden øker gjerne når nye lån tas opp for å betale gjeld. Du kan også forhandle med de som du har gjeld hos. Det beste å gjøre for å bli av med gjeld er å betale ned en gjeld om gange og minstebeløp på de andre. Dette gjør du "automatisk" med tvangstrekk. 

Anonymkode: 67ab2...624

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke søk økonomisk hjelp på kvinneguiden! Snakk med en gjeldsrådgiver

Anonymkode: 4b34a...4ea

• Liker 2
Skrevet

Gjeldsordning er det beste for deg, 5 år hvor du sikkert får beholde vel så mye som i dag, namsmannen 

• Liker 1
Skrevet

Forbrukslån for å betale forbrukslån, for å betale forbrukslån? :o 

Men ja, det er mulig ta opp såpass mye i forbrukslån, men forvent høye renter. Vær obs på at det er ett så enormt høyt beløp at der ikke er alle banker som gir så høyt lån uten sikkerhet. 
DnB f.eks gir ikke mer enn 250 000 i usikret lån, uansett inntekt... Dere risikerer måtte opp på 20-30 % rente.  

Men for deres egen skyld, så er det nok bedre at du tar opp ett refinansieringslån selv, framfor at han skal sette seg i gjeld... 
Det å ha så sinnsyk gjeld til samboer kan tære veldig mye på samlivet... 
Eventuelt at han ikke tar opp mer enn akkurat nok til å dekke selve inkassogjelden din... 

Skrevet

Dette behøver ikke være dumt. Hvis du har mulighet til å innfri kan du ringe hver enkelt kreditor å prute på gjelden. Du kan sannsynligvis spare mye på dette. Du kan få forbrukslån ned mot 8-10% rente, og det er sannsynligvis langt bedre vilkår også enn du har hos inkassoselskapene.

Anonymkode: 05ccb...61c

• Liker 1
Skrevet
Ny Bruker skrev (36 minutter siden):

Men dine daglige utgifter er jo lavere nå som du har blitt samboer.

Ja og tvangstrekket har gått opp. 

Skrevet

For å oppklare litt - jeg har alt for mye gjeld, tett opp mott 400 000kr. Mesteparten har gått til tvangstrekk (som har blitt høyere fordi jeg har fått samboer og deler utgifter) mye på inkasso og noe som kun har vanlige renter. Problemet er at med tvangstrekk, sinnsyke inkassosaker med salær og renter er at jeg aldri får betalt noe mer enn det absolutte minimum, som i hovedsak bare er renter.

Får jeg tatt opp et ferskt forbrukslån vil jeg stå frier til å kunne sette inn mye mer enn minstebeløp og få det fortere bort. Om det er dumt å betale forbrukslån med forbrukslån er jo et reelt spørsmål, men jeg tror at her med inkassorenter o.l vil det lønne seg - gitt at vi faktisk kan få et lån tilsvarende summen jeg har i saker nå.

Spørsmålet er jo om banker kan gi ut 400 000kr i forbrukslån, uten sikkerhet (eier ikke bolig) til en person som har gjennomsnittlig  årsinntekt og er samboer med en med mye betalingsanmerkninger..

Som sagt - ingen barn å forsørge, om det kan hjelpe på saken.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å oppklare litt - jeg har alt for mye gjeld, tett opp mott 400 000kr. Mesteparten har gått til tvangstrekk (som har blitt høyere fordi jeg har fått samboer og deler utgifter) mye på inkasso og noe som kun har vanlige renter. Problemet er at med tvangstrekk, sinnsyke inkassosaker med salær og renter er at jeg aldri får betalt noe mer enn det absolutte minimum, som i hovedsak bare er renter.

Får jeg tatt opp et ferskt forbrukslån vil jeg stå frier til å kunne sette inn mye mer enn minstebeløp og få det fortere bort. Om det er dumt å betale forbrukslån med forbrukslån er jo et reelt spørsmål, men jeg tror at her med inkassorenter o.l vil det lønne seg - gitt at vi faktisk kan få et lån tilsvarende summen jeg har i saker nå.

Spørsmålet er jo om banker kan gi ut 400 000kr i forbrukslån, uten sikkerhet (eier ikke bolig) til en person som har gjennomsnittlig  årsinntekt og er samboer med en med mye betalingsanmerkninger..

Som sagt - ingen barn å forsørge, om det kan hjelpe på saken.

Ts over🔝

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

400' er nesten umulig å få bort om det ikke samles.

Dere får bare søke.

Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke la din stakkars samboer overta ansvar for ditt økonomiske kaos. Det er utelukkende dumsnilt og et tilbud det er fullstendig umoralsk å godta. 

Anonymkode: acd5e...969

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skal selvfølgelig ikke la din stakkars samboer overta ansvar for ditt økonomiske kaos. Det er utelukkende dumsnilt og et tilbud det er fullstendig umoralsk å godta. 

Anonymkode: acd5e...969

Satt og tenkte på.det samle,. Dette er jo helt vanvittig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...