Gå til innhold

Du (kvinne) som har bunad: bruker du hodeplagget?

Bruker du hodeplagget som tilhører bunaden din?  

79 stemmer

1. 1. Bruker du hodeplagget som tilhører bunaden din?

• Ja
      34
    • Nei
      45
  2. 2. Hva slags hodeplagg tilhører bunaden din

• Skaut
      12
    • Kyse/lue
      51
    • Vippe/hårbånd
      12
    • Annet
      4

Anbefalte innlegg

Jeg tenker ikke først og fremst på spesialplagg som brudekrone eller nyere tilskudd som brodert hårbøyle, men de hodeplaggene som opprinnelig tilhører bunaden din. Bruker du hodeplagget?

Jeg har en bunad hvor stiva skaut er det tradisjonelt riktige, men jeg får meg ikke til å bruke det. Tradisjon eller ikke: det er så utrolig ukledelig. Bunaden ellers er faktisk ikke det.

Tidligere hadde jeg en arvet familiebunad hvor det var kyse som var riktig hodeplagg. Jeg brukte ikke den, heller. 

Anonymkode: 66dbb...bd1

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei...

Men kanskje jeg skulle gjort det? Hodeplagget ser sånn ut: 

image.png.04500419c1d3c8fafe97466d520e4e5f.png

Anonymkode: c06ff...6ed

Den hadde jeg nektet å bruke. Da fikk heller bunadspolitiet dømme med nord og ned.

• Liker 1

Jeg har lue til min bunad, men ærlig talt - jeg ser helt korka ut med lue av den typen - så den ligger pent i skapet. Det jeg derimot kunne tenke meg å bruke er jakken som hører til, men er for kraftig over armene til å bruke den. Så, får enten skaffe ny eller velge  sjal 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hodeplaggene skulle bare brukes dersom man var gift.  Idag er det ikke så mange som gifter seg. 

Anonymkode: 2f217...ae2

Det er jo bare vås. Mange bunader har ulike hodeplagg for gifte og ugifte. Andre bunader igjen har ikke noe skille mellom dette. 

Anonymkode: 66dbb...bd1

• Liker 6
  • Nyttig 3

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har Sunnmørsbunad fra Ørskog, og det hører til et skaut. Vet om kun en person som bruker det 😅

Anonymkode: aff72...9fc

Jeg har samme. Jeg har skautet, og har prøvd å ta det på, men jeg fikk det ikke til å sitte. Skled bare bak og av. Spesielt det sorte silkebåndet. Jeg har nok alt for glatt og slett hår. Måtte ha brukt mye tid på å få det til å sitte, sikkert sette opp håret og så feste skautet med luseklemmer. Det har jeg ikke tid til på sånne dager man skal bruke bunad!

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei...

Men kanskje jeg skulle gjort det? Hodeplagget ser sånn ut: 

image.png.04500419c1d3c8fafe97466d520e4e5f.png

Jeg har brukt blåhue (og kvithue til festbunaden) mange ganger. Synes det er fint at de ikke forsvinner helt ut av bruk 😊 

Anonymkode: 762a2...461

• Liker 3
  • Hjerte 1
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hodeplaggene skulle bare brukes dersom man var gift.  Idag er det ikke så mange som gifter seg. 

Anonymkode: 2f217...ae2

Den regelen gjelder ikke for Valdres-bunaden min.

Endret av Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt blåhue (og kvithue til festbunaden) mange ganger. Synes det er fint at de ikke forsvinner helt ut av bruk 😊 

Anonymkode: 762a2...461

Oi! Har du kvithue til kvinnheradsbunaden? :hjerter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...