AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Når man har oppi melet etter at smøret har smeltet, hvor lenge skal jevningen putre i kjelen? Eller skal man bare ha i melk med en gang? Anonymkode: 18c49...a58
Pal Fungi Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Jeg tilsetter melk med en gang og lar så sausen putre i ca. 10 minutter, eller til melsmaken er borte. Har i krydder til slutt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #3 Skrevet 13. februar 2023 Jeg røret melet godt inn og sper på litt og litt melk slik at det forholder seg tykt Anonymkode: 3f071...d40 2 1
Arild37 Skrevet 13. februar 2023 #4 Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man har oppi melet etter at smøret har smeltet, hvor lenge skal jevningen putre i kjelen? Eller skal man bare ha i melk med en gang? Anonymkode: 18c49...a58 Mange sier man må la den frese en stund, men det spiller ingen rolle så lenge man koker sausen godt etter oppkok for å få vekk melsmaken, det er logikken er bak å frese før man tar i melk, få vekk melsmaken, men absolutt ikke nødvendig. Kok sausen i 10min, så går det helt fint Endret 13. februar 2023 av Arild37
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #5 Skrevet 13. februar 2023 Takk for svar! Får aldri til hvit saus men en dag må jo jeg lykkes også Anonymkode: 18c49...a58 1
Hedda-78 Skrevet 13. februar 2023 #6 Skrevet 13. februar 2023 Rører inn melet i smøret til det blir en jevn masse. Har i litt melk med en gang etterpå. Lar melken bli littegrann varm før jeg rører, lettere å få klumper hvis melken er helt kald har jeg oppdaget. Sper med litt og litt melk og rører jevnt i mellom.
Arild37 Skrevet 13. februar 2023 #7 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar! Får aldri til hvit saus men en dag må jo jeg lykkes også Anonymkode: 18c49...a58 Bare ikke hell i for mye melk om gangen, og rør godt hele tiden, da vil det gå bra, så lenge man gjør det, så er det en veldig enkel saus 2
spinner Skrevet 14. februar 2023 #8 Skrevet 14. februar 2023 De fleste problemer med hvit saus starter med for lite smør. Minst like mye smør som mel (volum), gjerne mer. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #9 Skrevet 15. februar 2023 Arild37 skrev (På 13.2.2023 den 18.42): Mange sier man må la den frese en stund, men det spiller ingen rolle så lenge man koker sausen godt etter oppkok for å få vekk melsmaken, det er logikken er bak å frese før man tar i melk, få vekk melsmaken, men absolutt ikke nødvendig. Kok sausen i 10min, så går det helt fint Fresinga er kun om du skal lage brun saus, sa må melet og fettet brunes for å få fargen. Anonymkode: b6f49...e2f 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2023 #10 Skrevet 15. februar 2023 Jeg tar det alltid som det kommer, men generelt; smelt smøret i panna. Ha i melet. Rør det sammen. Har i litt væske, og rører fort til væsken er borte. Har i litt til væske og gjør det samme. Etter hvert har jeg i mer og mer væske, og det blir en saus ut av det 😄 Anonymkode: 8fb6d...c1f 1
Arild37 Skrevet 15. februar 2023 #11 Skrevet 15. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fresinga er kun om du skal lage brun saus, sa må melet og fettet brunes for å få fargen. Anonymkode: b6f49...e2f Ja, men noen kokker mener man skal frese smøret og melet til hvit saus litt uten at det brunes, men det er ikke nødvendig. Det som er forvirrende for mange når det gjelder matlaging tror jeg, at selv blant anerkjente kokker er det uenighet om selv de enkleste ting, og mange myter sitter godt ennå. Jeg ble feks opplært til opp VK1 at man skal koke hvit og brun saus i 40(!) min for å få vekk melsmak, noe som selvsagt er BS. Lite visste han at jeg ved et uhell hadde skrudd av platen, så den hadde bare kokt noen få min, men han merket selvsagt ikke det, for de ekstra 35min med koking er totalt unødvendig
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #12 Skrevet 16. februar 2023 Ca like mye smør og mel. Smelt smør. Rør godt inn mel, trenger ikke putre på noe tid. Tilsett litt og litt melk, mens du rører, til passe mengde. Blir det litt klumper, så kjør på med stavmikser. Rør hele tiden til passe tykkelse, skal simre i ca 10 min. Må ikke svis i bunnen. Tilsett evt mer melk evt maizena til passe tykkelse. Salt/pepper og muskat etter smak. Anonymkode: a6c04...259 1
Djungelvrål Skrevet 16. februar 2023 #13 Skrevet 16. februar 2023 Arild37 skrev (På 13.2.2023 den 18.42): Mange sier man må la den frese en stund, men det spiller ingen rolle så lenge man koker sausen godt etter oppkok for å få vekk melsmaken, det er logikken er bak å frese før man tar i melk, få vekk melsmaken, men absolutt ikke nødvendig. Kok sausen i 10min, så går det helt fint Nei, det er bare når du lager brun saus at det skal røres i lenge. Gjør du det blir den jo brun. Spe på litt og litt melk + kraft med en gang.
-jk- Skrevet 16. februar 2023 #14 Skrevet 16. februar 2023 Arild37 skrev (På 13.2.2023 den 18.49): Bare ikke hell i for mye melk om gangen, og rør godt hele tiden, da vil det gå bra, så lenge man gjør det, så er det en veldig enkel saus Jeg heller alltid i all melken med en gang. Visper det hardt i et minutt eller så for å løse opp margarin/mel-massen i melken. Det blir aldri klumper. Min erfaring er at melsmaken forsvinner omtrent med en gang det koker. Oppskriften min er 1 del margarin, 1 del mel og 10 deler melk. Bruker som regel lettmargarin da for å få en saus med mindre kalorier. Fungerer knall det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå