Gå til innhold

Hvitt eller gult gull?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i alle forklaringene på hva rhodinering er...

Hvitt gull er i seg selv ikke blankt, men ganske grålig. Derfor er alle hvitt gulls smykker belagt med rhodium, som er et platinametall. Dette laget slites av, og smykket må få et nytt lag. Øredobber og anheng slites ikke så fort, men en ring er i kontakt med alt mulig og slites raskere. På en glatt giftering uten diamant koster en ny rhodinering rundt 500 kroner, og det må gjøres omtrent annethvert år. Har ringen diamant, koster det mer.

Platina, som er et vesentlig dyrere metall, er blankt i seg selv. Kjøper man ringer i platina, vil det holde seg mye penere enn hvitt gull - men det er også mye dyrere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ihvertfall kjempefornøyd med ringen min i hvitt gull!! :)

Vi fikk dem igår!

Skrevet

Jeg liker ikke gult gull, så for oss var det veldig greit.. Vi hadde forlovelsesringer i hvitt gull og gifteringer i platina!

Skrevet

Han har hvitt gull, jeg har gult. For meg har gult gull alltid vært "giftering", og jeg bruker også en del gullsmykker ellers. Min mann bruker en par sølvsmykker til vanlig - en ørering, et anheng og forlovelsesringen - og ønsket derfor en ring som ville matche resten av "ensemblet".

Løsningen ble like ringer (samme modell og vidde) i ulikt metall.

Jeg er knallfornøyd med min gullring - den har rukket å bli littegrann slitt, men får liksom bare mer 'personlighet' og 'patina' av det. Den hvite ringen til gemalen må nok rhodineres om ikke så altfor lenge - slitt hvitt gull ser fort ut som "metall", dessverre.

Men den er veldig fin den også. ;-)

Husk at du skal ha denne ringen i mange år fremover - dersom du bruker mest sølvsmykker ellers kan det være veldig greit å ha ring som matcher!

Ser dere endte opp med hvitt gull - lykke til med forlovelsen og all moroa fremover!

Gjest Lilleulv
Skrevet

Høres veldig fint ut Ephemera!! Du har ikke noe bilde da? vil se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...