AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #1 Skrevet 12. februar 2023 Jeg har ovnene på 22 grader. Men jeg har fryst hver dag siden november. Bruker to-tre par ullsokker, ullstilongs, ulltrøye og tykk ullgenser inne. I går kveld tok jeg på lue inne! Bruker to dyner om natten. En varm dusj varmer en kort stund. Er i lite aktivitet pga kronisk utmattelse men hvis jeg er i aktivitet blir jeg gjerne veldig fort veldig svett og så kald igjen. Er det andre med utmattelse som også ha det sånn? Synes nesten ikke jeg kan skru opp varmen til 30 heller😅 Anonymkode: eff58...8a1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #2 Skrevet 12. februar 2023 Sjekket stoffskiftet ditt? Anonymkode: 98840...432 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #3 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjekket stoffskiftet ditt? Anonymkode: 98840...432 Det var også det første jeg tenkte på. Er en enkel blodprøve. Anonymkode: 2e094...926 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #4 Skrevet 12. februar 2023 22 grader på ovnen trenger ikke bety 22 grader i romtemperatur. Kjøp et termostat og sett i vinduskarm i stue, så ser du faktisk temperatur. Fåes billig hos f.eks Clas Olsson. Hvis du derimot har 22 + grader og fortsatt fryser, så kan det være flere ting. F.eks: Stoffskiftet D vitamin Jod Jod kan være vanskelig å påvise mangel på, og ikke alltid lett å få i seg nok av via kosten. Jeg spiste ikke fisk på mange år, og sluttet å fryse da jeg innførte hvit fisk i kostholdet igjen. Kan man ikke spise fisk, så kan man ta tilskudd. Jeg hadde best effekt av å spise fisk fremfor tilskudd. Meieriprodukter er tilsatt jod, men man må spise ganske mye av det for å få i seg nok. Anonymkode: d23ed...a49
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #5 Skrevet 12. februar 2023 Har vært utredet for ME så jeg har fått grundig undersøkelse med stoffskifte og alt sånt. Anonymkode: eff58...8a1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 12. februar 2023 #6 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ovnene på 22 grader. Men jeg har fryst hver dag siden november. Bruker to-tre par ullsokker, ullstilongs, ulltrøye og tykk ullgenser inne. I går kveld tok jeg på lue inne! Bruker to dyner om natten. En varm dusj varmer en kort stund. Er i lite aktivitet pga kronisk utmattelse men hvis jeg er i aktivitet blir jeg gjerne veldig fort veldig svett og så kald igjen. Er det andre med utmattelse som også ha det sånn? Synes nesten ikke jeg kan skru opp varmen til 30 heller😅 Anonymkode: eff58...8a1 Men er forskjell på 22 og 30 da😅 prøv bare 23 da, kan hende det gir kjempe forskjell.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #7 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ovnene på 22 grader. Men jeg har fryst hver dag siden november. Bruker to-tre par ullsokker, ullstilongs, ulltrøye og tykk ullgenser inne. I går kveld tok jeg på lue inne! Bruker to dyner om natten. En varm dusj varmer en kort stund. Er i lite aktivitet pga kronisk utmattelse men hvis jeg er i aktivitet blir jeg gjerne veldig fort veldig svett og så kald igjen. Er det andre med utmattelse som også ha det sånn? Synes nesten ikke jeg kan skru opp varmen til 30 heller😅 Anonymkode: eff58...8a1 Man fryser veldig når man har dårlig blodsirkulasjon, og det betyr at du kanskje har eller er - ganske inaktiv. Hadde du gått ut og gått deg en tur, så hadde du nok ikke fyrst etterpå 😁 Anonymkode: 12688...514 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #8 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har vært utredet for ME så jeg har fått grundig undersøkelse med stoffskifte og alt sånt. Anonymkode: eff58...8a1 Når sjekket du stoffskiftet sist? Det kan plutselig endre seg. Anonymkode: 98840...432
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #9 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man fryser veldig når man har dårlig blodsirkulasjon, og det betyr at du kanskje har eller er - ganske inaktiv. Hadde du gått ut og gått deg en tur, så hadde du nok ikke fyrst etterpå 😁 Anonymkode: 12688...514 Enig, blodsirkulasjon er kjempeviktig. Lymfebehandlinger er helt fantastisk for dette. Hvis hun er utredet for ME så er åpenbart allmenntilstanden ikke så bra, så kanskje å gå tur ikke er aktuelt. TS, hvor lenge siden ble du utredet? Jod er f.eks ikke noe de ikke klarer å sjekke på slike prøver, og er noe mange trenger ekstra påfyll av. Men man skal ikke ta for mye, vi trenger bare litt. Jeg lå med vinterdyne om sommeren, så mye frøys jeg. Blodprøver fine. Fikk i meg jod fra fisk og mer jern fra kjøtt fremfor planter, og da ble det bra. Frøys du mye da også, eller har det kommet senere? Skru opp ovnen til 24, kjøp et innendørs-termometer som jeg nevnte lenger opp, og se hva gradene faktisk er. Hos meg står termostat på 24, men det er bare 20 grader inne. Hadde den stått på 22 så hadde jeg også frosset. Anonymkode: d23ed...a49
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #10 Skrevet 12. februar 2023 Jeg sliter med det samme. Putter føttene i varmt vann på kveldene, pakker meg inn i tepper, sover med klærne på. Har 23 grader inne hele tiden. Har ikke feber. Er i denne perioden sjekket for stoffskifte og vitaminer uten funn. Anonymkode: 6c350...14c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #11 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg sliter med det samme. Putter føttene i varmt vann på kveldene, pakker meg inn i tepper, sover med klærne på. Har 23 grader inne hele tiden. Har ikke feber. Er i denne perioden sjekket for stoffskifte og vitaminer uten funn. Anonymkode: 6c350...14c Får du i deg nok jod? Anonymkode: d23ed...a49
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #12 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når sjekket du stoffskiftet sist? Det kan plutselig endre seg. Anonymkode: 98840...432 Det var i sommer jeg tok blodprøvene. Hadde hatt problemet i lang tid før det. I fjor kunne jeg ikke gå tur men nå greier jeg å gå en halvtime. Men blir veldig sliten og da iskald etterpå. Takk for råd om jod, skal sjekke det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig, blodsirkulasjon er kjempeviktig. Lymfebehandlinger er helt fantastisk for dette. Hvis hun er utredet for ME så er åpenbart allmenntilstanden ikke så bra, så kanskje å gå tur ikke er aktuelt. TS, hvor lenge siden ble du utredet? Jod er f.eks ikke noe de ikke klarer å sjekke på slike prøver, og er noe mange trenger ekstra påfyll av. Men man skal ikke ta for mye, vi trenger bare litt. Jeg lå med vinterdyne om sommeren, så mye frøys jeg. Blodprøver fine. Fikk i meg jod fra fisk og mer jern fra kjøtt fremfor planter, og da ble det bra. Frøys du mye da også, eller har det kommet senere? Skru opp ovnen til 24, kjøp et innendørs-termometer som jeg nevnte lenger opp, og se hva gradene faktisk er. Hos meg står termostat på 24, men det er bare 20 grader inne. Hadde den stått på 22 så hadde jeg også frosset. Anonymkode: d23ed...a49 Anonymkode: eff58...8a1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #13 Skrevet 12. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det var i sommer jeg tok blodprøvene. Hadde hatt problemet i lang tid før det. I fjor kunne jeg ikke gå tur men nå greier jeg å gå en halvtime. Men blir veldig sliten og da iskald etterpå. Takk for råd om jod, skal sjekke det. Anonymkode: eff58...8a1 Bare påpeker at det ikke finnes gode metoder å sjekke jod nivået på, ihvertfall ikke i offentlig helsevesen. Du kan høre evnt med private klinikker, men med mindre du spiser hvit fisk 3 ganger i uka hver uke, så har du sikkert behov for litt ekstra jod. Fikk du ME diagnose, eller er du fortsatt under utredning? Anonymkode: d23ed...a49
Olive_North Skrevet 12. februar 2023 #14 Skrevet 12. februar 2023 Drikker du kaffe? Jeg ble varm igjen når jeg sluttet å drikke kaffe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2023 #15 Skrevet 12. februar 2023 Jeg har vært sånn i 20 år, fryser alltid. Får ikke sove uten varmeteppe, selv om sommeren. Anonymkode: 02993...acc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå