Gå til innhold

Hvor kjøpe hus i Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi er et par som skal etablere oss i Bergen og deretter forhåpentligvis starte familie innen 1-2 år. Vi ønsker innspill på hvor det er bra å kjøpe hus (eller hvor vi bør unngå), det viktigste for oss er:

- trygge oppvekstmiljøer for kommende barn 

- praktisk plassering mtp skoler og å komme seg rundt (nær bybane eller gode bussforbindelser)

- ikke altfor "industrielt" nærområde (ønsker mer enebolig-strøk, gjerne tradisjonell bebyggelse)

Ser for oss at det blir sørover (Skjold, Nesttun, Paradis osv). Retning Åsane blir upraktisk ifm jobb. Skal jobbe på Sandsli og Danmarksplass. 

Blir veldig takknemlig for alle innspill. 

Anonymkode: 68c8c...772

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye penger har du å kjøpe bolig for? Paradis er dyrt, men kanskje beste alternativet for dere, om dere har råd.

Anonymkode: 3ff59...9eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

Vi er et par som skal etablere oss i Bergen og deretter forhåpentligvis starte familie innen 1-2 år. Vi ønsker innspill på hvor det er bra å kjøpe hus (eller hvor vi bør unngå), det viktigste for oss er:

- trygge oppvekstmiljøer for kommende barn 

- praktisk plassering mtp skoler og å komme seg rundt (nær bybane eller gode bussforbindelser)

- ikke altfor "industrielt" nærområde (ønsker mer enebolig-strøk, gjerne tradisjonell bebyggelse)

Ser for oss at det blir sørover (Skjold, Nesttun, Paradis osv). Retning Åsane blir upraktisk ifm jobb. Skal jobbe på Sandsli og Danmarksplass. 

Blir veldig takknemlig for alle innspill. 

Jeg er vokst opp på Bønes og har bodd flere steder i Bergen etterpå. Bønes ligger jo egentlig litt mellom Sandsli og Danmarksplass. Veldig mange barnefamilier som bor der og området oppleves som veldig trygt. Kjenner også noen som bor på Sandsli som er veldig fornøyd 😊 Ville unngått Fyllingsdalen, Loddefjord og Landås og andre steder med mange høyblokker.

Anonymkode: cf4a1...799

Skrevet

Bønes. Barnevennlig og passe sentralt. Kort vei til alt. 

Skrevet

Ville sjekket ut områder rundt Nesttun. Midtun, Smørås, Ulsmåg, Hop, Apeltunveien, Hardangerveien, Skjold (dyrt, men fint, trygt og nært bybanen).

Anonymkode: 2ead3...7ff

• Liker 1
Skrevet

I Bergen ville jeg bodd i båt og lagt i kai. 

Anonymkode: d594c...4c7

Skrevet

Sjekk først budsjettet. Fana/Ytrebygda kan være litt dyrt.
Personlig ville jeg ha skygga unna mye av Skjold grunnet bybanen-plutselig har en boligblokk som nabo i stedet for enebolig. 

Anonymkode: b87e7...9d1

Skrevet

Jeg bor i enebolig i Fyllingsdalen, og elsker å bo her. Nå har vi fått Bybane også, og det er veldig godt busstilbud også. 

Jeg for min del ville styrt unna store deler av Fana og Ytrebygda pga snobbe-faktoren.. 

Anonymkode: bfe13...96e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 15.08):

Jeg bor i enebolig i Fyllingsdalen, og elsker å bo her. Nå har vi fått Bybane også, og det er veldig godt busstilbud også. 

Jeg for min del ville styrt unna store deler av Fana og Ytrebygda pga snobbe-faktoren.. 

Den er jo ganske begrensa utenfor Hjellestad/Paradis og omkringliggende herligheter da

Anonymkode: b87e7...9d1

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar!😊 

Hvordan er Nesttun mtp belastede miljøer o.l.? 

Budsjett er 10 mill maks, helst mindre. 

TS

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner lite til Nesstun. Men har ikke inntrykk av at det er noe mer belastet enn andre steder. I «sentrum» av bydelene er det jo stort sett noe uansett hvor. Skal dere bo i typisk villastrøk er det vel sjeldent at de strøkene oppleves belastende.

Men kanskje dere burde se på kriterier dere har for bolig? Hva er minimum kriterier dere har? Har dere en del ønsker så er det jo ikke sikkert noe som er aktuelt er til salgs med det første. Det er jo mulig å holde flere områder åpne mens dere er på boligjakt. Du skriver dere gjerne vil ha nærhet til bybanen. Hvis dere tenker å bruke den i det daglige til feks jobb, så er det jo greit å ha gåavstand. Framfor å ta buss og så bybane. Ikke krise selvsagt. Men å slippe bytter i en hektisk hverdag (om dere har det) er nok gull for mange. Det samme gjelder hvis dere bor et sted hvor det tas buss istedenfor bybane. Kjekt å slippe unødige bytter. 

Anonymkode: f2020...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Ute ved Lyngbø er det veldig koselig. Ligger rett ved koselig naturmiljø.

Fyllingsdalen skal også være et godt sted å bo. 

Anonymkode: f8a60...611

AnonymBruker
Skrevet

Årstad mange eneboliger og nært sentrum og bybane. Trygt sted. 

Anonymkode: c0956...47e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årstad mange eneboliger og nært sentrum og bybane. Trygt sted. 

Er du helt på styr???? Tenker du Starefossen og Kalfaret da? For Årstad er vel den mest belastede bydelen med unntak av det lille fisefine område. 

Om arbeidsplass er Sandsli og Danmarksplass, bør TS se på Sandsli området (Feråsen og Håvardstun) Der er det eneboliger med grei størrelse. Bybane og buss lett tilgjengelig.  Skjold, Hop og Søråshøgda/Nordås er også barnevenlig.  Bønes har en stor andel gladkristne så om du liker frikirkemenighet er det midt i blinken. Hold dere unna Minde og strekket mot sentrum.

Ellers er Lyngbø og Nipedalen som tidligere er nevnt veldig fine områder. Der går busser rimelig ofte. Last ned Skyss reise appen og sjekk hvor ofte bussene går. Knappentunellen gjør at det tar kun ca 10 min med bil til Sandsli, det går ikke direktebuss mellom Sandsli og Lyngbø.

Det lurete dere gjør er nok å leie en stund mens dere går på visninger, bli kjent med områdene og se hvor dere føler dere trygge. Det er problemer med ungdomsgjenger i alle bydeler, og etter bybanen kom reiser ungdommen oftere fra bydel til bydel for å lage kvalm. 

Anonymkode: 927ba...af6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du helt på styr???? Tenker du Starefossen og Kalfaret da? For Årstad er vel den mest belastede bydelen med unntak av det lille fisefine område. 

Om arbeidsplass er Sandsli og Danmarksplass, bør TS se på Sandsli området (Feråsen og Håvardstun) Der er det eneboliger med grei størrelse. Bybane og buss lett tilgjengelig.  Skjold, Hop og Søråshøgda/Nordås er også barnevenlig.  Bønes har en stor andel gladkristne så om du liker frikirkemenighet er det midt i blinken. Hold dere unna Minde og strekket mot sentrum.

Ellers er Lyngbø og Nipedalen som tidligere er nevnt veldig fine områder. Der går busser rimelig ofte. Last ned Skyss reise appen og sjekk hvor ofte bussene går. Knappentunellen gjør at det tar kun ca 10 min med bil til Sandsli, det går ikke direktebuss mellom Sandsli og Lyngbø.

Det lurete dere gjør er nok å leie en stund mens dere går på visninger, bli kjent med områdene og se hvor dere føler dere trygge. Det er problemer med ungdomsgjenger i alle bydeler, og etter bybanen kom reiser ungdommen oftere fra bydel til bydel for å lage kvalm. 

Årstad er veldig stort med mange forskjellige områder.
Nær Brann stadion stoppet er det mye familie som bor og rolige nabolag feks.
veldig bra sted som jeg selv har bodd, men har flyttet fra da jeg trengte større bolig og de var litte utenfor min prisgruppe.

Anonymkode: 060ba...386

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke nå lenger. Etter trolleyen kom, har NIpedalen mistet direktebuss til sentrum. Nå er det matebuss ned i veien, og så buss videre. Matebussen som går opp i Nipedalen går bare hvert 40. minutt store deler av døgnet, og har ikke korrespondanse med busser som går videre til byn. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke nå lenger. Etter trolleyen kom, har NIpedalen mistet direktebuss til sentrum. Nå er det matebuss ned i veien, og så buss videre. Matebussen som går opp i Nipedalen går bare hvert 40. minutt store deler av døgnet, og har ikke korrespondanse med busser som går videre til byn. 

Kalfaret, Starefossen, Fridalen, Landås, Paradis, Tveiterås

Anonymkode: acb99...229

Skrevet

Paradis! Midt i blinken, sentralt men også veldig stille og rolig! Jeg stortrives her, gode skoler, godt nabolag enkelt å komme seg rundt. Tar med 18 minutter med bybanen til jobb på Kokstad, og samme til byen :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haukeland og Haraldsplass er også Årstad. Jeg bor selv på Årstad og det finnes ikke et roligere sted, masse barnevennlige steder. Har aldri sett noe " belastende" her jeg bor og da tenker jeg ikke på Starefossen og Kafaret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 19.05):

Jeg er vokst opp på Bønes og har bodd flere steder i Bergen etterpå. Bønes ligger jo egentlig litt mellom Sandsli og Danmarksplass. Veldig mange barnefamilier som bor der og området oppleves som veldig trygt. Kjenner også noen som bor på Sandsli som er veldig fornøyd 😊 Ville unngått Fyllingsdalen, Loddefjord og Landås og andre steder med mange høyblokker.

Anonymkode: cf4a1...799

Kjenner flere som bor på Landås,og de stortrives, mange rekkehus og eneboliger. Noen lavblokker nært Landåstorget. Sletten har mange lavblokker pluss høyhus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...