AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 #1 Skrevet 13. februar 2023 Ja hva er det som får enkelte til å hamre løs på tastaturet, hvor hensikten er å påføre mest mulig skade på offeret? Hvem er disse menneskene, og hva ligger bak slike kyniske handlinger? Kjør debatt. Anonymkode: 738b7...93b
Elle Melle Skrevet 13. februar 2023 #2 Skrevet 13. februar 2023 Av en eller annen grunn har de fått det for seg at det betyr noe hva de mener. Og så må de fortelle det til hele verden. Som om det faktisk er viktig for noen eller relevant på noe vis hva Arvid på 63 mener om politikerne. Veldig rart faktisk. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #3 Skrevet 16. februar 2023 Elle Melle skrev (På 13.2.2023 den 12.37): Av en eller annen grunn har de fått det for seg at det betyr noe hva de mener. Og så må de fortelle det til hele verden. Som om det faktisk er viktig for noen eller relevant på noe vis hva Arvid på 63 mener om politikerne. Veldig rart faktisk. Synes det er skremmende at de ikke tar innover seg hvor mye kommentarene kan skade andre.. Anonymkode: 738b7...93b
Havbris Skrevet 16. februar 2023 #4 Skrevet 16. februar 2023 Noen tror av en eller annen grunn at ytringsfrihet betyr ytringsplikt og har behov for å snakke tankene sine hele tiden.
Trolltunge Skrevet 16. februar 2023 #5 Skrevet 16. februar 2023 De har mye aggressivitet og dritt inni seg selv, som de prøver å overføre til andre, så de et øyeblikk kan føle seg bedre enn noen andre.
Bombasi Skrevet 16. februar 2023 #6 Skrevet 16. februar 2023 For å heve seg selv opp. Å hakke løs på andre smører ens eget ego. Og gjerne er det å sparke nedover det som fortrekkes, fordi det er enklest. Mange bitre, eldre mennesker der livet ikke har gått på skinner er de verste.
Tøvftta Skrevet 16. februar 2023 #7 Skrevet 16. februar 2023 Det er stort sett eldre folk som ikke skjønner at det de skriver på internett er ufyselig. Leter du opp noen som har skrevet hets på nett og drar hjem til de og konfronterer dem så blir de ganske skjelven i knærne og innser at det var helt bak mål.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 #8 Skrevet 16. februar 2023 Man føler det bedre med seg selv når man hetser andre Anonymkode: d9bbb...5b6
aksase Skrevet 16. februar 2023 #9 Skrevet 16. februar 2023 Elle Melle skrev (På 13.2.2023 den 12.37): Av en eller annen grunn har de fått det for seg at det betyr noe hva de mener. Og så må de fortelle det til hele verden. Som om det faktisk er viktig for noen eller relevant på noe vis hva Arvid på 63 mener om politikerne. Veldig rart faktisk. Havbris skrev (1 minutt siden): Noen tror av en eller annen grunn at ytringsfrihet betyr ytringsplikt og har behov for å snakke tankene sine hele tiden. Jeg er ikke helt enig. Jeg mener det er viktig at folk sier hva de mener om en sak. Vi trenger diskusjoner og vi trenger at ulike meninger kommer fram. Ytringsfriheten er superviktig!! Det vi ikke trenger er personangrep og usaklige kommentarer. Veldig mange sliter med å skille sak og person, og ofte angriper de personen i stedet for å argumentere i saken. På toppen av dette er det tilsynelatende stor mangel på folkeskikk hos enkelte. Når folk er uenige i noe som en sier/skriver, hvilket det er helt fint å være, da kan man velge en høflig og saklig argumentasjon for hvorfor man mener noe annet. Dessverre er det alt for mange som i stedet velger å skjelle ut den personen de er uenige med, og ofte med en språkbruk som er stygg og nedlatende. Dette er ikke ytringsfrihet, men misbruk av ytringsfriheten. Oppførselen til folk i diskusjoner er i ferd med å begrense ytringsfriheten, fordi folk begynner å være forsiktige med å si hva de mener av frykt for å få bare dritt og ufine personangrep i retur. 2
Andro Skrevet 16. februar 2023 #10 Skrevet 16. februar 2023 Jeg leser det som et uttrykk for ynkelighet og avmakt. De som ikke får til stort i livet, det er de som er mest onde i kommentarene. Den eneste følelsen av makt de kan finne det er den kontrollen de opplever å ha over andres følelser når de opptrer ekkelt eller sjokkerende. Samme mekanismen som kukbilder. De tenner på den innbilte reaksjonen til mottakeren, sjokket, vemmelsen.
Havbris Skrevet 16. februar 2023 #11 Skrevet 16. februar 2023 aksase skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke helt enig. Jeg mener det er viktig at folk sier hva de mener om en sak. Vi trenger diskusjoner og vi trenger at ulike meninger kommer fram. Ytringsfriheten er superviktig!! Det vi ikke trenger er personangrep og usaklige kommentarer. Veldig mange sliter med å skille sak og person, og ofte angriper de personen i stedet for å argumentere i saken. På toppen av dette er det tilsynelatende stor mangel på folkeskikk hos enkelte. Når folk er uenige i noe som en sier/skriver, hvilket det er helt fint å være, da kan man velge en høflig og saklig argumentasjon for hvorfor man mener noe annet. Dessverre er det alt for mange som i stedet velger å skjelle ut den personen de er uenige med, og ofte med en språkbruk som er stygg og nedlatende. Dette er ikke ytringsfrihet, men misbruk av ytringsfriheten. Oppførselen til folk i diskusjoner er i ferd med å begrense ytringsfriheten, fordi folk begynner å være forsiktige med å si hva de mener av frykt for å få bare dritt og ufine personangrep i retur. Dette er jeg helt enig i, og det er viktig å hegne om ytringsfriheten. Mitt poeng var bare at ytringsfrihet ikke innebærer ytringsplikt og at enkelte kanskje trenger en slik presisering slik at vi slipper de i kommentarfeltene.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 Sjikane og personangrep er dessverre blitt et stadig større problem i nettfora der folk kan ytre seg anonymt. Det er en ekstremt trist utvikling, som bidrar til å forgifte det offentlige diskusjonsklimaet. Det er samtidig viktig at man ikke forveksler denne kloakken med ethvert kritiske synspunkt, som avviker fra det de fleste mener. Paradoksalt nok, skjer det parallelt med denne utviklingen i retning av aggressiv personsjikane, også en utvikling i retning av autoritær uniformering og kansellering, der forsøk på saklig kritikk eller nyansering blir møtt med malplasserte og odiøse karakteristikker som «dømmende» og «sårende». Begge tendensene er langt unna opplysningstidens idealer om fri og åpen offentlig diskusjon. Anonymkode: cb1e7...745 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.2.2023 den 12.17): Ja hva er det som får enkelte til å hamre løs på tastaturet, hvor hensikten er å påføre mest mulig skade på offeret? Hvem er disse menneskene, og hva ligger bak slike kyniske handlinger? Kjør debatt. Anonymkode: 738b7...93b Jeg tipper det er folk som ikke har det så bra med seg selv. Jeg føler synd på dem, men rapporterer innleggene likevel. Anonymkode: 4fd78...b44
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #14 Skrevet 18. februar 2023 Jeg tror de har liten tiss. Og er bitre. De fortjener å henges ut på nett med fullt navn, til spott og spe. Da tenker jeg på de som driver med personangrep og hets. Anonymkode: a34bb...044
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #15 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror de har liten tiss. Og er bitre. De fortjener å henges ut på nett med fullt navn, til spott og spe. Da tenker jeg på de som driver med personangrep og hets. Anonymkode: a34bb...044 Ja, dette var en intelligent og innsiktsfull analyse. Og nettopp et eksempel på den typen usaklige sjikane vi diskuterer i denne tråden. Anonymkode: cb1e7...745
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå