Gå til innhold

Sur hest

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Passet hest for en del år siden, på senter. 
De aller fleste var livredd for henne, for hun var ekstremt sur. Vi var ett fåtall som turte håndtere henne. 
Hun glefset etter alle, hun snudde baken til å sparka om noen prøvde komme inn i boksen, og om noen skulle legge på dekken så klemte hun de inn i veggen. 

Etter stallbytte var hun verdens snilleste, og ble en skikkelig trivelig hest, som man kunne kose masse med. 
Forskjellen? hun hadde ikke lengre 100 mennesker som gikk forbi boksen hver dag, det var ikke lengre konstant støy, og det var ikke ulike mennesker som ga henne mat hver eneste dag, og satte henne ut i gjerde. Det var ikke unger som stoppet opp for å se på henne hver dag, og hun fikk endelig ha det stille og fredelig rundt seg. 

Jeg selv trivdes også bedre, for stallen ble ett avslappende sted hvor man kunne nyte hestelidenskapen framfor å komme hjemhelt utslitt av støy og folk... 

For all del ta en veterinærsjekk, men noen hester (og mennesker) trives bare ikke med mye støy og stress rundt seg. 

Anonymkode: aaded...9cb

Høres litt ut som min 🙈

Det kan jo være at han reagerer på mye støy. Tidligere så sto vi på en mye mindre stall, med kun noen få oppstallørere, og mere utetid osv.

Anonymkode: a99b9...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke akkurat uvanlig at hester på store ridesentre med mye folk, bråk og stress får adferdsproblemer. 

Anonymkode: c821c...29e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke akkurat uvanlig at hester på store ridesentre med mye folk, bråk og stress får adferdsproblemer. 

Det er kanskje mere vanlig enn man skulle tro :) Jeg syns jo heller ikke det er så rart! Med tanke på alle mennesker, og støy hele dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er kanskje mere vanlig enn man skulle tro :) Jeg syns jo heller ikke det er så rart! Med tanke på alle mennesker, og støy hele dagen. 

Så gjør hesten din en tjeneste og bytt stall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så gjør hesten din en tjeneste og bytt stall.

Ja, tenker veldig mye på det omdagen :) er i allefall verdt et forsøk. Dårlig miljø det uansett, så jeg kommer ikke til å savne den plassen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min første hest (ikke den jeg nevnte over) var faktisk motsatt 😛 Hun trengte mer stimuli. 
Hun ble mer sur når hun ikke gikk i timer! Hun var vikar på timer, og gikk en del timer pr uke, og hun elsket oppmerksomheten hun fikk av uerfarne ryttere. Men det var en rideskole hvor det var mange erfarne ryttere som red på timer også. For henne var det ikke nok stimuli stå i luftegård 8 timer pr dag og trene 1-1,5 timer pr dag. Selv når hun var 18-19 år, så elsket hun få starte flere klasser på stevner, og var pottesur om hun måtte stå i luftegård å se andre konkurrere. 
Hun gikk faktisk å furtet om det ikke skjedde mye rundt henne, slik som på sommeren når det ikke var ridekurs...  

Anonymkode: aaded...9cb

Ja, ikke sant. Det kan sikkert variere etter personlighet❤️ Lykke til med hesten din iallefall. Håper du finner ut av det🤞🤞

Anonymkode: 23106...be5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.55):

Skal få tatt en gastroskopi av han :) Har sjekket tenner osv, de er fine! 
Syns det er veldig fortvilende. 
Det er en typisk stall hvor det er lite utetid, alle hestene står i hver sin paddock osv.

Jeg tipper lite utetid er det største problemet her. Hvordan er rutinene ellers ?

Anonymkode: 23a77...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...