Gå til innhold

Morsdag og farsdag bare tull

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som er sure på dagen er det bare fordi de ikke får noe oppmerksomhet på dagen, og så vil de ikke at noen andre skal få noe oppmerksomhet på dagen heller. 

Anonymkode: e3e57...c0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig! 

At man liksom skal ha en dag dedikert handelsstanden for å fortelle sine nærmeste at man er glad i dem..jeg skjønner ikke at folk gidder. 
Jeg forteller min mor jevnlig hvor glad jeg er i henne, og hvor takknemlig jeg er for oppveksten min..og jeg kjøper en blomsterkvast til henne når jeg har lyst til det selv..

Mine barn sier «Jeg er glad i deg» flere ganger daglig - jeg trenger ikke et masseprodusert kort som sier det..jeg får hjemmelagde gaver og tegninger mange ganger i året - og det er gavene jeg liker aller best - ikke påtvungne gaver produsert ene og alene for å markere dagen..

Jeg tror hele betydningen av dagen har forsvunnet - når man leser her inne om folk som vil skille seg fordi de ikke har fått frokost på sengen..eller folk som føler seg lite verdsatt fordi de ikke har fått gave i dag..familien må læres opp til å vise hverandre at de setter pris på hverandre hver dag, hele året - ikke dedikere èn dag i året til å pøse på med masseprodusert tull for å vise kjærligheten man føler for hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er koselig, trenger ikke å bli kjøpt noe, ikke blomster engang. MEN synes det er hyggelig med litt ekstra oppmerksomhet den ene dagen i året. 

Anonymkode: efcec...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri tull å ha et påskudd for å møtes over ei kake og gjøre stas på hverandre.
Har du ikke ei mor å gjøre stas på? Send noe til den som trenger det mer:  https://www.unicef.no/verdensgaver/produkter/familie/mor-startpakke?list_id=front

Det er unødig med dyre gaver, men det er aldri feil med gode ord og ei kaffestund. Spar aldri på det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele greia er selvfølgelig bare tullball!

men handelsstanden kan selvfølgelig fryde seg, og gni seg i hendene over alle pengene som renner inn. 

Anonymkode: 7835c...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør jo som du vil, du trenger overhode ikke å feire morsdag. Og så kan vi som setter pris på dagen få lov til det.

Anonymkode: 4d6e6...9a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødstrupa skrev (21 timer siden):

Er enig med deg.

Tøysete med mor/farsdag. Mye hyggeligere å ha et nært forhold til sine foreldre og være til støtte og hjelp for de i hverdagen😌♥️
Er svært glad i og knyttet til moren min. Ringes flere ganger pr.uke og besøker henne ofte. Har som regel med en blomst eller noe annet hun setter pris på. Trenger ikke en bestemt dato i året for å gjøre noe ekstra.

Kan fint få til begge deler. Fint med en dag der hele familien samles. 

Anonymkode: e93d7...399

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en hyggelig tradisjon ❤️☺️sønnen min lurte på hva jeg ønsket meg og jeg sa det jeg ønsket meg mest var tid med han feks at vi gikk tur. 

Når det var morsdag kom han hit med gave, kaffe og sjokolade. Vi skravlet litt og spiste etterpå gikk vi en lang tur i nydelig vær og hadde en fin samtale hele veien ❤️☺️

Jeg følte meg så elsket og satt pris på❤️☺️begynner å bli tradisjon at vi går tur for slik var det også i fjor. Håper det fortsetter for er det noe vi mødre elsker så et det tid med barna våre ❤️☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme jeg var LITT skuffa i går. Fikk blomster på lørdag kveld med info fra mannen om at "morgenlevering var fullt for i morgen". Ok men det hadde vel vært mulig å kjøpt inn noen baguetter, juice eller annet og gjort LITT ut av den første morsdagen min. Jeg forventer ikke gaver men en liten oppmerksomhet på selve dagen hadde vært hyggelig. Blomsteren dagen før var visst mer sånn "oj det er visst morsdag i morgen det hadde jeg glemt" . Jeg er forøvrig en av de som ikke liker valentines day😅

Anonymkode: 0c4a2...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes også alle sånne dager er tull, men gir moren min en oppmerksomhet likevel, fordi jeg vet det betyr mye for henne.

Mine unger har gitt meg gaver noen ganger da de var mindre, har ikke fått noe de siste åra og det er helt greit. Hovedsaken er hvordan man oppfører seg mot hverandre i hverdagen, ikke én dag i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kunne de gjerne avlyst morsdag, den er som et hån mot oss mødre som har ekstra byrde og som trenger en klapp på skuldra men ikke får den. Når folk poster hyggelige hilsener på sosiale media med bilder av blomster de har fått, kort barna har skrevet osv. Så har jenta mi barrikadert seg på rommet uten å komme ut, hun hater meg, alt er dritt og alt jeg gjør er feil. Jeg har en tenåringsdatter med autisme, og det er en helt merkelig vond følelse å ikke bli anerkjent eller satt pris på, selv om jeg jo er vant til det. Alt vi gjør hjemme er for å hjelpe henne eller ta hensyn, det er som en andre fulltidsjobb å holde orden på avtaler med psykolog, spespedrådgiver på skole, NAV, fastlege, BUP, megle mellom henne og venner/fritidsaktivitetsledere som ikke forstår hvordan hun fungerer etc etc etc. Jeg er helt utslitt.

Nå skjønner jeg hvordan de uten familie (som ønsker seg familie) opplever det å stå utenfor den norske julefeiringen... Noe som skal være hyggelig, men føles leit og trist når det blir hauset opp sånn. Man får et litt større perspektiv på ting når man opplever vanskelige faser av livet selv. :)

Anonymkode: 7c9a3...2d1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del kunne de gjerne avlyst morsdag, den er som et hån mot oss mødre som har ekstra byrde og som trenger en klapp på skuldra men ikke får den. Når folk poster hyggelige hilsener på sosiale media med bilder av blomster de har fått, kort barna har skrevet osv. Så har jenta mi barrikadert seg på rommet uten å komme ut, hun hater meg, alt er dritt og alt jeg gjør er feil. Jeg har en tenåringsdatter med autisme, og det er en helt merkelig vond følelse å ikke bli anerkjent eller satt pris på, selv om jeg jo er vant til det. Alt vi gjør hjemme er for å hjelpe henne eller ta hensyn, det er som en andre fulltidsjobb å holde orden på avtaler med psykolog, spespedrådgiver på skole, NAV, fastlege, BUP, megle mellom henne og venner/fritidsaktivitetsledere som ikke forstår hvordan hun fungerer etc etc etc. Jeg er helt utslitt.

Nå skjønner jeg hvordan de uten familie (som ønsker seg familie) opplever det å stå utenfor den norske julefeiringen... Noe som skal være hyggelig, men føles leit og trist når det blir hauset opp sånn. Man får et litt større perspektiv på ting når man opplever vanskelige faser av livet selv. :)

Jeg elsker alle slike begivenheter, men slik har det ikke altid vært, har også vært igjennom dette, tenårings jente med autism. Det er ekstremsport i utholdenhet. Og  helt utenfor alt annet. I dag er jenta mi 24 år og vi har et godt forhold og trives sammen. Men vi bor ikke i samme i by og slik må det være både for søsken og hun. 

Anonymkode: a098f...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Andro said:

Det er aldri tull å ha et påskudd for å møtes over ei kake og gjøre stas på hverandre.
Har du ikke ei mor å gjøre stas på? Send noe til den som trenger det mer:  https://www.unicef.no/verdensgaver/produkter/familie/mor-startpakke?list_id=front

Det er unødig med dyre gaver, men det er aldri feil med gode ord og ei kaffestund. Spar aldri på det.

Du har selvfølgelig helt rett!

Anonymkode: 0d050...050

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, enig i at det er litt tullete, og jeg har ikke markert det på noe vis noen gang, evt er det veldig lenge siden. Kanskje da jeg var liten. Er ikke veldig keen på å markere Valentines's heller, men da jeg var i et forhold skjønte jeg at det var viktig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner deg godt.  

Anonymkode: 0d050...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Generelt virker det som både Valentines Day og morsdag/farsdag deler folket i to deler. De som elsker det og synes det er fantastisk med kort, gaver, blomster, kake, oppmerksomhet og hvahardu og de som synes det er et stort tull bare oppfunnet for at butikkene skal tjene penger (og vanligvis er disse de som ikke får noe av førstnevnte). Begge deler er helt greit, men la nå folk få gjøre så lite eller mye av disse dagene som de selv vil. Det er helt unødvendig å slenge rundt seg med negativitet bare fordi andre tenker og velger annerledes enn en selv. Det minner meg litt om "vi som hater de som pynter til jul før lille julaften"-gjengen som tradisjonen tro sprer oppgulpet sitt fra oktober til januar hvert år. Og akkurat like mye tradisjon er det at det på denne tiden kommer sure oppgulp om morsdag og Valentines day. Det er utrolig hvor mye hat folk føler for hva noen de ikke kjenner velger å gjøre i sine private hjem. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 14.27):

Jeg har aldri forstått det helt med morsdag og farsdag og gavekjøpet.. stress med kjøpe mer gaver, jeg gir gjerne en hilsen men orker ikke gavekjøpet

for meg holder det med bursdager og jul😅

Anonymkode: 496a5...b5a

Naturligvis er det bare tull. Det er kommersielle «høytider» som butikker bruker for å få deg til å kjøpe ting som du så skal gi til venner og kjente, som om det å gi bort gjenstander skulle inneha verdi. Jeg noterer meg at de i min bekjentskapskrets som nyter slike dager har et under middels ok liv. Og det er også de som er misfornøyde all reklame for valentines, morsdag etc retter seg mot. Noe som bør få folk som velger å feire til å betenke seg.

Anonymkode: 738e4...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koselig med en dag i året hvor mor og far får litt ekstra oppmerksomhet. Man må ikke kjøpe noe. Det holder med et kort og/eller en tegning som barna har laget 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Arkana skrev (4 timer siden):

Ok.

Generelt virker det som både Valentines Day og morsdag/farsdag deler folket i to deler. De som elsker det og synes det er fantastisk med kort, gaver, blomster, kake, oppmerksomhet og hvahardu og de som synes det er et stort tull bare oppfunnet for at butikkene skal tjene penger (og vanligvis er disse de som ikke får noe av førstnevnte). Begge deler er helt greit, men la nå folk få gjøre så lite eller mye av disse dagene som de selv vil. Det er helt unødvendig å slenge rundt seg med negativitet bare fordi andre tenker og velger annerledes enn en selv. Det minner meg litt om "vi som hater de som pynter til jul før lille julaften"-gjengen som tradisjonen tro sprer oppgulpet sitt fra oktober til januar hvert år. Og akkurat like mye tradisjon er det at det på denne tiden kommer sure oppgulp om morsdag og Valentines day. Det er utrolig hvor mye hat folk føler for hva noen de ikke kjenner velger å gjøre i sine private hjem. 

I stedet for å fremstille det som om de som ikke bryr seg om morsdag o.l. har denne innstillingen fordi de er sure fordi de ikke får gaver, hva med å reflektere over muligheten for at ikke alle mennesker er gave-mennesker? Årsaksforholdet kan like gjerne være motsatt - man liker ikke/markerer ikke morsdag, derfor får man ikke gaver.

Jeg har fått morsdagsgaver (og valentinsdagsgaver) flere ganger, men det betyr ingenting for meg. Sånn utover at det jo var hyggelig at noen tenkte på meg, så betyr ikke gaver noe for meg, og jeg vil helst slippe å få. Både fordi jeg ikke vil ha en masse småtteri jeg ikke trenger, og fordi jeg får dårlig samvittighet over at noen av brukt tid og penger på gave til meg når jeg egentlig ikke vil ha.

Jeg har ikke noe i mot at andre markerer morsdag eller andre lignende dager, men det er ikke sånn at alle vi som ikke bryr oss om sånt er bitre over gavene vi ikke får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at de som misliker morsdag er bitre over å evt ikke få gaver. Poenget var at det må være mulig å leve livet sitt som man vil uten å spre sure kommentarer til de som velger å leve annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...