Gå til innhold

Saus eller fett til ribba?


monja

Anbefalte innlegg

Varierer det fra landsdel til landsdel hva vi foretrekker til ribba? Hvor er du fra og hva spiser du til ribba?

Jeg er fra Nord Trøndelag, og vi bruker ribbefett. Ingen jeg kjenner bruker saus.

Endret av monja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ribbefett her også. Kan ikke huske å ha fått noe annet servert noe sted. Jeg bor i Bergen, men mamma er fra Oslo og det er tradisjonene fra hennes familie som følges på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie, som er fra Moss, har vi alltid hatt brun saus til ribba. Jeg derimot, har aldri likt brun saus særlig godt, så jeg har ribbefett på, men det er fordi jeg er sær og rar :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ribbefettsaus!  Altså saus basert på ribbefett/sjy. Ja takk begge deler :Nikke:

Det vi bruker også. Kjenner ingen som bruker ribbefett.... Bor i vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nordlenning bosatt i Sør-Trøndelag og jeg er vant med sjy. Dvs vi koker ut ribbefettet med litt vann.

Spiser saus på ribba kun dersom jeg får det servert, men foretrekker sjy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempegod saus basert på sjyen fra ribba.

Mine foreldre og besteforeldre kommer fra Oslo.

Vil vel tro at fra riktig gammelt av brukte man ribbefett, og ettersom folk fikk bedre råd, gikk en del over til saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med saus til ribba (basert på sjyen fra ribba selvfølgelig..). Mannen er vant med sjy.

Jeg er fra sørlandet, han fra midt-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med Arkana. Vi har også alltid brukt brun saus, men det er fordi vi ikke liker ribbefett. Og jeg er også fra Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du til pinnekjøtt eller svineribbe? Det kan se ut som folk har svart litt på begge deler her.... ;)

Til svineribba bruker vi brun, sjyaktig saus, basert på stekesjyen.

Til pinnekjøttet bruker vi både løksaus basert på fettet som kommer når pinnekjøttet kokes, og rent fett (det er svigerfamilien nemlig vant til).

Dette med løksaus til er rimelig spesielt, det er noe bestemor på farssiden innførte. Har bragt det med videre da jeg bodde i kollektiv, noe som medførte at venners familie fikk seg en ny tradisjon.

Nå ble jeg sulten, skal gå og legge pinnekjøttet i vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...