Gå til innhold

Utnyttende venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne jeg har kjent i mange år som alltid har vært sær på den måten at hun er gnien, stiller ikke opp for andre og utnytter til sin fordel, forventer at andre likevel skal «tjene» henne og hjelpe når det trengs. I helgen var jeg hos henne og hun hadde da invitert meg siden hun hadde flyttet i ny leilighet - jeg tok med meg innflyttingsgave (selvom jeg da ikke får sånt av henne når jeg flyttet for 2 mnd siden liker jeg å kjøpe sånt til venninner, tenker det er en hyggelig gest) og hun ba meg om å ta med både alkohol (til begge to), blande vann og kjøpe med mat på veien - og jeg måtte spørre om hun kunne vippse meg for sin egen mat, virket ikke som hun tenkte at hun skulle det. Og hun vippset meg aldri for alkoholen, virket som hun tenkte at jeg bare skulle betale det også. Som verdens største selvfølge. Nå har jeg sett meg lei den oppførselen hennes og vet ikke helt hvordan jeg skal si ifra/ordlegge meg, for jeg vet ikke hvordan man sier ifra til en som er sånn - vil hun da innse selv problemet eller bare bli irritert fordi man sier ifra? Dette har skjedd flere ganger, ikke bare økonomiske ting - men som at hun kan forvente at man stiller opp og tar ting slik det passer henne. Jeg føler meg alltid brukt og dårlig behandlet pga disse tingene. Hadde du sagt ifra og hvordan?

Anonymkode: a6a7e...c70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville startet med å sende vippskrav. Skriv "Takk for sist! For alkoholen jeg la ut for, + mat 🙂"  Så presist at det ikke er noe tvil.

(Ikke noe "hadde vært fint", eller noe som gir rom for spørsmål. Bare bam bam. Ferdig. ) Og uansett respons!

Det er ingen vei utenom enn å "ta praten". Enten tar hun seg sammen, ellers så avslutter du vennskapet. :klem: 

Endret av Tradegy
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (1 time siden):

Ville startet med å sende vippskrav. Skriv "Takk for sist! For alkoholen jeg la ut for, + mat 🙂"

Det er ingen vei utenom enn å "ta praten". Enten tar hun seg sammen, ellers så avslutter du vennskapet. :klem: 

Dette, enkelt og greit. Klarer du det, Ts?? 

Anonymkode: 12b00...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, du må sende vippskrav. Det er det enkleste. 

Jeg måtte en gang si fra til en slik venn. Hun trodde genuint at alle andre likte å spandere og hjelpe, at det fikk dem til å føle seg bra. 

Hun ble ganske såret da jeg tok det opp. Anbefaler deg å være tydelig, men ikke gå til personangrep som «du er gjerrig» eller sånt. 

Anonymkode: 89cd4...a85

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik venninne, og har for det første sluttet å gjøre aktiviteter med henne som setter meg i en situasjon hvor hun lett kan kan gjøre den "tar du første runde?" (for å så aldri ta sin runde), "kan du bare xxx" (for å så ta det som en selvfølge å ikke betale sin del), etc. I de situasjonene hvor det skjer (som f.eks din) så sørger jeg for å spørre om hva hun vil jeg skal kjøpe "på hennes vegne", eventuelt prisrammen på hva jeg skal "legge ut for henne" (det er anførselstegn er akkurat ordene jeg bruker) og så sende vippskrav på forhånd.

Dette begrenser selvfølgelig hva vi kan gjøre, og det har hindret meg i å droppe henne helt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike folk er bare irriterende, og et vennskap kan bli ødelagt av slik oppførsel 

Anonymkode: aeabf...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare vært veldig vimsete og upålitelig nå hun ber om sånne tjenester som:  "wopsi, glemte det, hadde ikke tid, kjøpte feil alkohol" bare vært så helvete dårlig på det, kjøpt tamponer når hun ba om bomullspinner etc etc. Hatt det gøy med å skuffe hun slik at hun dama kan droppe den patetiske oppførselen sin. Hvis hun ikke er fornøyd, så kan hun gjøre/kjøpe det selv. For en idiot av menneske. 

Men vippskrav som folk nevnte er jo veldig enkel og effektive da :)

Endret av Btw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...