AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #1 Del Skrevet 14. februar 2023 Vi vet hva det koster å kjøre fortere enn fartsgrensen. Men hvor er tabellen over bøtesatser for de som kjører for sakte? Vi vet alle at det er forbundet med stor fare å kjøre for sakte. Hva er f.eks boten for å kjøre i 40 km/t i en 60-sone? Anonymkode: c67e4...9c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #2 Del Skrevet 14. februar 2023 Skulle ønske det var bøter for saktekjøring. Opplever det stadig på motorveien. De kjører 10-20 km/t under fartsgrensa selv om føreforholdene ikke tilsier lav fart. Senest i dag freste jeg. Var heller ikke alene om å kjøre forbi. Legg til de som ikke har baklys i mørket. Direkte farlig er det. Anonymkode: 635b5...c9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #3 Del Skrevet 14. februar 2023 El-biler som kjører sakte for å spare strøm 😉 Anonymkode: 09612...396 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 #4 Del Skrevet 14. februar 2023 De høye bøtesatsene handler mer om økonomi en trafikksikkerhet Forskringselskapene er de som sitter på den beste kompetansen i til når, og hvor trafikkulykkene skjer. Mange nye biler er idag som en lekegrind m/ store GPS .skjermer med en rekke funksjoner som utvilsamt tar oppmerksamheten bort fra veiene. Over 50 % av all tungtransporten på norske veier skjer med utenlanske vogntog, og stadig oftere er desse innbalndet i ulykker på norske veier. Dersom myndighetene hadde brukt like mye penger på selvmordforebygging tiltak som trafikksikring hadde mange liv vert spart, også i trafikken. Anonymkode: d7c3d...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #5 Del Skrevet 15. februar 2023 Det er ikke de som kjører sakte i seg selv som utgjør en fare. Men hissigproppene som fyrer seg opp, og absolutt må forbi, og derfor skaper farlige situasjoner. Det blir jo nesten som at den som oppfordrer noen til å begå drap skal straffes hardere enn den som begår drapet. Anonymkode: e108e...d10 11 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #6 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke de som kjører sakte i seg selv som utgjør en fare. Men hissigproppene som fyrer seg opp, og absolutt må forbi, og derfor skaper farlige situasjoner. Anonymkode: e108e...d10 Dette er som å si: "Det er ikke de som putter fingeren sin 2 cm fra ansiktet til andre folk som utgjør en fare. Problemet er de hissigproppene som fyrer seg opp og absolutt ikke tåler å ha en finger i trynet og derfor skaper farlige situasjoner." Når man ferdes i samfunnet så må man tenke på hvordan mennesker reagerer og ikke bare fraskrive seg selv alt ansvar for sin uansvarlige oppførsel. Anonymkode: ae235...c1a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #7 Del Skrevet 15. februar 2023 Selvfølgelig handler de nye bøtene mest om å få inn penger. Hvis ikke hadde man også fått flere prikker og strengere regler for inndragelse av førerkortet. Men skjermene i nye biler er direkte livsfarlige, så de burde også bort. Når det er sagt bryr jeg meg lite om de nye summene på bøter, muligens fordi jeg aldri har fått annet enn parkeringsbot i løpet av de 18 årene jeg har hatt lappen. Anonymkode: 33fb4...161 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #8 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er som å si: "Det er ikke de som putter fingeren sin 2 cm fra ansiktet til andre folk som utgjør en fare. Problemet er de hissigproppene som fyrer seg opp og absolutt ikke tåler å ha en finger i trynet og derfor skaper farlige situasjoner." Når man ferdes i samfunnet så må man tenke på hvordan mennesker reagerer og ikke bare fraskrive seg selv alt ansvar for sin uansvarlige oppførsel. Anonymkode: ae235...c1a Jeg slår ikke ned noen bare fordi de holder en finger foran meg, nei. Det ville jeg handtert på en rolig måte. Men, jeg forstår jo at du er av typen som kun forstår knyttnever og forbikjøringer. Og de utgjør en stor fare i samfunnet uansett hva andre gjør og ikke. Anonymkode: e108e...d10 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er som å si: "Det er ikke de som putter fingeren sin 2 cm fra ansiktet til andre folk som utgjør en fare. Problemet er de hissigproppene som fyrer seg opp og absolutt ikke tåler å ha en finger i trynet og derfor skaper farlige situasjoner." Når man ferdes i samfunnet så må man tenke på hvordan mennesker reagerer og ikke bare fraskrive seg selv alt ansvar for sin uansvarlige oppførsel. Anonymkode: ae235...c1a Det er vesensforskjell på en finger i ansiktet og at en bil med en anonym sjåfør kjører tregt. Det er ikke i seg selv uansvarlig å kjøre under fartsgrensen, det er heller motsatt. At det mest forsvarlige er å kjøre etter evne. Så forstår jeg det er provoserende om man feks har dårlig tid. Har vært der selv. Men man skal ligge lenge bak samme bil før det får en praktisk betydning av tiden man bruker til destinasjonen sin. Kjører man i 70 istedenfor 80 er det ikke mange minuttene over en mil. Så kan man kjøre forbi såklart, men da er man selv ansvarlig for at dette gjøres trygt. Det blir for dumt å bortforklare sin egen dårlige kjøring med at "jeg måtte forbi hen som kjørte for sakte. Det er hen som skapte situasjonen, ikke jeg som måtte forbi rett for den motgående bilen". Anonymkode: da3ac...f90 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 15. februar 2023 #10 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er som å si: "Det er ikke de som putter fingeren sin 2 cm fra ansiktet til andre folk som utgjør en fare. Problemet er de hissigproppene som fyrer seg opp og absolutt ikke tåler å ha en finger i trynet og derfor skaper farlige situasjoner." Når man ferdes i samfunnet så må man tenke på hvordan mennesker reagerer og ikke bare fraskrive seg selv alt ansvar for sin uansvarlige oppførsel. Anonymkode: ae235...c1a Nei, vettu hva, det er ikke det samme. Skjerp deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #11 Del Skrevet 15. februar 2023 Det er ikke fastsatte bøtesatser. Anonymkode: 5d549...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #12 Del Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ikke de som kjører sakte i seg selv som utgjør en fare. Men hissigproppene som fyrer seg opp, og absolutt må forbi, og derfor skaper farlige situasjoner. Det blir jo nesten som at den som oppfordrer noen til å begå drap skal straffes hardere enn den som begår drapet. Anonymkode: e108e...d10 Oppfordrer man til drap og det skjer et drap kan man fort bli straffet. Tilsvarende burde det vært for treige bilister som tar null hensyn til trafikken rundt seg Anonymkode: 848b8...64e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #13 Del Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.2.2023 den 7.31): Det er vesensforskjell på en finger i ansiktet og at en bil med en anonym sjåfør kjører tregt. Det er ikke i seg selv uansvarlig å kjøre under fartsgrensen, det er heller motsatt. At det mest forsvarlige er å kjøre etter evne. Så forstår jeg det er provoserende om man feks har dårlig tid. Har vært der selv. Men man skal ligge lenge bak samme bil før det får en praktisk betydning av tiden man bruker til destinasjonen sin. Kjører man i 70 istedenfor 80 er det ikke mange minuttene over en mil. Så kan man kjøre forbi såklart, men da er man selv ansvarlig for at dette gjøres trygt. Det blir for dumt å bortforklare sin egen dårlige kjøring med at "jeg måtte forbi hen som kjørte for sakte. Det er hen som skapte situasjonen, ikke jeg som måtte forbi rett for den motgående bilen". Anonymkode: da3ac...f90 Jeg havner noen ganger 5-10km/ t under fordi jeg kun har hatt førerkort i 3 måneder og noen steder er jeg mer usikker (vegarbeid og smalt enkelte steder). Tror jeg hadde vært mer trafikkfarlig om jeg ikke tok hensyn til mine egne evner altså. Noen flere kjøreturer på den strekningen så kjører jeg nok i fartsgrensen. Anonymkode: ee107...aa9 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #14 Del Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Oppfordrer man til drap og det skjer et drap kan man fort bli straffet. Tilsvarende burde det vært for treige bilister som tar null hensyn til trafikken rundt seg Anonymkode: 848b8...64e Ikke sammenlignbart. Om du diskuterer planen for drap, vet det skal skje. Da kan du bli straffet. Spøker du med at han bare kan kvitte seg med kona over en øl en fredag gidder nok knapt politiet å snakke med deg annet enn som vitne. Kjører du som en idiot, bremser, gasser, hindrer forbikjøring. Da kan du bli straffet. Kjører du 5-15 under og det kommer en hissigpropp og slenger seg forbi i en kurve så gidder knapt politiet å snakke med deg annet enn som vitne. Anonymkode: e108e...d10 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Del Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.20): El-biler som kjører sakte for å spare strøm 😉 Anonymkode: 09612...396 😂😂 har elbil, kjører aldri sakte for å spare strøm, heller raskere for å komme meg hjem eller til en ladestasjon 😂 Men jeg har opplevd 1 gang i oppoverbakke at jeg ga full gass og ikke kom meg over 70km/t fordi jeg begynte å få dårlig med strøm. Så fort jeg var på toppen og det flata ut så kom jeg meg langt over 70 km/t igjen 🤭 Anonymkode: ba00a...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #16 Del Skrevet 20. februar 2023 Det virker som om veldig mange tror at ordet fartsgrense betyr at du skal kjøre i den farten. Fartsgrense betyr at du skal ikke kjøre fortere enn hastigheten som står på skiltet. Man skal avpasse farten etter forholdene (et av forholdene kan være fersk sjåfør som er usikker). Jeg opplever også at på svingete landevei med 80 sone, er det de som kjenner veien godt som kjører i 80 (eller mer). Ukjente vil automatisk sette ned farten fordi de ikke kjenner utgangen på svingene. Så lenge man ikke kjører langt under fartsgrensen på tørre, fine veier bør det være godkjent å ligge litt under - så lenge man er påpasselig å bistå de som vil forbi. Anonymkode: 6bedf...8d3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helt uperfekt Skrevet 20. februar 2023 #17 Del Skrevet 20. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 21.41): Vi vet hva det koster å kjøre fortere enn fartsgrensen. Men hvor er tabellen over bøtesatser for de som kjører for sakte? Vi vet alle at det er forbundet med stor fare å kjøre for sakte. Hva er f.eks boten for å kjøre i 40 km/t i en 60-sone? Anonymkode: c67e4...9c9 Fartsgrensene er satt med tanke på hva som er forsvarlig å kjøre under gode forhold, så da kan man sette en fast bøtesats. Når det gjelder kjøring under fartsgrensa er det mer som avgjør hvor fort det er forsvarlig å kjøre. For eksempel slik føret har vært i det siste med høye brøytekanter som sperrer sikten er det kanskje forsvarlig å følge fartsgrensa i en bil med piggdekk, mens jeg som kommer i en tung elbil med piggfritt må holde en lavere hastighet for å være i stand til å stoppe nederst i bakken eller om det kommer en bil ut en sidevei. man kan ikke ha en fast bøtesats for å f.eks kjøre i 60 i 80-sonen fordi av og til tilsier sikt- og føreforhold at man må det, og hvem er det da som avgjør hvilken fart man burde holde. Skulle det vært like straffbart å kjøre 60 i 80 sonen hvis det hadde vært forsvarlig å kjøre i 70 som hvis vær og føreforhold hadde tillatt 80 på strekningen? Endret 20. februar 2023 av Helt uperfekt 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #18 Del Skrevet 22. februar 2023 Hvis du observeres over lengere tid i for lav fart og forholdene ikke tilsier at det er nødvendig, kan du få tilsnakk. Sjelden mer enn det. Høy fart gjelder uansett, men lav fart må bedømmes om du er til hinder for andre. Lar du folk kjøre forbi så kan du kjøre så sakte du vil. Heldigvis. Anonymkode: 7d9de...154 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2023 #19 Del Skrevet 22. februar 2023 Burde vært beslag av lappen.Fy faen å kjipt å ligge i 53 km/t i 80 sone. Anonymkode: 6db85...0e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillakamilla Skrevet 22. februar 2023 #20 Del Skrevet 22. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 22.18): Skulle ønske det var bøter for saktekjøring. Opplever det stadig på motorveien. De kjører 10-20 km/t under fartsgrensa selv om føreforholdene ikke tilsier lav fart. Senest i dag freste jeg. Var heller ikke alene om å kjøre forbi. Legg til de som ikke har baklys i mørket. Direkte farlig er det. Anonymkode: 635b5...c9e Hvis folk vil ligge i 100 i 110 sonen, skjønner jeg ikke at folk skal bli rasende fordet? Det er mange nye trafikanter eller eldre mennesker i trafikken, folk med barn eller dyr i bilen osv. Det er to felts vei for en grunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå