AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Skrevet 14. februar 2023 Hesten min står nå oppstallet på et stort ridesenter, vi har stått på denne stallen i litt over et år, jeg har aldri likt miljøet her, men pga praktiske årsaker så har jeg blitt værende. I løpet av dette året så har hesten min bare blitt surere og surere, spesielt på boksen. Han legger ørene flatt bakover når de ansatte/eller andre skal gi han mat, snur baken til og er ufin. Merker at flere og flere på stallen misliker han, og jeg syns dette er veldig vondt 😕 Før sto vi på en annen type stall, og da var ikke dette et problem. Noen som har vært i lignende situasjon? Hva hjalp? Bytte stall? Selge hesten? Anonymkode: a99b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Skrevet 14. februar 2023 Noen av de andre som behandler han dårlig? smerter? Anonymkode: 58ed1...df4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Skrevet 14. februar 2023 Det er vel tydelig at hesten ikke trives i stallen, uansett hva årsaken er, så stallbytte bør være en førsteprioritet. Mindre stell, roligere miljø, kanskje mer utegang? Det kan jo også være sykdom/smerter, så det kan alltids være greit å få gjort en grundig sjekk. Det kan jo også være at noen ikke er snille med han, muligens ville jeg vurdert kamera i boksen... Anonymkode: 5fcfa...396 4 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Skrevet 14. februar 2023 Selge hesten???? Nei, hallo. Bytt stall! Veterinærsjekk! Anonymkode: 5db5e...7a8 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #5 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selge hesten???? Nei, hallo. Bytt stall! Veterinærsjekk! Anonymkode: 5db5e...7a8 Skal få tatt en gastroskopi av han Har sjekket tenner osv, de er fine! Syns det er veldig fortvilende. Det er en typisk stall hvor det er lite utetid, alle hestene står i hver sin paddock osv. Anonymkode: a99b9...5ea
Gjest Ramona1970 Skrevet 14. februar 2023 #6 Skrevet 14. februar 2023 Hva er forskjellig fra den andre stallen? Kan noe av dette ha bidratt til mistrivsel?
Lorieen Skrevet 14. februar 2023 #7 Skrevet 14. februar 2023 Bytt stall! Svært mange hester vantrives på store staller med lite utetid og mangel på stimuli og hestekompiser. Jeg ville byttet til en mindre stall, med utetid MINIMUM fra 8-20 (men gjerne mer), og der hestene får gå i flokk. 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Skal få tatt en gastroskopi av han Har sjekket tenner osv, de er fine! Syns det er veldig fortvilende. Det er en typisk stall hvor det er lite utetid, alle hestene står i hver sin paddock osv. Anonymkode: a99b9...5ea Høres ut som han aldri får være mef andre, en del av flokk, herje leke og sosialisere, hadde klikka jeg og. Anonymkode: 50085...8f6 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #9 Skrevet 14. februar 2023 Første er å sjekke hos veterinær, eventuelt også på utstyr (saltilpasser etc). Dersom alt er helsemessig ok, så må man se på andre forhold. Adferden oppsto etter miljøskifte. Spørsmålet er jo da eventuelt hva i miljøskifte som skaper endringen. Har du byttet fôr/fortype etc? Vet du om de som håndterer hesten i hverdagen oppfører seg greit mot hesten? Har du endret treningsrutiner? Får hesten mindre ute-tid nå enn før? Står hesten alene i paddock, eller sammen med andre? Og sto den i så fall alene eller sammen med andre før? Er det mye mer folk/barn/andre dyr og leven på denne stallen enn den du sto på før, så hesten kanskje blir mer stresset nå enn før? Anonymkode: 5bbf2...f30 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal få tatt en gastroskopi av han Har sjekket tenner osv, de er fine! Syns det er veldig fortvilende. Det er en typisk stall hvor det er lite utetid, alle hestene står i hver sin paddock osv. Anonymkode: a99b9...5ea Ble de sjekket skikkelig? for fyf så mye dårlige veterinærer som bare sjekker med hånda og begynner raspe i 5min. Han jeg bruker nå går inn med kamera og elektrisk utstyr. Om jeg er der så viser og forklarer han hva evt problemet er og hvordan han skal fikse det. Sjekk gjerne også snurrebassen hans, jeg har sett hester i stallen med alt fra stein, grus og leire under forhuden 🙈 Anonymkode: 58ed1...df4 1
svartkatt Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 Du må selvfølgelig sjekke ut om det er noen fysisk årsak. Og sannsynligvis bytte stall. Men har du tenkt på at dine følelser og tanker smitter over på hesten?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Skrevet 15. februar 2023 svartkatt skrev (2 timer siden): Du må selvfølgelig sjekke ut om det er noen fysisk årsak. Og sannsynligvis bytte stall. Men har du tenkt på at dine følelser og tanker smitter over på hesten? Begynner snart å lure 🙈 Anonymkode: a99b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #13 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ble de sjekket skikkelig? for fyf så mye dårlige veterinærer som bare sjekker med hånda og begynner raspe i 5min. Han jeg bruker nå går inn med kamera og elektrisk utstyr. Om jeg er der så viser og forklarer han hva evt problemet er og hvordan han skal fikse det. Sjekk gjerne også snurrebassen hans, jeg har sett hester i stallen med alt fra stein, grus og leire under forhuden 🙈 Anonymkode: 58ed1...df4 Ja, de ble sjekket skikkelig Jeg har fulgt de fleste rådene i «boken». Anonymkode: a99b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #14 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Første er å sjekke hos veterinær, eventuelt også på utstyr (saltilpasser etc). Dersom alt er helsemessig ok, så må man se på andre forhold. Adferden oppsto etter miljøskifte. Spørsmålet er jo da eventuelt hva i miljøskifte som skaper endringen. Har du byttet fôr/fortype etc? Vet du om de som håndterer hesten i hverdagen oppfører seg greit mot hesten? Har du endret treningsrutiner? Får hesten mindre ute-tid nå enn før? Står hesten alene i paddock, eller sammen med andre? Og sto den i så fall alene eller sammen med andre før? Er det mye mer folk/barn/andre dyr og leven på denne stallen enn den du sto på før, så hesten kanskje blir mer stresset nå enn før? Anonymkode: 5bbf2...f30 Ja, jeg vil si at dette stedet har forverret oppførselen hans betraktelig. Han får helt klart mindre ute tid, fordi det er ikke lagt opp til at hestene skal stå ute lenge her 😕 før så hadde han bestevenner og sto ute lengre. Anonymkode: a99b9...5ea
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #15 Skrevet 15. februar 2023 En hest bør få være ute mesteparten av døgnet, sammen med andre hester. Alt annet er unaturlig, og vil selvfølgelig gå ut over humøret. Tenk hvordan folk klagde under pandemien. Det er omtrent sånn hesten din har det nå, bare at han ikke har fått oppgitt en grunn engang! Anonymkode: eeefb...603 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #16 Skrevet 15. februar 2023 Passet hest for en del år siden, på senter. De aller fleste var livredd for henne, for hun var ekstremt sur. Vi var ett fåtall som turte håndtere henne. Hun glefset etter alle, hun snudde baken til å sparka om noen prøvde komme inn i boksen, og om noen skulle legge på dekken så klemte hun de inn i veggen. Etter stallbytte var hun verdens snilleste, og ble en skikkelig trivelig hest, som man kunne kose masse med. Forskjellen? hun hadde ikke lengre 100 mennesker som gikk forbi boksen hver dag, det var ikke lengre konstant støy, og det var ikke ulike mennesker som ga henne mat hver eneste dag, og satte henne ut i gjerde. Det var ikke unger som stoppet opp for å se på henne hver dag, og hun fikk endelig ha det stille og fredelig rundt seg. Jeg selv trivdes også bedre, for stallen ble ett avslappende sted hvor man kunne nyte hestelidenskapen framfor å komme hjemhelt utslitt av støy og folk... For all del ta en veterinærsjekk, men noen hester (og mennesker) trives bare ikke med mye støy og stress rundt seg. Anonymkode: aaded...9cb 4
Myrmica Skrevet 15. februar 2023 #17 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg vil si at dette stedet har forverret oppførselen hans betraktelig. Han får helt klart mindre ute tid, fordi det er ikke lagt opp til at hestene skal stå ute lenge her 😕 før så hadde han bestevenner og sto ute lengre. Anonymkode: a99b9...5ea Jeg vil anta at dette er årsaken. Hester har et stort behov for utetid og en fast flokk å forholde seg til, det er mye viktigere enn mange tror. Å stå mye inne på boks og alene ute i paddock er ikke et godt hesteliv, ikke for noen hester. Hvorfor så mange holder hestene sine slik er et mysterium...
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #18 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg vil si at dette stedet har forverret oppførselen hans betraktelig. Han får helt klart mindre ute tid, fordi det er ikke lagt opp til at hestene skal stå ute lenge her 😕 før så hadde han bestevenner og sto ute lengre. Anonymkode: a99b9...5ea Er det også mye stress i den stallen? Anonymkode: cb3e0...081
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #19 Skrevet 15. februar 2023 Kanskje han er sur på grunn av mangel på riktig stimuli? Fra den gang jeg var hestejente så var det et kjent problem at privateide hester som etter hvert ble rideskolehester ble potte sure. Min teori er at de ble lei av å lunte rundt med uerfarne ryttere og uten å få trent ordentlig med erfarne ryttere. Jeg tror de mislikte det så sterkt at de ble sure. En av hestene var så sur at han måtte slutte som skolehest. Ble da ridd av ei jente som var veldig flink, og da tok det ikke lang tid før han var sitt vanlige blide jeg. Anonymkode: 23106...be5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #20 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje han er sur på grunn av mangel på riktig stimuli? Fra den gang jeg var hestejente så var det et kjent problem at privateide hester som etter hvert ble rideskolehester ble potte sure. Min teori er at de ble lei av å lunte rundt med uerfarne ryttere og uten å få trent ordentlig med erfarne ryttere. Jeg tror de mislikte det så sterkt at de ble sure. En av hestene var så sur at han måtte slutte som skolehest. Ble da ridd av ei jente som var veldig flink, og da tok det ikke lang tid før han var sitt vanlige blide jeg. Anonymkode: 23106...be5 Min første hest (ikke den jeg nevnte over) var faktisk motsatt 😛 Hun trengte mer stimuli. Hun ble mer sur når hun ikke gikk i timer! Hun var vikar på timer, og gikk en del timer pr uke, og hun elsket oppmerksomheten hun fikk av uerfarne ryttere. Men det var en rideskole hvor det var mange erfarne ryttere som red på timer også. For henne var det ikke nok stimuli stå i luftegård 8 timer pr dag og trene 1-1,5 timer pr dag. Selv når hun var 18-19 år, så elsket hun få starte flere klasser på stevner, og var pottesur om hun måtte stå i luftegård å se andre konkurrere. Hun gikk faktisk å furtet om det ikke skjedde mye rundt henne, slik som på sommeren når det ikke var ridekurs... Anonymkode: aaded...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå