AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Vi har vært sammen i 3,5 måned og han har aldri brukt navnet mitt. Vi treffes/sover sammen flere ganger i uken, tekster hverandre flere ganger daglig og har telefonsamtaler i tillegg. Det har begynt å plage meg at han aldri bruker navnet mitt, og jeg lurer på om flere her har opplevd det samme? Eventuelt om dere har opplevd selv at dere ikke klarer å bruke den andres navn? Hva tenker dere er grunnen? Han kaller meg bare for babe. I begynnelsen syntes jeg det var søtt, men nå føler jeg meg faktisk ikke respektert lenger på grunn av dette. Det kjennes som om jeg bare er en utbyttbar ting, en "babe", og ikke meg selv. Det skal sies at han er utlending og snakker gebrokkent, i tillegg til at jeg har et vanskelig norsk navn, men personlig er jeg opptatt av å bruke folks navn, så dette synes jeg er vanskelig å håndtere etterhvert 😕. (Jeg har ikke sagt noe til ham om det). Anonymkode: ff2cf...ff3 1
svartkatt Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Det er ikke så vanlig å si navnet på folk? Det er helst om man krever oppmerksomhet av en eller annen grunn, eller når man snakker om folk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 Mannen min, som er fra et annet europeisk land, har sjelden sagt mitt navn på de 17 årene vi har vært sammen. Har stusset over det, men har på et vis blitt vant til det. Anonymkode: 77820...c34
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skal sies at han er utlending og snakker gebrokkent, i tillegg til at jeg har et vanskelig norsk navn, men personlig er jeg opptatt av å bruke folks navn, så dette synes jeg er vanskelig å håndtere etterhvert 😕. (Jeg har ikke sagt noe til ham om det). Anonymkode: ff2cf...ff3 Har du andre ting du er opptatt av, som du vil påtvinge andre mennesker? Har vært sammen med samboer i halvannet dusin år, tror jeg kan telle på fire hender antall ganger hun har sagt navnet mitt. Anonymkode: d4d04...77e 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 svartkatt skrev (1 minutt siden): Det er ikke så vanlig å si navnet på folk? Det er helst om man krever oppmerksomhet av en eller annen grunn, eller når man snakker om folk. Jeg bruker navnet hans ofte, ihvertfall. Når han ringer, når jeg skal påkalle hans oppmerksomhet, når jeg skriver meldinger til ham osv. Hvordan skal jeg ellers be ham om å hente et glass vann fra kjøkkenet eller gi meg den boken som ligger på bordet? Det er ikke naturlig for meg å bruke bare kallenavn eller "du". Anonymkode: ff2cf...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 Det er rart. Var sammen med en som aldri sa navnet mitt også. Det var så upersonlig. Anonymkode: c1d65...84b
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er rart. Var sammen med en som aldri sa navnet mitt også. Det var så upersonlig. Anonymkode: c1d65...84b Ja, det kjennes enormt upersonlig ut. Jeg har opplevd det en gang før og han ønsket ikke noe seriøst med meg, så dette gjør meg veldig usikker. Anonymkode: ff2cf...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du andre ting du er opptatt av, som du vil påtvinge andre mennesker? Har vært sammen med samboer i halvannet dusin år, tror jeg kan telle på fire hender antall ganger hun har sagt navnet mitt. Anonymkode: d4d04...77e Vet du hvorfor hun ikke bruker navnet ditt? Anonymkode: ff2cf...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 Oi. Jeg har en jeg liker godt som sier navnet mitt hele tiden. Betyr det at han liker meg tilbake? Anonymkode: 2fef4...83e 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Oi. Jeg har en jeg liker godt som sier navnet mitt hele tiden. Betyr det at han liker meg tilbake? Anonymkode: 2fef4...83e Det er ihvertfall ikke negativt, tenker jeg. Anonymkode: ff2cf...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mannen min, som er fra et annet europeisk land, har sjelden sagt mitt navn på de 17 årene vi har vært sammen. Har stusset over det, men har på et vis blitt vant til det. Anonymkode: 77820...c34 Ja, jeg er åpen for at det er en kulturell greie, og at det er vanlig i hans hjemland å bruke kosenavn som "babe". Samtidig tenker jeg at det ikke er så lurt å spørre ham om det, for det kan gjøre ting pinlig mellom oss. Men det er godt å vite at flere her inne opplever det samme uten at det nødvendigvis innebærer noe negativt. Anonymkode: ff2cf...ff3
Daria Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 Jeg bruker sjelden navnet til folk når jeg snakker med dem - som regel er det åpenbart at det er dem jeg snakker til. Selv synes jeg det er mer slitsomt med dem som bruker det stadig vekk, det føles mest som mas. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Jeg bruker sjelden navnet til folk når jeg snakker med dem - som regel er det åpenbart at det er dem jeg snakker til. Selv synes jeg det er mer slitsomt med dem som bruker det stadig vekk, det føles mest som mas. Saken er jo at han bruker "babe" istedenfor å si navnet mitt. Jeg er enig i at det kan være slitsomt med folk som bruker andres navn hele tiden. For eksempel er det enormt irriterende, og til og med invaderende, med sånne selgere eller terapeuter som sier navnet ditt tre ganger i hver eneste setning. Problemet er at det har vært mange situasjoner der det er naturlig å bruke navn, men han gjør det ikke. Og nå som jeg har blitt observant på det, synes jeg det er vanskelig. Jeg er skikkelig lei dette "babe"-snakket, for å være helt ærlig 🙄. Anonymkode: ff2cf...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vet du hvorfor hun ikke bruker navnet ditt? Anonymkode: ff2cf...ff3 Hun liker nok å si de kjælenavna hun har gitt meg fremfor å si navnet. Anonymkode: d4d04...77e
Tradegy Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 Hm. Det er jo et tegn på en type komfort, som er positivt. Selv er jeg litt sånn som tenker at navn= trøbbel 2
Gjest Fiona2 Skrevet 12. februar 2023 #16 Skrevet 12. februar 2023 Det tror jeg kan være en kulturforskjell. Mannen min er fra et annet land og han kaller meg kun med kjælenavn. Jeg stussa på det, da jeg egentlig liker å høre mitt eget navn og er glad i å bruke andres navn også, så jeg spurte han om det. Der han kommer fra er det vanlig å gi kallenavn til alle, og spesielt den du er kjæreste med. Han fortalte at han liker best å bli kalt ved kjælenavn, da alle andre bruker navnet hans, men kun jeg kaller han med kjælenavn. Han synes det er mest naturlig og koselig. Så vi fant ut at her var det nok en kulturforskjell. Det trenger absolutt ikke å bety at han ikke respekterer deg. Du bør egentlig bare spørre han. Hvis du har lyst at han skal kalle deg noe annet enn "babe", så bare fortell han det!
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #17 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun liker nok å si de kjælenavna hun har gitt meg fremfor å si navnet. Anonymkode: d4d04...77e Ja, det kan hende det er grunnen i vårt tilfelle også. Det er også mulig at jeg ikke hadde reagert så negativt dersom kallenavnet hadde vært skjønningen, skatt eller kjære. Det er muligens dette "babe" som kjennes så upersonlig ut. Jeg er en middelaldrende dame 😵💫. Anonymkode: ff2cf...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #18 Skrevet 12. februar 2023 Fiona2 skrev (Akkurat nå): Det tror jeg kan være en kulturforskjell. Mannen min er fra et annet land og han kaller meg kun med kjælenavn. Jeg stussa på det, da jeg egentlig liker å høre mitt eget navn og er glad i å bruke andres navn også, så jeg spurte han om det. Der han kommer fra er det vanlig å gi kallenavn til alle, og spesielt den du er kjæreste med. Han fortalte at han liker best å bli kalt ved kjælenavn, da alle andre bruker navnet hans, men kun jeg kaller han med kjælenavn. Han synes det er mest naturlig og koselig. Så vi fant ut at her var det nok en kulturforskjell. Det trenger absolutt ikke å bety at han ikke respekterer deg. Du bør egentlig bare spørre han. Hvis du har lyst at han skal kalle deg noe annet enn "babe", så bare fortell han det! Takk for det, ja, jeg har jo vurdert om det kan være en kulturforskjell. Det blir bare veldig voldsomt å bli kalt "babe" hele tiden, som om jeg er en dukke. Eller, det er de assosiasjonene jeg etterhvert har fått. Kanskje han har helt andre assosiasjoner til ordet... Jeg skal grunne litt på hvordan jeg eventuelt kan gå frem. Vil helst ikke gjøre ting pinlig, eller enda verre at han blir lei seg 😬. Anonymkode: ff2cf...ff3
anonymLala Skrevet 12. februar 2023 #19 Skrevet 12. februar 2023 Usikker på om samboeren min har brukt navnet mitt noen gang når han har snakket direkte til meg, og vi har vært sammen i over 17 år. Husker å ha hørt han bruke det i forbindelse med å snakke med andre, ellers er det kjælenavn det går i. Hadde sikkert tenkt at noen hadde dødd om han hadde sagt det for å påkalle oppmerksomhet😂 Kan du ikke bare be han bruke navnet ditt oftere, så han blir vant til det selv om det ikke faller seg naturlig?
svartkatt Skrevet 12. februar 2023 #20 Skrevet 12. februar 2023 Du burde kunne spørre om det. Du unngår å spør eller snakke om noe som kan bli pinlig...? Det lover ikke bra for forholdet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå