Gå til innhold

Empatiske opplevelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om andre opplever empati fysisk på kroppen. Dette er noe jeg tror jeg opplever iblant, men jeg glemmer det ut, så husker ikke skikkelig fra gang til gang. Mulig det bare skjer når jeg er interessert i en mann på et dypere nivå. 

Husker bare at det føltes som vi var ganske samkjørt sist gang.. når vi ikke møttes og hadde lite kontakt virket det som jeg fikk med meg hvordan han følte det likevel. Empatien og 'forholdet' gikk over. Og jeg har ikke tenkt på empatien igjen før nå.

Nå tror jeg empatien har slått til igjen.. dvs det har sikkert pågått i et år.. Denne mannen har jeg ikke møtt engang. Derfor har jeg ikke tenkt på det. Han jobber mye, langt vekk, trenger mye hvile og søvn. Jeg trenger mye hvile og søvn selv. Men i løpet av det siste året har dette blitt veldig mye verre. Hans jobb har også krevd mer av ham enn før. Jeg er mer interessert i han her enn han jeg nevnte tidligere, noe jeg tenker kan forklare denne langdistanse empatien. Det er ikke bare trettheten, men andre små ting også. Men i det store er det som om jeg eller følelsene mine blir stilt inn på hans koordinasjoner. 

Jeg hadde hatt problemer med å tro på dette om jeg ikke hadde opplevd det. Når det skjer er det veldig overbevisende og reellt. Det er det samme med hvordan kroppen og sinnet mitt reagerer på lavtrykk og regn. Det kjennes fysisk og mentalt. Men begge deler er nærmest som å snakke om overtro av noe slag. Kunne kanskje kalt det empatiske evner..

Anonymkode: 3ce94...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du bruker ordet empati i denne sammenhengen. Man kan absolutt føle empati på kroppen, men skjønner ikke bruken her. Det virker nærmest som du ser empati som noe utenomjordisk og det er det jo ikke. Empati er veldig konkrete egenskaper som de aller fleste mennesker og veldig mange dyr har. 

Anonymkode: 9d922...728

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

This 👆🏻

Jeg sliter også med og forstå bruken av empati i denne settingen/konteksten.

Sikker på at det ikke er et annet ord du leter etter?

Anonymkode: 19913...ba6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor du bruker ordet empati i denne sammenhengen. Man kan absolutt føle empati på kroppen, men skjønner ikke bruken her. Det virker nærmest som du ser empati som noe utenomjordisk og det er det jo ikke. Empati er veldig konkrete egenskaper som de aller fleste mennesker og veldig mange dyr har. 

Anonymkode: 9d922...728

Det vet jeg. Men snakker om noe dypere enn å sette seg inn i hva andre føler og opplever. Har ikke inntrykk av at folk flest blir så fysisk og mentalt preget som jeg snakker om. Utenom at folk blir lei eller glad på andres vegne.

Skrevet

Det er mulig du mener en form for «høysensitivitet», ts? At du kjenner andre menneskers følelser, energi og evt smerter/ubehag på kroppen? Det gjør jeg ganske ofte, og det er veldig utmattende. Jeg blir helt utslitt av å gå på kjøpesenter eller oppholde meg i folkemengder. Jeg blir ofte påvirket av energien til mennesker når de kommer inn i et rom hvor jeg befinner meg. Jeg jobber med mennesker én til én, og kjenner veldig godt endringen i min egen kropp for hver nye person som kommer inn i rommer. Det sterkeste jeg har kjent fysisk, er når jeg møtte en bekjent på butikken som trengte hjelp. Hun har en langtkommen lungesykdom og har omtrent ikke lungekapasitet igjen. Jeg hadde store problemer med å puste selv den beste halvannen timen, før det ga slipp. Jeg visste hva det var, derfor ble jeg ikke redd, men det var en intens opplevelse. Jeg har dog ikke opplevd å kjenne noe på kroppen fra et menneske som befinner seg langt unna, evt bare i forbindelse med tlf-samtaler.

Anonymkode: c4e99...c91

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg fjernet innlegget da det ble litt for privat.

Endret av lillakamilla
Skrevet

Er delvis høysensitiv.. men.. hm.. mulig det er noe sånn.. Jeg skjønner bare ikke at jeg kan merke noe på en som er flere mil unna..

Skrevet

Empati er evnen til å sette seg inn i hvordan den/de andre har det

Skrevet

Høres ut som du blir ekstremt opptatt av menn du ikke har møtt.

Anonymkode: 0026a...bce

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

This 👆🏻

Jeg sliter også med og forstå bruken av empati i denne settingen/konteksten.

Sikker på at det ikke er et annet ord du leter etter?

Anonymkode: 19913...ba6

Enig. En veldig logisk forklaring på dette kan jo være at TS blir utslitt av å kommunisere med en som er utslitt, en slags smitteeffekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...